Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1066.

Zpráva

výboru pro záležitosti průmyslu, živností a obchodu

o vládním návrhu zákona (tisk 709),

jímž se upravuje clo na aumobily.

Dějiny dopravnictví prokazují, že každý nový dopravní prostředek prodělává obdobný vývoj technického zdokonalování i praktického použití. Stává se nejdříve obdivem, pak přepychovým objektem a konečně přechází do života pro potřebu všeobecnou. Automobilism propracoval se již prvými dvěma fásemi a vchází do třetího období jako nový dopravní prostředek, pro náš hospodářský život velevýznamný.

Náš domácí automobilový průmysl položil šťastně základy pro svůj vývin, maje za vzor Ameriku, Francii a ne v poslední řadě Německo. Cizina častokráte poznala jakost československých výrobků, jež v mezinárodní soutěži obstály nejčestnějším způsobem. V poslední době měli jsme pak příležitost shlédnouti vyspělost našeho automobilismu na XII. mezinárodní výstavě automobilů, konané ve dnech 31. července 1920 až 8. srpna 1920 v Praze, kde vedle výrobků amerických, francouzských, italských, německých a rakouských byly vystaveny dokonalé vozy našeho průmyslu jako doklad, že v tomto odvětví postupujeme s cizinou.

Připadá nám povinnost tuto mladou větev naší výroby, která dnes zaměstnává již přes 10.000 dělníků, všemožně podporovati a proti cizí konkurenci chrániti. V prvé řadě jedná se o ochranu celní. Dosavadní clo, jež obnáší as 7% z hodnoty dovážených automobilů, ohrožuje náš průmysl a je tudíž nutno clo upraviti podle faktických poměrů. Až dosud pomáhala si vláda tím, že vedle cla vyměřovala zvláštní dovozní poplatek, avšak toto provisorium nikterak neskytá potřebné ochrany. Jeví se tudíž potřeba, aby se změnila položka 553 všeobecné celní sazby pro československé celní území (příloha k nař. vlády ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. n.).

Vládní návrh přizpůsobuje se nynějšímu minimálnímu celnímu tarifu francouzskému, jež činí 45% z ceny a odpovídá zamýšlené celní ochraně našich tovarů. Opatření toto jest přirozené vázáno na uzavírané obchodní smlouvy, které — jak dovozuje důvodová zpráva p. ministra obchodu a správce úřadu pro zahraniční obchod dra Hotowtze — umožňují prováděti zvýšenou ochranu, jelikož clo na automobily nebylo v obchodních smlouvách předválečných sníženo, ba ani vázáno a jelikož závazek obdobný nebyl pojat ani do žádné z nová uzavřených obchodních smluv s jinými státy. Vládní návrh v § 1 a, b, c, 1, 2, mění clo na nosné rámy pro châssis z ocelového plechu pro automobily. Tento polotovar se u nás nevyrábí a jsme prozatím odkázáni na dovoz z ciziny. Zde jest nutno učiniti opačné opatření, které umožní nejlacinější import nosných rámů. Dosavadní celní základní sazba dle tarifu č. p. 445a jest 18.— K za 100 kg. Dle šetření jak u průmyslu, tak také i u úřednických a dělnických organisací jest zájem našeho průmyslu, zmíněnou sazbu nezvyšovati, neboť by zvýšením cla podvazovalo jeho soutěžní schopnost. Z těchto důvodů byl v § 1 škrtnut odst. c) 1 a 2. Budiž ovšem při této příležitosti na náš průmysl působeno, aby se zařídil pro výrobu nosných rámů, abychom nebyli nuceni polotovary podobného druhu dovážeti.

Aby od dosavadní celní prakse při posuzování dovážených polotovarů, vzhledem k tomuto zákonu nebylo v neprospěch našeho průmyslu upouštěno, je nutno, aby ministerstvo financí vyslalo celním orgánům nutné vysvětlivky, konkretisující hotové součástky a polotovary. Tak na příklad nosné rámy vyclívaly se až dosud podle položky 445a.

Tento postup budiž u tohoto předmětu a analogicky i u jiných polotovarů nadále zachován.

Výbor doporučuje poslanecké sněmovně ke schválení přiloženou osnovu zákona.

V Praze dne 14. prosince 1920.

Předseda:

Jan Slavíček, v. r.

Zpravodaj:

Robert Klein, v. r.


Zákon

ze dne .............................................................. 1920,

jímž se upravuje clo na automobily.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Položka 553. Všeobecné celní sazby pro československé celní území (příloha k nařízení vlády republiky československé ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n.) mění se takto:


553

Automobily:

Celní sazby:

a) chassis s motorem neb bez něho, s karoserií neb bez ní, ve váze kusu:

1.

2500 kg a více za 100 kg

50 K

2.

500—2500 kg exkl.

z ceny

45%

3.

méně než 500 kg

b) karoserie pro automobily ve váze:

1.

2500 kg a více

a) pro nákladní automobily za 100 kg

12 K

b) pro osobní automobily za 100 kg

75 K

2.

méně než 2500 kg z ceny

45%


K sazbám položek 553 a) 1., 553 b) 1., vybírati se bude valutní příplatek ve výši odpovídající vždy dočasnému příplatku k celním sazbám, jež jsou v příloze k nařízení ze dne 12. května 1919, č. 379 uvedeny ve sloupci celních sazeb ve francích.

§ 2.

Zákon tento nabývá účinnosti pátého dne po vyhlášení. Provedení jeho ukládá se ministru financí v dohodě s ministrem pověřeným správou úřadu pro zahraniční obchod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP