Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
730.
Návrh
poslance Jana Rýpara a spol.
na zřízení nádraží, postavení nádražní budovy a rozšíření nádražní koleje železniční v Zubří u Val. Meziříčí na Moravě.
Osobní zastávka na místní dráze Krásno— Rožnov pod Radh. na Moravě v Zubří jest zcela nedostatečně pro dnešní poměry a frekvenci lidu upravena.
Jediná železniční kolej a ve velmi malé vzdálenosti od ní pouze dřevěná, malá nádražní čekárna, bez železničního zřízence a bez výdejny lístků.
Obec Zubří čítá 3000 obyv., osady, jež zastávky Zubří používají, Viče 2000 obyv. a Velká Bystřice 3000 obyv., celkem 8000 obyv.
Každý den nastupuje do vlaků mimo cestující 30—50 dělníků, v některé dny v týdnu, zvláště dny trhové 150—200 lidí, celkem ročně přes 32.000 lidí.
A tito všichni musí na vlaky čekati venku pro nedostatečnost čekárny, z nichž mnozí byli před tím vykonali cestu 1—2 hod., bez přístřeší.
Než těmto tisícům vydá průvodčí vlaku jízdní lístky, takže se často stává, že bez jakékoliv viny průvodčích vlaků celé řady cestujících jezdí zdarma. Průvodčí není zkrátka s to, aby vše vykonal.
Vinu na tom mají železniční úřady, že se dosud nepostaraly o patřičnou nádražní výpravu.
Mimo to jest v Zubří tkalcovna Ing. Otty Bílka, rozvětvený velkoobchod dřívím a zemědělství vyžaduje velmi mnoho železniční dopravy, takže vedle osobní frekvence, i nákladní frekvence jest nade vší pochybnost zaručena.
Na to upozorňují podepsaní a navrhují, aby ministerstvo železnic bylo vyzváno, zařaditi do svého rozpočtu dostatečnou částku na zřízení osobní i nákladní nádražní stanice, postavení nádražní budovy a rozšíření nádražní koleje žel. v Zubří pod Radhoštěm.
Úhrada na náklad s tím spojený (K 60.000) budiž vzata z výtěžku železničního provozu.
V Praze dne 10. listopadu 1920.
J. Rýpar,
Záruba, Rozsypalová, Dr. Buday, Dr. Dolanský, F. Navrátil, Šamalík, Adámek, Kopřiva, Vrabec, Janalík, Hlinka, Adamovský, Košek, Dr. Gažík, Tománek, Dr. Nosek, Myslivec, Sedláček, Dr. Hruban, Bobok, Hancko.