Předseda: Kdo souhlasí s přečteným návrhem p. posl. Hausmanna a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh p. posl. Hausmanna a soudr. je zamítnut.
Kdo souhlasí s § 26 podle zprávy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 26 je schválen podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí teď s §§ 27 a 28 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, §§ 27 a 28 jsou schváleny podle zprávy výborové.
Teď je tu doplňovací návrh p. posl. Toužila a soudr. k § 28. Žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Doplňovací návrh posl. Toužila a soudr.:
K §u 28 budiž připojen odst. 2 tohoto znění:
"Předpisy o stíhání lichvy zůstávají také pro případy, na něž se vztahuje tento zákon, nedotčeny."
Předseda: Kdo souhlasí s touto vsuvkou, navrženou p. posl. Toužilem a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina, návrh p. posl. Toužila a soudr. je zamítnut.
Kdo souhlasí teď s §§ 29 a 30 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. §§ 29 a 30 jsou schváleny podle zprávy výborové.
U § 31 máme shodné návrhy, které podali pp. posl. dr. Keibla soudr. a Hausmann a soudr.
Žádám, aby byly přečteny.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Pozměňovací návrh posl. Hausmanna a druhů:
Číslo 3 §u 31 budiž škrtnuto.
Pozměňovací návrh posl. dr. Keibla a druhů:
Navrhujeme, aby číslo 3 § 31 bylo škrtnuto.
Předseda: Kdo souhlasí s tímto zněním § 31, jak to navrhli pp. posl. dr. Keibl a soudr. a Hausmann a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina, návrhy pánů posl. dr. Keibla a soudr. a Hausmanna a soudr. jsou zamítnuty.
Kdo souhlasí teď s § 31 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 31 podle zprávy výborové je schválen.
Teď budeme hlasovati o § 32 podle návrhu, jejž podal p. posl. Toužil a soudr.
Žádám, aby byl přečten.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Pozměňovací návrh posl. Toužila a soudr.:
§ 32 znějž takto:
"§ 32.
(1) Vládě se ukládá, aby částky 30,000.000 Kč přikázané jí § 32 zák. z 27. dubna 1922, č. 130 Sb. z. a n., použila, pokud ji v r. 1922 nevyčerpala, na účinnou podporu staveb obytných domů, prováděných v r. 1923.
(2) Ministerstvu sociální péče přikazuj se peníz 50,000.000 Kč na podporu stavebního ruchu v roce 1923.
(3) Vláda se zmocňuje, aby částka 50,000.000 Kč opatřila úvěrními operacemi.
(4) O způsobu užití tohoto peníze rozhodne vláda k návrhu ministerstva sociální péče."
Předseda: Kdo souhlasí s § 32 podle návrhu p. posl. Toužila a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh p. posl. Toužila a soudr. je zamítnut.
Teď tu máme druhý eventuelní návrh pro případ zamítnutí od týchž pp. poslanců. Žádám o jeho sdělení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Eventuální návrh posl. Toužil a soudr.:
V §u 32 znějtež počáteční tři slova takto:
"Vládě se ukládá . . . . ."
Předseda: Kdo souhlasí s tímto přečteným právě eventuelním návrhem p. posl. Toužila a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh p. posl. Toužil a soudr. je zamítnut.
Kdo souhlasí s § 32 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 32 je schválen podle zprávy výborové.
Teď je tu ještě doplňovací návrh p. posl. dr. Keibla a soudr. k témuž paragrafu.
Žádám o jeho přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Doplňovací návrh posl. dr. Keibla a druhů:
Navrhujeme, aby k §u 32 byly připojeny nové dva odstavce tohoto znění:
"Větší vydání, které vyplývá ze zvýšení nájemného, přípustného podle tohoto zákona, porovnáme-li je s nájemným, jež jest platiti ještě 30. dubna 1923, hradí svým zaměstnancům, úředníkům, učitelům a soudcům, jakož i zaměstnancům a úředníkům státních podniků a fondů stát. Týmž způsobem doplňuje stát toto větší vydání obecním, okresním, župním a zemským úředníkům a zaměstnancům.
Zvýšení nájemného, které nastalo podle svrchu uvedeného zákona proti stavu ze dne 30. dubna 1923, jest osvobozeno od daně činžovní, její dodatků a všech přirážek a budiž odděleno od nájemného."
Předseda: Kdo souhlasí s přečteným doplňovacím návrhem p. posl. dr. Keibla a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh p. posl. dr. Keibla a soudr. je zamítnut.
Teď budeme hlasovati o § 33 v úpravě, jak ji navrhují souhlasné návrhy pp. posl. Kleina a soudr. a Toužila a soudr. Žádám o jejich přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Návrh posl. Kleina a druhů k § 33:
Škrtá se: "a pozbude jí dnem 30. dubna 1924."
Pozměňovací návrh posl. Toužila a soudr.:
V §u 33 budiž vypuštěna druhá část věty, počínající slovy: "a pozbude".
Předseda: Kdo souhlasí s těmito návrhy pp. posl. Kleina a soudr. a Toužila a soudr. k § 33, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy pp. posl. Toužila a soudr. a Kleina a soudr. jsou zamítnuty.
Kdo teď souhlasí s § 33 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, § 33 podle zprávy výborové je přijat.
Teď zbývá nám ještě hlasovati o posledním § 34, o nadpisu zákona, o nadpisech
jednotlivých oddílů a úvodní formuli na jednou podle zprávy výborové.
Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 34, nadpis zákona, nadpisy jednotlivých oddílů a úvodní formule jsou schváleny podle zprávy výborové.
Tím je osnova přijata ve čtení prvém.
Zbývá nám ještě rozhodnouti o resolu cích. Žádám o jejich přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Resoluční návrh posl. dr. Keibla a druhů:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
"Vláda se vybízí, aby neprodleně podala návrh zákona, jímž se k oživení stavební činnosti a ke zmírnění bytové nouze nařizuje zrušení domovní daně."
Předseda: Kdo souhlasí s přečteným resolučním návrhem, jejž podali p. posl. dr. Keibl a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Resoluční návrh p. posl. dr. Keibla a soudr. je zamítnut.
Nyní jest tu resoluční návrh, jejž podal p. posl. Patzel a soudr. Žádám o jeho přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Resoluční návrh posl. Patzela a druhů:
"1. Vláda se vybízí, aby předložila poslanecké sněmovně seznam podle jmen subvencí, poskytnutých na stavby obcím, sborům nebo sdružením.
2. Ministerstvo financí se zmocňuje, aby takovým majetníkům domů, v nichž vedle bytu majetníka domu jsou ještě jen 2 byty ve velikosti uvedené v §u 9, bod a), na jejich odůvodněnou žádost poskytlo slevy z domovní daně k udržování domu."
Předseda: Kdo souhlasí s tímto resolučním návrhem, jejž podávají p. posl. Patzel a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Resoluční návrh p. posl. Patzela a soudr. je zamítnut.
Konečně třetí resoluční návrh, jejž podali pp. posl. Taub, Hausmann a Pohl a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Resoluční návrh posl. Tauba, Hausmana, Pohla a druhů:
"Vláda se vybízí, aby neprodleně učinila všechna opatření, jimiž by byly zproštěny ode všech veřejných dávek ony součástky bytů, obydlené nezaměstnanými nebo dělníky, pracujícími při zkrácené pracovní době, na dobu nezaměstnanosti nebo zkrácení, přesahujícího 50% normální pracovní doby. O tyto veřejné dávky budiž sníženo nájemné nezaměstnaných nebo dělníků pracujících při zkrácené pracovní době."
Předseda: Kdo souhlasí s přečteným resolučním návrhem pp. posl. Tauba, Hausmanna, Pohla a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina, resoluční návrh tento je zamítnut.
Tím vyřízena zpráva soc.-politického výboru k vládnímu návrhu zákona o ochraně nájemníků (tisk 4077) a vyřízen je odstavec prvý pořadu dnešní schůze.
Přikročíme k dokončení a rozhodnutí hlasováním o druhém odstavci:
2. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk 4070), kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 11. července 1922, č. 225 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče (tisk 4078).
Uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji, jímž je p. posl. Biňovec.
Zpravodaj posl. Biňovec: Slavná sněmovno! Výrazem debaty, provedené u příležitosti projednávaných předloh, jsou návrhy podané pp. kolegy Joklem, Schusterem, Taubem a Kleinem. Kdybychom měli některé tyto návrhy přijati, tedy by celá otázka bytové péče i otázka zabezpečení bytů byla nesmírným způsobem dotčena a docílili bychom pravého opaku toho, co naše zákonodárství vyžaduje.
K §u 2 předlohy o opatření bytové péče navrhuje na příklad p. kol. Jokl škrtnutí znění navrhovaného a nahražení jeho původním zněním §u 2. Kdybychom tomuto návrhu měli vyhověti, pak bychom dospělí k tomu, že dosavadní zákon, který by měl býti prodloužen, stal by se tak neúčinným jako dosud, poněvadž úřady neměly by vůbec možnost řádným způsobem podstatu a účel zákona uplatniti. Proto nemůžeme jinak než navrhnouti, aby návrh p. posl. Jokla a soudr. byl zamítnut.
Pokud se týče dalšího návrhu p. posl. Jokla k témuž odstavci, ve kterém se snaží kumulovati několik paragrafů zákona původního a právě projednávané předlohy dohromady, byla by vytvořena určitá nejasnost, a nemohu zase jinak než doporučiti znění předlohy tak, jak je navrženo k přijetí poslanecké sněmovně ve zprávě výboru soc.-politického.
Pozměňovací návrh p. posl. Hausmanna ke 3. odstavci téhož paragrafu rovněž nemohu doporučiti, poněvadž právě tento odstavec má podstatný význam pro zkrácené a účinné administrativní řízení správní.
Pokud se týče návrhu p. posl. Kleina k §u 9, nelze mu vyhověti proto, že jde o případ, kdy provoz podniku nutně vyžaduje přítomnosti majitele, třeba i náležel pod § 1, odstavec 2, čís. 16 zákona o ochraně nájemníků; tyto zájemníky postihneme zákonem o povinnosti stavební, který se právě připravuje.
Návrh p. kol. dr. Keibla, aby byl celý§ 13 vládního návrhu škrtnut, nemohu doporučiti k přijetí, poněvadž bytová otázka státních zaměstnanců je v celém problému bytovém jednou z nejvážnějších, a proto třeba znění §u 13 ponechati tak, jak je upraveno v předloze.
Pokud se týče §u 22, kde se žádá, aby se škrtlo ustanovení dočasné platnosti toho to zákona, nemohu jej doporučovati ku přijetí proto, poněvadž předloha a příští zákon je součástkou celého zákonodárství bytového, které je vyjádřeno několika terminovanými zákony, a proto dočasná působnost těchto zákonů musí býti stejnoměrně vyjádřena a upravena. Z toho důvodu nemohu doporučovati tento návrh p. posl. Kleina ku přijetí.
Pokud se týče těchto návrhů, mám za to, že jsou míněny spíše po stránce formální. Věcně bude daleko více prospěchem celé materii, když naše státní správa bude se opravdu interesovati o provádění tohoto zákona a když administrativním svým úřadům nařídí, aby pokud možno přísně, ale spravedlivě literu zákona vykládali. Nejde o to, abychom se pomocí tohoto zákona mstili na některém stavu nebo dokonce národnosti. Toho jistě bude naše vláda a stát dalek. Jde nám o to, abychom spravedlivým způsobem, který bude vyhovovati zájemníkům, v otázce bytové celý komplex otázek vyřešili. Byli jsme daleci při zdělávání této předlohy nějaké stranickosti jak v ohledu stavovském, tak národnostním, a mám za to, že celá osnova nese se duchem spravedlnosti a objektivnosti. Přejeme si, aby v mezích této předlohy byla vyřešena otázka bytová zejména tam, kde jde o uprázdněné byty a přesuny nájemníků na místa, kam oni jsou svým působištěm odkázáni. Je zde velké pole působnosti.
Poznamenávám, že zejména ústředí tohoto státu, Praha a její ústřední úřady vyžadují právě nesmírně, aby se litera zákona uplatňovala. Na př. zaměstnanci tohoto domu, jak zřízenci, tak úředníci bydlí daleko od tohoto domicilu. Při našich dlouhých schůzích plenárních, klubovních a při poradách je třeba, aby zaměstnanci ti spolupůsobili a byli k disposici našemu parlamentnímu jednání. Je to pro ně velmi těžké, když musí v pozdních hodinách nočních konati dlouhou cestu do bytu a ráno býti zase již zde. Mám za to, že i tuto otázku bude možno pomocí tohoto zákona náležitě vyřešiti.
Přeji si, aby zde byla objektivita a zřetel k velikosti a počtu rodin a aby se to nedálo tak, jako se snad dosud v určitých úřadech státní správy děje. Na Vořechovce v kolonii státních domů u Velvarské silnice přidělují se byty ne podle velikosti a početnosti rodin, nýbrž podle hodnostní třídy úředníka a zřízence, a tím se stává, že svobodný člověk nebo malá početná rodina dostane rozsáhlý byt o několika místnostech, ale četná rodina nedostane po případě bytu vůbec. Po této stránce musí státní správa počínati si spravedlivě. Při dobré vůli a odhodlanosti státní správy dojdeme pomocí této předlohy k cíli, kterého chceme dosíci, abychom opravdu obsadili všechny prázdné byty, aby zmenšil se počet nebydlících, počet případů, kde v jednom bytě tísní se více rodin, a aby obdržel byt každý v tomto státě, kdo potřebuje.
Doporučuji, aby návrhy opravné byly zamítnuty, a předloha, jak jest navržena, byla poslaneckou sněmovnou přijata. (Výborně!)
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati. - Prosím paní a pány poslance, aby se sadili na svá místa. (Děje se.)
Při hlasování o vládním návrhu zákona,, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 11. července 1922, čís. 225 Sb. z. a, n., o mimořádných opatřeních bytové péče, míním - nebude-li proti tomu námitek postupovati takto:
Ve článku 1 o větě úvodní hlasovali bychom podle zprávy výborové.
O §u 2 (zákona, který se mění) nejprve bychom hlasovali ve smyslu návrhu p. posl. Jokla a soudr., který navrhuje nahrazení - zněním § 2 zákona ze dne 11. července 1922, čís. 225 Sb. z. a n.
Nebude-li toto znění přijato, dám hlasovati o odstavcích 1 a 2, k nimž není pozměňovacích návrhů podle zprávy výborové.
Pak bychom hlasovali o odstavci 13 rovněž podle zprávy výborové; přijetím a nepřijetím bude rozhodnuto též o negativním návrhu p. posl. Hausmanna a soudr.
O zbytku §u 2 bychom hlasovali podle zprávy výborové.
Potom bychom hlasovali o §u 9 (zákona, který se mění) podle zprávy výborové.
Potom bychom hlasovali o novém odstavci, jehož vsunutí před odstavec poslední §u 9 navrhují p. posl. Klein a soudr.
Potom bychom hlasovali o §u 13 (zákona, který se mění), a to takto:
Nejprve o odstavcích 1 až 4, jichž škrtnutí navrhují p. posl. dr. Keibl a soudr., podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto též o tomto návrhu p. posl. dr. Keibla a soudr.
Pak bychom hlasovali o odstavci 5, jehož škrtnutí navrhují pp. posl. dr. Keibl a soudr., Klein a soudr. a Hausmann a soudr., rovněž podle zprávy výborové.
Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto též o těchto negativních návrzích.
O zbytku § 13, jehož škrtnutí navrhují p. posl. dr. Keibl a soudr., bychom hlasovali podle zprávy výborové; přijetím nebo nepřijetím bude vyřízen též zmíněný negativní návrh p. posl. dr. Keibla a soudr.
Potom bychom hlasovali o §u 17, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové.
O §u 22 (zákona, který se mění) bychom hlasovali nejprve v úpravě p. posl. Kleina a soudr., nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
Konečně bychom hlasovali o článku II zákona a jeho úvodní formuli, jakož i jeho nadpisu podle zprávy výborové.
Jest snad nějaká námitka proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyla.)
Není jí, budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.
Ve článku I budeme hlasovati o větě úvodní podle zprávy výborové.
Kdo s ní souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Tím věta úvodní článku I jest schválena.
O § 2 budeme hlasovati nejprve podle návrhu p. posl. Jokla a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Pozměňovací návrh posl. Jokla, Schustera, Tauba a druhů:
Navrhované znění §u 2 budiž nahrazeno zněním §u 2 zákona ze dne 11. července 1922, č. 225 Sb. z. a n.:
"Okresní správa politická (magistrát) může naříditi vlastníku domu, aby nepronajaté místnosti, které se hodí k obývání a byly v roce 1921 aspoň po 6 měsíců obydleny, do stanovené lhůty pronajal.
Toto ustanovení nevztahuje se na místnosti, kterých vlastník domu potřebuje nutně pro sebe nebo pro své zaměstnance,
a na byty, určené jen k občasnému užívání, jako byty pronajímané pravidelně lázeňským hostům v místech lázeňských, byty sezonních dělníků a t. zv. letní byty."
Předseda: Kdo souhlasí s § 2 zákona, který se mění podle tohoto přečteného návrhu, podaného pp. posl. Joklem a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh jest zamítnut.
Teď budeme hlasovati o odstavcích 1 a 2 §u 2 podle zprávy výborové, neníť k nim pozměňovacích návrhů.
Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Odst. 1 a 2 §u 2 jsou schváleny podle zprávy výborové.
Teď budeme hlasovati o odst. 3 téhož paragrafu podle zprávy. Tím rozhodneme zároveň o negativním návrhu pp. posl. Hausmanna a soudr.
Kdo souhlasí s odst. 3 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Odst. 3 §u 2 je schválen podle zprávy výborové a tím zamítnut je návrh pp. posl. Hausmanna a soudr. na škrtnutí.
Teď budeme hlasovati o zbytku §u 2 podle zprávy výborové.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím je přijat i zbytek §u 2 podle zprávy výborové.
O §u 9 (zákona, který se mění) budeme hlasovati podle zprávy výborové.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, § 9 podle zprávy výborové je schválen.
Teď je tu návrh na vsunutí nového odstavce do § 9, jak jej navrhují pp. posl. Klein a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Návrh posl. Kleina a soudr. k § 9:
Nový předposlední odstavec:
"Ustanovení čís. 3 o majetnících nevztahuje se na nájemníky, o nichž jedná § 1, odst. 2, čís. 16 zákona ze dne . . . . . dubna 1923, čís. . . . Sb. z. a n., o ochraně nájemníků."
Předseda: Kdo souhlasí s tímto novým odstavcem, jak jej navrhují pp. posl. Klein a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh pp. posl. Kleina a soudr. je zamítnut.
Teď budeme hlasovati o §u 13 (zákona, který se mění). Nejprve o odst. 1 až 4 budeme hlasovati podle zprávy a rozhodneme tím zároveň o negativním návrhu pp. posl. dr. Keibla a soudr.
Kdo souhlasí s odst. 1 až 4 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Odst. 1 až 4 jsou přijaty a zamítnut je návrh pp. posl. dr. Keibla a soudr. na škrtnutí.
Teď budeme hlasovati o odst. 5 podle zprávy výborové. Škrtnutí jeho navrhují pp. posl. dr. Keibl a soudr., Klein a soudr. a Hausmann a soudr.
Kdo souhlasí s odst. 5 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Odst. 5 je schválen podle zprávy výborové a tím jsou zamítnuty návrhy, jež podali pp. posl. dr. Keibl a soudr., Klein a soudr. a Hausmann a soudr.
Teď budeme hlasovati o zbytku §u 13 podle zprávy výborové. Tím bude rozhodnuto o návrhu pp. posl. dr. Keibla a soudr. na škrtnutí.
Kdo souhlasí se zbytkem §u 13 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím zbytek §u 13 je schválen podle zprávy výborové a zamítnut je negativní návrh pp. posl. dr. Keibla a soudr.
§ 17. Kdo souhlasí s § 17 (zákona, který se mění) podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, § 17 podle zprávy výborové je schválen.
Při § 22 (zákona, který se mění) máme nejprve úpravu navrženou pp. posl. Kleinem a soudr. Žádám o její přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Návrh posl. Kleina a soudr. k § 22:
Škrtá se: "a platí do 31. prosince 1924."
Předseda: Kdo souhlasí s § 22 v této úpravě navržené p. posl. Kleinem a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina, je zamítnuta.
Teď budeme hlasovati o § 22 podle zprávy.
Kdo s ním souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 22 je schválen podle zprávy výborové.
. Teď budeme hlasovati o článku II zákona a jeho úvodní formuli, jakož i o jeho nadpisu podle zprávy výborové. Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím článek II zákona i jeho úvodní formule a nadpis jsou schváleny podle zprávy výborové.
Tím je osnova zákona, kterou se mění některá ustanovení zákona ze dne 11. července 1922, čís. 225 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních bytové péče přijata poslaneckou sněmovnou ve čtení prvém a vyřízen jest odst. 2 pořadu dnešní schůze.
Přikročíme k vyřízení odst. 3, jímž jest:
3. Zpráva výboru soc.-politického k vládnímu návrhu zákona (tisk 4071) o odkladu exekučního vyklizení místností (tisk 4083).
Zpravodajem je p. posl. Dubický, jemuž uděluji závěrečné slovo.
Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Pozměňovací návrhy, které byly k novelisaci nařízení lex Meissner předloženy, jsou vesměs jen reprodukováním návrhů, jež byly v soc.-politickém výboru - podány, prodebatovány a na konec zamítnuty. Jde tu vesměs o návrhy jednostranné, které přehlížejí, že novelisace Meissnerova nařízení nechce býti než kompromisem mezi protichůdnými požadavky dvou zájmových skupin. Příznačno je pro povahu těchto návrhů, že některé z nich chtějí i předpisy Meissnerova nařízení učiniti ještě přísnějšími, jmenovitě pokud se v nich žádá škrtnutí § 4 vládního návrhu, jenž není než opakováním §u 2 Meissnerova nařízení a stanoví minimum toho, čeho zemědělská produkce nevyhnutelně potřebuje. S tímto druhem návrhů nelze ovšem ani vážně polemisovati.
Většina návrhů obrací se proti změnám, jimiž vládní návrh doplňuje Meissnerovo nařízení. Vysvětlil jsem ve své zprávě, co bylo důvodem těchto změn, a zdůraznil jsem, že nešlo o nic jiného, než odstraniti některé případy, kdy s hlediska vyšší spravedlnosti ochrana nebyla na místě. Odklad exekučního vyklizení, jež přece opírati se musí o titul právním řádem uznaný, je podle své povahy zjevem tak výjimečným, že třeba jej omeziti na případy, kdy ochrany je nevyhnutelně třeba, aby se ten, komu exekuce hrozí, neoctl zcela bez přístřeší. K tomu však stačí, když si může zaopatřiti dostatečnou místnost náhradní, a nepotřebuje, aby měl byt naprosto rovnocenný tomu, z kterého se musí vystěhovati, což žádá zvláště návrh Toužilův a Kleinův. Také je spravedlivo, že odklad se nepovoluje do nekonečna. Lhůta v zákoně stanovená, po kterou odklad může trvati, stačí za dnešních poměrů každému, aby si nějakou náhradu zaopatřil.
Nejvíce pozměňovacích návrhů podáno bylo proti číslu 3, §u 3 vládního návrhu. Zdá se však, že vyvolány byly obavou, že se tohoto ustanovení bude zneužívati. Nesdílím těchto obav, neboť o tom, zda jsou tu podmínky citovaného ustanovení, bude rozhodovati neodvislý soudce, k němuž musíme míti důvěru. Soudcům nejsou důvody, o nichž mluví § 3, číslo 3, nikterak cizí. Mají stále příležitost zabývati se jimi, když rozhodují o služebních poměrech podle zákona o obchodních pomocnících, o úřednících velkostatků, o domovnících a o zákonech příbuzných. Zdůrazňuji, že všechny tyto zákony vesměs mají mnohem více důvodů pro zrušení služebního poměru bez výpovědi, že tedy ustanovení § 3, č. 3 vládního návrhu je pro zaměstnance mnohem příznivější. Ve všech případech, jež jsou zahrnuty tímto ustanovením, jde o zaměstnance, kteří ochrany nezasluhují. Řádní zaměstnanci nikdy se nemusejí obávati, že by se jim ochrany nedostalo. Je nesprávno hledati ve vládním návrhu nějaký osten proti vrstvám sociálně slabým a proti zaměstnancům zvláště. Z těchto důvodů vy slovuji se proti přijetí všech pozměňovacích návrhů a za přijetí vládního návrhu v původním znění.
Připojuji se jedině k návrhu pánů poslanců Bezděka, Biňovce, Dubického, dr. Matouška, Langr a soudr., aby změněn byl § 6, odst. 2. Změnou navrženou bude jasněji vyjádřena souvislost mezi tímto zákonem a zákonem o ochraně nájemníků, a i nejširší veřejnosti bude zřejmo, že příštího roku, až se parlament bude zabývati dalším osudem zákona o ochraně nájemníků, bude musiti též znovu vhodným způsobem upraviti otázku od kladu exekuce.
Prosím, aby vládnímu návrhu zákona dostalo se ústavního schválení. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati. Prosím pány a paní poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)
Míním, nebude-li proti tomu námitek!, dáti hlasovati tímto způsobem.
Nejprve bychom hlasovali o celém § 1 najednou, a to:
1. podle úpravy návrhu p. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, tedy
2. podle úpravy navržené p. posl. Joklem a soudr., který navrhuje znění prvního paragrafu nařízení vlády ze dne 25. června 1920.
Nebude-li ani tato úprava přijata, dám hlasovati odděleně:
1. o odst. 1, a to nejprve v úpravě p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li přijata, dám hlasovati podle zprávy výborové;
2. o odst. 2, k němuž není pozměňovacích návrhů, podle zprávy výborové;
3. o odst. 3 pak takto:
a) nejprve podle eventuálního návrhu p. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata,
b) dám hlasovati podle úpravy p. posl. dr. Keibla a soudr.; nebude-li přijata,
c) podle návrhu p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li přijat,
d) podle eventuálního návrhu p. posl. Hoffmanna a soudr.; nebude-li ani tato přijata,
e) dám hlasovati podle zprávy výborové.
O §u 2 budeme hlasovati podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím budou vyřízeny též negativní návrhy posl. Tesky a soudr. a posl. Hausmanna a soudr.
V případě přijetí podle zprávy výborové, dám hlasovati pro tento případ o novém odstavci, který mezi prvý a druhý odstavec zprávy výborové navrhují p. posl. Teska a soudr.
Při §u 3 nejprve budeme hlasovati o negativním návrhu posl. Tesky a soudr. na škrtnutí celého paragrafu.
Bude-li tento návrh zamítnut, dám hlasovati odděleně, a to nejprve o úvodní větě, k níž není pozměňovacích návrhů. Budeme o ní hlasovati podle zprávy výborové.
Pak budeme hlasovati o jednotlivých číslech §u 3.
1. O čísle 1 budeme hlasovati:
a) nejprve v eventuelní úpravě p. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata,
b) podle úpravy p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li ani tato přijata,
c) podle zprávy výborové.
2. O číslu 2:
a) nejprve o eventuálním návrhu p. posl. Tesky a soudr. na škrtnutí tohoto odstavce; bude-li zamítnut,
b) o druhém eventálním návrhu týchž pp. poslanců; nebude-li přijat,
c) v úpravě p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata,
d) podle zprávy výborové.
3. O číslu 3:
a) nejprve o návrhu na škrtnutí, který podávají pp. posl. Teska a soudr., Klein a soudr. a Schuster a soudr.
Bude-li tento negativní návrh zamítnut,
b) budeme hlasovati o úvodní větě čísl a 3 podle zprávy výborové,
c) potom o lit. a), a to
nejprve o návrhu na škrtnutí této litery, jak navrhují p. posl. Teska a soudr.
Bude-li tento negativní návrh zamítnut, dám o lit. a) hlasovati podle dalšího eventuálního návrhu týchž pp. poslanců.
Bude-li i tento návrh zamítnut, dám hlasovati o téže liteře podle návrhu p. posl. Uhla a soudr.
Nebude-li tato úprava přijata, dám o lit.
a) hlasovati podle zprávy výborové.
d) Dám hlasovati o literách b) a c) nejprve podle návrhu p. posl. Uhla a soudr.;
kdyby nebyla přijata, dám hlasovati o literách b) a c) podle zprávy výborové.
Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto též o negativních návrzích p. posl. Tesky a soudr.
e) Potom bychom hlasovali o zbytku čísla 3 podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto též o návrzích p. posl. Tesky a soudr. a p. posl. Uhla a soudr. na škrtnutí.
f) Pak o dodatku k číslu 3 podle eventuálního návrhu p. posl. Häuslera a soudr.
4. O čísle 4 podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto negativním návrhu p. posl. Tesky a soudr., s nímž jest shodný návrh p. posl. Kleina a soudr.
5. O číslech 5 až 7 podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím bude rozhodnuto též o negativním návrhu p. posl. Kleina a soudr.
O § 4 budeme hlasovati v úpravě p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové. Přijetím nebo nepřijetím bude vyřízen též negativní návrh p. posl. Tesky a soudr.
Potom, bude-li negativní návrh p. posl. Tesky a soudr. zamítnut, budeme hlasovati o novém odstavci k §u 4, který navrhují pro ten případ tíž pp. poslanci.
O §u 5 bychom hlasovali nejprve v úpravě p. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, podle zprávy výborové.
O §u 6 dám hlasovati nejprve v úpravě p. posl. Kleina a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě p. posl. Tesky a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě navržené p. posl. Bezděkem a soudr.; nebude-li ani tato úprava přijata, podle zprávy výborové.
Konečně o §u 7, o nadpisu a úvodní formuli zákona budeme hlasovati podle zprávy výborové.
Jsou snad námitky proti způsobu hlasování, jak jsem uvedl nyní? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě řekl.
O §u 1 jest nám hlasovati nejprve o celém najednou, a to podle návrhu pana posl. Tesky a soudr. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):
Návrh posl. Tesky a soudr.:
§ 1 znějž takto:
"(1) Exekuční soud může na návrh povinného (nájemníka, domovníka, zaměstnance s bezplatným bytem, podnájemníka atd.) až na dobu jednoho čtvrtletí odložiti exekuce vyklizením najatých nebo používaných místností, nemá-li povinný beze své viny jiné přiměřené náhrady nebo byl-li povolen odklad vyklizení místností, do nichž se má povinný stěhovati.
(2) Trvají-li důvody odložení exekuce i po uplynutí lhůty, na kterou byl odklad povolen, může býti na návrh povinného vyklizení odloženo znovu."