Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
825.
Návrh
poslance J. Dubického a soudruhů,
aby na dráze Sudoměř - Stará Paka zavedeny byly nákladní vlaky, zdokonalena doprava osobní a zřízeny neb opraveny čekárny.
Přes to, že kraj pojizerský a severovýchodní Čechy mají neobyčejně rozvětvený průmysl železářský, textilní, sklářský i zemědělský, přece vybudování drah jest zde nedostatečné a vlakové spojení špatné. Celý tento kraj opomíjen byl úmyslně vídeňskými vládami a dnes těžce odnáší nedostatky železniční v dopravě osobní i nákladní. Víme, že vybudování nových drah a hlavně vystavění druhé koleje na dráze Praha-Bakov, aby se docílilo lepšího spojení s průmyslovým Rumburskem a Libereckem, dále rozšíření a náležité vypravení drah Mělník-Stará Paka, Ml. Boleslav-Jičín, Turnov-Jičín, Nymburk-Král. Městec atd. vyžadovati bude delšího času a velikých nákladů.
Nechápeme však, proč se nezdokonaluje doprava na drahách dosavadních a máme tu na mysli hlavně dráhu Sudoměř-Stará Paka. Dráha tato protíná velmi lidnaté zemědělské obvody a spojuje průmyslové město Mladá Boleslav, Dolní Bousov, Sobotka, Lomnice n. Pop., Novou Paku atd. Ačkoliv provoz na této dráze trvá již 16 let, nejsou zde dosud zavedeny nákladní vlaky, takže doprava osob, která děje se společně s nákladními vozy, je přímo úžasná.
Dříve byly na této dráze zavedeny nákladní vlaky aspoň v řepní kampani, letos však ani toto opatření učiněno nebylo. Vlaky, které s cestujícím obecenstvem posunují se nesčíslněkráte v každé stanici, mají několikahodinová spoždění, takže dochází k pochopitelným výstupům se strany obecenstva.
Také čekárny ve stanicích jsou buď ve stavu ubohém a naprosto nevyhovujícím, aneb nejsou žádné. Cestující musí mnohdy celé hodiny státi v dešti, v mrazu, plískanicích a poněvadž vlakového spojení používá se v hojné míře, jest tím dotčeno zdraví velkého počtu obyvatelstva.
Podepsaní proto navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá:
1. Na dráze-Sudoměř-Stará Paka buďtež zavedeny bezodkladně nákladní vlaky, aspoň jednou za den a sice po celý rok.
2. Budiž zdokonalena a rozmnožena doprava nejen na dráze Sudoměř-Stará Paka, ale i na dráze Turnov-Jičín a Sudoměř-Mělník.
3. Budiž vyslána komise stavebního oddělení ředitelství státních drah ku shlédnutí čekáren na tratích sub 2) uvededených a dle dobrozdání její budiž neprodleně přikročeno k odstranění shledaných závad v místech, kde již čekárny jsou, pokud se týče budiž přikročeno ke stavbě nových čekáren v místech, kde toho zájem veřejný vyžaduje.
Návrh přikázán budiž výboru dopravnímu.
V Praze dne 16. listopadu 1920.
J. Dubický,
Bradáč, Dr. Kubíček, Staněk, Udržal, Chlebounová, Mach, Křemen, Štolba, Tůma, Rychtera, Jan Černý, Dr. Černý, Hálek, Mašata, Vraný, Beran, Hnídek, Ing. Botto, Stodola, Dr. Blaho, Malypetr.