Krátce po uzavření příměří,
kdy nebylo ve Francii žádného orgánu,
který by zprostředkoval dopravu potravin, materiálu
a zboží do republiky, vzala na se tento úkol
vojenská kancelář v Paříži.
Pluk. Fierlinger jednaje z přímého rozkazu
Dr. Beneše, vyřizoval veškeré otázky
dopravní a jednal též ve všech důležitých
otázkách obchodních a hospodářských,
kde nutno bylo intervence ministra zahraničních
věcí.
Expedice zboží z Francie dála se tím
způsobem, že tamní vojenská kancelář
žádala v každém jednotlivém případě
ministerstvo války o určitý příděl
vagonů. Podle toho jak žádosti bylo vyhověno,
náklad musel být připraven na určité
stanici a v určitou hodinu. Jinak příděl
byl zrušen. V podobných případech ministerstvo
hrozilo zastavením transportu vůbec, což by
bylo tehdá znamenalo pro náš stát hospodářskou
kalamitu. Tím ohrožen by dovoz nejen surovin pro náš
průmysl nýbrž i potravin, které vojenská
kancelář ve Francii zakoupila, a válečného
materiálu určeného pro Min nár. obrany.
Stávalo se též velmi často, že
docházely vojenské kanceláři stížnosti,
že s těmito transporty dováženo bylo zboží,
jehož dovoz do republiky byl zakázán, neb že
dokonce bylo tajně pašováno zboží.
Vzhledem k uvedeným faktům, vojenská kancelář
učinila následující opatření:
1. Každá expedující soukromá
firma musela podati žádost ve třech exemplářích
s patřičnou deklarací zboží (jednu
kopii dostalo ministerstvo národní obrany, jednu
adresát ve vlasti, resp. dotčená instituce
neb ministerstvo, třetí kopie zůstala v archivu
vojenské kanceláře.
2. Nutno bylo přesně udat na jaké stanici
a v jakou dobu náklad může být připraven,
by podle toho voj. kancelář podala svou žádost
min. války.
3. Interesovaný podnik (resp. výpravce) musel poslat
na stanici svého zodpovědného zástupce,
který společně s důstojníkem
voj. kanceláře prohlédl a vypravil.
Zástupce kovodělného průmyslu p. Mege
tyto předpisy nikdy nerespektoval, nýbrž ostentativně
ignoroval a jeho vinou vojenská kancelář
několikrát promeškala lhůtu, během
které určitý počet vagonů jí
byl dán k disposici.
Dopis p. Mege, o kterém v dotazu je zmínka, je psán
francouzsky a ve formě kategorického rozkazu. To
je nutno konstatovati. Žádný úřad
francouzský by na podobný dopis nereagoval. Důležito
je však znáti vše, co tomuto dopisu předcházelo.
Pan Mege, aby mohl obejíti předpisy voj. kanceláře,
opatřil si při svém zájezdu do Prahy
otevřený rozkaz min. národní obrany.
Tento rozkaz přiložil ke svému dopisu a myslel,
že může prostě diktovat, by vojenská
kancelář jeho rozkazu plnila. Je logické,
že vojenský úřad poslechne rozkazu vyšší
instance, když obdrží tento cestou úřední.
V intencích ministerstva národní obrany,
které pravý stav věcí neznalo, nebylo
nikterak sprostiti p. Mege povinnosti vyhověti všem
stávajícím předpisům. Na jednání
p. Mege byl upozorněn svého času p. Malý,
zástupce fy. Laurin a KIement, dlící v Paříži,
kterému dostatečně vysvětleno bylo,
že každé žádosti fy. bude vyhověno,
pakli p. Mege bude dbáti předpisů. Proto
v odpovědi své voj. kancelář odvolává
se bona fide na rozhovor s p. Malým. To nutno vše
uvážiti a znát předchozí korespondenci
a pak bude jasno, že stanovisko voj. kanceláře
bylo úplně korektní.
Pokud se týče organisace dopravy z Francie do republiky
vůbec, ministerstvo zahraničních věcí
musí konstatovati následující:
Vojenská kancelář v Paříži
veškeré zásilky státní či
soukromé adresovala de fakto na ministerstvo národní
obrany. Dráhy ve Francii byly ve správě úřadů
vojenských a tyto nechtěly ničeho k dopravě
přejati, co nebylo adresováno na naše vojenské
úřady. Veškeré dovozné, t. j.
jedna třetina normálního tarifu, bylo
zapsáno k tíži vojenské kanceláři.
To znamenalo značnou materielní pomoc našemu
průmyslu a obchodu. Tím vsak není řečeno,
že by měla našemu fisku vzejíti jakákoliv
škoda. Vojenská kancelář s největší
přesností zasílala předem a v každém
jednotlivém případě ministerstvu národní
obrany oznámení, že transport s určitým
nákladem odešel a mimo to každý měsíc
přesný výkaz všeho odeslaného
zboží. Kromě toho z každým vagonem
šel nákladní list s deklarací obsahu,
který byl předán ve Francii veliteli oddílu
vlak doprovázejícímu. Na základě
těchto dokumentů kontrolu, vyčlení
a vyzvednutí dovozného na hranicích možno
bylo lehce provádět a zajisté každý
adresát by byl vše zapravil. Vojenská kancelář
obracela se nesčíslněkrát na příslušné
úřady se žádostí, by byla na
hranicích zřízena zvláštní
komise, která by transporty tyto kontrolovala. Bohužel
se tak nestalo. Jelikož však v archivu vojenské
kanceláře jsou přesné záznamy
a kopie všech podání, nákladních
listů atd. je snadně od dotčených
adresátů dluhující obnos vyreklamovati.
V kompetenci ministerstva zahraničních věcí
však nikterak není toto zúčtování
prováděti. Je však absurdní prohlašovat,
že rozvrat ve službě železniční
a celní v r. 1919 byl zaviněn vojenskou kanceláří
v Paříži, která veškeré
doklady má, by toto naivní tvrzení bylo vyvráceno.
Z vylíčeného je naopak patrno, že vojenská
misse dělala daleko více, aby dovoz k nám
umožnila a usnadnila nežli bylo její prostou
úřední povinností.
Pokud se týče přerušení dopravy
následkem požadavku franc. vlády, že dovozné
musí býti předem hrazeno, není nikterak
vino ministerstvo zahraničních věcí,
že se tak stalo. Jelikož vojenská kancelář
je orgánem ministerstva národní obrany a
pouze administrativně přidělena naší
legaci příslušelo ministerstvu národní
obrany direktivy svému podřízenému
úřadu dáti. Ostatně je velice nepravděpodobné,
že v Ambroney nachází se 200 vagonů
se zásilkami soukromými. Vše to jsou většinou
náklady vojenské a snad z části určené
pro ministerstvo výživy. Je tedy nutno, by dotčená
ministerstva remitovala vojenské kanceláři
patřičný obnos. Ministerstvo zahraničních
věcí pochybuje, že by ministerstvo národní
obrany bylo nechalo vojenskou kancelář bez instrukcí
a bez peněžních prostředků. Privátní
podniky pak byly již vyzvány dovozné v Paříži
složit.
Jak neodůvodněné jsou přednesené
stížnosti je patrno z dotazu samého, ve kterém
se praví, že vojenská kancelář
přejímala k dopravě veškeré zásilky
pro republiku a z toho vznikla státu škoda ve výši
4 milionů. Pakli vojenská kancelář
v takovém rozsahu obchod podporovala, proč obviňována
je z neochoty a z neporozumění pro potřeby
našeho průmyslu.
V dotazu se kategoricky prohlašuje: »O soukromé
dodávky ministerstvo národní obrany starati
se nebude.« Zdaž je to ochota vyjíti našemu
průmyslu vstříc? Tedy aniž by se věc
blíže zkoumala a vzaty byly v úvahu stávající
poměry ve Francii, zruší se tak důležitá
instituce jako je dopravní kancelář při
vojenském poselství v Paříži.
Zástupcové ministerstva železnic, dlící
v Paříži měli příležitost
pozorovat činnost vojenské kanceláře
a byli s výsledky její práce spokojeni. Při
tomto nekritickém odsuzování zajisté
nebyl vzat v úvahu ten fakt, že dopravní kancelář
je institucí přechodnou, která musí
zmizet jakmile nastanou aspoň trochu normální
poměry v dopravě a jakmile vstoupí v platnost
Bernská konvence, resp. budou uzavřeny s Francií
a s transitními státy dopravní smlouvy. Je
však nutno, by kancelář v této přechodné
době své poslání skončila a
pak teprve byla likvidována, což se zajisté
stane v dohodě mezi zainteresovanými ministerstvy.
Právě při této příležitosti
nutno si uvědomiti jak důležité služby
prokázala vojenská kancelář ve Francii
našemu státu. Jejím prostřednictvím
bylo umožněno zásobování republiky
v kritický moment, a její pomocí otevřen
přístav hamburský pro náš dovoz,
vypravení poddůstojníci a důstojníci
do Terstu, intervenovalo se v hlavním italském stanu,
uvedená celá akce Hooverova ve prospěch Československa
v pohyb atd. Voj. kanceláří zakoupeny na
úvěr a za výhodných podmínek
značné zásoby ve Francii a organisována
jich doprava do republiky, umožněna doprava a repatriace
našich legií z Francie, z Ruska atd., atd., atd.
Pokud se týče výměny surovin a zboží
s Dálným Východem je nutno konstatovati,
že postup ministerstva zahraničních věcí
s záležitostí sibiřské mědi
byl absolutně správným. Ministerskou radou
bylo rozhodnuto, že s veškerými surovinami zaslanými
ze Sibiře bude disponovati ministerstvo financí.
Ministerstvo financí se podjalo úkolu financovat
veškeré zásilky do Sibiře a investovalo
do podniku okolo 80 mil.
Aby dostalo co nejdříve úhradu a mohlo takovým
způsobem dále financovati naše exporty, snaží
se co nejrychleji se surovinami disponovati, při čemž
ovšem jsou brány v úvahu požadavky našeho
průmyslu. Poměr společnosti pro D. V. k celé
akci je přesně upraven zvláštní
smlouvou, kterou min. obchodu a financí z rozkazu ministerské
rady uzavřelo se společností. Ministerstvo
zahraničních věcí nemá tedy
na repartici surovin žádnou ingerenci a není
též v jeho kompetenci o toto se jakýmkoliv
způsobem starat. Není zajisté v jeho zájmu,
by soukromá společnost z akce nezákonným
způsobem těžila. Obsah veškerých
zásilek je ministerstvu zahraničních věcí
dobře znám, neboť zásilky ty jsou naší
armádou jemu adresovány. Repartice se však
jeho kompetenci vymyká. Ministerstvo zahraničních
věcí dalo sice k celé akci popud a samo s
počátku, dokud poměry tomu dovolovaly, ji
řídilo, nyní však považuje svůj
úkol za skončený. Pro ministerstvo zahraničních
věcí je naprosto nepochopitelným v tomto
dotaze fakt, že vznášena jsou některá
obvinění, jakoby jménem ministerstva národní
obrany. Dosud p. ministrem národní obrany podobná
obvinění formulována nebyla, naopak veškeré
záležitosti byly vyřizovány v největší
shodě. Bylo by za těchto okolností snad správné,
aby byla vyzvána obě ministerstva, aby na dotaz
tento odpověděla ještě společně,
aby se fakt ten mohl náležitě objasnit. Ministerstvo
zahraničních věcí vyslovuje tudíž
opravdové podivení nad tím, že dotaz
tento je vznášen jménem tohoto ministerstva
tímto neobvyklým způsobem.
Na konci odpovědi musím se zmínit výslovně
ještě o práci pluk. Fierlingera přímo
při příležitosti této obžaloby
o jeho činnosti.
1. Od první chvíle naší revoluce 1914
stál v čele organisování naší
armády, do níž vstoupil jako prostý
vojín, pak stal se velitelem I. pluku Jana Husa, účastnil
se všech bojů v Rusku a dosáhl nejen řady
vojenských vyznamenání za opětovné
činy statečnosti na frontě, ale došel
i vyšší hodnosti důstojnické. Je
jedním z těch, který nejvíce pracoval
a o jehož velikých osobních zásluhách
se dosud nejméně mluvilo. Pokládám
za svou povinnost upozornit na to aspoň nyní.
2. Stejně je třeba zdůraznit, že po
celý první rok existence republiky pluk. Fierlinger
specielně se zabýval a zdárně vedl
všechen transport z dohodových zemí do naší
republiky.
3. Konečně všechno zásobování
spojené s akcí Hooverovou jak přes Hamburk,
tak přes Terst r. 1919 vedl k největší
spokojenosti právě pluk. Fierlinger. Prokázal
tím republice služby ohromné. Z toho všeho
plyne, že stesky na jeho činnost jsou nejen neoprávněné,
nýbrž naprosto nespravedlivé, a pocházejí
z toho, že o činnosti pluk. Fierlingera jest veřejnost
naše nesprávně informována.
Užívám rád této příležitosti,
abych informace tyto mohl veřejnosti československé
i pánům poslancům poskytnouti.