Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

591.

Návrh

poslance Josefa Šamalíka a soudruhů

na vybudování řádných komunikací a Národního parku v Moravském Krasu.

Velkolepé objevy čarokrásných jeskyní ve výtoku Punkvy potvrzují přesvědčení všech badatelů v Moravském Krasu, že v tomto území, zvaném Moravské Švýcarsko — nachází se ještě nesčetných přírodních krás v podzemí, které lze jen důmyslným bádáním objeviti.

Dosavadní jeskyně Sloupské, Šošůvské, Kateřinské, Punkevní, Ochozské, dále propasti u Holštýna, Ostrova, Jedovnic, Křtin atd., jež jsou již zpřístupněny a pro návštěvy upraveny, nemají dosud náležitého zpřístupnění od dráhy.

Z nádraží Blanského vede jediná silnice okresní údolím Punkviným ke starohraběcí huti, odkudž do Krasu vede státní Krasová silnice. Okresní silnice jest však v tak zbědovaném stavu, že přes stálé štěrkování — jest nesjízdnou a neschůdnou. Silnice ta nemá štětového základu a nemá potřebné. šířky. V době sucha jsou tu záplavy prachu, v době mokra záplavy bláta. Od Skalního mlýna není posud dostavena silnice ke Sloupu.

Horní Macocha nemá vůbec žádného příjezdního spojení, ač se strany od městyse Ostrova lze úplně po rovině jízdního spojení pro povozy a automobily docíliti. Holštýnské propasti — jsou nejlépe přístupny od Ostrova, kde kolem císařské jeskyně vede jen polní kamenitá cesta. Se sírany Jedovnic a Vilémovic není s Macochou Horní rovněž spojení — leda horskou kamenitou cestou.

Jest to velikou, veřejnou ostudou pro celou republiku československou, že nejkrásnější perla republiky — Moravský Kras — nemá komunikací, jež by jednotlivá místa jeho spojovaly s drahou.

Z toho důvodu podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti:

I.

Ministerstvu veřejných prací se ukládá, aby neprodleně přistoupilo po provedeném šetření k provedení staveb, případně úprav komunikací v Moravském Krasu na státní náklad — a sice:

1. Dosavadní okresní silnice Blansko nádraží—Starohraběcí huť—Jedovnice, jež budiž neprodleně do státní správy převzata;

2. Krasové silnice Skalní mlýn—Sloup;

3. Krasové silnice Jedovnice—Vilémovice—Macocha;

4. Krasové silnice Ostrov—Macocha;

5. Krasové silnice Ostrov—Holštýn.

II.

Ministerstvu Národní osvěty se ukládá: 1. zahájiti neprodleně kroky k soustavnému a důmyslnému badání v Moravském Krasu — hlavně u Sloupa, Šošůvky, Holštýna, Ostrova, Vilémovic, Jedovnic, Ochoze atd. k tomu cíli zřízenou státní badatelskou komisí;

2. zahájiti neprodleně jednání s majiteli dosud objevených jeskyní, propastí a jiných míst Krasových za příčinou převedení těchto do majetku státního a zřízení Národního parku z Moravského Krasu.

III.

Ministerstvu železnic a veřejných prací se ukládá zahájiti co nejrychleji potřebné šetření k vybudování buď železných nebo elektrických drah hlavně: 1. Brno—Líšeň—Křtiny—Jedovnice—Ostrov—Macocha—Sloup a 2. Blansko—Skalní mlýn—Sloup.

IV.

Ministerstvu veřejných prací se ukládá, by s povolanými úřady moravskými — zejména moravským zemským výborem — vybudovalo neprodleně elektrické hlavní vedení z Brna — přes Líšeň, Křtiny, Jedovnice, Ostrov, Sloup do Boskovic a umožnilo tím zavedení elektrického osvětlení všech krápníkových jeskyň.

V.

Ministerstvu pošt se ukládá vybudování řádného poštovního, telegrafního a telefonního spojení ve Skalním mlýně a v Punkevním údolí.

Náklad na tyto podniky, pro Moravský Kras nezbytné — budiž hražen úvěrem mimořádným.

Návrh tento budiž přidělen k projednání výboru rozpočtovému.

V Praze, dne 27. října 1920.

Šamalík,

Dr. Labay, Myslivec, Adamovský, Kaderka, Roudnický, Rýpar, Vrabec, Rozsypalová, Bezděk, Dr. Mazanec, Tomík, Adámek, Dr. Dolanský, Kopřiva, Sedláček, Dr. Nosek, F. Navrátil, Záruba, Hancko, Dr. Buday.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP