Předseda
(zvoní): Slovo uděluji poslednímu řečníku "proti"
panu dr. Luschkovi.
Posl. dr. Luschka (německy): Slavná sněmovno! Řečník našeho klubu naznačil již včera stanovisko německé lidové strany křesťansko-sociální ku oddílu státního rozpočtu, o němž se nyní jedná. Dovoluji si pouze sděliti něco, co by uvědomilo a vyrozumělo sněmovnu o stanovisku naší strany ku vládě v oboru politické správy.
Politická správa ministerstva vnitra vykazuje v rozpočtu vydání 427,099.501 K, proti němuž jest příjem 5,952.810 K. Při této věci jest snad dána příležitost pozorovati drobnohledem, zda tyto ohromně velké výdaje na politickou správu mohou býti označeny za produktivní, vezme-li se zvláštní zření na německý lid v tomto státě. Tu je nutno nám především zjistiti, že v době, od které byla tato státní správa zřízena, povstalo v politické správě z politického úřednictva úřednické politikářství. Dříve považovalo se za čestnou povinnost politických úředníků, vyhovovati vždy požadavkům jich vzdělání a výchovy, jakož i nejpřísnější zákonitosti, bez ohledu na veškeré události denní nebo časové. Dnes má se každý vyšší úředník za exponenta nějaké politické strany, ponejvíce národních výborů, a tak za podávače politiky, při čemž přirozeně nepovažují se za opportuní směry, které dle počtu obyvatelů a dle počtu zástupců ve sněmovně jsou odsouzeny ku trvalé menšině. Zdá se, že touto cestou dojde se právě ku opaku dřívějšího poměru, že stanou se více nebo méně jen politické zájmy a ne zájmy objektivní správy předmětem úřadování, a že, půjde-li o lidi, kteří nemohou býti počítáni mezi ty, jimž dává se přednost a kteří mají vliv, nastoupí na místě dřívější ochoty, dřívější přesnosti, jakási nedbalost a nedostatek způsobů. Kdysi to právě bylo jiné a jest otázka, zda těmito novými zjevy se politická správa zlepšila. Nyní již se úřednictvo nepřizpůsobuje potřebám obyvatelstva, není úřadování v přísných zásadách, daných zákony a služební pragmatikou, nýbrž lze z největší části doznati, že čím dále tím více šíří se šplhounství a byzantinismus a že skutečná způsobilost a horlivost ve službě u představených již nic neplatí.
Kdo podrobněji pozoruje poměry ve vyšších třídách, zvláště může konstatovati, že přesuny v politické službě, které, jak se udává, dějí se v zájmu státu, mají většinou za následek nesmírné protekcionářství a zhoršení ve vnitřní službě. Jest mi známo, že v části tohoto státu, jez je mi osobně blízkou, v zemi Slezské netroufají si již docela dle těchto předpokladů, aby dali zasedati kvalifikačním komisím dle ustanovení služební pragmatiky a sestaviti tak pořad, aby zakryli nehoráznosti, které se tu staly. Krátce, praktiky při postupování a vynalézání potřebných vztahů zastiňují ještě protekčním hospodářství ve starém Rakousku. Jak to vypadá se službou, jest nad slunce jasnější. Kdo nyní takto se dostane do úřadu, nezná ani poměrů v zemi, po většině docela ani zákonů, ba ani těch, na nichž se usneslo revoluční shromáždění, jim blízké, a pak se postaví jednoduše na půdu patriotické fráze a postupuje. Proto, jak je patrno, ubývá důvěry obyvatelstva v politickou správu. Dříve bylo uznaně dobré úřednictvo a my Němci můžeme poukázati na to, že jsme měli skoro výtečný úřednický aparát. Byť i byl předseda ministerstva při návštěvě jakési deputace popřel, že jsou tu dosud úředníci němečtí nejlepší kvality, poněvadž zůstali ve Vídni aneb přešli do Německého Rakouska, uvádím naproti tomu, že němečtí úředníci nemohou se jemu nyní přiblížiti v jeho vysokém postavení, poněvadž dnes vůbec o ně nejde při jeho vysokém postavení a také ne v blízkosti, přimykající se k jeho vysokému postavení. Při obsazování úřednických míst ve státě jest dnes předpokladem česky původ a sta a tisíce úředníků a státních zřízenců bylo přeskočeno, přeloženo a vůbec propuštěno, když, nehledě k jich objektivnímu vykonávání úřadu, nemohli se rozhodnouti, aby dali v šanc svou národní důstojnost. V některých statusech je dnes hotovou zásadou, že jsou němečtí úředníci sami v sobě podezřelí, a nesnaží-li se některý z nich dokázati opak zvláštní podlízavostí, pak pro něho platí jen: žer, ptáku, nebo zahyň. Odbudou ho a na jeho místo jako blesky vrhají se lidé, kteří se s ním daleko nemohou srovnávati co do znalostí a podmínek pro úřadování.
Když kdysi ministerský předseda tvrdil, že jest dána nutnost dobré, spravedlivé a věcně pracující administrativě ve státě, pak s tím beze všeho souhlasíme, ale jest nám žádati, aby tato snaha spravedlivé a věcné administrativy byla skutečně všemi funkcionáři, kteří mu podléhají, prováděna a uživána. Kdysi, jak jsem řekl, byl německý úředník velmi dobrý a ukázal se pro potřeby obyvatelstva velmi činným a užitečným, dnes přirozeně z uvedených národnostních důvodů skorem úplně vymizel. Není presidiální kanceláře, není vyššího místa, zvláště v ministerstvu politické správy, v němž by byl Němec. Němce znají tam jen podle žádostí o pensionování, jež musejí podávati, jen dle černých znamének, jež jim dělají ti, kdo po jejich zádech chtějí se dostati nahoru.
Pan ministerský předseda mluvil kdysi také o sestátnění policie. Výdaje, které byly zařazeny na četnictvo, vyrostly již skutečně na více než polovičku celého vydání na tento resort, totiž na 215,613.674 K. Tím jest číselně dokázáno, co každý znalec poměrů ví, že policie již nyní stala se alfou a omegou státu a ostatní vlády. Došlo to tak daleko, že zprávy četníkovy jsou rozhodující pro zachovalost, pro klid a výdělek, pro hospodářskou existenci každého státního občana. Ve Slezsku před nedávnem byl případ, že byla zamítnuta žádost o provozování živnosti, a vyhotovení živnostenského listu na výrobu sodové vody, poněvadž dle zprávy četníka, skryté ovšem rouškou tajemství, manžel uchazečky byl kdysi předsedou místní skupiny německého školského spolku, (Německé hlasy: Slyšte! Slyšte!) To jest rozhled četníka, k tomu nezbytného, jenž se domníval, že tím dokázal nebezpečenství této výroby sodovky pro stát. Další požehnání tohoto policejního systému ukázalo se značně i v části země, které se zde nazývá Hlučínskem. Příslušníci Hlučínska jsou si již zcela dobře vědomi požehnání tohoto systému, a nelze jich vůbec jinak nazvati, než fanatickými přívrženci této zvláštní péče a náklonnosti, již se jim dostalo. Spasení bratři nežádají si ničeho, než aby byli takovým způsobem opět spaseni.
Ještě další záležitost, jež budí u nás velkou nedůvěru při posuzování rozpočtu ministerstva vnitra, jest ta, že ačkoliv již dva roky uplynuly od zřízení tohoto státu a bylo přislíbeno všeobecně rozdělení na župy jakožto zařízení, jež přijde, dosud nestalo se žádné, ať jakékoliv rozhodnutí o tom, jaké budou tyto župy a župní zastupitelstva a jakou budou míti kompetenci; taktéž nebyli dosud dotázáni svobodně volení zástupcové veškerého obyvatelstva. Místo toho vidíme všude prázdnotu, jež namáhavě vyplňuje zemskými správními komisemi zcela stranicky složenými, které nejsou k ničemu jinému, než aby co do národnosti tím, že nedbají národnostního klíče, stále více rozšiřovaly propasti mezi národnostmi. Lze vůbec nazvati demokracií, není-li v autonomii zemské a obecní vlastně již jiného určitého činitele, než, jak jsme kdysi u nás říkávali, železné pěsti zemského presidenta?
Předpokladem pro porozumění zákonům a nařízením jest po našem názoru znalost z zákonů a nařízení sama. Dali jsme do rozpočtu položku 4,653.750 K jakožto vydání na Sbírku zákonů a nařízení, proti nimž jeví se příjem pouhých 1,094.220 K. Vidíme-li tento schodek, jsme při tom v mnohem horší situaci a doplácíme na to ještě mnohem více, poněvadž jsme touto sbírkou zákonů a nařízení až dosud dospěli jen ve velmi minimální míře ku znalosti zákonitých ustanovení v naší mateřštině. Podali jsme kdysi interpelaci a ukázali jsme na tento zlořád, vyřízením dostalo se nám mnohých slov, ale jak tomu skutečně jest, nedalo se z nich vyčísti. Jak dříve, tak i teď jest tomu tak, že ani za rok 1919 nevyšly dosud veškeré zákony a nařízení, veškeré části v německém vydání a že ovšem i v roce 1920 jeví se značné mezery v německých vydáních. Jak se má někdo, kdo nerozumí oficielní úřední řeči obeznámiti jasně a srozumitelně se zákony a nařízeními, jež jsou závažnými i pro německé obyvatelstvo? Jest nutno, aby se to konečně změnilo; musí býti ihned a zcela dodržováno ustanovení revolučního shromáždění a musí se ho dbáti, aby zákony a nařízení byly vydávány v oficielním překladu v německém textu, a to - což je požadavkem pro stát nanejvýše důležitým - pokud možno zároveň s vydáním českým, aby i Němcům dostalo se vědomosti o velikých břemenech, jež zákony ukládají německém u obyvatelstvu.
Svého času, když se uzavíraly mírové smlouvy zjistili jsme, že tyto mírové smlouvy jeví se jako diktát, jenž se neřídí zásadou práva sebeurčovací, nýbrž zásadami cizího imperialismu a nepřátelství k německému národu. Nebyly-li někdy dle moderního nazírání mírové smlouvy smlouvami, jelikož neznají stejně oprávněných svobodných stran uzavírajících smlouvu, nýbrž jen vítěze a přemožené, bylo tomu tak u nynějších mírových smluv versaillesských. Není naším úkolem, abychom při posuzování rozpočtu zvláště ještě uváděti jednotlivé důkazy toho, jež jsme s to podati. Tážeme se však, je-li to správné, že ministr věcí zahraničních zavádí politiku míru, když po uzavřeni mírové smlouvy na jiné straně vyvolává v život vojenské jednoty. Při posuzování rozpočtu ministerstva věcí zahraničních rádi bychom věděli, jak asi bylo panu ministrovi věcí zahraničních v Ženevě, když viděl před sebou Velkou Dohodu, která ho stvořila, a v srdci a snad také v brašně choval Malou Dohodu.
To je po našem soudě, vzájemné pojištění proti Svazu národů, pojištění proti svobodě, rovnosti a cti všech národů, jelikož chce podržeti kořist, kterou utvořila mírová smlouva. Při neúspěchu, jaký Malá Dohoda, jak se zdá, utrpěla v Polsku, leží na bíledni, že poukazujeme na východoslezskou záležitost plebiscitní a rádi bychom připamatovali, že pamětní spis spojených hospodářských spolků Těšína podává dostatečně vysvětlení o tom, že dosavadní zahraniční politika jest pochybena, že by bylo záhodnější místo do Bělehradu cestovati, řekněme do Těšína, aby se na vlastní oči nabylo přesvědčení o tomto úspěchu aneb o dalších vyhlídkách na tento neúspěch. Rozpočet služby zahraniční drží se v porovnání k celkovému rozpočtu na dosti skrovné výši, ale nicméně, uvazujeme-li proti těmto 191,329.254 K o přísném uzavření hranic, tvrdí mnozí, že jest přílišné rozpětí diplomatického aparátu a služby konsulární pro vlastní státní občany, pokud na tom nejsou zúčastněni, bezvýznamné. Není již hospodářských spojení, není již vztahů úvěrových pro stát důležitého významu, není obchodu, vše, co je v tomto státě, a stát sám uzavřen jest čínskou zdí, při čemž ovšem nemíním podrobovati Cínu s námi spojenou, nějaké kritice. Zastavení pasů ukazuje se za válečných zápletek země opatřením, učiněným každým státem ku vlastní bezpečnosti, v míru však, v němž, jak se tvrdí, žijeme, jeví se toto absolutní zastavení pasů a uzavření hranic jako nesnesitelné trýznění snad se zvláštním ještě účelem: zvýšiti příjmy úřadů. Zejména visa přijala novum přímého zdražování cestování - při čemž se dnes vůbec nemůže mluviti o chuti k cestování - a zdražení dospělo tak hrozné výše, že konsuláty a misse v cizozemsku nepotřebují dle našeho soudu žádných státních podpor, poněvadž již věčným vydražováním poplatků za vidování dospěly ku velmi značným příjmům. Shledáme-li číslice na vyslanectva 64,643.000 Kč a výdaje na konsuláty 81,643.000 Kč, oceníme-li pak jich praktický užitek dle toho, co jsme uvedli, pak se domníváme, že by bylo mnohem lépe, kdyby se veliká část těchto položek škrtla a peněz tak uvolněných kdyby se použilo ku zaopatření vdov a sirotků po padlých ve válce, k účelům péče všeho druhu, ne v poslední řadě ku zvýšení renty invalidní a péče o slepé.
Co jsme kdysi prohlásili ve svém
právním ohražení, bylo naléhavým výkřikem našeho národa po pravdě,
právu a spravedlnosti. V hesle českého znaku jest: Pravda
vítězí! Proto zůstaneme dobré naděje a pevného přesvědčeni,
že sluneční paprsky pravdy nedají se trvale zastříti všemi uměními
diplomatickými a jinými. Máme důvěru, že německý národ dle
pravdy dojde svého práva a své spravedlnosti, a jest
na pánech na pravici, aby je nám dali. Ale pokud opravdu nemáme
stejného práva, pokud nevidíme spravedlnosti i pro sebe,
již přece představujeme 3 1/2 milionu v tomto státním útvaru,
pokud neuslyšíme pravdu, že jsme pro tento stát nezbytnými a že
od tohoto státu dostaneme vše, co nám patří, a dokud slyšíme
o tom jen krásná slova a nevidíme také skutků, jež by
nás mohly uspokojiti, nemůžeme hlasovati ani pro rozpočet ministerstva
věcí zahraničních, ani ministerstva vnitra a pro státní rozpočet
vůbec. (Potlesk něm. poslanců.)
Předseda: Tím je debata o skupině I. (politické) vyřízena.
Než přistoupíme k druhé části,
dám přečísti některé návrhy, které byly podány.
Sněmovní tajemník dr. Říha (čte):
I. Návrh posl. Dietla a soudr.: Tit. 2., kap. II. vojenská kancelář presidenta K 261.819˙- budiž škrtnut"
II. Návrh posl. Beutla, Kirpalové, Grünznera, Schweichharta a soudr. ke kap. VIII.:
"Položka, vykazovaná pro pense, t. j. 266,144.738 K budiž zvýšena na 800,000.000 korun.
Vládě se ukládá, aby bez prodlení vypracovala návrh zákona, jímž ze základu se upravují požitky všech pensistů (starých i nových), při čemž budiž zásadou, že přítomné celkové požitky státních úředníků a zaměstnanců mají býti základem pro vyměřování výslužného."
III. Návrh posl. Kaufmanna a soudr. ke kap. X., tit. 1., § 1, pol. a) (str. 13.):
"V rozpočtu jest 13 milionů pro zahraniční misse.
Ministerstvo národní obrany nechť ihned vyloží, jakému účelu slouží tyto cizí misse, pokud se týče jaké úkoly mají plniti a na jakou dobu se s nimi počítá.
Ježto by bylo nedůstojno československé republiky, aby jako Asie nebo Turecko na útraty státu postavena byla pod vojenské poručnictví cizí země, buďtež ihned podniknuty kroky, aby tento stav se odstranil, a tato položka budiž v rozpočtu škrtnuta."
IV. Návrh posl. Ant. Nováka, Rud. Chalupy, Beneše, Bendy, Biňovce, Kasíka, Němce a soudr. na změny návrhu rozpočtového výboru o státním rozpočtu pro rok 1921 ke kap. XI.:
"V titulu 2., "Národní Obrana" § 1 "zaopatřování penězi" pol. a) "Osobní požitky" řádné vydání budiž úvěr zmenšen o okrouhlý obnos 8,000.000 K. Srážka tato odpovídá sníženému stavu důstojníků s 11.123 na 10.000.
V titulu 2., "Národní Obrana" v § 5: pol. e) "Automobilnictví mimořádné výdaje" budiž úvěr zmenšen o okrouhlý obnos 2,000.000 K.˝
V. Návrh posl. Häuslera a soudr. ke kap. XII" tit. 2., § 2, pol. 5. (str. 40.): "Škrtnuta budiž položka 1,100.000 K na výzbroj a výstroj, nákup koní a veškeré ostatní zařízení pro rozmnožený stav stráže bezpečnosti.˝
VI. Návrh posl. dr. Schollicha a druhů: "na pojetí částky 100.000 Kč. ke kap. XIII. tit. 2. státního rozpočtu na rok 1921 na zvýšení požitků zemských školních inspektorů, které jest již tím ospravedlněno, že jsou dnes hůře postaveni, než mnozí podřízení ředitelé, ač jejich agendy nabývají stále většího rozsahu."
VII. Návrh poslance dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 800.000 Kč. ke kapitole XIII., tit. 3., § 1 státního rozpočtu na rok 1921 na opatření nezbytně nutných vědeckých aparátů pro vědecké ústavy lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Dle státního rozpočtu na rok 1921 činí dotační částka pro vědecké vedení ústavů a laboratoří na lékařské fakultě německé university 73.570˙- K.
Tato částka nepostačuje na opatření nezbytně nutných aparátů k udržování vědeckého vedení, pokud se týče umožnění řádného vědeckého vyučování. Jeví se nezbytně nutná potřeba nakoupiti tyto aparáty:
1. projekční aparát pro histologický experimentně-pathologický ústav a II. lékařskou kliniku. (3 kusy po 30.000 Kč).
2. röntgenový aparát pro dětskou kliniku a pro I. a II. lékařskou kliniku (po 125.000 Kč).
3. Horské slunce pro nalezinec (po 100.000 Kč).
4. Vydatné rozšíření učebných pomůcek na histologickém ústavu, na pathologicko-anatomickém ústavu, na sociálně-hygienickém oddělení a v zubním ambulatoriu.
Částka k tomu potřebná činí dohromady na 100.000 Kč.
Konečně jest nezbytnou potřebou další zaručení výpomoci na doplnění a další vedení domácích knihoven na ústavech a klinikách, jejíž uspokojení vyžaduje přibližně 100.000 Kč.
Podepsaní podávají pro to návrh:
Sněmovno, račiž se usnésti, zařaditi shora vykázanou částku do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 pro lékařskou fakultu německé university v Praze.˝
VIII. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 100.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na provedení adaptace chirurgické kliniky lékařské fakulty německé university:
"Na chirurgické klinice německé university jest ještě více nemocničních pokojů, v nichž schází dokonce elektrické světlo. Dále záchody této kliniky nepostačují. Také jinaké stavební adaptace jsou nezbytně potřebné.
Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou pro tuto kliniku zařazeny částky na nezbytně potřebné stavební adaptace. Má-li tato klinika splniti svůj účel jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutím provedení prací budou způsobeny jistě ještě mimořádně větší útraty.
Podepsaní podávají proto návrh, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 100.000 Kč pro chirurgickou kliniku německé university.˝
IX. Návrh posl. dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 50.000 K ke kap. XIII. tit. 3., § 1, na provedení adaptace v pathologicko - anatomickém ústavu.
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny pro tuto kliniku částky na nezbytně potřebné stavební adaptace. Má-li tato klinika vyplniti svůj účel jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí provedení těchto prací způsobí jistě ještě mimořádné větši útraty.
Podepsaní podávají návrh, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 50.000 Kč. pro pathologicko-anatomický ústav."
X. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 2,000.000 Kč ke kap. XII., tit. 3., § 1, na novostavbu psychiatricko-neurologické kliniky lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Psychiatrická klinika lékařské fakulty na německé universitě v Praze jest umístěna v úplně nepostačitelných místnostech a vědecké vedení, odpovídající stavu badání, jest nemožné. Nové vystavění této kliniky se již po mnoho let táhne a nedá se již odsunouti.
Podepsaní podávají proto návrh, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 2,000.000 Kč pro psychiastricko-neurologickou kliniku lékařské fakulty na německé universitě v Praze."
XI. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojeti částky 1,000.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na provedení novostavby operačního oddílu se septickou operační síní na gynaekologické klinice ve všeobecné nemocnici:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na provedení novostavby operačního oddílu se septickou operační síní na gynaekologické klinice ve všeobecné nemocnici. Má-li tato klinika splniti své účely jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí provedení těchto prací způsobí jistě ještě mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 1,000.000 Kč na provedení novostavby operačního oddílu se septickou operační síni na gynaekologické klinice ve všeobecné nemocnici."
XII. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 500.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na novostavbu posluchárny na dětské klinice lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na novostavbu posluchárny na dětské klinice lékařské fakulty na německé universitě. Má-li tato klinika splniti své účely jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí provedení prací způsobí jistě ještě mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 500.000 Kč na provedení novostavby posluchárny na dětské klinice lékařské fakulty na německé universitě v Praze."
XIII. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 350.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na vystavění spojovacího oddílu mezi hygienickým ústavem a stájemi lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na provedení výstavby spojovacího oddílu mezi hygienickým ústavem a stájemi lékařské fakulty německé university v Praze. Má-li tato klinika splniti své účely jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí provedení stavby spojovacího oddílu mezi hygienickým ústavem a stájemi způsobí jistě ještě jen mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby
do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena
částka 350.000 Kč na provedení stavby spojovacího oddílu mezi
hygienickým ústavem a stájemi a lékařské fakulty na
německé universitě v Praze."
Zástupce sněmovního tajemníka dr. Mikyška (čte):
XIV. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 100.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na stavbu moderních stájí pro zvířata v pathologickém ústavu lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na provedení stavby moderních stájí pro zvířata v pathologickém ústavu lékařské fakulty na německé universitě v Praze. Má-li tato klinika splniti své účely jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečné provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí provedení této věci způsobí jistě ještě jen mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 100.000 Kč na provedení stavby moderních stájí pro zvířata v pathologickém ústavě lékařské fakulty na německé universitě v Praze."
XV. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 30.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na provedení stavebních adaptací na propedeutické klinice lékařské fakulty na německé universitě:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na nevyhnutelně potřebné stavební adaptace na propedeutické klinice. Má-li tato klinika splniti své účely jednak vědeckého vedení jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunutí těchto prací způsobí jistě ještě mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 30.000 Kč. pro propedeutickou kliniku lékařské fakulty na německé universitě."
XVI. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 800.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, na provedení přístavby pro soudní lékařství k budově pathologického anatomického ústavu lékařské fakulty na německé universitě v Praze:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny částky na přístavbu pro soudní lékařství na pathologicko-anatomickém ústavě na německé universitě. Má-li tato klinika splniti svůj účel jednak vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňují na to, že odsunování provedení těchto prací způsobí jistě ještě mimořádně větší útraty.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů ve státním rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 800.000 Kč na přístavbu pro soudní lékařství v pathologicko-anatomickém ústavu německé university."
XVII. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 50.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1, pro oční kliniku:
"Ve státním rozpočtu na rok 1921 nejsou zařazeny pro oční kliniku částky na nezbytně potřebné stavební adaptace. Má-li tato klinika splniti svůj účel vědeckého vedení, jednak pro blaho lidstva, musí býti tyto adaptace bezpodmínečně provedeny, při čemž podepsaní upozorňuji na to, že odsunutí provedení těchto prací způsobí jistě ještě mimořádně větší výdaje.
Podepsaní navrhují proto, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 50.000 Kč. pro oční kliniku."
XVIII. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 1,500.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3., § 1. na přeložení a umístění polykliniky a pokud možno zubního ambulatoria po způsobu moderního stavitelství.
"Polyklinika a zubní ambulatorium jsou ubytovány v místnostech, které nikterak neodpovídají ani v nejmenším požadavkům moderní kliniky a potřebám obecenstva. Poměry v tomto směru jsou přímo zahanbující a v zájmu dobré pověsti státních činitelů musí býti pokud možno brzy učiněn konec tomuto nesnesitelnému stavu.
Podepsaní navrhuji proto, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla zařazena částka 1,500.000 Kč na přeložení a umístění polykliniky a pokud možno zubního ambulatoria po způsobu moderního stavitelství lékařské fakulty na německé universitě v Praze."
XIX. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojetí částky 10.000 Kč ke kap. XIII., tit. 3. § 1 na vybavení děkanské kanceláře právnické fakulty na německé universitě v Praze:
"Kancelářské práce děkanství právnické fakulty na německé universitě v Praze nabyly takového rozsahu, že se stalo neodkladným ustanovení kancelářského úředníka a písařské síly.
Podepsaní proto navrhují, aby do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla pojata částka 10.000 Kč ke shora uvedenému účelu."
XX. Návrh poslanců dr. Kafky, dr. Spiny a druhů na pojeti částky 80.000 Kč ke kapitole XIII., tit. 3., § 1, na umožnění řádného vedení právně- a státovědeckého semináře a státovědeckého ústavu a na doplnění seminární knihovny právně a státovědeckého semináře na umožnění tisku vědeckých prací, výpomoci na tiskové náklady a jako subvence pro časopis pro právní vědy, vydaný právně- a státovědeckou fakultou německé university:
"Právně-vědecky seminář právnické fakulty na německé universitě potřebuje zvláštního úředníka na knihovnické práce a k řízení studii v tomto semináři pro studenty.
Jest proto nezbytně potřebí ustanoviti asistenta. Dotační částka pro seminární knihovnu státovědeckého semináře 3.000 Kč nestačí žádným způsobem k opatření jen nejdůležitějších novinek. Bylo by proto nezbytně potřebí jejího zvýšení. Tisk vědeckých prací, jak zkušenosti ukazují, jest vysokými cenami tak ztížen, že možno plným právem žádati od státu výpomoc, a částka 20.000 Kč nebyla by příliš vysoká. Téže částky bylo by potřebí na opatření zařízení. Potřeba právnického časopisu, který udržuje vědeckou kritiku, je potřebou veřejnou a ukázala se velmi naléhavou, a subvenci 20.000 Kč možno považovati za přiměřenou.
Podepsaní proto navrhují, aby
do mimořádných výdajů státního rozpočtu na rok 1921 byla pojata
částka 80.000 Kč ke shora uvedenému účelu."