Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1119.

Odpověď

ministrů pošt a telegrafů jakož i železnic

na interpelaci poslanců Josefa Pastyříka, Františka Horáka a soudruhů (tisk 605)

pro stálé zvyšování poplatků poštovních a dopravních.

I.

V oboru služby poštovní nepomýšlí ministerstvo pošt a telegrafů tou dobou na zvýšení sazeb, a pověsti o jakýchkoli přípravách v tomto směru neshodují se tedy se skutečností.

Pokud jde ovšem o dopravu mezinárodní, nemůže poštovní správa postupovati samostatně, nýbrž musí se říditi usnesením světového spolku poštovního, jež jest pro všechny státy k němu přináležející závazným.

V té příčině nutno poukázati k tomu, že právě v posledních 2 měsících zasedal VII. všeobecný kongres poštovní v Madridě, jenž se zabýval též otázkami sazebními a pokud lze souditi z prozatímních zpráv sem došlých, rozhodl se pro zvýšení sazeb, stanovených posledně VI. všeobecným kongresem v Římě r. 1906, a to asi o 100%.

Sazby ty vyměřeny jsou v měně frankové; státy s měnou jinou než frankovou jsou tudíž povinny vybírati je ve své vlastní měně v poměru této měny k měně frankové.

Poklesla-li by měna toho kterého státu, je samozřejmo, že musí býti sazby stanovené v jeho měně přiměřeně zvýšeny.

V oboru poštovním zůstanou sazby tudíž pro dopravu tuzemskou nezměněny; za dopravu mezinárodní budou změněny jen potud, pokud poštovní správa bude k tomu nucena novými mezinárodními smlouvami po případě značnějším trvalým poklesem měny.

Rovněž nemá telegrafní správa nyní úmyslu zvyšovati tuzemské telegrafní sazby.

Sáhla by k tomuto prostředku jen tehdy, kdyby provozní náklady telegrafu stoupáním cen telegrafního materiálu, osobních platů mezd atd. tou měrou se zvýšily, že by byl provoz telegrafu za dosavadních sazeb pasivní.

Sazby mezinárodní mohou býti zvýšeny jen usnesením mezinárodního telegrafního kongresu, ježto jednotlivá správa telegrafní nemá práva je zvyšovati samostatně.

Ježto se též telegrafní účty mezinárodní vedou a vyrovnávají ve francích, musily by za telegramy do ciziny býti vybírány vyšší poplatky, kdyby se též zhoršoval poměr československé koruny k franku.

Pro dopravu poštovními autobusy pomýšlí ministerstvo v dohledné době snížiti sazby, dovolí-li to vlastní režijní výlohy.

Také v oboru služby telefonní postupuje ministerstvo pošt a telegrafů co do zvyšování sazeb spíše úzkostlivě než překotně, uváží-li se obzvláště, do jaké míry všeobecnou vlnou drahotní byly zvýšeny ceny hmotin, platů a mezd zejména v oboru technickém.

Tato konservativní tendence tarifní politiky telefonní zračí se i v posledním zvýšení poplatků předplatních, jež bylo na popud správy finanční a po slyšení zúčastněných vrstev zájemníků (představitelů obchodu a průmyslu) usneseno a které dosahuje průměrem toliko násobné výše sazeb předválečných, ačkoli cena přístrojů, stavebních hmot, mezd a platů stouply průměrem 10 až 20kráte.

Provedení tohoto rozhodnutí, jež mělo podle rozpočtového zákona vejíti v platnost 1. lednem 1921 oddálila telefonní správa se zřetelem na účastníky telefonní o tři měsíce, doufajíc, že i bude moci zlepšiti ještě telefonní provoz a službu, pokud to mezinárodní poměry dosavadní vůbec připouštějí.

Na další všeobecné zvýšení telefonních poplatků telefonní správa toho času nepomýšlí.

Úprava telefonních poplatků mezinárodních vymyká se jednostrannému posudku, vázána jsouc úmluvami a dohodou zúčastněných států.

II.

Železniční správa nezanáší se novým zvýšením přepravních poplatků, čemuž nasvědčuje nejlépe okolnost, že od července t. r. byl zaveden jednotný osobní a zavazadlový tarif pro všechny tratě československých státních drah, jímž jest umožněno přímé odbavování osob a zavazadel na všech tratích státních drah, a jímž bylo v důsledku propočítání sazeb přivedeno značné snížení jízdních a přepravních poplatků.

Podobně způsobí i nový místní nákladní tarif československých státních drah, na němž se pracuje, vydatné snížení dovozného, ježto v něm bude provedeno propočítání sazeb v přepravě jednak se všemi státními místními drahami, jednak i s hlavními tratěmi státních drah na Slovensku, v Podkarpatské Rusi i v Hlučínsku. V přepravě s těmito dráhami počítá se totiž dovozné dosud lomeně, t. j. až do přechodní stanice na místní dráhu nebo na Slovensko (Hlučínsko) a odtud, čímž se dovozné zdražuje.

V přípravném stadiu prací pro nový nákladní tarif bylo sice zamýšleno nahraditi nepatrným zvýšením sazeb dovozného úbytek, který vznikne příjmům státních drah propočítáním t. j. zlevněním sazeb. Ježto však příznivý rozvoj dopravy opravňuje k naději, že tento úbytek příjmů bude nahrazen vzrůstem dopravy, bylo zatím upuštěno od úmyslu zvýšiti sazby dovozného.

Obchodní a živnostenské komory jakož i zúčastněná ministerstva projevili v anketě o novém nákladním tarifu souhlas se zdejšími zásadami.

V Praze dne 13. prosince 1920.

Ministr pošt a telegrafů:

Dr. Fatka, v. r.

Ministr železnic:

Dr. inž. Burger, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP