Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

764.

Interpelace

poslance Votruby a soudruhů

k ministru pošt a ministru železnic

o přijímání a dopravě cenných balíků v ceně přes 1000 Kč.

Ředitelství post a telegrafů pro Moravu nařídilo výnosem ze dne 25. října 1920, čís. 101.406/V., že přijímání cenných balíků přes 1000 Kč obmezuje se v Brně na 5 kusů denně pro jednu stranu. Také u poštovních úřadů na venkově bylo příjímání těchto cenných balíků značně omezeno.

Takovéto opatření mělo by za dnešních poměrů pro průmysl a obchod následky přímo katastrofální, neboť jest nezbytnou potřebou průmyslu i obchodu, aby staré, velkou námahou získané styky s venkovem i cizozemskem mohlo udržeti. Vláda na jedné straně slibuje vývoz všemožně podporovati, na druhé straně však vydávají se nařízení, jež těmto slibům přímo odporují a obmezováním dopravy vývoz skoro znemožňují. Obmezení takové mělo by za následek, že zboží, jako na př. textilní, které nelze děliti na několik zásilek, nemohlo by se vůbec zasílati a že by dopravní výlohy opět nepoměrně stouply.

Jest proto nezbytně potřebí, aby ve věci této stala se náprava. Vhodným prostředkem k této nápravě by bylo, ježto doprava jest dnes již skoro normální, aby k poštovnímu vagonu na hlavních relacích přidal, se ještě jeden vagon pro cenovky, což vyžadovalo by rozmnožení sluhů poštovních po dvou pro vagon, tedy pro Brno celkem 32 sluhů. Náklad obnášel by pro každého měsíčně 1500 K, celkem tedy 48.000 K. Přece ale by se tím výlohy poštovní správy nezvětšily, neboť zabránilo by se tak zároveň četným krádežím. Uváží-li se, že. poštovní ředitelství v Brně vyplatilo letošního roku za dobu do 30. září za ztracené zásilky náhrad asi 3,000.000 K, tedy měsíčně 333.000 K, znamenal by měsíční plat pro 32 nových sluhů 48.000 K vlastně ještě úsporu.

Brněnská obchodní a živnostenská komora protestovala již několikráte proti každému obmezování dopravy a konala též dne 8. listopadu 1920 schůzi zájemníků, na které bylo doporučeno zřízení sběrné služby balíkové pro hlavní relace a města, jako na př. Brno, Bratislavu, Prahu, Přerov, Olomouc atd. Aby však nebyly tím způsobeny pro zasilatele větší výlohy, musila by také železniční správa ve shodě s poštovním ředitelstvím vyjíti odesílatelům vstříc a poskytnouti nějaké úlevy a starati se o bezpečnost dopravy a hlavně i o rychlou dopravu a rychlé doručování cenných balíků v hlavních ústředích. V této schůzi poukazováno bylo též na Německo, kde doprava byla taktéž ztížena, kde však dnes na důležitých tratích zavedena jest automobilová doprava balíku, čímž jest doprava i levnější. Snad i tohoto způsobu dopravy cenných balíků mohlo by i u nás býti použito.

Podepsaní táží se pánů ministrů pošt a železnic, zda jsou ochotni uvedeným způsobem zavésti přijímání a dopravu cenných balíků v ceně přes 1000 Kč?

V Praze dne 13. listopadu 1920.

Votruba,

Dr. Matoušek, Špaček, Dr. Stránský, Purkyňová, Dr. Kramář, Dr. Lukavský, Dr. Rašín, Zavřel, Bergman, Ing. Bečka, Petrovický, Mašek, G. Navrátil, Veverka, Dyk, Modráček, Stejskal, Hudec, Bezděk, Dr. Hajn.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP