Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

802.

Interpelace

poslanců F. Petrovického, V. Veverky, V. Votruby a soudruhů

k ministru zásobování a ministerskému předsedovi,

kdo je vinníkem zmrznutí 731 vagónů zemáků.

Dle zpráv denního tisku ťSvaz pěstitelů zemákůŤ v Německém Brodě sdělil ťVečeruŤ, že do dne 2. listopadu bylo úředně pozastaveno a Obilním ústavem škrobárnám, sušárnám a lihovarům přiděleno na 700 vagónů zmrzlých bramborů. Mimo to následkem špatného disponování železničními vagóny, podle zpráv jich důvěrníků, zmrzlo na nádražích, na mlatech a kůlnách v Jednotlivých bramborářských okresích více než 1000 vagónů. Kdyby byly bývaly vagóny řádně přistavovány, pak při dřívějším pěkném počasí jistě těmto ztrátám bylo vyvarováno.

ťNárodní PolitikaŤ sděluje veřejnosti ze dne 9. t. m.: Nedávno proběhla některými listy zpráva, že z Wilsonova nádraží v Praze bylo v jednom dnu posláno do škrobáren 31 vagónů bezvadných krásných bramborů. Hned na to putovala řada lidí na Wilsonovo nádraží a dotazovala se, zda je to pravda. Přesvědčili se, že 31 vagónů bramborů bylo skutečně státním obilním ústavem posláno do škrobáren, avšak ne zdravých bramborů, nýbrž zmrzlých. Jiná je teď však otázka. Kdo je vinníkem tohoto zmrznuti bramborů. Jisto je, že v některých krajích mohlo se započíti s vybíráním bramborů již o dva týdny dříve, takže před mrazy ještě každý se mohl brambory zásobiti. Čekalo se však na rozhodnutí předešlé vlády, bude-li obchod brambory volný či vázaný. Tak se stalo, že kampaň bramborová spadla v jedno s kampaní řepnou — a přikvačivší mrazy značně zvýšily nouzi uhelnou. Opožděným rozhodnutím předešlé vlády byla správa drah postavena před tří velké, opravdu těžké úkoly, neboť stavem svých vozů, ač se nové stále budují, kupují a vypůjčují, nestačí ani ha dopravu normální. Nedivno pak, že to kulhá na všecky tří strany. Brambory pomrzly, ale zde není vinníkem nedostatek vozů, nýbrž hrozná organisace bramborové dopravy se strany státního obilního ústavu, který ustavičnými stížnostmi nutil správu drah k plnému přistavování vozů k nakládání bramborů, avšak o urychlené vykládání v určených, zvláště pražských stanicích se nestaral. Tak stálo množství vagónů s brambory za mrazu řadu dní na stanicích než na ně došla řada. To mělo za následek pomrznutí bramborů a současně nedostatek vagónů pro řepu, což ovšem způsobilo veliké nesnáze a škody cukrovarům, jež byly nuceny výrobu přerušovati a zase začínati. Teď jsou pražská skladiště zaplavena došlými, bohužel, zmrzlými brambory, t. zv. příbuzenskými. Nejeden z jejich příjemců si nad nimi i poplakal nebo zaklnul, když povážil, kde teď vezme jiné a že je bude nucen pod rukou za lichvářské peníze kupovati. Všichni ti nešťastníci zle kritisují státní obilní ústav, že musili podniknouti hotovou torturu k obstarávání povolení, aby na konec si odebrali z nádraží shnilé neb zmrzlé brambory.

Potud ťNárodní PolitikaŤ.

Je zřejmým, že vinník je hledán jednak ve státním obhospodařování brambor jednak v ministerstvu železnic pro špatné disponování železničními vagóny. Z podepsaných tazatelů poslanec F. Petrovický, jako člen zásobovacího výboru v revolučním i nynějším Národním shromáždění je přesvědčen, že největší část viny je ve státním hospodaření se zmíněnou velmi důležitou potravinou, ježto jeho distribuce a dopravnictví je těžkopádným vzájemně si překážející a často podléhající zevnějším vlivům osob neodborně a třídně rozhodujících.

A že poměry ve státním hospodaření s předměty denní spotřeby se u nás zhoršují je nejlépe patrno z toho, že do nedávna ještě ku př. Praha trpěla bramborovou nouzí, jež byla nyní dovršena kalamitou svrchu vylíčenou, jejíž hlavní vinník se skrývá opravdu před veřejností.

Proto podepsaní z důvodu správné informace veřejnosti se táží pp. ministra zásobování a ministerského předsedy:

1. Kdo je tím pravým vinníkem vylíčené kalamity zemákové?

2. Co míní vláda učiniti, by již nikdy více taková pohroma, ohrožující nejpotřebnější výživu lidu, se neopakovala?

V Praze dne 9. listopadu 1920.

Petrovický, Veverka, Votruba,

Dr. Matoušek, Dr. Lukavský, Bečka, ing. Bergman, Dr. Hajn, Purkyňová, Dr. Stránský, Mašek, Zavřel, Špaček, Dyk, G. Navrátil, Modráček, Stejskal, Hudec, Sedláček, Dr. Kramář, Dr. Rašín.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP