Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1124.

Návrh

poslanců V. Veverky, Fr. Petrovického, V. Votruby a soudruhů,

na pozvednutí úrovně produkce předloh pro řemesla přísným výběrem, pokud je opatřuje stát pro své školy a svépomocnými akcemi, vedenými ministerstvem školství a národní osvěty.

Po staletí je výroba i styk konsumentský odkázán na předlohy. Zvláště za renesance vydávány byly cenné vzorníky, ornamentální rytiny často od nejpřednějších mistrů, které se šířily po dílnách a sloužily součastníkům jakožto vzory. Dnes se u nás pracuje většinou podle špatných předloh, jež přináší do domů českých výrobců německý předlohářský průmysl, dalek zřetelů výchovných. Domácího předlohářského průmyslu nemáme. Všeobecné rozšíření a užívání těchto předloh přispělo nejvíce k jakostnému zhoršení výroby po stránce vkusu, návyk na ně vede i nové generace k šablonovitosti a bezduchosti, k věčnému kopírování. Návyk na předlohy nevyvíjí, naopak potlačuje schopnost samostatného názoru na úkol svěřený, usuzování o vhodnosti návrhu, schopnost správného aplikování na úkoly, jež se vyskytují. Čím více bude řemeslo ve vývoji svém pokračovati, tím více bude se od špatných předloh vzdalovati.

Dobrých předloh je zapotřebí všude tam, kde nestačí jen dokonalost technická. Ve shonu dne i řemeslník nadaný, přinášející svému řemeslu lásku a pochopení, leč příliš zaměstnaný svoji dílnou, sháněním surovin a odbytem zboží, je nucen, na různá přání předkládati vzory a předlohy, právě po ruce jsoucí. Navždy snad bude řemeslník i styk konsumentský odkázán na předlohy. Proto nutno předlohy překonati zase předlohami lepšími, udělati z nich lepší pomůcku pracovní a výchovný prostředek pro hromadné působení, jak o tom pojednává na př. kniha "Dnešní vývoj, řemesla", právě vydaná nákladem "Živnostenských Rozhledů". Také stát přichází k tomu, aby, zakupuje nebo doporučuje předlohy pro školy odborné, řemeslnické i živnostenské školy pokračovací, vybíral mezi pomůckami dobrými a špatnými.

Proto navrhujeme:

Ministerstvu školství a osvěty se ukládá, aby na produkci a odbyt předloh vykonávalo všechen přístupný vliv ve smyslu důvodů a zřetelů zde naznačených. Ministerstvo školství a osvěty zařiď ve své vlastní domácnosti, aby jeho oddělení pro průmyslové školství zaopatřovalo odborné a průmyslové školství předlohami spolehlivě vybranými, hodnot bezpochybných. Nechť ministerstvo školství a osvěty vstoupí dále ve styk se zemskými odbornými jednotami živnostenských společenstev, ústavy pro zvelebování živností a školou umělecko-průmyslovou, ve styk, vedoucí k společné práci ku ozdravění produkce předloh a k svépomocným akcím na tomto poli.

Po stránce formální navrhují přidělení tohoto návrhu výboru živnostenskému a výboru kulturnímu.

V Praze dne 8. prosince 1920.

Veverka, Petrovický, Votruba,

Purkyňová, Dr. Lukavský, Dr. Hajn, Dr. Rašín, Dr. Kramář, Dyk, Dr. Matoušek, Bergman, Mašek, Zavřel, inž. Novák, G. Navrátil, Dr. Stránský, Špaček, inž. Bečka, Hudec, Modráček, Stejskal.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP