Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

2. zasedání.

548.

Odpověď

ministra pošt a telegrafů

na interpelaci poslanců Frant. Petrovického, Dr. Hajna a soudruhů (č. tisku 342),

o rozmnožení přímého vlakového poštovního spojení župního města Hradce Králové s hlavním městem republiky Prahou.

Poštovní spojení města Hradce Králové s hlavním městem Prahou bylo zařízeno podle platného jízdního řádu po dorozumění se se správou drah s ohledem na možné zatížení vlakových souprav.

Soupravy vlaků k Trutnovu a Hanušovicím jedou na trati Praha-Chlumec společně.

Dráha nemůže souprav pro značné stoupání z Prahy do Lysé více zatížiti. Proto může býti do souprav těchto vlaků vsunut jen jeden poštovní vůz, a to pro směr, jehož celková pošta jest větší, t. j. k Trutnovu, kdežto pro směr s poštou menší, t. j. k Hanušovicím nutno počítati s překládkou.

Přistavují se tedy ve Vel. Oseku, kde jest delší zdržení, nové vozy pro směr k Hanušovicím.

Do těchto vozů jest nutno poštu překládati; i tu však jest překládka omezena jen na míru nejmenší a to hlavně na poštu listovní a cennou, kdežto obyčejné balíčky nakládány jsou do přímých přidaných vozů.

Vlakové pošty z Prahy k Něm. Brodu a Znojmu neb zpět jezdící nejsou vsunovány do souprav vlaků hanušovických, neb hradeckých.

Jak z následujícího přehledu jest vidno, dopravuje se pošta mezi Prahou a Hradcem Král. ve vlacích:

Vlak č.

O 412

R 406

O 12/414

O 416

O 418

R 402

O 420/422

Praha Denis. odj.

605

740

758

222

513

700

1120

Velký Osek odj.

828

908

1258

435

746

830

550

Hradec Král. příj.

952

1003

225

603

914

929

725

Vlak č.

R 401

O 411

O 413

O 415

O 417

R 405

O 419

Hradec Král. odj.

620

727

1033

114

410

634

725

Velký Osek odj.

728

906

1212

240

542

730

934

Praha Denis. příj.

853

1111

221

430

755

858

1148

Dopravuje se tedy:

1. přímo:

a) rychlíky 406, 402, 401 a 405 pošta listovní;

b) osobními vlaky 412 a 419 balíčky v přidaných vozích;

c) osobními vlaky 416 a 413 veškera pošta;

2. s překládkou ve Velkém Oseku:

a) u osobního vlaku 412 pošta listovní a cenná;

b) u osobních vlaků 12/414, 416, 420/422, 411 a 415 veškera pošta;

3. s překládkou v Chlumci:

u osobních vlaků 417 a 419 listovní pošta.

U vlaků 12/414 a 420/422 jest nutna a lehce možna překládka ve Vel. Oseku vzhledem na velké mezidobí příjezdu a odjezdu vlaků, a na malý počet poštovních zásilek.

Také překládka u vlaků 412, 416, 411 a 415 nikterak provozu poštovního nezatěžuje, ježto počet poštovních zásilek u těchto vlaků jest malý; u vlaků, které mají nejvíce pošty, jest postaráno o přímou dopravu jak pošty listovní, tak i balíčkové.

Použíti rychlíků 402 a 405 ještě k dopravě pošty peněžní, bylo by při sedmi denních spojích nejen bezúčelné, ale bylo by spojeno i s velkými, zbytečnými výdaji.

Poněvadž poslední vlak z Hradce Král. ku Praze odjíždí již v 725 hod. večer, nutno poštu v Hradci Král. do 9 hod. večer podanou posílati přes Pardubice (odjezd z Hradce Král. 934 večer).

Touto zdánlivou oklikou umožní se příchod pošty do Prahy ještě k prvnímu rannímu doručování.

Tak jest tomu i ve směru opačném. I tu jest nutno poštu podanou večer v Praze pro Hradec Král. směrovati přes Pardubice, ježto touto cestou stihne do Hradce Král. již v 559 hod. ráno, kdežto přímo jsouc zaslána došla by teprve v 725 hod. ráno.

K nepřímému směrování pošty, zvláště listovní, sahá poštovní správa dosti často, když nepřímým instradováním možno dopraviti poštu dříve na místo určení, než přímým. K nepřímému směrování používá se pro Hradec Králové s výhodou rychlíků na trati Praha-Pardubice.

Přes to však bude věnována náležitá péče vybudování druhé hlavní linie poštovních spojení z Prahy na východ; pro tísnivý nedostatek vyškoleného personálu a vozů ambulančních bude tu však při nejlepší vůli dlužno postupovati tempem pomalejším, jestliže nemá býti rozmnožením vlakových pošt ohrožena doprava i v těch vlakových poštách, které tu jsou.

V Praze dne 30. září 1920.

Ministr pošt a telegrafů:

Dr. Fatka, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP