Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2851.

Odpověď

ministra železnic

na dotaz člena Národního shromáždění Jana Pelikána a soudruhů, tisk č. 2563,

v záležitosti zřízení stížnostní komise pro přijímání jinonárodních zaměstnanců do služeb Československé republiky.

Odpovídaje na dotaz dovoluji si především předeslati toto:

Mírová smlouva uzavřená s Rakouskem neobsahuje žádného ustanovení o přejímání býv. rak. státních zaměstnanců, tedy také ne o přejímání zaměstnanců rakouských státních drah. Dotaz má asi na mysli ustanovení mírové smlouvy, týkající se práva optovati za jistých předpokladů pro tu či onu státní příslušnost. Z ustanovení mírové smlouvy však neplyne, že osoby optující pro československou státní příslušnost, musí býti také převzaty do služeb Československé republiky. Doposud nepřicházelo toto ustanovení mírové smlouvy v úvahu.

Ze zřízenců zaměstnaných na tratích rakouských byli to povětšině jen příslušníci české národnosti, kteří se o přijetí do služeb našich bez odvolání se na znění mírové smlouvy hlásili. Každá jednotlivá žádost byla důkladně zkoumána. Týmž způsobem postupuje ministerstvo železnic při projednávání nových, již však jen velmi spoře přicházejících žádostí. Sestavení zvláštní komise pro zkoumání těchto žádostí nepokládá ministerstvo železnic za těchto okolností za nutné.

Ohledně maďarských železničních zaměstnanců jest nejprve podotknouti, že konečné znění mírové smlouvy není dosud známo. Z nynějšího maďarského státu nepřijímá se do našich železničních služeb vůbec žádný personál.

Dotaz má pravděpodobně na mysli přejímání zaměstnanců rakouských státních drah v oblasti Čech, Moravy a Slezska a zaměstnanců bývalých uherských státních drah na Slovensku, kteří byli z různých příčin po převratu místa zbaveni anebo jejichž služební poměr byl rozvázán.

Akce týkající se takových zaměstnanců z oblasti mimoslovenské jest až na několik případů, ve kterých si ministerstvo vyhradilo dodatečné přezkoumání všech pro rozhodnutí směrodatných okolností, také již zakončena.

Směrodatným zde bylo právní stanovisko. Bylo-li prokázatelně zjištěno, že zřízencem byl služební poměr vůči republice Československé rozvázán, byly případné žádosti o znovupřijetí zamítnuty s odůvodněním, že zřízenec se pokládá podle předpisů služebního řádu za dobrovolně vystouplého. Pro malý počet ještě zbývajících nevyřízených případů nejeví se ani zde nutnost zřizovati k projednání jejich zvláštní komise.

Zpětné přijímání zřízenců bývalých uherských státních drah na Slovensku dělo se k jejich žádosti na popud organisací jen za určitých kautel buď z příčin humanních, aneb z důvodů, aby se odpomohlo nezaměstnanosti.

Na počátku tohoto roku zřídilo k tomu účelu ředitelství státních drah v Bratislavě na přání politických organisací resp. jejich odboček na Slovensku tak zv. rehabilitační komisi, jejíž úkolem jest podávati návrhy a dobrozdání o znovupřijímání těchto zřízenců.

Této rehabilitační komisi v Bratislavě, zřízené po dohodě s vládním železničním referentem, jsou po ruce na šesti místech ředitelského obvodu bratislavského sbory důvěrníků, kteří získávají místní informace o dotyčných zřízencích, takže ani zde nejeví se potřeba zřizovati zvláštní stížnostní komisi, ježto zmíněné opatření účelu dotazem zamýšlenému plně vyhovuje.

V Praze 21. dubna 1920.

Ministr železnic:
Dr. Franke v. r.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP