Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1319.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne ................................................ 1921

o losové státní výpůjčce republiky Československé.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby opatřila na zmírnění bytové nouze kapitál do 1 miliardy Kč losovou výpůjčkou.

§ 2.

Výnosu této půjčky smí býti použito:

a) ke krytí výloh povolených dle finančního zákona pro rok 1921 na stavby obytných domů z důvodů reformy finanční správy;

b) k dotaci bytového fondu pro státní zaměstnance zřízeného zákonem ze dne ............... 1921, čís. .............. Sb. z. a n.;

c) ku poskytování úvěru po rozumu § 3 dle zákona o další podpoře stavebního ruchu ze dne 1921, čís. Sb. z. a n.

§ 3.

Dlužný kapitál bude umořen ve 25 letech tím způsobem, že bude každoročně počínajíc 1. únorem 1922 vylosována část losů tahy umořovacími dle umořovacího plánu. Doručitelům takto tažených losů bude vyplacena jmenovitá hodnota losů a prémie 2% této hodnoty za každý rok počínajíc rokem 1922 až do roku tahu, včetně roku tohoto.

Kromě tahů umořovacích budou se konati, zvláštní tahy výherní, jichž se účastní i losy vylosované v tazích umořovacích.

Na losy tažené ve zvláštních tazích výherních připadne výhra dle herního plánu; tyto losy obdrží, nebyly-li taženy v posavadních tazích umořovacích, výhru po srážce nominelní hodnoty a účastní se dalších tahů umořovacích. Byly-li losy tažené ve zvláštních tazích výherních již také taženy v tazích umořovacích, bude při výplatě výhry sražena jmenovitá hodnota při umořovacím tahu již vyplacená.

Souhrnný roční obnos výher se stanoví 16 miliony Kč.

§ 4.

Výhry a jmenovité hodnoty s prémiemi budou splatný 3 měsíce po tahu.

§ 5.

Tato půjčka jest osvobozena od daně důchodové (rentové).

§ 6.

Způsob emise losů, umořovací a herní plán budou stanoveny zvláštním nařízením.

§ 7.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 8.

Vládě se ukládá, aby tento zákon provedla.

Důvodová zpráva.

Bytová krise dosáhla takové míry, že vláda z důvodů sociálních vidí se nucenou přistoupiti ku řešení této otázky. Předkládá tudíž současné osnovy zákonů, jež otázku tuto řeší po stránce správní ve vlastním slova smyslu, osnova pak zákona, jež se tu předkládá, má za úkol řešiti otázku po stránce finanční.

Osnova tato uvádí v § 2 způsoby, jakými má bytí pomoženo stavebnímu ruchu ku zmírnění bytové nouze a k nimž výnosu výpůjčky může býti použito.

Kapitál, jehož by bylo zapotřebí ku pronikavému celkovému řešení této otázky, dosahoval by ovšem obrovské výše. Vláda však při svém návrhu se omezuje pouze na kapitál, jenž dle poměrů nynějšího peněžního trhu jest dle Jejího názoru dosažitelným. Jest však již kapitál 1 miliardy tak značným, že jest nutno sáhnouti ku způsobu, jenž by pravděpodobně více zaručoval výsledek než běžný typ půjček.

Vláda se rozhodla voliti jako typ výpůjčky půjčku loterní. Jest si ovšem vědoma stinných, stránek této půjčky; nedoporučovalo by se zajisté použíti tohoto typu při deficitech resultujících z běžné správy státní. Poněvadž však v tomto případě se jedná o otázku bytové nouze, tedy o otázku eminentně sociální, ba dobročinnou, pokládá vláda tento typ půjčky pro tento případ za účelný.

Aby břemeno z půjčky nezatěžovalo příliš státní hospodářství, jest třeba, aby úroková sazba půjčky byla co nejmenší. Tím ovšem pozbývá los rázu papíru ukládacího a dlužno tudíž, aby právě byl tento papír hledanějším a nalezl snáze odbytu ve všech kruzích, poskytnouti nabyvatelům losů jiný hospodářský prospěch, jenž by se zračil ve výši výher a příznivé pravděpodobnosti výhry dosíci.

Umoření půjčky dle § 3 jakož i výše výher a prémií tam uvedených byly stanoveny na podkladě amortisace kapitálu jedné miliardy při úrokové sazbě 5% ve 26 letech. Všechny výplaty spojené s půjčkou jakož i režijní výlohy mají býti kryty obnosem, jenž odpovídá amortisovanému kapitálu zvětšenému o úroky, jež by při sazbě 5% byly v řečené době splaceny (1.650,000.000 Kč). Dle toho by připadal na výhry roční obnos 16,000.000 Kč, tedy po 8,000.000 Kč na dva roční tahy, výše to, jež pravděpodobně zaručuje příznivý výsledek rozprodeje losů.

Půjčka tato může býti provedena po rozumu zákona ze dne 28. března 1889 ř. z. č. 32, jen zvláštním zákonem, poněvadž se jedná o půjčku losovou.

Do zákona stačí pojati podstatné znaky výpůjčky: obnos, roční úhrnná výše výher, prémie, doba a způsob splatnosti výher a nominálních hodnot s prémiemi, právo na účast při výhrách při dalších tazích a výhody daňové. Způsob emise, slosovací plán, výše jednotlivých výher a další provedení bude stanoveno vládním nařízením.

Návrh budiž Národním shromážděním projednán a schválen a za tím účelem přikázán jak v poslanecké sněmovně tak po schválení touto sněmovnou v senátě výboru rozpočtovému k podání zprávy ve lhůtě co nejkratší.

V Praze dne 14. ledna 1921.

Správce ministerstva financí:

Dr. Engliš, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP