Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

1016.

Vládní návrh.

ze dne ......................................................... 1920,

kterým se zrušují ustanovení zemských zákonů na Moravě a ve Slezsku, jimiž jest omezeno právo obcí a silničních výborů k rozvrhu přirážek na rozličné druhy daní.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

Zrušují se ustanovení druhých odstaven §u 72 obecního zřízení pro Moravu, upraveného zákonem ze dne 24. června 1898, č. 54 z. z., §u 73 obecního statutu pro Olomouc ve znění zákona ze dne 24. června 1898, č. 57 z. z., §u 76 obecního statutu pro Uherské Hradiště ve znění zákona ze dne 24. června 1898, č. 58 z. z., §u 73 obecního statutu pro Znojmo ve znění zákona ze dne 24. června 1898, č. 59 z. z.; dále druhých odstavců §u 72 obecního zřízení pro Slezsko upraveného zákonem ze dne 24. června 1898, č. 35 z. z., §u 43 obecního řádu pro Opavu ve znění zákona ze dne 24. června 1898, č. 36 z. z., §u 44 obecního řádu pro Frýdek ve znění zákona ze dne 24. června 1898, č. 38 z. z.; a konečně druhých vět §u 77 obecního statutu pro Jihlavu, upraveného zákonem ze dne 24. června 1898, č. 55 z. z., jakož i §u 76 obecního statutu pro město Kroměříž upraveného zákonem ze dne 24. června 1898, č. 56 z. z.

Dále se zrušují ustanovení druhých odstavců § 12 zemského zákona moravského ze dne 24. června 1898, č. 60 z. z., a § 13 zemského zákona slezského ze dne 13. června 1898, č. 33 z. z. o zřizování a udržování veřejných neerárních silnic a cest.

Článek II.

Zákon tento stává se účinným dnem 1. ledna 1921 a provedení jeho přísluší ministru vnitra.

Důvodová zpráva.

Vláda republiky Československé zabývá se usilovně problémem sanace obecních financí; dříve však nežli dotyčné vládní předlohy související též úzce s reformou financí státních a veřejné správy budou podány, nutno tu pomýšleti aspoň na opatření provisorní. Sanaci obecních financí rázu tohoto lze namnoze provésti pouze tím, že obecní přirážky u některých druhů daní zvýší se značně nad sazby dosavadní, poněvadž není zpravidla jiných prostředků, kterými by schodky rozpočtu mohly býti uhrazeny. Značná zvýšení přirážek byla usnesena v poslední době zvláště k dani pozemkové a k všeobecné dani výdělkové, kteréžto daně zvýšení přirážek poměrně ještě nejspíše snesou. V Čechách lze toto zvýšení za předpokladů obecního zřízení snadno provésti, kdežto na Moravě a ve Slezsku naráží zvýšení toto na obtíže spočívající v tom, že podle ustanovení § 72 obecních řadů a obdobných předpisů pro statutární města jest nejvyšší výměra přirážek v určitém směru zákonem obmezena, a to tak, že na Moravě mohou přirážky ku všeobecné dani výdělkové býti stanoveny pouze o jednu třetinu výše než přirážky k ostatním druhům daní přímých, a ve Slezsku přirážky ku přímým daním osobním smějí býti stanoveny pouze o jednu devítinu výše nežli přirážky k daním reálním. Ustanovení zmíněná pojata byla do obecních řádů patrně pouze k ochraně velikých průmyslových podniků a způsobují nyní vzhledem k tomu, že dle zákona z 26. března 1919, č. 170 Sb. z. a nař., nelze přirážky k dani činžovní zvyšovati nad míru zákonem tímto stanovenou, naprostou nehybnost systému přirážkového.

Při této příležitosti budiž upozorněno na to, že též finanční hospodářství silničních výboru jest na Moravě a ve Slezsku nevhodným způsobem omezeno, neboť na Moravě je stanoveno, že přirážky ku všeobecné dani výdělkové mohou býti jen o třetinu vyšší než k daním ostatním, kdežto pro Slezsko platí, že přirážky musí býti rozvrženy podle téhož poměru jako přirážky zemské.

Vláda navrhuje, aby zmíněná omezení práva obcí a silničních výborů k rozvrhu přirážek na různé druhy daní byla zrušena a tím poskytnuta zmíněným korporacím možnost, aby výši přirážek k jednotlivým daním přizpůsobily konkrétním poměrům.

Ustanovení, která tu v úvahu přicházejí, jsou:

Na Moravě: § 72 mor. ob. zřízení upraveného zákonem z 24. června 1898, č. 54 z. z.; pro Jihlavu § 77 ob. řádu ve znění zákona z 24. června 1898, č. 55 z. z.; pro Kroměříž 76 ob. řády upraveného zákonem téhož data, č. 56 z. z.; pro Olomouc § 73 ob. řádu upraveného zákonem téhož data, č. 57 z. z.; pro Uherské Hradiště § 76 ob. řádu upraveného zákonem téhož data, č. 58 z. z.; pro Znojmo § 73 ob. řádu upraveného zákonem téhož data, č. 59 z. z.; § 12 moravského zákona ze dne 24. června 1898, č. 60 z. z., kterým byly poznovu změněny zákonné předpisy o přirážkách silničních výborů.

Pro Slezsko: § 72. slezského ob. zřízení upraveného zákonem z. 24. června 1898. č. 35 z. z.; pro Opavu § 43 ob. řádu upraveného zákonem ze dne 24. června 1898. č. 36 z. z.; pro Frýdek § 44 ob. řádu upraveného zákonem téhož data, č. 38 z. z.; § 13 zákona slezského ze dne 13. července 1898, č. 33 z. z., týkající se přirážek silničních výborů.

Na základě těchto úvah vypracovala vláda osnovu příslušného zákona, kterou předkládá Národnímu shromáždění.

Zákon navržený má účinkovati ode dne 1. ledna 1921, tak, aby případné zvýšení přirážek mohlo se státi od počátku nového rozpočtového roku.

Navrhuje se, aby osnova tato byla Národním shromážděním projednána a schválena a za tím účelem přikázána v poslanecké sněmovně výboru ústavnímu a výboru rozpočtovému a po schválení touto sněmovnou v senátě výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému k podání zprávy vždy do 14 dnů.

Ministr vnitra

Černý, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP