Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

1198.

Odpověď

ministra pošt a telegrafů a ministra železnic

na interpelaci poslance Votruby a druhů (tisk 764)

o přijímání a dopravě cenných balíků v ceně přes 1000 K.

Ministerstvo pošt a telegrafů majíc pilné zření k důležitým zájmům obchodu a průmyslu, snažilo se od převratu, pokud to bylo v jeho moci, najíti cesty, jež by vedly znenáhla k úplnému uvolnění poštovního provozu balíkového, jak jest to žádáno nejen obchodními a živnostenskými komorami, nýbrž i jinými obchodními a průmyslovými korporacemi.

Aby umožnilo nejširším kruhům zájemnickým podávání obyčejných balíků počtem neobmezeným, zvýšilo nejvyšší přípustnou cenu u tohoto druhu balíků ze 600 K na 1000 K, ačkoliv si bylo za nynějších, ještě stále mimořádných poměrů dobře vědomo většího risika náhradového.

Zvýšiti hranici ceny těchto balíků přes 1000 K není možno v zájmu finančně státním.

Manipulace s balíky s udanou cenou přes 1000 K t. zv. cenovkami díti se musí dle předpisů jiným způsobem než s balíky bez udané ceny nebo s cenou do 1000 K, t. j. tyto musí býti jednotlivě listovány, což zabere drahně času ve vlakových poštách, musí býti ukládány v hlavním ambulančním voze pod dozorem úředníka a jednotlivě předávány, resp. přejímány.

Vzhledem k těmto okolnostem a omezenému počtu ambulančních vozů bylo nutno omeziti přijímání balíků s udanou cenou přes 1000 K tak zv. cenovek na určitý počet kusů pro jednotlivé úřady a pro jednotlivé vlakové pošty dle jich zatížení.

Pro nejbližší dobu není dle zkušeností, které ministerstvo pošt má, naprosto možno od dosavadního omezení upustiti; aby však bylo lze vyhověti požadavkům obchodu a průmyslu za neomezenou dopravu jich produktů poštou, hledají se jiné cesty, které by ji umožnily.

Jde o to, aby balíky s vnitřní hodnotou přes 1000 K se pojišťovaly u privátních pojišťoven, čímž by byl zaveden jednotný balíkový systém, který by umožnil, aby mohly strany podávati u poštovních úřadů neomezený počet balíků.

O projektu tomto vyrozuměny byly obchodní a průmyslové komory s žádostí o jich dobrozdání; odpovědi jich však dosud nedošly.

Nabude-li pak přeprava zásilek takových rozměrů, že by nestačily poštovní vozy při osobních vlacích a nastala by v důsledku toho nutnost užívati zvláštních přípojných vozů, bude nutno, ježto osobní vlaky při nynější obrovské frekvenci nesnesou již dalšího zatížení přípojnými vozy poštovními, přesunouti veškeru balíkovou dopravu poštovní na tratích silně frekventovaných na zvláštní vlaky poštovní, jichž by pak bylo též použíti pro dopravu rychlozboží a spěšnin, jakož i zásilek aprovisačních zkáze podléhajících a na tratích méně frekventovaných na zrychlené vlaky nákladní.

Vlaky osobními by pak byla dopravována toliko pošta listovní.

Toto opatření bude nutným také proto, že není po ruce dostatečného počtu vozů nákladních, jež mohou jezditi rychlostí vozů osobních.

Vzhledem k námětům, obsaženým v předposledním odstavci interpelace, podotýká se že ve větších střediscích železniční dopravy je doručování kusového zboží svěřeno jednotlivcům nebo společnostem, které ve smlouvě o povoznictví jsou zavázány postarati se v krátké lhůtě o dovoz zásilek z nádraží do bytu příjemcova. Nějaká kombinace s dopravou zásilek poštovních je již se zřetelem k různosti ustanovení o ručení za škodu nebo ztrátu a odlišnost i ostatních podmínek smlouvy dopravní neproveditelná.

Jak otázce, balíkové ve vlakových poštách, tak stejnou pozornost věnuje ministerstvo pošt i dopravě automobilové. Moderního tohoto dopravního prostředku užívá jmenovaná správa s nejlepším výsledkem i k dopravě balíků obyčejných i cenovek. Na tratích silničních dopravují se tyto zásilky zároveň s poštou listovní, v Praze pak a na Kladně zřízena byla doprava balíků zvláštními nákladními vozy automobilovými.

Dnes je již 56 takových automobilových tratí v plné činnosti a další budou následovati, jak se toho potřeba ukáže a finanční prostředky to dovolí.

V Praze dne 31. prosince 1920.

Ministr pošt a telegrafů:

Dr. Patka, v. r.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP