Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
1. zasedání.
54.
Návrh
poslanců Berana, Jaroslava Hálka a soudr.
v příčině zajištění expedice strojených hnojiv z továren před podzimním osevem.
Expedice strojených hnojiv z továren v podzimu r. 1919 a na jaře r. 1920 neuspokojovala. V mnohých případech dostalo se zemědělcům hnojiva dávno po zasetí, takže nebylo možno jím dle plánu a potřeby již hnojiti. Uvážíme-li obrovskou vyčerpanost našich půd, jimž po řadu let již nedostalo se potřebného hnojení, ať již hnojivy strojenými nebo přirozenými, znamená tato okolnost velké poškození nastávající sklizně, bez viny zemědělců.
Potíže s expedicí strojených hnojiv v době jarního a podzimního používání jsou známy již z dob normálních, kdy pravidelně továrny s nimi měly co činiti. Tehdy vždy vykonána byla mimořádná opatření se strany vládní, jimiž mělo jim býti čeleno. Nedostal-li tehdy zemědělec strojené hnojivo včas a zaseti musel bez něho, neznamenalo to však proň takovou škodu, jako nyní, neboť půdy vesměs byly v dobrém stavu. Tehdy též jednalo se v každém období o expedici několika desettisíců vagónů strojených hnojiv, z čehož dobrá polovina připadala na jaro a na podzim na dobu 4 až 5 týdnů, takže eventuelní opoždění dodávky dalo se omluviti. Naproti tomu v podzimu r. 1919 a na jaře r. 1920 jednalo se vždy o několik jen tisíců vagónů strojených hnojiv, jež měla býti dodána, u některých továren o nepatrnou jen část předválečných dodávek na př. u továren na superfosfáty nejvýše o 2-5 % obvyklé normální expedice.
Příčinou tohoto nezdravého zjevu jest nedostatečné přistavování vagónů železničních továrnám na strojená hnojiva. Jako příklad budiž uvedena výroba Thomasovy moučky v obou závodech ve Vítkovicích a v Bubenči. Závody tyto potřebovaly pro měsíc březen-duben 1920 ca. 1.000 vagónů, přistaveno bylo jim však ani ne 400 vagónů. Důsledek toho byl, že Thomasova moučka k jarnímu hnojení dodávána byla ještě v květnu, tedy v době, kdy naprosto použití její v úvahu již nepřichází. Jen tak také se stalo, že továrna na Thomasovu moučku ve Vítkovicích mohla zůstati koncem měsíce dubna t. r. přímo přeplněna hotovým výrobkem, takže jí zastavení provozu pro nemožnost ukládání dalších zásob hrozilo. Také expedice síranu ammonného, jediného až dosud našeho ve větším množství k disposici jsoucího hnojiva dusíkatého, neuspokojovala, a několik set vagónů tohoto hnojiva z výroby jarní teprve během května z továrny bylo vypraveno.
Poměry tyto nemohou nadále býti trpěny. Co platné byly by všechny snahy po získání cizozemských hnojiv, když železnice naše nejsou s to zmoci ani malou tuzemskou výrobu strojených hnojiv.
Podepsaní žádají proto důrazně přísné vyšetření příčin váznutí expedice strojených hnojiv a bezpodmínečné sjednání nápravy, jinak museli by zemědělci odmítnouti jakoukoliv zodpovědnost příští sklizně.
V Praze dne 10. června 1920.
R. Beran, Jaroslav Hálek,
Mach, Molík, Chlebounová, Černý J., Dr. Srdínko, Inž. Botto, Rychtera, Dr. Hálek Ivan, Janček, Dr. Kubíček, Vacula, Vahala, Štolba, Křemen, Dr. Medvecký, Dr. Hnídek, Dr. Černý, Udržal, Dr. Blaho, Tůma, Dubický.