Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2865.

Odpověď

ministra národní obrany na dotaz člena Národního shromáždění Dra Kubíčka a soudruhů (tisk 2490) o ručení státu za škody, způsobené vojíny ve službě.

Vyslovuje nejživější politování a účast nešťastné oběti interpelovaného případu, dovoluji si k jednotlivým bodům dotazu odpověděti:

Proti pachateli, vojínu Ladislavu Češkovi, strážního praporu Velké Prahy, č. I. 4. setniny, bylo neodkladně zahájeno trestní vyšetřování pro zločin dle § 431., 434 b, resp. pro přečin dle § 599 v. tr. z., dále pro přečin dle § 15., 457., 732. a kázeňský přestupek § 292. v. tr. z. a řízení, jež není dosud skončeno, provádí nyní funkcionář vojenského zástupce v Praze, (značka spisu B tr. 719/19).

Vinník, který se přiznal, omlouvá se pouze, že poškozeného neviděl a viděti nemohl, jelikož pracoval zakryt železničním náspem, a že střílel nikoliv po zajíci, nýbrž po rezavém, huňatém psu, který zajíce pronásledoval, a kterého pokládal za lišku.

Přitěžující okolností je, že ve vojínovu kufříku bylo nalezeno ještě 15 ostrých patron, jež dle svého udání nalezl a zapomněl odvésti.

Nelze pochybovati, že Češka bude potrestán plnou přísností zákona.

Četnické hlášení potvrzuje pohříchu též, že zneužívání střelné zbraně mužstvem k střelbě po zvěři bylo dosti rozšířeno.

Rovněž není důvodu pochybovati o pravdivosti tvrzení velitele zbroj nice p. majora Schreibera, že již v květnu m. r. hleděl osobně intervencí u majora Fialy, jakožto referenta v strážní službě, u majora Kopala v inspektorátě československých vojsk a později u majora Stilipa dosíci výměnu mužstva za spolehlivější. Jmenovaní důstojníci, meškajíce nyní za hranicemi, nemohli býti vyslechnuti, proč žádosti nevyhověli, avšak znalcům poměrů jest jasno, že možno to nebylo, jelikož bylo v té době nutno použíti veškerých polní služby schopných oddílů na Slovensku a v hraniční službě a tak pro strážní službu v obvodů velké Prahy zbývaly pouze strážní prapory sestavené z mužstva k polní službě neschopného, jež namnoze z existenčních důvodů zůstávalo v činné službě, většinou s klasifikací »C« a nedostatečně vycvičené i ukázněné.

Teprve nové písemné žádosti jmenovaného velitele, podané 26. listopadu 1919, 3 dni před neštěstím mohlo býti vyhověno. Je tedy zřejmo, že majoru Schreiberovi nelze přičítati ani zavinění, ani nedostatek povinné péče.

Druhý bod dotazu možno zodpověděti pouze v rámci platných zákonů.

V tom směru podotýkám, že otázka ručení státu za jeho zřízence jest upravena dosud tak, že není všeobecné normy, která by stát zavazovala k tomu, aby poskytoval náhradu škody způsobené jeho orgány ve výkonu veřejnoprávních funkcí.

Jen ve specielních zákonech jest povinnost taková normována. Tak ustanovuje na př. dvorní dekret ze dne 28. července 1843, sb. zákonů a nařízení, č. 726 ručení vojenské správy za poškození polí, luk a polních plodů remontními transporty.

§ 35. voj. ubyt. zák. z roku 1879 o ručení státu za zavinění ubytovaných oddílů, § 23. z. ze dne 25. května 1905 o poskytování vojenské přípřcže v míru náhradu škody, způsobené na povozech, nářadích, zvířatech. Zákon z 18. srpna 1918, číslo 317 ř. z. o odškodňující povinnosti státu za bezsprávné poškození civilních osob v této válce.

Toto zákonné stanovisko došlo výrazu v nesčetných rozhodnutích soudních i v právnické literatuře, z niž lze zvláště poukázati na spis Randův o povinnosti k náhradě škody.

Připouštím, že tento zákonný stav jest oproti postiženým občanům namnoze příkrý. Naše nová ústavní listina stanoví v § 92., že zákon určuje, pokud stát ručí za škodu, způsobenou nezákonným výkonem veřejné moci. (Obdobné ustanovení měl čl. 12. rak. stát. zákl. zák. o moci vládní a výkonné ze dne 21. prosince 1867, č. 145 ř. z.). Dokud nebude vydán všeobecný zákon, který by povinnost státu k náhradě škody způsobené nezákonným výkonem veřejné moci normoval, nezbude nic jiného, než pokračovati podle svrchu vytčených zásad a uznávati ručební povinnost státu jen tehdy, je-li specielním zákonem zvlášť stanovena.

Pokud se pak týče všeobecného zákona normujícího zásadní ručení státu za škody, způsobené jeho orgány ve výkonu veřejnoprávních funkcí, poznamenávám, že otázka ručení státu za jeho orgány jest tak složitá a stanovení všeobecné ručební povinnosti ve svých důsledcích pro stát tak dalekosáhlé, že bude potřebí důkladných úvah, než se přikročí k vypracování potřebně osnovy. Resortně by spadalo vypracování osnovy do oboru působnosti ministerstva spravedlnosti.

Mám-li se však vrátiti k nešťastnému případu pana Chlupatého, musím konstatovati, že není tu důvodného nároku dle práva dosud platného.

Podotýkám jen, že zákona ze dne 18. srpna 1918 č. 117 ř. z., který pojednává o případech, kdy civilní osoba byla příslušníkem ozbrojené moci usmrcena nebo těžce na těle poškozena, nelze na tento případ použíti, ježto tu neběží o usmrcení nebo těžké poškození na těle v »nynější válce«, což patrně dlužno posuzovati ze stanoviska, kdy zákon byl vydán, jakožto válku centrálních mocností s mocnostmi dohodovými. Kromě toho není tu ani souvislosti mezi zraněním a výkonem služební moci (§ 1., lit. c.), neboť jde o zřejmě svévolný čin vojína, který nebyl v žádné souvislosti s jeho povinnostmi a právy, příslušejícími mu jako strážci.

Ministerstvo národní obrany nemůže proto, než odmítnouti povinnost státu ručiti za škodu, způsobenou vojínem Češkou.

K poslednímu bodu dotazu dovoluji si sděliti, že nařídil jsem již dříve politicko-právnímu odboru ministerstva mnou řízeného, aby vypracoval osnovu zákona, který by vyplnil aspoň v oboru vojenském mezeru, která v státním ručení se nalézá a může býti, jako v případě přítomném, přímo tragickou pro poškozeného.

Při ústavním projednávání této osnovy, jež v dohledné době bude předložena, bude lze pamatovati vhodným textováním i na případy dřívější a tak nabyl by pan Chlupatý dodatečně právního podkladu pro svoje nároky, morálně jistě odůvodněné.

V Praze dne 18. května 1920.

Ministr národní obrany:
V. Klofáč v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP