Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
888.
Návrh
poslanců Jana Prokeše, Jana Černého, Josefa Chalupníka a soudruhů,
na stavbu nouzové silnice od oderského mostu k nádraží v Jistebníku.
28 let domáhají se mnohé obce soudního okresu příborského i moravsko-ostravského zřízení okresní silnice od oderského mostu u obce Kosatky až k nádraží v Jistebníku. Tato silnice, měla býti spojkou mezi okresními silnicemi Moravy a Slezska, ježto okresní silnice slezských okresů bilovíckého a klinkovského, jsou zřízeny pouze k nádraží v Jistebníku. Okresní silnice okresu příborského, moravsko-ostravského a místeckého vedou obdobně spojenou okresní silnicí jen k oderskému mostu, od něhož až k nádraží v Jistebníku má vésti v délce 2 km silnice, o níž se jedná.
Již v roce 1891 byla podána první žádost interesovaných obci k slezským úřadům:
okres. hejtmanství v Bílovci, zemské vládě v Opavě a okres. silnič. výboru v Klimkovicích; mimo toho k zemskému výboru v Brně a okres. silničním výborům v Příboře, Místku, později v Moravské Ostravě o stavbu této silnice, jejíž konečné zřízení je životní otázkou několika tisíců dělníků v oněch obcích bydlících a do práce na Ostravsko denně chodících.
Rozpočet na stavbu této silnice i na stavbu mostu přes řeku Odru byl stanoven před 16. lety na 68.000 K. Na tom, že k vystavení této důležité a přece jen tak krátké silnice nedošlo, nesl hlavní vinu hrabe Blücher-Wahlstatt, majitel rybníku, po jehož hrázi měla silnice vésti. Tehdejší slezská zemská vláda tento odpor jesle podporovala a také okresní silniční výbor klimkovský uskutečnění projektu mařil.
Mají-li být tyto staré hříchy německého režimu starých vídeňských vlád a jejich slezských exponentů vůči obyvatelstvu českých obcí okresu mor. ostravského a příborského odčiněny, musí být v nejbližší době ku stavbě této silnice přikročeno.
Iniciativu v této pro tisíce obyvatel důležité stavbě silnice musí převzít stát, a to tím způsobem, že k hrazení stavebního nákladu přispěje přiměřenou částkou a interesované silniční okresní výbory, obce a zemské vlády slezská i moravská zavážou se přispěti ku krytí dalšího stavebního nákladu.
Navrhují proto podepsaní:
Poslanecká sněmovno Národního shromáždění račiž se usnésti:
Vláda se vyzývá, aby se neprodleně postarala o stavbu silnice od oderského mostu k nádraží v Jistebníku a k tomu účelu se dohodla s příslušnými faktory a to: zemským výborem moravským, zemskou správní komisí slezskou, se silničními výbory pro okres bílovický, klimkovský, mor. ostravský a příborský a se súčastněnými obcemi o tom, jakou mírou dle svých finančních sil přispěti mají.
Pokud běží o příspěvek státu, budiž příslušná položka zařazena do rozpočtu pro rok 1921.
V ohledu formálním navrhuje se, aby tento návrh byl přikázán odboru technickému.
V Praze dne 17. listopadu 1920.
Prokeš, Černý J., J. Chalupník,
Lehocký, Klein, Srba, Kříž Al., Bečko, Ertl, Chalupa Alb., Dr. Markovič, Dr. Dérer, Hvizdák, Pocisk, Koudelka, Dr. Meissner, Karpíšková, Johanis, R. Chalupa, Biňovec, Geršl, Novák, Sychravová.