Pátek 30. listopadu 1923

Ke kap. XIX:

139. Resoluční návrh posl. dr. Kubiše a druhů:

Vláda sa vyzýva, aby určila presné smernice pri cenzurovaní novín.

Ke kap. XX:

140. Resoluční návrh posl. inž. Kalliny a druhů:

Vláda se vybízí, aby všem městům, která provedla větší nouzové práce, poskytla subvence ve stejné procentní výši, jak byly v rozpočtu na rok 1924 poskytnuty městu Brnu. (Na př. se poukazuje na to, že město Karlovy Vary na tyto účely vydalo 7 milionů Kč.)

141. Resoluční návrh posl. inž. Kalliny a druhů:

Vláda se vybízí, aby započala s projektem regulace Teplé po desítky let již hotovým. V mezích tohoto regulačního projektu jest pamatováno na zřízení několika údolních přehrad, které mají chrániti světové lázně Karlovy Vary před stále hrozící potopou zatopením. Povodeň přikvačivší r. 1890 způsobila milionové škody. Karlovy Vary byly také na jaře 1920 znovu ohroženy touž pohromou a byla to jen náhoda, že se rozvodněné přítoky z vedlejších údolí nespojily v jedinou povodňovou vlnu a že tedy Karlovy Vary a sousední místa unikla tomuto nesmírnému nebezpečí.

142. Resoluční návrh posl. V. Marka, dr. Luschky, dr. W. Feierfeila a druhů k tit. 7:

Vláda se vybízí, aby nařídila potřebné předběžné práce, aby se v pohraničních horách, kde lidé trpí nouzí, mohlo započíti, až nastanou vhodné povětrnostní poměry, s prováděním větších nouzových prací, se stavbou již projektovaných železničních a silničních staveb. Potřebné peníze buďtež opatřeny zvláštním zákonem.

143. Resoluční návrh posl. inž. Kalliny, dr. Raddy a druhů:

Vláda se vybízí, aby se vším urychlením zahájila a provedla regulační práce na řekách Dyji, Bělé, Děsné, Úpě, "Jungfernbachu" a horním toku Ohře.

144. Resoluční návrh posl. Matznera a druhů:

Vláda se vybízí, aby přihlížejíc k vybudování základů - zvláště nutnému s hlediska národně-hospodářského - pro připojení ostravské průmyslové oblasti k síti splavných vodních cest, která má spojiti Odru s Baltickým mořem, zřídila v Moravské Ostravě exposituru ředitelství vodních cest.

145. Resoluční návrh posl. inž. Kalliny a druhů:

Vláda se vybízí, aby připravila 5 milionů Kč k provedení nouzových prací v Rudohoří.

Návrh tento se odůvodňuje poukazem na mimořádné smutné výdělečné poměry, které v posledních měsících vedly k ohromné nezaměstnanosti.

146. Resoluční návrh posl. dr. Labaye a druhů:

Vláda sa vyzýva, aby všetky štátne podniky na Slovensku všemožne i obetami udržiavala cieľom zahatenia vysťahovalectva, čím slovenský národ ohromne krváca.

147. Resoluční návrh posl. Zierhuta a druhů k tit. 5:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve předložila parlamentu zprávu o nynějším stavu elektrisace. Tato zpráva má také obsahovati statistické údaje o dosavadních nákladech státu a zemí.

Ke kap. XXI:

148. Resoluční návrh posl. Hausmanna a druhů k tit. 1, § 3:

Vláda se vybízí, aby příslušná ustanovení zákona o stavebním ruchu změnila v tom smyslu, že se místo státní záruky poskytuje státní úvěr.

Navrhujeme, aby v tit. 1, § 3, str. 4 bylo 122,500.000 zvýšeno na 250 milionů, v tit. 1, § 3, str. 7 bylo 340.000 zvýšeno na 1 milion.

149. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 1, § 3:

Vláda se vybízí, aby nyní platný zákon o stavebním ruchu prodloužila do konce roku 1924.  

150. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 1, § 3:

Vláda se vybízí, aby učinila potřebná opatření, aby žádosti, podané o poskytnutí státních subvencí na stavbu, byly pokud možno rychle vyřizovány.

151. Resoluční návrh posl. Tománka a druhů:

Vláda sa vyzýva, aby prosby o štátnu podporu pri stavobnom ruchu rýchlejšie boly vybavené.

152. Resoluční návrh posl. Schäfera a druhů:

Poslanecké sněmovně budiž v podzimním zasedání předložen seznam oněch staveb, na něž byla udělena státní záruka.

153. Resoluční návrh posl. Vávry a druhů:

Vláda se vyzývá, aby zrušila podporu v nezaměstnanosti a místo ní aby pracujícím vrstvám opatřila zaměstnání.

154. Resoluční návrh posl. Roschera a druhů k tit. 5, odst. 4:

Vláda se vybízí, aby vypracovala a předložila poslanecké sněmovně návrh zákona na poskytování podpory v nezaměstnanosti, řídíc se těmito zásadami:

1.) Peněžní podpory buďtež zachovány v dosavadní výměře,

2.) časová míra podpory v nezaměstnanosti budiž všeobecně stanovena na půl druhého roku.

Politickým úřadům budiž rozkázáno, aby provádějíce tento zákon, pečlivě uvážily strašlivý stav nezaměstnaných.

155. Resoluční návrh posl. Roschera. Pohla a druhů:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby nařídilo podřízeným úřadům, aby, poskytujíce podporu v nezaměstnanosti, postupovaly pouze v duchu zákona o podpoře v nezaměstnanosti.

156. Resoluční návrh posl. Tauba, Hackenberga a druhů:

Vláda se vybízí, aby poslanecké sněmovně ihned po skončení rozpočtové rozpravy podala důvodovou zprávu k návrhu o sociálním pojištění. Sociálně-politický výbor nechť potom neprodleně zahájí porady o návrhu sociálního pojištění.

157. Resoluční návrh posl. Horáka a druhů:

Vláda se vyzývá, aby do příštího rozpočtu pojala částku 200 milionů Kč na starobní a invalidní pojištění živnostníků a malorolníků.

158. Resoluční návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a druhů k tit. 1, § 2:

Vládě se ukládá, aby do tří měsíců předložila Národnímu shromáždění návrh na zaopatření osob, které nebudou zahrnuty do sociálního pojištění, při čemž budiž zachována zásada, že zaopatření těchto osob počíná roku 1924. Poslanecká sněmovna vyslovuje svoje podivení nad průtahy, které se vedou s osnovou zákona na pojištění sociální, a nad úplným přezíráním potřeb zejména přestárlých dělníků a dělnic, kteří dle vládní předlohy o pojištění sociálním nebudou chystaným zákonem zaopatřeni.

159. Resoluční návrh posl. Schäfera a druhů k tit. 3:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby živnostenskou inspekci vybudovalo účelně jak po stránce osobní, tak také věcné a aby nové živnostenské inspektoráty zřizovalo rychleji než se to dělo dosud.

K tomuto účelu navrhujeme, aby v tit. 3, str. 5 bylo 3,961.094 zvýšeno na 5,000.000, v tit. 3, str. 8 bylo 104.656 zvýšeno na 150.000.

160. Resoluční návrh posl. dr. E. Feyerfeila, Krause a druhů:

Vláda se vybízí, aby předkládáním vhodných návrhů zákona a správou povznesla a podporovala trvání a nové zřizování živnostenských společenstevních nemocenských pokladen.

161. Resoluční návrh posl. Schuberta, Röttela a druhů:

Vláda se vybízí, aby působila k tomu, aby se nečinilo potíží zřizování zemědělských nemocenských pokladen všude tam, kde jsou pro to zákonité podklady, nýbrž aby žádosti a odvolání stran toho předložené byly co nejrychleji příznivě vyřízeny.

162. Resoluční návrh posl. Schuberta, Röttela a druhů:

Vláda se vybízí, aby působila k tomu, aby byla učiněna přítrž stavu ex lex v nemocenských pokladnách a aby v nejkratší době byly vypsány volby do nemocenských pokladen.

163. Resoluční návrh posl. Pastyříka a druhů:

Vláda se vyzývá, aby snížila příspěvky k nemocenským pokladnám.

164. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby učinilo opatření, aby opětné prohlídky invalidů, vdov a předků, které jsou v souvislosti s prováděcím nařízením ze dne 7. prosince 1922, byly prováděny v kratších lhůtách a aby k těmto přezkoušecím výborům byli přibíráni zástupci svazu invalidů; dále, aby zemské odvolací komise nevynášely rozhodnutí, nebyli-li stěžovatelé představeni komisi.

165. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Vláda se vybízí, aby upustila od škrtnutí nebo snížení o 50% drahotních přídavků k důchodům, což může podle zákona ze dne 21. prosince 1922, čís. 396 Sb. z. a n., učiniti nařízením.

166. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby upustilo od podání návrhu zákona na snížení hranice příjmů válečných poškozenců podle § 2 zákona ze dne 25. ledna 1922, čís. 39 Sb. z. a n.

167. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby učinilo opatření, aby ztráty, které utrpěli

při poukazování důchodů, byly jim co nejdříve nahrazeny skutečně v československých korunách.

168. Resoluční návrh posl. Kaufmanna, Kirpalové a druhů:

Vláda se vybízí, aby ještě v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se v plném rozsahu vyhovuje přáním válečných poškozenců

169. Resoluční návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a druhů k tit. 4:

Hromadné stížnosti na nepoukazování a opožděné vyměřování důchodů válečných poškozenců jsou vyvolány nedostatečným aparátem úřednickým, což má opět za následek přetěžování úřednických a zřízeneckých sil zaměstnaných v úřadech pro péči o válečné poškozence. V zájmu rychlého vyměření a poukázání důchodu i zadržených doplatků, jakož i v zájmu zdravého chodu administrativy budiž personál u zemských úřadů i okresních úřadoven pro péči o válečné poškozence, zejména pak u zemského úřadu v Karlíně přiměřeně rozmnožen.

170. Resoluční návrh posl. R. Fischera a druhů k tit. 1, § 4:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby podporovalo činnost trvajících organisací pro péči o děti a o mládež. Peníze, jež jsou na to k disposici, buďtež rozdělovány po dohodě se zemskými komisemi pro ochranu dítek a péči o mládež. Navrhujeme, aby v tit. 1, § 4, str. 4 14,648.200 bylo zvýšeno na 23,000.000, v tit. 1, § 4, str. 7 2,768.411 bylo zvýšeno na 3 mil. 500.000.

171. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo sociální péče a ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy se vybízejí, aby do šesti neděl předložily sněmovně podrobnou zprávu o subvencích poskytnutých ze státních úvěrů na péči o mládež, z níž jest jasně viděti, jak se pamatuje na jednotlivé národy tohoto státu.

172. Resoluční návrh posl. dr. Haase a druhů:

Poslanecké sněmovně budiž v podzimním zasedání předložen seznam oněch institucí, sborů a jednotlivců, jimž z jakéhokoliv titulu byly poskytnuty subvence nebo příspěvky, při čemž budiž uvedena částka poskytnutá v každém jednotlivém případě.

173. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 1, § 3:

Ministerstvo sociální péče se vybízí, aby podalo podrobnou zprávu o subvencích a státních zárukách, jež dosud poskytlo, z níž by bylo viděti podíl jednotlivých národů na státních úvěrech.

Ke kap. XXII:

174. Resoluční návrh posl. Najmana a druhů:

Vláda se vyzývá, aby zrušila ministerstvo zásobování.

175. Resoluční návrh posl. Boboka a druhů:

Vláda se vyzýva, aby ministerstvo zásobovania zlikvidovala.

176. Resoluční návrh posl. Zierhuta a druhů:

Ačkoli válečné ústředny jsou již po léta v likvidaci, nebyla dodnes sněmovnám předložena likvidační zpráva těchto ústředen.

Jelikož ve veřejnosti o těchto ústřednách kolují velice znepokojivé zprávy o miliardových ztrátách, vybízí se vláda, aby sněmovnám předložila co nejdříve likvidační zprávu, nebo kdyby to nebylo možné, zprávu o stavu likvidace.

177. Resoluční návrh posl. Häuslera a druhů:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala Národnímu shromáždění podrobnou zprávu o hospodaření v ústřednách zřízených za války a o skutečnostech zjištěných při kontrole a také, v jakém stadiu jest likvidace a kdy bude skončena.

Ke kap. XXIII:

178. Resoluční návrh posl. dr. E. Feyerfeila, dr. Schollicha a druhů:

Vláda se vybízí, aby obor tělesné výchovy vybudovala podle zásad positivní hygieny ve veřejném a školním životě podle návrhů podaných odborníky, zvláště také podle požadavků, které již podali němečtí turnéři, aby tělesná cvičení byla zařazena do veškeré lidové výchovy.

179. Resoluční návrh posl. dr. Schollicha, dr. E. Feyerfeila a druhů:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala vhodné návrhy zákonův a učinila správní opatření, jimiž by bylo pečováno o zřízení cvičišť a hřišť v každé obci, o povinnost mládeže ke cvičení a sportu, o zvýšení týdenního výměru hodin na všech školách na 3 hodiny a o závazné odpůldne v týdnu, věnované hrám.

180. Resoluční návrh posl. dr. Holitschera a druhů:

Poslanecké sněmovně budiž v podzimním zasedání předložen seznam oněch institucí, sborů a jednotlivců, jimž z jakéhokoli titulu byly poskytnuty subvence nebo příspěvky, při čemž dlužno uvésti částku poskytnutou v každém jednotlivém případě.

181. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy se vybízí, aby podalo sněmovně zprávu, kolik ze šesti milionů, které byly povoleny na rok 1923 pro tělovýchovu, bylo uděleno německým zřízením a kterým.

182. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 4:

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy se vybízí, aby do jednoho měsíce podalo podrobnou zprávu o subvencích, jež udělilo tělocvičným a sportovním spolkům, z níž by bylo viděti podíl připadající na jednotlivé národy.

183. Resoluční návrh posl. Pastyříka a druhů:

Vláda se vyzývá, aby zrušila nemocniční přirážku.

184. Resoluční návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 1, § 4:

Vláda se vybízí, aby k částce 3,000.000 Kč, zařazené v tit. 1, § 4, pol. 13. nebo k částce 7,500.000 Kč, zařazené do investičního rozpočtu, příloha 366, na stavbu nemocnic dala k použití přiměřenou částku na zřízení pavilonu pro plicní souchotináře u všeobecné nemocnice v Podbořanech.

185. Resoluční návrh posl. Schälzkyho a druhů k tit. 2:

Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy se vybízí, aby ze zvýšené položky na babické školy náležitě pamatovalo také na německou část národa a aby v nejbližší době umožnilo školení německých porodních babiček na německých ústavech.

Ke kap. XXIV:

186. Resoluční návrh posl. dr. Gažíka a druhů:

Vláda sa vyzýva, aby ministerstvo unifikácie zrušila.

b) K rozpočtu státních investic.

187. Resoluční návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma, dr. Kafky a druhů:

Vláda se vybízí, aby přihlížela ke všem již projeveným přáním německých vysokých škol po novostavbách a ostatních investicích, jakož i k přáním vysloveným ve stavebním programu pražské německé university, jenž byl předložen ministerstvu školství a národní osvěty dne 3. července 1923, a to již v nejbližším stavebním období.

B. Návrhy pozměňovací a doplňovací.

I. Ke státnímu rozpočtu.

a) Státní výdaje.

Ke kap. II:

1. Pozměňovací návrh posl. Uhla a druhů k tit. 2:

Vojenské oddělení kanceláře presidentovy budiž rozpuštěno a náklad 351.397 Kč uvedený v kapitole II, titul 2, budiž škrtnut.

Ke kap. VI:

2. Pozměňovací návrh posl. Čermaka a druhů k tit. 1:

Do tit. 1 kap. VI "Všeobecné příděly zemím" budiž zařazena částka 150,000.000 Kč, již dlužno mezi země rozděliti tak, aby na Čechy připadlo 96,000.000 Kč, na Moravu 43,000.000 Kč a na Slezsko 11,000.000 Kč.

3. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 1:

V titulu 1 "Všeobecné příděly zemím" budiž preliminováno jako roku 1923 150,000.000 Kč, jež dlužno mezi země rozděliti tak, aby na Čechy připadlo 96,000.000 Kč, na Moravu 43,000.000 Kč a na Slezsko 11,000.000 Kč.

Ke kap. IX:

4. Pozměňovací návrh posl. Beutela a druhů k tit. 1, § 2:

Položka 8,000.000 Kč budiž škrtnuta.

5. Pozměňovací návrh posl. Windirsche, Böllmanna a druhů k tit. 1, § 2:

Fond na nepředvídané výdaje vlády podle §u 5, odst. 2. zákona ze dne 20. března 1919, č. 175 Sb. z. a n., 8,000.000 Kč se škrtá.

6. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 1, § 2:

8,000.000 Kč na položce 1 "Na fond pro nepředvídané výlohy vlády" budiž škrtnut. 

Ke kap. X:

7. Pozměňovací návrh posl. Blatné a druhů k tit. 2, § 1:

Vyslanectví u Vatikánu budiž zrušeno a věcný i osobní náklad titulu 2 §u 1 kapitoly X budiž zkrácen o částku stanovenou pro toto vyslanectví.

8. Doplňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 2:

V titulu 2 v mimořádných výdajích budiž zařazena zvláštní položka ve výši 2,000.000 Kč na podporu uprchlíků z Bulharska, kteří jako přívrženci bývalého režimu byli nuceni z Bulharska utéci před pronásledováním vlády Cankovovy.

Ke kap. XI:

9. Pozměňovací návrh posl. Kaufmanna a druhů k tit. 1, § 4:

Náklad na francouzskou vojenskou misi 9,800.000 Kč budiž škrtnut.

10. Pozměňovací návrh posl. Windirsche, Böllmanna a druhů k tit. 1, § 4, pol. 1-3:

Francouzská vojenská misse 9,800.000 Kč se škrtá.

11. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 1, § 4:

9,800.000 Kč v § 4 "Francouzská vojenská misse" budiž škrtnut.

12. Pozměňovací návrh posl. Jokla a druhů k tit. 2, § 2:

Požitky mužstva buďtež zvýšeny o 100%, drahotní přídavky buďtež ponechány v dosavadní výši. Následkem toho budiž položka 28,552.310 Kč zvýšena na 57,104.620 Kč a položka 37,278.310 Kč na 70,000.000 Kč.

13. Pozměňovací návrh posl. Heegera a druhů k tit. 2, § 5:

Zaopatřování mužstva naturáliemi budiž upraveno a k tomuto účelu ponechán dosud vypočítaný náklad. Částka 246,230.480 Kč nyní zařazená budiž zvýšena na 274,49 7.749 Kč.

14. Pozměňovací návrh posl. Uhla a druhů k tit. 2, § 11:

33,400.000 Kč požadovaných na nákup koní budiž škrtnut.

15. Pozměňovací návrh posl. Häuslera a druhů k tit. 2, § 17:

145,666.390 Kč požadovaných na vzduchoplavbu budiž snížen na 70,000.000 Kč.

16. Pozměňovací návrh posl. Hirsche a druhů k tit. 2, § 18:

Mimořádný náklad 12,210.000 Kč požadovaný na ženijnictví budiž škrtnut.

17. Pozměňovací návrh posl. Schustera a druhů k tit. 2, § 19:

Mimořádný náklad 11,996.210 požadovaný na stavby budiž škrtnut.

18. Pozměňovací návrh posl. Deutschové a druhů k tit. 2, § 22:

Částka 71,600.900 budiž snížena na 40,000.000.

19. Pozměňovací návrh posl. Palme a druhů k tit. 2, § 24:

Částka 91,472.070 Kč budiž škrtnuta.

20. Pozměňovací návrh posl. Beutla a druhů k tit. 2, § 25:

Částka 90,084.000 Kč budiž škrtnuta

21. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 2, § 41:

65,084.000 Kč v §u 41 "Soustředění a cvičení vojsk, cvičení mužstva v záloze" budiž škrtnut za tím účelem, aby úspora mohla býti věnována péči o děti a matky.

22. Pozměňovací návrh posl. Heegera a druhů k tit. 2, § 41:

Částka 65,084.000 Kč budiž škrtnuta

23. Pozměňovací návrh posl. Kaufmanna a druhů k tit. 2, § 42:

Částka 73,730.000 Kč budiž škrtnuta.

Ke kap. XIII:

24. Doplňovací návrh posl. dr. Jabloniczkého, Palkoviche a druhů k tit. 2:

Na zřízení maďarských a německých školních inspektorátů pro maďarské a německé školy na Slovensku budiž zařazeno 250.000 Kč.

Odůvodnění. Podle státního rozpočtu jest zařazena úhrada pro (45) čtyřicetpět školních inspektorátů na Slovensku. Mezi nimi však není ani jeden maďarský nebo německý.

Ačkoliv podle ústavních zákonů mají býti povinnosti a práva všech státních občanů bez rozdílu národa v celé republice rovná, a ačkoliv v historických zemích republiky pro tamější německé menšiny jest dostatečný počet školních inspektorátů, neuznává se na Slovensku zákonité zásady právní rovnosti, lépe řečeno hřeší se také proti ní v oboru osvěty všeobecně a zvláště ve školství, a to nejen od podřízených činitelů státu, nýbrž hřeší se i státními akty nejvyšších státních činitelů, samotných ministerstev ve státním rozpočtu, ježto skutečnost vylíčené právní nerovnosti jest potvrzována státním rozpočtem.

Podle úřední statistiky připadá jeden školní inspektorát průměrně na 2·2% veškerého nižšího školství na Slovensku, poněvadž však maďarské a německé školy tuto procentní sazbu mnohokrát přesahují, jest tedy beze vší pochybnosti povinností státu, aby zřídil nejméně (4) čtyři maďarské školní inspektoráty a (1) jeden německý školní inspektorát.

25. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 2:

Na zřízení německého školního inspektorátu pro německé školy na Slovensku (Spiš) budiž do rozpočtu vloženo 50.000 Kč.

Odůvodnění. Na Slovensku jest 45 školních inspektorátů, avšak ani jeden německý. Německé nižší školy činí 3·1% veškerého školství této země. Poněvadž tedy každý inspektorát má míti dozor nad průměrně 2·2% veškerého školství země, pak 3·1% německých škol (102) odůvodňují, aby pro ně byl zřízen vlastní německý školní inspektorát.

26. Doplňovací návrh posl. dr. Petersilky, Scharnagla a druhů k tit. 3, § 1:

Na německé universitě budiž zřízeno zvěrolékařské oddělení a zařazeno pro ně 300.000 čsl. korun.

27. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 3, § 3:

Na zřízení zvěrolékařské fakulty na německé universitě v Praze s prozatímním sídlem v Děčíně-Libverdě budiž do státního rozpočtu zařazeno 300.000 Kč a do mimořádného 1,000.000 Kč.

Odůvodnění: Zřízení vlastního zvěrolékařského učiliště pro Němce v československém státě jest nutnou potřebou vědeckou a hospodářskou. Výchova německých studentů zvěrolékařství v cizině se jeví trvale neúčelná a nemožná. Požadované částky lze poměrně nízko vyměřiti z toho důvodu, poněvadž se především použije učitelů, učilišť a učebných prostředků zemědělské fakulty v Děčíně-Libverdě, již jsou po ruce.

28. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 3, § 4:

Na zřízení německé vysoké obchodní a hospodářské školy v Ústí nad Labem budiž zařazeno do rozpočtu 500.000 Kč.

Odůvodnění. Požadavek na zřízení vlastní německé vysoké školy obchodní a hospodářské se stal palčivou nutností. Ježto na obchodních akademiích v Československé republice byly zavedeny maturitní zkoušky, obdržela sta německých studentů vysvědčení dospělosti k návštěvě vysoké obchodní školy, jelikož jí však v našem státě není, jsou nuceni dokončiti svá obchodní studia v cizině.

29. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 3, § 6:

Na zřízení báňské fakulty na německé vysoké škole technické v Praze budiž zařazeno 160.000 Kč.

Odůvodnění. Studující dvouletého báňského průpravného kursu připojeného německé vysoké škole technické v Praze nemohou dokončiti svých studií v našem státě ve své mateřské řeči. Podle uznaných výchovných zásad úspěšné vyučování zdárně prospívá jen na škole s mateřskou řečí téže národnosti. Tato úvaha, jakož i značný počet německých posluchačů vysoké báňské školy a značná účast Němců na majetku dolů v Československé republice ospravedlňuje požadavek, aby průpravný kurs byl vybudován v báňskou fakultu tím spíše, když to lze provésti za tak nepatrné peníze.

30. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 3, § 6:

Na zřízení oddělení vysoké školy lesnické na německé vysoké škole technické v Praze budiž zařazeno 500.000 Kč.

Odůvodnění. Vysoké procento lesů a vzorný stav lesů ležících v německém území Československé republiky, jakož i veliké procento Němců ve státě a jejich uznaně vynikající podíl na rozvoji lesního hospodářství opravňují úsilí, aby byla zřízena německá vysoká škola lesnická. Poněvadž podkladem pro ni by mohla býti vyšší lesnická škola v Zákupech, na níž by se mohlo po přiměřené úpravě vyučovati čistě lesnickým odborům, kdežto všeobecné odbory daly by. se uhraditi z peněz německé vysoké školy technické v Praze, lze potřebné zařízení uskutečniti za uvedenou částku.

31. Pozměňovací návrh posl. dr. Petersilky a druhů k tit. 4, § 1, pol. 19:

Remunerace zkušební komise budiž zvýšena z 30.000 Kč na 45.000 Kč.

32. Doplňovací návrh posl. dr. Jabloniczkého, Palkoviche a druhů k tit. 4, § 2:

Na zřízení ústavu pro vzdělání učitelů s maďarským jazykem vyučovacím v Komárně budiž zařazen 1,000.000 Kč.

Odůvodnění. Již nyní citelně trpí jak státní, tak i konfesijní školy s maďarským jazykem vyučovacím nedostatkem učitelů. Jest to následkem toho, že stát zrušil všechny maďarské ústavy pro vzdělání učitelů. A přece mají také státní občané maďarského jazyka dokonce zákonité právo na to, aby v jejich menšinových školách se stát staral o doplňování učitelů, ježto by poznenáhlým vymíráním nyní působících učitelů jejich právo na svůj jazyk stalo se prakticky ilusorním.

V zákonitě zaručeném právu státních občanů maďarského jazyka na jejich jazyk jest obsaženo také odůvodnění na zřízení prozatím aspoň jednoho ústavu pro vzdělání učitelů s maďarským jazykem.

Jako sídlo se hodí k tomu nejlépe město Komárno, kde by bylo dosti vhodných volných místností k umístění tohoto ústavu, čímž by bylo možno vystačiti s požadovanou částkou.

33. Pozměňovací návrh posl. inž. Kalliny a druhů k tit. 5, § 1, pol. 200:

Navrhujeme, aby částka 18.060 Kč zařazená pro obchodní školu v Karlových Varech byla zvýšena na 36.120 Kč.

34. Doplňovací návrh posl. Hillebranda a druhů:

Všem žákům obecných a občanských škol buďtež dávány potřebné učebné pomůcky a školní potřeby zdarma. Navrhujeme, aby k tit. 6, §u 1 věcné náklady, byla k tomuto účelu zařazena částka 8 milionů Kč. Tato položka bude potom zníti: 16,898.969.

35. Doplňovací návrh posl. dr. Jabloniczkého, Palkoviche a druhů k tit. 6. § 1:

Na zřízení čtyř maďarských samostatných občanských škol v Bratislavě, Lučenci, Levici a Košicích a jedné německé občanské školy v Bratislavě budiž zařazeno 2,500.000 Kč.

Odůvodnění: Těžké životní poměry na Slovensku, jimiž trpí pro nedostatek jakékoliv státní podpory zvláště maďarské a německé menšiny, nedovolují rodinám těchto menšin věnovati vždy děti dlouhotrvajícímu vyučování na gymnasiích.

A jest také velmi málo gymnasií zvláště s maďarským vyučovacím jazykem.

Za takovýchto poměrů pro osvětu zajisté smutných jest jediné východisko, zříditi občanské školy s maďarským a německým vyučovacím jazykem. Nedostatek těchto škol pociťuje se zvláště ve větších městech, o čemž sice školní inspektoráty vědí, než neuznaly dosud ještě za svou povinnost přispěti k nápravě tohoto nedostatku.

Výsledky soupisu lidu samy již odůvodňují zřízení takovýchto škol ve svrchu uvedené výměře. 

36. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma, dr. Kafky k tit. 6, § 1:

Na zřízení potřebných německých občanských a obecných škol na Slovensku budiž zařazena částka 400.000 Kč.

37. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 6, § 1, č. 17:

Na obnovení čl. I-III zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 306 Sb. z. a n. (opětné dosažení definitivy ad personam bez určení služebního místa po jednoroční začáteční službě) budiž zařazeno 3,000.000 Kč.

Odůvodnění: Jest nezbytně třeba zlepšiti těžké postavení učitelů na počátku jejich služby a substitutů, které bylo způsobeno tím, že mohou dosíci jen systemisovaného definitivního místa, a které se ještě zhoršilo zrušením mnoha tříd. Takového zlepšení lze dosíci jen obnovením článků I-III zákona č. 306 ex 1920.

38. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 6, § 1, č. 17:

Na opětné zařazení učitelů občanských škol do skupiny B státních zaměstnanců budiž vložena částka 5,600.000 Kč.

Odůvodnění: Resoluce, na níž se dne 13. července 1922 usnesl senát, aby byl podán návrh zákona, jenž by uspokojivě upravil požitky učitelů občanských škol, nebyla dosud provedena. To, že v Československé republice vyučuje na občanských školách již přes 1000 učitelů, kteří nemají pro tyto školy zkoušek, ukazuje zřetelně, kam musí vésti nedostatečné placení učitelů občanských škol. Tímto stavem trpí především občanská škola sama. Větší náklad ve svrchu uvedené výši bylo by lze hraditi státními příspěvky vydržovatelům škol.

39. Doplňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 6, § 3:

V §u 3 "Pomocné a vzdělávací prostředky" budiž zařazena zvláštní položka 80,000.000 Kč na knihy a školní potřeby pro žactvo národních škol.

40. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 8:

Částka určená pro sociální péči o studentstvo v tit. 8 budiž stanovena 15,000.000 Kč.

41. Doplňovací návrh posl. dr. Jabloniczkého, Palkoviche a druhů k tit. 9:

K podpoře městského musea v Bratislavě budiž jako první roční splátka zařazeno 100.000 Kč.

Odůvodnění: Bratislavské městské museum má nejen ráz místní, nýbrž se zřetelem na své bohatství historických pokladů všeobecné povahy také širší význam. Jest nevýhodně umístěno a pro nepříznivý finanční stav města a také pro to, že mnoho městských místností jest obsazeno státními úřady, nemůže se náležitě rozvíjeti.

Vzhledem k veliké důležitosti, kterou mají musea pro vlastivědu, jest úplně odůvodněno, aby také bratislavské městské museum bylo se strany státu podporováno roční subvencí 100.000 Kč.

42. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 10, § 4:

Na zřízení německé vysoké školy pro výtvarné a příbuzné umění v Liberci budiž zařazeno 250.000 Kč.

Odůvodnění: Význam německé umělecké kultury, počet německých umělců a studujících umění ze státního území opravňují tento požadavek tím spíše, že umělecká kultura ještě v mnohem vyšší míře, nežli nějaká jiná duševní sféra vyžaduje jednotného národního okolí. Náklady na zřízení jsou hrazeny v rozpočtu akademie výtvarného umění v Praze tím, že jsou v něm již obsaženy náklady na 3 učitelské stolice a vyučovací potřeby.

43. Pozměňovací návrh posl. Bubníka, Warmbrunna a soudr. k tit. 13:

Výdaje na kultus v titulu 13 ve výši 71,830.367 Kč buďtež škrtnuty. 

44. Doplňovací návrh posl. dr. Spiny, dr. Schollicha, dr. W. Feierfeila, Simma a dr. Kafky k tit. 14, § 2:

K dalšímu vybudování německé zemědělské vysokoškolské fakulty v Děčíně-Libverdě buďtež zařazeny do rozpočtu tyto částky:

I. Na koupi budovy a pozemků patřících ke školnímu závodu dvora libverdského od Thun-Hohensteinského velkostatku v Podmoklech, z úhrnné sumy 2,500.000 Kč splátky připadající na rok 1923 a 1924 1,000.000 Kč.

II. K stavebnímu vybudování Libverdy:

a) na zavedení plynu do západní budovy k zatímnímu uspokojení nejnutnějších potřeb

70.000 Kč,

b) na zavedení vody do všech budov Libverdy

50.000 Kč,

c) na další vybudování již zavedeného elektrického osvětlování

5.400 Kč,

d) na stavbu hlavní budovy v Libverdě, první splátka, k umístění 3-4 učebných stolic, z nichž nyní 3 mají v Děčíně najaté obytné místnosti

1, 00.000 Kč,

e) na zřízení skleníku pro stolici agrikulturní chemie nebo pro pokusný ústav

2,200.000 Kč,

f) na stavbu strojovny pro ústav pro zkoušení strojů

300.000 Kč,

g) na stavbu stodoly na pokusném poli pro pěstování rostlin (Kč 40.000) a na oplocení pokusného pole (Kč 40.000) úhrnem

80.000 Kč,

III. Na zřízení a zařízení jedné stolice pro zvěrolékařství a jedné pro lesní hospodářství z s přibližným ročním nákladem, a to: s

a) řádnou dotaci po 50.000 Kč, a tedy

100.000 Kč,

b) mimořádnou dotaci způsobenou zřizováním po 25.000 Kč, tedy

50.000 Kč,

úhrnem tedy

3,855.400 Kč.

45. Doplňovací návrh posl. Čermaka a druhů k tit. 14, § 2:

K dalšímu vybudování německé zemědělské vysokoškolské fakulty v Děčíně-Libverdě buďtež zařazeny do rozpočtu tyto částky:

I. Na koupi budovy a pozemků patřících ke školnímu závodu dvora libverdského od Thun-Hohensteinského velkostatku v Podmoklech, z úhrnné sumy 2,500.000 Kč splátky připadající na rok 1923 a 1924 1,000.000 Kč.

II. K stavebnímu vybudování Libverdy:

a) na zavedení plynu do západní budovy k zatímnímu uspokojení nejnutnějších potřeb

70.000 Kč,

b) na zavedení vody do všech budov Libverdy

50.000 Kč,

c) na další vybudování již zavedeného elektrického osvětlování

5.400 Kč,

d) na stavbu hlavní budovy v Libverdě, první splátka, k umístění 3-4 učebných stolic, z nichž nyní 3 mají v Děčíně najaté obytné místnosti

1, 00.000 Kč,

e) na zřízení skleníku pro stolici agrikulturní chemie nebo pro pokusný ústav

2,200.000 Kč,

f) na stavbu strojovny pro ústav pro zkoušení strojů

300.000 Kč,

g) na stavbu stodoly na pokusném poli pro pěstování rostlin (Kč 40.000) a na oplocení pokusného pole (Kč 40.000) úhrnem

80.000 Kč,

III. Na zřízení a zařízení jedné stolice pro zvěrolékařství a jedné pro lesní hospodářství z s přibližným ročním nákladem, a to: s

a) řádnou dotaci po 50.000 Kč, a tedy

100.000 Kč,

b) mimořádnou dotaci způsobenou zřizováním po 25.000 Kč, tedy

50.000 Kč,

úhrnem tedy

3,855.400 Kč.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP