Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.

1. volební období.

1. zasedání.

60.

Interpelace

poslance Josefa Kříže a soudruhů

na ministra železnic o nepřístojnosti

při osobní dopravě na Košicko-Bohumínské dráze.

Na Košicko-Bohumínské dráze mezi stanicemi Liptovským sv. Mikulášem a Žilinou zaveden jest osobní vlak číslo 18, který jest používán z velké části dělnictvem, dojíždějícím denně za zaměstnáním do továren v Růžomberku a v Rybárpoli. Dělnictvo toto bydlí mezi stanicemi a používá denně tohoto vlaku do práce a večer vlaku č. 17 zpět.

Mimo toto pravidelné dělnictvo tovární, používán jest vlak č. 18 dělnictvem lesním - dřevorubci, - kteří jsou nuceni jezditi na práci celotýdenní ze stanice Lýskovec každé pondělí do stanice Lubochna. Tím, že vlak č. 18 je nedostatečně vypraven potřebnými vozy, máť pravidelně 5 vozů, jest zaviněno, že dělnictvo podniká pravidelně v každé stanici boj o místa ve vlaku, nechtíc se vydati nebezpečí, zůstati zpět ve stanici.

Dne 24. května stalo se znovu, že dřevorubci, kteří chtěli odjeti do svého zaměstnání v Lubochni, museli zůstati zpět a čekati na druhy vlak, který přijíždí po 11. hodině předpolednem; tím přišli o svůj denní výdělek. Uvážiti nutno, že těchto chudých dřevorubců nasedá v Lýskovci 50; u těchto jeví se ztráta mzdy, která byla způsobena jedině hrubým nedopatřením železniční správy, nejméně Kč. 1000 -.

Druhy případ odehrál se dne 7. června t. r., kdy týž vlak č. 18. byl vystrojen 4 vozy osobními, 1 nákladním a 1 služebním. Když dělnictvo chtělo se dostati včas do zaměstnání, muselo použíti všech míst, kde by se který jen udržeti mohl, a tak se stalo, že na vlaku jeli lidé, zavěšení na všech stupátkách po obou stranách vlaku, i služební vůz byl přeplněn cestujícími dělníky.

Nutno připomenouti, že tito lidé nesou sebou do vlaku ostré náčiní, jako: sekery, pily a tu stalo se, že cestující ženě byl sekerou proříznut šat.

Podepsaný se proto táže, je-li ministru železnic tato ledabylost na uvedené trati známa a co hodlá v nejkratší době učiniti, aby se předešlo nedozírnému neštěstí?

Je ministr železnic ochoten ihned naříditi, aby k tomuto vlaku připnuto bylo nejméně o dva vozy více, aby cestující obecenstvo nebylo vydáno nebezpečí, ze zůstane ve stanici zpět a ztratí tak peníz, který vydalo za jízdní lístek?

Je ministr železnic ochoten naříditi, aby mimo tyto 2 vozy více přivěšen byl zvláštní vůz pro dřevorubce z Lýskovce každé pondělí a sobotu u vlaku č. 17 a 18, aby tak nebyli tito dělníci vydáni nebezpečí, že vinou správy drah ztratí denní mzdu anebo že vydáni budou nebezpečí úrazu?

V Praze, dne 8. června 1920.

J. Kříž,

F. Svoboda, Oktavec, Darula, Mikulíček, Kubál, Tadlánek, Čundrlík, Dr. Markovič, Ertl, Brodecký, Borovszký G., Marok, Černý J., Haken, Chalupa, Chalupník, Prokeš, Koutný, Rouček, Svetlík.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP