Pátek 9. prosince 1921

Předseda: Debata je skončena. Uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji posl. Johanisovi.

Zpravodaj posl. Johanis: Slavná sněmovno! Neočekával jsem, že osnova zákona o přirážce k vydržování nemocnic dá příležitost některým pánům více k politickým argumentům proti této osnově, nežli snad k důvodům věcným. Zejména pan kol. Bobok mluvil patrně více z důvodů jenom oposičních, ale ne věcně. (Hluk a výkřiky slovenských ľudovců.) Vážení pánové, chci ciframi dokázati, že Slovensko a Podkarpatská Rus si nemohou naříkati, že jsou macešsky odbývány v otázce vydržování nemocnic. Je chloubou našeho státu, jestliže konáme po stránce sociálně-zdravotní snad více, nežli činilo dříve Maďarsko. Konstatuji, že do rozpočtu na rok 1922 jsou pojaty tyto položky. V první řadě nutno říci, že vydržujeme v Bratislavě, Žilině a Košicích státní nemocnice úplně na účet státu, (Slyšte! Slyšte!) takže v Bratislavě je zařazeno do rozpočtu.... (Posl. Bobok: Kto to bude platiť? - Hluk.) Dovolte, přijdu i k otázce placení. Chci jenom objektivně konstatovati, že bratislavská nemocnice státní stojí 11,547.322 Kč, košická nemocnice 11,276.189 Kč, košická porodnice, tedy zvláštní ústav, 855.626 Kč, žilinská státní nemocnice 1,025.124 Kč. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Johanis (pokračuje): V Bratislavě poradna pro matky a kojence 291.347 Kč, ve Smokovcích dětský ústav 3,299.887 Kč. Vedle toho na nemocnice župní přispívá stát z doplatků na ošetřovací sazby 12,300.000 Kč. Státní nemocnice v Lučenci stojí 1,550.000 Kč. Naproti tomu, pánové, nemocnice u nás v Čechách, na Moravě a ve Slezsku vydržují si jednotlivé okresy, případně země na ně přispívá sama. Pan kol. Bobok je nesprávně informován, když chtěl viniti zemskou správu zdravotní, že by byla stranila korunním zemím a že by macešsky odbývala Slovensko. Naopak, jestliže v zdravotně-sociálním rozpočtu, zejména v otázce vydržování léčebných ústavů, můžeme zaznamenati takový potěšitelný zjev, zejména na Slovensku, pak je to vlivem péče, kterou naše státní správa na Slovensku a v Podkarpatské Rusi provádí. Nikdo jí nemůže vyčítati, a můžeme býti na to hrdi, že naše republika právě těmto věcem věnuje pozornost. A jestliže pánové z ľudové strany, zejména pan kol. Bobok přišel s důvodem, že se děje opak, že těch 25%, které osnova má na mysli, se dává k disposici ministerstvu veřejného zdravotnictví a ne zvláštnímu zemskému orgánu, poněvadž tam není, pan kol. Bobok dobře ví, že těch 25% nebude ministerstvem na Vyšehradě zneužito, nýbrž že plynou ve prospěch vydržování státních nemocnic na Slovensku. To je k vývodům pana kol. Boboka. (Posl. Bobok: Ja som nevzpomenúl, že by sa macošsky Slovensko odbývalo!) Pane kolego, z těch číslic vidíte, že jste nesprávně informován, na to vyzdvihování, že by se Slovensku křivdilo po stránce sociální, jest názor nesprávný.

K vývodům pana kol. Najmana odpověděli jiní pánové, ale chci říci, že bude dobře, když u čistě věcných osnov, které mají sociální, zdravotní charakter, nebude se dělati volební nálada. (Hluk.) To, co zde bylo, činí na mne dojem, že to bylo dělání volební nálady. Pan kol. Najman dobře ví, že právě živnostníci mají povinnost pečovati o to, aby naše zdravotní sociální ústavy, jako jsou veřejné nemocnice, byly dokonale vybaveny, poněvadž jejich rodiny, synkové a dcerky, jich potřebují, a právě živnostníci nechávají své příslušníky léčiti na účet obecních a zemských fondů, a jestliže stát bude míti prostředky, neuškodí to chudým lidem, zejména ne živnostníkům, nýbrž naopak jen to prospěje.

Já prosím z těchto důvodů, abyste osnovu schválili. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Uděluji závěrečné slovo zpravodaji za výbor rozpočtový, panu posl. Kasíkovi.

Zpravodaj posl. Kasík: Věru, že bych se byl nenadál, že bude taková debata o tak nepatrné předloze, a je zajímavé, s čím se proti této předloze jde, řeknu upřímně, že mne přímo zarazilo, že tak seriosní muž z našeho sboru, pan kol. Bobok, propůjčil se k této demagogii a vytyčuje zde požadavky politické a dává své důvody k tomu, že Slovensko není povinno na tuto daň připláceti. Prosím, pánové, kol. Johanis uvedl, mnoho-li se vám dostává zpátky. My vám nic nevyčítáme, rádi budeme ještě více přispívati, ale nedělejte tuto náladu zejména tam, kde se jedná o humánní otázky. Vytýkali jste, a zejména pan kol. Najman zde pronesl prudkou řeč, že se pokračuje v nových daních. Pan kol. Petrovický prohlásil, a to úplně správně: To není žádná nová daň, to je předloha z března roku 1921 a musela býti dojednána.

Chci jen ještě jedno říci. Pánové, mnoho povyku pro nic. Před chvílí zde byli zástupci dělnictva z Indie, a kdyby byli slyšeli ten kraval, který páni spustili, jakoby šlo bůh ví o co a kdyby se byli tázali, oč jde, a kdyby se byli dozvěděli, že o 18 milionů a že těch 18 milionů má dáti národ 14 milionový, to jest, že ani ne 1 K 20 h na jednu hlavu počítaje máme dáti nemocným zpátky, ti by si byli udělali o nás úsudek velmi pochybný.

Prosím, abyste tuto předlohu jednomyslně přijali. (Výborně!)

Předseda: Budeme hlasovati. Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Hluk. Různé výkřiky.) Prosím o klid.

Zákon má 12 paragrafů, nadpis a úvodní formuli. Pozměňovací návrh nebyl učiněn, dám tedy hlasovati o celé osnově najednou.

Námitek proti tomu není? (Nebyly.) Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s osnovou zákona, to je s jejími 12 paragrafy...... (Výkřiky posl. Vávry.)

Volám p. posl. Vávru k pořádku, poněvadž ruší proces hlasování.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, jejími 12 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení. Druhé čtení dám na denní pořad schůze příští.

Rozpočtový výbor schválil při projednávání této osnovy 2 resoluce, a to resoluce p. posl. R. Chalupy a p. posl. Patzela. Rovněž výbor zdravotní projevil souhlas s těmito resolucemi. Dám tedy o nich hlasovati.

Kdo souhlasí s resoluci posl. R. Chalupy, obsaženou v tisku zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce je schválena.

Kdo teď souhlasí s resolucí p. posl. Patzela, rovněž obsaženou v tisku zprávy výborové, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Také tato resoluce je schválena a tím je vyřízen odstavec druhý denního pořadu.

Teď bychom měli přikročiti k třetímu odstavci, ale poněvadž čas pokročil a jde o to, aby byla provedena ještě druhá čtení, která jsou na denním pořadu, mám za to, že nebude námitek, abych přikročil hned k odstavci čtvrtému denního pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není. Přistoupíme tedy k odstavci čtvrtému, jímž jest

4. druhé čtení osnovy zákona, kterým se povoluje zcizení několika pozemků města Frýdku (tisk 3223).

Zpravodajem je posl. Chalupník. Má snad nějakou změnu nebo korekturu?

Zpravodaj posl. Chalupník: Ne.

Předseda: Není tomu tak, budeme tedy hlasovati o osnově zákona, která byla přijata v předešlé schůzi ve čtení prvém.

Kdo souhlasí ve čtení druhém s osnovou v tom znění, jak byla přijata ve čtení prvém, prosím, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen ve čtení druhém a tím je vyřízen odstavec čtvrtý denního pořadu.

Přikročíme k odstavci pátému, jímž je

5. druhé čtení osnovy zákona, kterým se prodlužuje doba organisace řádných soudů první a druhé stolice, určená podle § 99 ústavní listiny ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb. z. a n., zákonem ze dne 22. prosince 1920, č. 691 Sb. z. a n., pro obvody soudních tabulí v Bratislavě a v Košicích (tisk 3224).

Zpravodajem je pan posl. dr. Markovič. Má snad nějaké korektury?

Zpravodaj posl. dr. Markovič: Nie.

Předseda: Není tomu tak. Budeme tedy o této osnově hlasovati.

Kdo v druhém čtení souhlasí s touto osnovou zákona, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen ve čtení druhém a tím je vyřízen odstavec pátý denního pořadu.

Přikročíme k odstavci šestému, jímž jest

6. druhé čtení osnovy zákona, kterým se lhůta stanovená v § 21 novely k obecním zřízením (zákon ze dne 7. února 1919, č. 76 Sb. z. a n.) prodlužuje do konce roku 1923 (tisk 3225).

Zpravodajem jest pan posl. Ulrich. Jsou nějaké korektury?

Zpravodaj posl. Ulrich: Ve zprávě ústavně-právního výboru v nadpisech zprávy i zákona ve slovech "do konce roku 1923" má býti místo "1923" vytištěno "1922" a rovněž tak ve slovech "prodlužuje do konce roku 1923" má býti "1922".

Předseda (zvoní): Dám tedy hlasovati ve druhém čtení o návrhu zákona, který byl přijat ve čtení prvém, s korekturou, kterou doporučuje pan zpravodaj, že totiž v nadpisu zákona místo roku "1923" má býti "1922".

Kdo souhlasí se zákonem přijatým v prvém čtení, s touto korekturou, doporučenou panem zpravodajem, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest tím schválen ve druhém čtení a vyřízen jest tím odstavec šestý.

Přejdeme k odstavci sedmému, jímž jest

7. druhé čtení osnovy zákona, jímž se prodlužuje platnost zákona ze dne 30. června 1921, č. 248 Sb. z. a n., o dalším prozatímním zvýšení zaopatřovacích platů hornických (tisk 3226).

Zpravodajem jest pan posl. Brožík. Má snad pan posl. Brožík nějaké korektury?

Zpravodaj posl. Brožík: Nikoli.

Předseda: Není tomu tak. Budeme hlasovati ve druhém čtení o této osnově zákona.

Kdo v druhém čtení souhlasí s osnovou zákona, jak ji přijala poslanecká sněmovna ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Zákon jest tím schválen ve druhém čtení a vyřízen jest sedmý odstavec.

Přikročíme k osmému, jímž jest

8. druhé čtení usnesení, kterým se schvaluje obchodní smlouva, uzavřená dne 23. dubna 1921 mezi republikou Československou a královstvím Rumunským (tisk 3220).

Zpravodaji jsou pan posl. Slavíček a p. posl. Hrušovský. Má p. posl. Slavíček nějaké korektury?

Zpravodaj posl. Slavíček: Nikoli.

Předseda: Pan posl. Hrušovský?

Zpravodaj posl. Hrušovský: Nemám.

Předseda: Rovněž ne. Kdo tedy souhlasí ve druhém čtení s usnesením, jak bylo přijato poslaneckou sněmovnou v prvém čtení, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Usnesení jest schváleno ve druhém čtení.

Pořad dnešní schůze je vyřízen.

Zbývá nám hlasovati ještě o dvou naléhavých interpelacích. Jsou to naléhavé interpelace posl. dr. Lelleye a posl. Knirsche. Žádám, aby byl nadpis a petit přečten.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

Naliehavá interpellácia posl. dr. Lelleyho a súdr. min. predsedovi jakožto hlave vlády vo veci zneužívaní páchaných tlačovou kancelláriou (tisk 3229).

Pýtáme sa pána min. predsedu, jakožto hlavy vlády:

1. či je ochotný zaviesť prísné vyšetrovanie a so zreteľom na veci výšuvedené vypátrať, kto, z akej príčiny, jakým právom a na základe jakých obvinení nariadil zatknutie Jána Lelleyho a jeho vyšezmienených súdruhov?

2. nebolo-li to dielo príslušného k tomu súdu alebo úradu, lež tak zvanej "tlačovej kancellárie" - zdali je ochotný učiniť opatrenia, aby boli čo najexemplárnejšie potrestaní či už tajní lebo verejní vôdcovia tejto záhadnej organisácie pre ich drzé zamiešovanie sa do právneho kruhu štátnej moci a to bez ohľadu na ich spoločenské alebo politické postavenie?

3. zda je ochotný pán ministerský predseda veliteľa (v hodnosti nadporučíka) četnickej posádky v Piešťanoch na iné, jeho duševným schopnostiam väčšmi odpovedajúce miesto presadiť a náležite potrestať pre jeho neslýchanú nevedomosť, ktorú dokázal tým, že vykonal natoľko absurdný rozkaz "tlačovej kancellárie", ktorá vonkoncom žiadnej exekutivnej moci nemá?

4. či je ochotný tak nezaslúžene zneucteným mužom poskytnúť to najďalekosiahlejšie zadosťučinenie?

5. konečne je-li ochotný celý výsledok vyšetrovania a všetky svoje opatrenia popri nešetrnom odokrytí osôb vinníkov tej najširšiej verejnosti na vedomie dať tým cieľom, aby bola obecenstvu vrátená otrasená viera v právny poriadok a osobnú bezpečnosť?

Předseda: Kdo souhlasí, aby se sněmovna usnesla, aby o naléhavé interpelaci právě přečtené byla zahájena rozprava, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest menšina. Tím rozprava není přiznána.

Žádám, aby byl přečten nadpis a petit druhé naléhavé interpelace podané p. posl. Knirschem.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

Naléhavá interpelace posl. Knirsche a druhů vládě, aby bylo odzbrojeno stálé vojsko a zavedena soustava miliční (tisk 3236).

Zda sdílí vláda naše názory a zamýšlí-li co nejdříve předložiti sněmovně příhodné návrhy?

Předseda: Kdo souhlasí s tím, aby byla zahájena rozprava o sdělené právě naléhavé interpelaci p. posl. Knirsche a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Rozprava o této věci usnesena nebyla.

Přikazuji usnesení senátu N. S. R. Č. o vládním návrhu zákona (tisk sen. 227) o původcovu právu k literárním, uměleckým hudebním a výtvarným a fotografickým dílům (tisk sen. 1099) (tisk 3238) výboru ústavně-právnímu k podání zprávy ve lhůtě 28 dní.

Kdo s navrženou lhůtou souhlasí, nechť zdvihne ruku. (Děje se.)

To je většina. Lhůta jest přijata.

Dále navrhuji, aby lhůta k podání zprávy pro:

Tisk 2895. Usnesení senátu N. S. R. Č. o vládním návrhu zákona (tisk sen. 767) o ochraně znaku a názvu Červeného kříže (tisk sen. 885);

Tisk 3222. Usnesení senátu o vládním návrhu zákona o Plodinové burse v Bratislavě a o zákazu termínových obchodů s obilím a mlýnskými výrobky na Slovensku a v Podkarpatské Rusi;

Tisk 3108. Vládní návrh zákona, jímž se povoluje užíti dílčích dluhopisů 5% české zemské investiční půjčky elektrisační v úhrnné jmenovité hodnotě 15 mil. Kč k ukládání nadačních, sirotčích a pod. kapitálů;

Tisk 3170. Vládní návrh zákona, kterým se prodlužuje působnost zákona o drahotních příplatcích k úrazovým důchodům a mění se některá jeho ustanovení;

Tisk 3215. Vládní návrh zákona o dalším vyplácení drahotních přídavků k důchodům podle zákona o pensijním pojištění;

Tisk 3216. Vládní návrh zákona o drahotních přídavcích pro rok 1922 k důchodům vypláceným na Hlučínsku Všeobecným pensijním ústavem podle § 8 nařízení vlády republiky Československé ze dne 4. května 1920, č. 321 Sb. z. a n.;

Tisk 3217. Vládní návrh zákona, jímž prodlužuje se účinnost zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 322 Sb. z. a n., o podpoře nezaměstnaných;

Tisk 3219. Vládní návrh zákona, kterým se prodlužuje platnost zákona ze dne 18. března 1921, č. 120 Sb. z. a n., o poskytování vyživovacího příspěvku rodinám osob vykonávajících činnou službu vojenskou stanovena byla na dobu 5 dní, t. j. do 14. prosince 1921.

Kdo souhlasí s navrženou lhůtou při těchto osnovách, nechť zdvihne ruku. (Děje se.)

To je většina. Navržená lhůta jest přijata.

Došly některé dotazy. Žádám o jich sdělení.

Zástupce sněm. tajemníka dr. Mikyška (čte):

Dotaz posl. Windirsche ministru spravedlnosti o činnosti předsedy libereckého krajského lichevního soudu v. r. z. s. dr. Hujera.

Dotaz posl. Adámka ministru financí ve věci daně výdělkové i daně z obratu mlynáře Frant. Jankovského v Kojetíně okres Milevsko.

Dotaz posl. Pastyříka, Mlčocha a druhů ministru nár. obrany o zřizování holíren v kasárnách olomouckých.

Dotaz posl. Krejčího ministru vnitra a ministru s plnou mocou pre správu Slovenska ohľadne pomerov robotníckych na Slovensku, zvlášte v zemplinskej župe Trebišov.

Předseda: Ukončuji schůzi a navrhuji, aby příští schůze konala se ve čtvrtek dne 15. prosince 1921 o 13. hodině s tímto

pořadem:

1. Zpráva I. výboru zahraničního, II. výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 2536), kterým se předkládají ke schválení Národnímu shromáždění osnovy hospodářských ujednání uzavřených v Praze dne 29. června 1920 mezi republikou Československou a říší Německou (tisk 3237).

2. Zpráva I. výboru zahraničního, II. výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 3008), kterým se předkládá ke schválení "Mezinárodní úmluva o dozoru na obchod zbraněmi a střelivem", uzavřená dne 10. září 1919 v Saint-Germain en Laye (tisk 3248).

3. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk 3207), kterým se vláda zmocňuje, aby upravila pensijní pojištění na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (tisk 3246).

4. Zpráva výboru sociálně-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 3216) o drahotních přídavcích pro rok 1922 k důchodům vypláceným na Hlučínsku Všeobecným pensijním ústavem podle § 8 nařízení vlády republiky Československé ze dne 4. května 1920, č. 321 Sb. z. a n. (tisk 3257).

5. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 390), kterým se mění § 17 zákona ze dne 25. února 1919, č. 84 Sb. z. a n., o finanční kontrolní komisi Národního shromáždění.

6. Zpráva výboru právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1780), jímž se povoluje užíti dílčích dluhopisů, jež budou vydány Moravou v úhrnné jmenovité hodnotě 175,000.000 Kč k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů, a jímž se zrušuje zákon ze dne 20. ledna 1921, č. 27 Sb. z. a n. (tisk 3255).

7. Zpráva výboru ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 3108), jímž se povoluje užíti dílčích dluhopisů 5% české zemské investiční půjčky elektrisační v úhrnné jmenovité hodnotě 15,000.000 Kč k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 3254).

8. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk 3170), kterým se prodlužuje působnost zákona o drahotních příplatcích k úrazovým důchodům a mění se některá jeho ustanovení (tisk 3253).

9. Zpráva výboru branného a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 3219), kterým se prodlužuje platnost zákona ze dne 18. března 1921, č. 120 Sb. z. a n., o poskytování vyživovacího příspěvku rodinám osob vykonávajících činnou službu vojenskou (tisk 3258).

10. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se zrušuje úřad pro zahraniční obchod (tisk 3244).

11. Druhé čtení osnovy zákona o zdravotní přirážce ku přímým daním státním

přirážkám podléhajícím, a utvoření veřejného fondu pro podporu veřejných nemocnic a ústavů léčebných v republice Československé (tisk 3243).

Je snad nějaká námitka? (Nebyla.)

Není tomu tak. Návrh můj je přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 4 hod. 35 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP