Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1241.

Návrh

poslance J. Dubického a společníků

na sestátnění a prodloužení místní dráhy Dětenice — Taxis — Dobrovice do nádraží Dobrovice, aby docíleno bylo spojení s tratí Nymburk — Mladá Boleslav a to jak pro dopravu osob tak i zboží.

Stav a provoz dráhy Dětenice—Taxis—Dobrovice je neudržitelný. Tato lokální dráha vystavěná původně pouze pro účely cukrovaru v Dobrovici má konečnou stanici Taxis—Dobrovice, vzdálenou asi dva km od stanice Dobrovice na trati Nymburk—Mladá Boleslav. Tím postrádá ona lokální trať, která protíná hustě obydlené zemědělské okresy, významu pro občanstvo, neboť nemá spojení s hlavní dráhou Nymburk—Mladá Boleslav. Tato okolnost působí, že pro přilehlé obce místní dráhy Dětenice—Taxis—Dobrovice na př. pro Žerčice, Pěčice, Semčice, Ouřece a celou řadu obcí jiných, je uvedená lokální dráha zbytečnou. Nejlepším důkazem toho Jest, že obyvatelé uvedených obcí nemohou používati oné lokální dráhy pro nákladní dopravu a zboží své dovážejí povozem buď na nádraží neb z nádraží v Dobrovici, ač mají stanici lokální dráhy v místě. Mnohé obce jako na př. Žerčice jsou od nádraží v Dobrovici na trati Nymburk—Ml. Boleslav vzdáleny až 7—8 km a lze si tedy představiti obtíže jaké s dopravou zboží na nádraží mají.

Je nutno tedy lokální dráhu sestátniti a vybudovati tak, aby účelu svému vyhovovala. Opatření toto lze tím spíše uskutečniti, neboť ze stanice lokální dráhy Taxis—Dobrovice do nádraží Dobrovice na trati Nymburk—Ml. Boleslav, je postavena vlečná dráha cukrovaru, takže by prodloužení trati vyžadovalo nepatrných nákladů a místní dráha nabyla by tím velkého významu pro celou tamní krajinu.

Podepsaní proto navrhují:

Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:

"Vládě se ukládá, by učinila opatření, by vléčná dráha cukrovaru v Dobrovici u Ml. Boleslavi byla převzata do státní správy a vybudována tak, aby měla řádné spojení od nádraží Dobrovice na trati Nymburk—Ml. Boleslav přes stanici lokální dráhy Taxis—Dobrovice k Dětenicům." Provedením našeho návrhu umožní se řádná osobni a nákladní doprava na uvedené dráze, čímž získá nejen obyvatelstvo přilehlých obcí, ale i státní pokladna. Náklad na provedení návrhu bude poměrně malý (ca 200.000 Kč) a budiž hrazen z investičního fondu, dále z jízdních lístků na uvedené dráze a z tarifů.

Návrh budiž přikázán k projednání dopravnímu výboru.

V Praze dne 11. ledna 1921.

Dubický,

Sonntág, Prokůpek, Chlebounová, Dr. Černý, Malypetr, Rychtera, Dr. Srdínko, Sopko, Jan Černý, Tůma, Křemen, Molík, Mach, Beran, Bradáč, Staněk, Dr. Kubíček, Dr. Hnídek, Nejezchleb-Marcha, J. Hálek, Švehla.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP