Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1259.

Návrh

poslance Johanise a soudruhů

na dostavění silnice Kamenný Přívoz-Krhanice-Chrást v okresu jílovském.

Na počátku války za účelem čelení nezaměstnanosti a na základě zhotovených výpočtů technickým oddělením Zemského výboru v Praze, započato bylo se stavbou silnice Kamenný Přívoz—Krhanice—Chrást. Dle projektů činil rozpočtený náklad v roce 1914 na tuto silnici 150.000 Kč, na kterýžto obnos měl přispět stát a okres.

Stavba této silnice zadána byla příslušnými obcemi staviteli p. Strosovi v Týnici n. S. Tento podnikatel, ačkoliv se stavbou ihned započal, neměl následkem dlouho trvající války dosti pracovních sil a potahů, ježto tyto byly po většině zrekvírovány a proto byl nucen všechny práce na silnici zastaviti. Příslušní zájemníci po válce několikráte upozornili ministerstvo veřejných prací naší republiky na důležitost dohotovení této silnice a žádali, by státní správa pomohla zejména finančně silnici tuto dohotoviti. K žádosti místních zájemníků připojil se hlavně i spolek ťHumanitaŤ, který buduje v Prosečnici u Jílového plicní sanatorium, kde bude umístěno 320 lůžek. Ústav se nyní dodělává a má býti co nejdříve otevřen.

Silnice Kamenný Přívoz—Krhanice—Chrást jde okolo tohoto ústavu a bez jejího dohotovení není komunikační spojení, které ku činnosti sanatoria je z mnoha důvodů velenutné.

Dostavba silnice Kamenný Přívoz—Krhanice—Chrást byla zařazena do zákona ze dne 13. března 1919, č. 156 Sb. z. a n., jako stavba nouzová. Výnosem ministerstva veřejných prací ze dne 10. ledna 1920, č. 31.936/XI ai 1919 povolena byla nejvyšší přípustná státní subvence ve výši 60% skutečných nákladů, čímž se myslelo, že okresu jílovskému poskytnuta bude příležitost, aby dostavbu silnice uskutečnil.

Přislíbená státní subvence ve výši 60% skutečných nákladů nikterak nestačí, i když se okresní výbor v Jílovém zavázal přispěti na dokončení silnice částkou Kč 60.000.—.

Podle nových rozpočtů, podaných p. stavitelem Strosem, dokončení zmíněné silnice vyžadovalo by náklad asi Kč 1,237.716, z čehož by měl stát platiti podle přislíbených 60% stavebních nákladů Kč 742.629.60 a ostatní místní zájemníci Kč 495.086.40.

Z místních zájemníků nabízí okresní výbor přispěti 60.000 Kč, obce však, nemajíce prostředků nejsou schopny na dostavění silnice něco věnovati.

Ježto však dohotovení silnice Kamenný Přívoz—Krhanice—Chrást vzhledem k brzkému otevření plicního sanatoria v Prosečnici je velenutné, doporučuje se, aby dohotovení této silnice provedla státní správa za přispění okresního výboru na svůj náklad. Toto opatření doporučuje se provésti již také proto, neb rozdělaná silnice je ve zbědovaném stavu a pakli co nejdříve její dokončení provedeno nebude, práce na ní dosud vykonaná bude úplně zničená. Z této příčiny podepsaní navrhují:

Národní shromáždění republiky Československé ukládá ministerstvu veřejných prací, aby na účet státu z dotace, v rozpočtu na r. 1921 zvýšené posl. sněmovnou, dostavělo za přispění okresního výboru v Jílovém silnici Kamenný Přívoz—Krhanice—Chrást, zvláště vzhledem k tomu, že komunikace této je potřeba pro zahájení činnosti plicního sanatoria v Prosečnici u Jílového.

Po stránce formální navrhujeme, aby na vrh tento byl přikázán výboru iniciativnímu, potom dopravnímu a sociálně-politickému.

V Praze dne 11. ledna 1921.

Johanis,

Kasík, Zverec, Dr. Meissner, Hvizdák, R. Chalupa, Čundrlík, Ertl, Chalupník, Dr. Markovič, Bečko, Dr. Winter, Marek, Al. Kříž, Kubal, Benda, Oktavec, Geršl, Sychravová, J. Černý, Remeš.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP