Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
895.
Vládní návrh
Zákon
ze dne ............................................................... 1920,
jímž se vláda zmocňuje, aby převzala státní záruku za zápůjčku fondu všeobecné nemocnice v Praze u Zemské banky království Českého až do výše 8,000.000 Kč.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Vláda se zmocňuje, aby převzala státní záruku jako rukojmí a plátce za zápůjčku 8,000.000 Kč., která má býti poskytnuta fondu všeobecné nemocnice v Praze Zemskou bankou království českého.
§ 2.
Provésti tento zákon ukládá se ministru veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy a ministru financí.
§ 3.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva.
Revise hospodářství ve všeobecné nemocnici v Praze v měsíci říjnu tohoto roku ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy vykonaná prokázala, že hospodaření tamtéž nutno vybudovati na podkladech nových, má-li nemocnice splniti úkoly, jež na ni klade zájem veřejného zdravotnictví. Bylo tu shledáno, že dosavadní příjmy nemocnice nikterak nepostačují k udržení provozu nemocnice ani v rozsahu nynějším, kdežto veřejný zájem kategoricky vyžaduje nejen udržení provozu v míře posavadní, nýbrž i podstatné jeho rozšíření.
Příčinou nepostačitelnosti zdrojů příjmových v době minulé byla nízká, drahotním poměrům neodpovídající sazba ošetřovací, nedostatečné — potřeb klinik v nemocnici umístěných nekryjící — příspěvky placené státní vyučovací správou fondu všeobecné nemocnice, výhoda příslušníků pražských z minulosti resultující, dle níž zámožní příslušníci platí toliko kvótu obecné sazby ošetřovací, kdežto příslušníci chudí ošetřováni jsou v nemocnici zdarma a konečně i ta skutečnost, že léčebné z důvodů vlivu ústavní správy se vymykajících ne dost rychle se schází, takže nemocnice má stále několikamilionové nedoplatky na léčebném.
Tyto okolností vedly již v minulosti k finančním krisím v nemocnici a byly příčinou, že zemská správa politická, jež fond všeobecné nemocnice v Praze spravuje, musila již počátkem roku 1918 k uhrazení nedoplatků za rok 1917 uzavříti u Zemské banky král. českého zápůjčku 1 1/2 milion korun, kterou bývalé ministerstvo vnitra ve Vídni v dohodě s bývalým ministerstvem financí schválilo. Z týchž důvodů bylo pak nutno koncem roku 1919 zakročiti o novou zápůjčku u zemské banky král. Českého ve výši 3 1/2 milionu korun, jež byla touto povolena, když vláda na základě zmocňovacího zákona ze dne 29. ledna 1920, č. 73 Sb. z. a n., převzala státní záruku za tuto zápůjčku a dodržování umořovacích splátek bylo zaručena výnosem 10%ního podílu fondu všeobecné nemocnice v Praze na dávce ze zábav, tehdy na ročních 500.000 Kč odhadnutým.
Zmíněná revise však prokázala, že těmito prostředky nebyla získána definitivní náprava, neboť pohledávky dodavatelů opětně vzrostly do konce října 1920 na 9,813.961 Kč, což vedle příčin výše vzpomenutých též okolnosti na vrub přičísti sluší, že personální náklady v roce 1920 vzhledem k tomu, že požitky zaměstnanců nemocničních upraveny jsou státem obdobně jako u zaměstnanců státních. enormně vzrostly.
Při poradě konané dne 30. října 1920 v ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy za účastí zástupců ministerstva financí, školství a vnitra sjednána byla řada opatření, jichž provedení zaručí hospodářskou rovnováhu všeobecné nemocnice v Praze do budoucnosti. V podrobnostech uvedeno:
1. Ministerstvo školství a národní osvěty zvýší nynější nedostatečné příspěvky v roce 1921 na 3,340.000 Kč, kteráž, částka plně uhradí náklady s provozem klinik v nemocnici spojené.
2. U ministerstva financí zakročí se o zvýšení zdravotní přirážky o 100%.
3. Dnem 1. prosince 1920 zvýší se ošetřovací sazba III. třídy z nynějších 20 Kč na 22 Kč za osobu a den.
4. Zemská politická správa s urychlením ukončí jednání o, zrušení v předu uvedených privilegií příslušníků pražských.
5. Sestátnění nemocnice po rozumu zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 242 Sb. z. a n., bude s urychlením provedeno, pokud možno již dnem 1. ledna 1921.
6. Po sestátnění vyňat bude v rozpočtu všeobecné nemocnice 1,000.000 Kč z potřeby řádné a zařaděn do potřeby mimořádné, při čemž úhrada bude získána z rozpočtu ministerstva zdravotnictví a tělesné výchovy.
7. Ve správě ústavu budou provedeny účelné administrativní reformy.
Všechna tato opatření poskytnou však jen tolik zdrojů příjmových, kolik jich jest nezbytně nutno ke hrazení potřeb běžných, a zbyla by nerozřešena otázka úhrady pohledávek dodavatelů ve výši 9,813.961 Kč. Úhradu těchto pohledávek jest však nutno bezodkladně opatřiti, neboť jinak byl by další provoz ve všeobecné nemocnici nejvyšší měrou ohrožen. To plyne v prvé řade z té okolnosti, že věřitelé naléhají na bezodkladné zaplacení, hrozíce žalobami a odepírajíce další dodávky, ba dokonce že největší z těchto věřitelů, totiž Česká zemědělská společnost pro zpeněžení dobytka v Praze, svoji milionovou pohledávku již zažalovala. V úvahu přichází i ta okolnost, že tento úvěr jest vzhledem k vysokým úrokům z prodlení a horší kvalitě zboží na úvěr dodaného neobyčejně drahý.
Bylo tudíž na zmíněné poradě po předchozím prohlášení zástupce ministerstva financí, že toto ministerstvo nečinilo by námitek, jednomyslně usneseno, aby zemská politická správa zahájila jednání se zemskou bankou král. Českého o poskytnutí další zápůjčky 8,000.000 Kč, z nichž by zaplacena byla větší část zmíněných, pohledávek, kdežto zbytek byl by splacen, z dosud nezaplaceného léčebného, jež má býti energicky vymáháno. Jednání zemské politické správy se Zemskou bankou mělo ten výsledek, že zemská banka král. Českého jest ochotna výjimečně, ježto jde o ústav humanitní, poskytnouti fondu všeobecné nemocnice v Praze další zápůjčku do výše 8,000.000 Kč za podmínek zápůjčky předešlé, totiž že stát zaručí se za zápůjčku jako rukojmí a plátce, že annuity budou ptačeny z výtěžku 10%ní kvóty, jež fondu z dávky ze zábav jest přikázána, a konečně, že za tuto pohledávku bude na nemovitostech fondu všeobecné nemocnice v Praze vloženo právo zástavní.
Zápůjčku za těchto podmínek třeba označiti jako velmi výhodnou, neboť dlouhodobí (na 75 let rozvržený úvěr) odstraní tíseň finanční stálým naléháním věřitelů stupňovanou, kvóta dávky ze zábav na fond nemocniční připadající vypočtena jest po nastalém zvýšení této dávky na minimální částku ročních 2,000.000 Kč, z nichž snadno bude lze platiti annuity na pohledávku tuto jakož i na obě starší pohledávky, a to tím spíše, když odpadne nynější zatížení fondu zmíněnými již vysokými úroky z prodlení. Zabezpečení nové hypothekární zápůjčky má vzhledem k povaze nemovitosti fondovních jakožto příslušenství ústavu obecně prospěšného povahu toliko formální. Jest tudíž řádné dodržování podmínek platebních pro tuto zápůjčku plně zabezpečeno a jakékoli nebezpečí pro státní pokladnu vyloučeno.
Ovšem nutno zároveň vytknouti, že vzhledem k nastávajícímu sestátnění nemocnice jest přímo v zájmu státu, aby ústav přešel do majetku státního se skonsolidovanými finančními poměry, takže v tomto směru má akce tato povahu přípravného jednání, sestátnění nemocnice v Praze usnadňujícího.
Ježto pak byl by provoz ve všeobecné nemocnici v Praze bez této neodkladné pomoci nejvyšší měrou a bezprostředně ohrožen, čemuž státní správa vzhledem k nedozírným následkům zabrániti musí, a ježto dále poskytnutím této bezodkladné pomoci podmíněn jest výsledek svrchu vypočtených opatření, jimiž zaručen bude řádný rozvoj této na výsost důležité instituce veřejného zdravotnictví, jest nezbytno, aby státní správa solidární ručení zemskou bankou král. Českého požadované, převzala.
Ve formálním směru se navrhuje, aby osnova byla Národním shromážděním projednána a schválena a za tím účelem přikázána jak v poslanecké sněmovně tak i po přijetí jejím touto sněmovnou v senátě výboru rozpočtovému k podání zprávy vždy ve lhůtě 14denní.
Ministr veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy: