Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
1. volební období.
1. zasedání.
60.
Interpelace
poslance Josefa Kříže a soudruhů
na ministra železnic o nepřístojnosti
při osobní dopravě na Košicko-Bohumínské dráze.
Na Košicko-Bohumínské dráze mezi stanicemi Liptovským sv. Mikulášem a Žilinou zaveden jest osobní vlak číslo 18, který jest používán z velké části dělnictvem, dojíždějícím denně za zaměstnáním do továren v Růžomberku a v Rybárpoli. Dělnictvo toto bydlí mezi stanicemi a používá denně tohoto vlaku do práce a večer vlaku č. 17 zpět.
Mimo toto pravidelné dělnictvo tovární, používán jest vlak č. 18 dělnictvem lesním - dřevorubci, - kteří jsou nuceni jezditi na práci celotýdenní ze stanice Lýskovec každé pondělí do stanice Lubochna. Tím, že vlak č. 18 je nedostatečně vypraven potřebnými vozy, máť pravidelně 5 vozů, jest zaviněno, že dělnictvo podniká pravidelně v každé stanici boj o místa ve vlaku, nechtíc se vydati nebezpečí, zůstati zpět ve stanici.
Dne 24. května stalo se znovu, že dřevorubci, kteří chtěli odjeti do svého zaměstnání v Lubochni, museli zůstati zpět a čekati na druhy vlak, který přijíždí po 11. hodině předpolednem; tím přišli o svůj denní výdělek. Uvážiti nutno, že těchto chudých dřevorubců nasedá v Lýskovci 50; u těchto jeví se ztráta mzdy, která byla způsobena jedině hrubým nedopatřením železniční správy, nejméně Kč. 1000 -.
Druhy případ odehrál se dne 7. června t. r., kdy týž vlak č. 18. byl vystrojen 4 vozy osobními, 1 nákladním a 1 služebním. Když dělnictvo chtělo se dostati včas do zaměstnání, muselo použíti všech míst, kde by se který jen udržeti mohl, a tak se stalo, že na vlaku jeli lidé, zavěšení na všech stupátkách po obou stranách vlaku, i služební vůz byl přeplněn cestujícími dělníky.
Nutno připomenouti, že tito lidé nesou sebou do vlaku ostré náčiní, jako: sekery, pily a tu stalo se, že cestující ženě byl sekerou proříznut šat.
Podepsaný se proto táže, je-li ministru železnic tato ledabylost na uvedené trati známa a co hodlá v nejkratší době učiniti, aby se předešlo nedozírnému neštěstí?
Je ministr železnic ochoten ihned naříditi, aby k tomuto vlaku připnuto bylo nejméně o dva vozy více, aby cestující obecenstvo nebylo vydáno nebezpečí, ze zůstane ve stanici zpět a ztratí tak peníz, který vydalo za jízdní lístek?
Je ministr železnic ochoten naříditi, aby mimo tyto 2 vozy více přivěšen byl zvláštní vůz pro dřevorubce z Lýskovce každé pondělí a sobotu u vlaku č. 17 a 18, aby tak nebyli tito dělníci vydáni nebezpečí, že vinou správy drah ztratí denní mzdu anebo že vydáni budou nebezpečí úrazu?
V Praze, dne 8. června 1920.
J. Kříž,
F. Svoboda, Oktavec, Darula, Mikulíček, Kubál, Tadlánek, Čundrlík, Dr. Markovič, Ertl, Brodecký, Borovszký G., Marok, Černý J., Haken, Chalupa, Chalupník, Prokeš, Koutný, Rouček, Svetlík.