Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1092.

Návrh

poslance Jana Rýpara, J. Chalupníka, Jar. Špačka a druhů,

aby osobní zastávka v Jilešovicích u Opavy na dráze Opava - Svinov byla řádně vypravena a převzata zcela do správy čs. stát. drah a vystavěna byla přiměřená nádražní budova.

Obec Jilešovice u Opavy na dráze Opava—Svinov dosáhla v roce 1914 po dlouholetém usilování osobní zastávky. Při vyjednávání s ředitelstvím státních drah ve Vídni o zřízení zastávky musela obec dle smlouvy ze dne 19. listopadu 1913, č. 65572 ex 1913 menší polovinu nákladu převzíti a kromě toho byla přinucena, převzíti bezplatné vydávání lístků a osvětlování zastávky na sebe. Jinak by ku zřízení potřebné zastávky nebylo došlo.

Při vyjednávání o zřízení jmenované zastávky ve Svinově bylo jak zástupcem ministerstva železnic tak zástupcem ředitelství státních rakouských drah obci přislíbeno, že se tohoto břemena zprostí, bude-li frekvence pro zastávku dostatečna. Zástupci obce převzali povinnost, nahoře jmenovanou, ježto byli pevně přesvědčeni, že frekvence bude dostatečna, a nutnost zastávky se v budoucnosti dokáže.

Frekvence v této době jest opravdu dostatečná, a přibývá cestujících víc a více, ačkoliv není při žel. zastávce vůbec žádné čekárny a lidé musí v dešti čekati na vlak, mnohdy při nynějších vlakových zpožděních i 30—60 minut. Vstupují zde do vlaků cestující z Jilešovic, Dobroslavic a Plesné, Po připojení Hlučínska ku Čs. republice nastupuje v Jilešovicích každodenně i dělnictvo ze 4 tammějších, obcí jízdu do návodů ostravsko-vítkovských, kterážto frekvence stoupne ještě více, až bude postaven přes Opavici most a tím obtížný přechod přes řeku usnadněn.

V roce 1919 bylo osobních lístků 17.529 za obnos K 15.025.98 vyprodáno, ač celá řada měsíčních lístků koupena byla v Háji a Opavě, v roce 1920 od 1. ledna do 30. října bylo vyprodáno osobních lístků 18.952 za obnos K 29.936.75, z čehož patřilo, že počet cestujících stoupá, takže ročně bude asi 23.000.

Nejvzdálenější pásmo při vydávání lístků jest Opava a Svinov; jízdné do Opavy činilo v roce 1919 K 1.26 a v roce 1920 K 3.20.

Ježto frekvence této osobní zastávky jest dostatečná, ba stále roste, není zde žádné čekárny ani lístkové prodejny, mimo to obec dle smlouvy ze dne 19. listopadu 1913 zatížena povinností a mimo to rozšířením pásmového rozpjetí při výdeji lístků výnosnost zastávky jistě stoupne ano i cestování koupí lístků pro delší žel. trať cestujícím velmi se usnadní, navrhují podepsaní;

Poslanecká sněmovna Národního shromáždění se usnáší;

ťMinisterstvu Čs. železnic se ukládá, aby zahájilo ihned přípravnou práci, aby zřízena byla v obci Jilešovicích u Opavy ve Slezsku prodejna jízdních lístků, postavena přiměřená budova nádražní s čekárnou a obec zbavena povinnosti, plynoucí ze smlouvy ze dne 19. listopadu 1913 č. 65572 s bývalým ředitelstvím rakouských státních drah, bezplatného vydávání lístků a osvětlování zastávky.Ť

Vše dá se poříditi poměrně malým nákladem Osobní náklad nebude žádný, ježto asi 60 m od zastávky na druhé straně dráhy bydlí, v nedostatečném domku hlídačském v rozměru asi 4 m², železniční hlídač, jemuž může býti svěřeno vedení zastávky a výdej lístků. Stavební místo jest darováno obcí při zřízení zastávky a jest k tomu dosti prostranné, takže zůstává náklad na nádražní budovu ve výší asi 80.000 K.

Tento náklad budiž hrazen z investičního fondu a výtěžku za jízdní lístky, jenž zřízením opravdové zastávky jistě o mnoho procent vzroste.

V Praze dne 14. prosince 1920.

J. Rýpar, J. Chalupník, J. Špaček,

Srba, Hampl, Dr. Buday, Tománek, Dr. Nosek, Košek, Adámek, Myslivec, Tomik, Vrabec, Janalík, Adamovský, Kopřiva, Fr. Navrátil, Šamalík, Rozsypalová, Hancko, Gažík, Bobok, Onderčo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP