Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

589.

Návrh

poslanců ing. Bohdana Bečky, ing. Jana Botto a spol.

na zřízení říšského výzkumného ústavu uhelného.

V době dnešní netřeba dokazovati důležitost uhlí a živic pro hospodářský a průmyslový vývoj našeho státu. Zásoby uhelné rychle se vyčerpávají a je jisto, že hospodaří se s nimi neúsporné a že v budoucnosti přihlížeti se musí s náležitou rozvahou k tepelné energii v uhlí i živicích tajenou. Není možno se nadchnouti pro nemírně zvýšenou těžbu, dokud není jistoty, že se s nakopaným uhlím správně hospodaří. Procento ušetřeného uhlí znamená úsporu v našem státě 200.000 tun v ceně 60 milionů korun.

V Anglii i v Německu již dávno pochopili důležitost uhelného problému a zřídili výzkumné ústavy. Praktické výsledky jejich předčí veškerá očekávání. Docíleno úspor jak při topení lak při výrobe plynů jakož, i při výrobě energie elektrické. Umožněno zpracování méně cenných druhů uhlí i rašelin s výsledky nejlepšími.

Všude klade se váha na racionelnější zužitkování uhlí a tekutých přírodních paliv a jeví se snaha učiniti konec loupežnému jich zpracovávání. V základě toho navrhujeme:

1. Budiž zřízen říšský výzkumný ústav uhelný se sídlem v Praze ve spojení s moderně vybudovaným závodem na zpracování uhlí při živém styku s moderní praksí.

2. Budiž do rozpočtu na rok 1921 dána částka 1 mil. korun na zařizující výlohy a přípravná studia.

3. Ústav nechť skládá se z centrály a poboček. Centrála dělí se na:

a) oddělení pro přehled všech druhů minerálních, případně rostlinných paliv. Každé naleziště budiž co do místa, vydatnosti a kvality zevrubně popsáno. Ku prozkoumání kvality nechť použijí se nejmodernější methody chemické i fysické;

b) oddělení pro vědecký a praktický výzkum uhlí, kdež praktickou cenu mající methody mohou býti vyzkoušeny.

c) oddělení pro školení tepelných specialistů. Tito praktičtí inženýři by prodělávali v závodě kurs, aby mohli svoje vědění uplatniti ve službě veřejné i soukromé;

d) ku zařízení ústavu a jeho vedení přípravnách prací budiž utvořen výbor skládající se ze zástupců ministerstva veřejných prací, vysokých škol technických a zástupců průmyslu jmenovaných obchodními komorami.

4. Náklad obnáší pro rok 1921 1 mil. Kč, pro další léta 5 mil, Kč, který budiž hrazen z výtěžku uhelné dávky, pokud bude vybírána pak těžební přirážkou a vybíranými poplatky za rozbory a dobrozdání.

S formelního stanoviska budiž návrh tento přidělen výboru dopravně technickému.

V Praze dne 26. října 1920.

Ing. Bečka, ing. Botto,

Dr. Lukavský, Bergman, Dyk, Dr. Hajn, Dr. Kramář, Mašek, Matoušek, Purkyňová, Petrovický, Dr. Rašín, Dr. Stránský, Špaček, Veverka, Votruba, Zavřel, Slavíček, Hudec, Modráček, Stejskal, G. Navrátil.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP