Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

I. volební období.

1. zasedání.

382.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslance Josefa Kříže a soudruhů (tisk č. 93.)

ohledně nevyplacení služebních požitků vyplývajících ze zákona ze dne 7. října 1919, čís. 541 sb. zák. a nař. zaměstnancům Košicko-Bohumínské dráhy.

Na tuto interpelaci dovoluji si odpověděti jak následuje:

Především dlužno upozorniti, že Košicko-Bohumínská dráha není železnicí státní, nýbrž soukromou, náležející akciové společnosti, jejíž sídlo jest v Budapešti. Československá státní správa železniční převzala dosud jen provozování dopravy na tratích této dráhy, a nelze tudíž zásad, obsažených v zákoně ze dne 7. října 1919, čís. 541 sb. zák. a nař., která vztahují se výslovně na zaměstnance v podnicích a fondech státem spravovaných, použíti bez souhlasu správní rady jmenované dráhy na její zaměstnance.

Aby však se dostalo výhod dle tohoto zákona i železničním zřízencům na Slovensku, bylo ministerstvem železnic nařízeno již v březnu t. r. převzetí zřízenců býv. uherských státních drah do stavu personálu a přeřadění jich do platového systému československých státních drah, a při tom i upravena mzda na Slovensku, vesměs výslovně s finančním účinkem od 1. září 1919. Příslušný výnos byl zaslán také vládnímu komisaři Košicko-Bohumínské dráhy s příkazem, aby jej provedl obdobně s urychlením též na slovenských tratích Košicko-Bohumínské dráhy, a totéž smluvil s provozním ředitelstvím slezské trati zmíněné dráhy.

Ježto personál této dráhy naléhal na rychlé provedení této úpravy a potřebného přivolení správní rady společnosti nemohlo býti v krátkosti dosaženo, nařídilo ministerstvo železnic, aby před schválením správní rady jako prozatímní opatření bylo ihned od 1. května 1920 provedeno t. zv. suché zařazení, t. j. přeřazení personálu do platového systému st. drah bez zpětných povýšení a platových i mzdových postupů.

Ježto toto zařazení mohlo býti provedeno až 1. června, byly zatím za měsíc květen poskytnuty personálu zvláštní zálohy.

Schválení uvedených disposic správní radou bylo a opětovně důrazně vymáháno a zároveň nařízeno, aby hned po schválení byly personálu Košicko-Bohumínské dráhy poskytnuty přiměřené zálohy za dobu, dokud nebude provedena nová platová úprava ve smyslu shora zmíněného zákona.

V Praze dne 27. července 1920.

Ministr železnic:

Stříbrný v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP