Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1079.

Interpelace

poslanců Bradáče, Dubického, Dra Kubíčka a soudruhů

na ministra veřejných prací, financí a pro zásobování lidu,

ohledně umožnění pokračování v nouzových stavbách v severočeských okresích: Železný Brod, Mnichovo Hradiště, Semily, Turnov a Vysoké nad Jizerou.

Ku podpoření státní akce k potření nezaměstnanosti, když vláda i její orgány veřejně slíbily 60% státní příspěvek ze skutečných nákladů stavebních, uchopily se shora jmenované okresy výstavby nouzových silnic.

Předpokládaný při tom vlastní náklad okresů však nyní značně — pro zvýšení 60 — 250% u dělnických mezd, cen za povozy i materialie — stoupl!

Zatížení nouzovými stavbami u okresů nastalé, jest přímo katastrofální: na př. u Železnobrodska stouply tím dluhy okresní o 1,300.000 korun a přirážka okresní na 800—900%!

Neštěrkované pro nedostatek povozů i sil za války okresní silnice budou vyžadovati rovněž značných nákladů, aby nedocházelo v budoucnu k ještě dražším rekonstrukcím.

Mimostavební náklad nouzových silnic, dvojí zaměření před stavbou i po stavbě pro knihy pozemkové, vykup pozemků, knihovní pořádek těchto silnic a j. budou vyžadovati nejméně 20% stavebních nákladů!

Pokladna státní hodně ušetřila tím, že se okresy uchopily výstavby nouzových silnic! Tak na př. u Železnobrodska se před stavbami nouzových silnic vyplatilo v měsíci únoru 1919 na podporách v nezaměstnanosti 173.844 K, naproti tomu — když stavby silniční byly v plném proudu — v červnu 1920 se vyplatilo pouze 8.468 K 20 h!!

Stát sám na př. při opravách na Desné vypláceti musí dělníkům 48 až 64 K za hodinu; v oblasti okresů platí se při stejných drahotních poměrech pouze nejvýše 3.30 K za hodinu.

Finanční síla okresu horských nestačí na takovéto mimořádné náklady; leč ministerstvo veřejných prací vyměřuje — přes časté i naléhavé prosby okresů na místě 60% subvence ze skutečných nákladů, někde i písemně již udělené pouze 50%, ba i nižší státní příspěvek z přibližně i níže vědomě odhadnutých stavebních nákladů. Krom toho ministerstvo bez ohledů na zájmy veřejné restringuje neudržitelným způsobem stavby původně subvencované bez ohledu na to, zda byly okresům vyplaceny, sráží podpory dělníkům na silnici zaměstnaným nedopatřením povolaných stát. úřadů samých vyplacené, vylučuje zde subvencování nutné vícepráce i ty, jež obsaženy jsou v rozpočtech ministerstvem schválených.

Zjednaní podnikatelé mají platiti daň z obratu, příplatek na mouku za dělníky, na silnicích zaměstnané, což přesunují opět na okresy.

Poměry horských okresů severočeských jsou v tomto směru ojedinělé a proto táží se podepsaní:

1. Jest pan ministr veřejných prací ochoten naříditi, aby na nouzové práce v okresích svrchu uvedených byla dodatečně přiznána a co nejdříve vyplacena nejvyšší přípustná 60% státní subvence ze skutečných stavebních nákladů, dále by těmito 60% subvencovány byly i nutné s hlavní tratí související vícepráce, aby restringování začatých staveb bylo zrušeno a subvence státní, nyní na rozkouskované, nedodělané stavby na celé původně subvencované silnice opět byla povolena, aby při konečné kolaudaci vzat byl zřetel jako na skutečný náklad stavební též na úroky ze zápůjček až do skončení stavby na stavbu učiněných, i aby podpory v nezaměstnanosti dělníkům nedopatřením vyplacené i té, jež ve prospěch stavby byly použity se zřetelem na chudobu okresů nebyly z povolených státních 60% příspěvků sráženy.

2. Jest pan ministr financí, pokud se týče pan ministr pro zásobování lidu ochoten naříditi, by svrchu jmenované okresy jako vlastní podnikatelé i zástupci samého státu sproštěny byly platiti z titulu staveb nouzových předpisovanou daň z obratu i příplatky na mouku dle nařízení z 25. srpna 1920, čís. 494 sb. z. a n.

V Praze dne 3. prosince 1920.

Bradáč, Dubický, Dr. Kubíček,

Rychtera, Dr. Srdínko, Dr. Černý, Beran, Jan Černý, Dr. Hnídek, Tůma, Hálek J., Stodola, Dr. Blaho, Vahala, Vraný, Dr. Hodža, Ing. Botto, Chlebounová, Staněk, Sonntág, Udržal, Mach.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP