Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2848.

Odpověď

ministra financi, jakožto správce pro zásobování lidu, ministra obchodu a ministra veřejných prací

na dotaz členů Národního shromáždění Bohumíra Bradáče a spol., tisk č. 2462,

ve příčině nedostatečného zásobování zemědělského obyvatelstva nejnutnějšími životními potřebami.

Ministerstvo pro zásobování lidu v dohodě s ministerstvy obchodu a veřejných prací podává odpověď na dotaz členů Národního shromáždění Bohumíra Bradáče a spol. ve příčině nedostatečného zásobování zemědělského obyvatelstva nejnutnějšími životními potřebami (č. tisku 2462) s tím podotknutím, že ministerstvo pro zásobování lidu v předpokladu, že nebude lze dříve odpověděti na zmíněný dotaz, zaslalo opisy výňatků ze spisů zásobovacímu výboru Národního shromáždění za tím účelem, aby Národní shromáždění o průběhu celé malozemědělské akce ošacovací bylo ještě před skončením zasedání tohoto zákonodárného sboru do podrobnosti informováno.

Podle usnesení Národního shromáždění ze dne 4. prosince 1919 v základě návrhu člena Františka Biňovce a soudruhů byla zahájena ministerstvem pro zásobování lidu zvláštní akce, kterou se má dostati zemědělským dělníkům, čeledi a malorolníkům přídělu obuvi a látek, aby mohli vykonávati své těžké povolání a zabezpečiti občanstvu dostatečnou výživu. V té věci konala se dne 16. prosince m. r. v ministerstvu pro zásobování lidu porada zájemníků, jíž byli přítomni též členové Národního shromáždění pp. Čuřík a Hrejsa a která se usnesla na detailním provedení této akce v tom smyslu, jak to připojený oběžník ministerstva pro zásobování lidu ze dne 19. prosince 1919, č. 108.929/6780 ai 1919 blíže rozvádí.

Sběrem přihlášek byly pověřeny politické správy okresní (na Moravě okresní hospodářské úřady) a pokud šlo o svazy, tyto samotné. Na poradě prohlásil člen Národního shromáždění Hrejsa, že 20% zásob obuvi, které by byly podle statistických dat zemědělskému dělnictvu připadly, nestačí, nýbrž, že jest třeba vzíti za podklad procento vyšší, pročež se ministerstvo rozhodlo vykonati ihned soupis přihlášek malozemědělců o příděl, aby se tímto způsobem mohlo zjistiti, do jaké míry jsou statistická data dodaná státním úřadem statistickým dostatečným podkladem pro zmíněnou akci nebo zda-li je třeba doplniti je výsledkem přihlášek. Při poradě prohlásilo ministerstvo, že disposiční plán přídělů podle statistických dat má již vypracován a že by tudíž, kdyby se akce neprováděla prostřednictvím svazů, mohl býti příděl ministerstvem vyřknut ihned. Porada se však usnesla na vykonání soupisu přihlášek, kterýmž celá akce byla tím více zdržena, ježto docházely přihlášky často v takovém stavu, že jich zpracování vyžádalo si doby as dvou měsíců a musila býti lhůta k přihlášce, aby se poskytla možnost všem, kdož mají nárok na účast při této akci, postupně do 15. ledna, 20. ledna, 5. února a 26. února prodlužována; v důsledku toho nebyly přihlášky po 1. březnu došlé, pokud nebyly v bezvadném stavu, který dovoloval jich pojetí do soupisu bez dalších prací, do akce vůbec pojaty. Hospodářské rady byly pověřeny pouze dozorem, poněvadž instituce ta má funkce orgánu ryze kontrolního a nikoliv administračního, jak již ze zmínky o této instituci v zákoně o trestání válečné lichvy jest patrno.

Získaného statistického podkladu bylo použito ke zjištění počtu zemědělských dělníků, čeledi a malozemědělců a rozvrstvení těchto stavů na jednotlivé země republiky. Na základě této statistiky bylo určeno procento celkové zásoby, která se ke zmíněné akci dává k disposici. Vypadá tudíž, počítáme-li obyvatelstva republiky 13.6 milionů a úhrnného počtu zmíněných stavů 2,237.973, 16.46% celkového počtu obyvatelstva republiky na dotyčné stavy. Počítáme-li nejvýše 70% obyvatelstva, které by zásadně na státní akci ošacovací (obuv) mělo míti účast, tu se staví celkové procento (2,237.973 ze 9,520.000) na 23.51% a tyto se opět rozvrstvují na Čechy 10.9%, na Moravu 5.5%, na Slezsko 1.32%, na Slovensko 4.61%, na Podkarpatskou Rus 1.11%, čili okrouhle na Čechy 11%, na Moravu 6%, na Slezsko 1.5%, na Slovensko 5%, na Podkarpatskou Rus 1.5%, úhrnem 25%. K disposici je 1.5 milionu párů obuvi. Přijmeme-li za podklad 25% celkové zásoby, jest k disposici pro tuto akci okrouhle as 370.000 párů obuvi. Podle poměru obyvatelstva na Slovensku a v Podkarpatské Rusi k úhrnnému počtu obyvatelstva přísluší Slovensku 25% z reservovaného množství pro malozemědělskou akci.

Reservuje se tudíž 25% zásoby pro Slovensko a Podkarpatskou Rus a zbytek se rozděluje na ostatní země podle soupisu přihlášek jakožto nejživějšího výrazu aktuelní potřeby.

Spravedlivé rozdělení zabezpečilo se nejlépe zjištěním poměru mezi přídělem pro Čechy, Moravu a Slezsko z celkové zásoby pro malozemědělskou akci vyhražené a hlášenou potřebou, při čemž dospíváme k poměru 1/3 (jednotřetinovému) a proto se zásadně přiděiilo veškerým politickým okresům, které předložily přihlášky neorganisovaných příslušníků na akci účastných stavů, 1/3 jimi přihlášeného množství, při čemž vždy dbáno, aby celkový příděl pro tu kterou zemi nepřekročoval statistického poměru jedné země k zemím ostatním; příděly na jednotlivé země se dělí rovněž podle klíče jednotřetinového (z přihlášek).

Svazy neohlásily veskrze počtu svého členstva, z čehož vyplynul důsledek, že některý svaz hlásil oproti ostatním nepoměrnou potřebu, jiný opět nepatrnou, pročež musil býti sjednán jednotný podklad. Proto byly výnosem ze dne 17. března 1920, č. 24.908 vyzvány svazy, které přihlásily větší potřebu, aby obratem ohlásily počet platících členů ve svazu řádně organisovaných, pokud jsou z řad zemědělských dělníků, čeledi a malozemědělců s patřičným upozorněním, že jich údaje budou přezkoumány úředními orgány a nesprávnost údajů bude stíhána. Zbývající část reservované obuvi, která nebyla disponována neorganisovaným účastníkům akce prostřednictvím okresních politických správ a menším organisacím vykazujícím nepatrnou přihlášku, bude rozdělena svazům na základě zjištěného počtu členstva z řad zemědělských dělníků a malozemědělců. Aby se však akce nezdržela, byly i těmto svazům disponovány prozatímní příděly o jednom nebo dvou tisících párech a bude zbytek reservované zásoby po úředním přezkoumáním údajů svazů, které právě se koná, rozdělen na dotyčné svazy podle počtu úředně zjištěného počtu členstva z řad oněch, kteří na akci mají účast. Menším svazům, u kterých počet členstva nepřichází pro svou nepatrnost v úvahu, byl disponován příděl podle zásady jednotřetinové.

Příděl obuvi bude obuvním oddělením československého oděvního úřadu vykonáván postupně a byl dán příkaz, aby bylo započato s přidělováním ihned. K informaci připojuje se otisk oběžníku č. 26390-2956 ze dne 26. března 1920.

Látky nemohly prozatím býti disponovány, poněvadž ministerstvo není pro příděly ty plně kryto, vyhražuje se vsak u československého oděvního úřadu jisté menší množství vojenských blůz, které budou mezi svazy podle počtu jich členstva rozděleny. Ve příčině ostatních oděvních předmětů učinilo ministerstvo opatření, aby jisté množství ze získaných zásob bylo vyhraženo malozemědělské akci ošacovací a bude, jakmile kvota ta bude zajištěna, disponovati rovnoměrně všem, kteří ohlásili potřebu. Mimo to schválilo ministerstvo návrh ředitele československého oděvního úřadu, aby uspořádán byl v dubnu-květnu t. r. vzorkový trh pro lidové ošacení, jehož by se zúčastnili k vyzvání tiskem výrobci oděvních potřeb lidových a soustředili v něm své nabídky ve vzorkárně oděvního úřadu, kde by všichni účastníci lidového ošacení prostřednictvím svých konsumentských organisací nebo politických obcí mohli učiniti objednávky přímo u výrobce a doufá ministerstvo pro zásobování lidu, že tato akce bude míti zdárný vliv na opatření obyvatelstva oděvními potřebami.

Ministerstvo obchodu pak v zájmu urychlení akce pro lidové ošacení a rychlé výpomoci, zejména určitým nouzi trpícím okresům sprostředkovalo přímý styk mezi průmyslem a konsumentskými organisacemi. Tímto způsobem bylo zajištěno již ca. 1,000.000 m bavlněných a vlněných látek a 80.000 kg spodkové a 200.000 stop svrškové kůže správkové, což převzalo Ústředí zásobovacích organisací a rozdělilo konsumentským organisacím dělnickým, úřednickým a malozemědělským v něm zastoupeným podle počtu zásobených osob.

Přes to, že šlo v tomto případě jen o sprostředkování přímého styku konsumentských organisací s průmyslem, zajistilo ministerstvo obchodu v dohodě s ministerstvem zásobování z dodaných již látek také ca. 20.000 m zpracovaných na prádlo Ústřední jednotě českých hospodářských společenstev pro potřebu zemědělských dělníků a malozemědělců, pokud již nebyly zastoupeni v ostatních konsumentských organisacích.

Ministerstvo obchodu sleduje, ovšem v dohodě s ministerstvem zásobování, akci pro opatřování levnějších látek pro lidové ošacení dále ve větším měřítku a jakmile bude zajištěna dodávka dalších látek bavlněných i vlněných, o niž se jedná, bude ministerstvo obchodu při provádění celé akce dbáti toho, aby nejnaléhavější potřeba zemědělského dělnictva a drobného zemědělského lidu byla přiměřeně kryta.

Ministerstvo veřejných prací provádí zásobování petrolejem svou kanceláří pro přidělování výrobků minerálních olejů stejnoměrně pro všechny okresy a vrstvy.

Pro konsumy přiděluje se prostřednictvím velkonákupen, pro ostatní obyvatelstvo okresními politickými správami. V každém případě jsou příděly stejné pro jednu domácnost.

Ohledně žádostí na petrolej, kde prokázaná měsíční spotřeba přesahuje 20 litrů, přiděluje zmíněná kancelář na tyto podané žádosti ověřené okresní politickou správou petrolej přímo.

V Praze 15. dubna 1920.

Ministr financí, jakožto správce ministerstva pro zásobování lidu:

Sonntág v. r.

Ministr obchodu:
Ministr veřejných prací:
Heidler v. r,
Hampl v r,




Příloha I.

Ministerstvo pro zásobování lidu.

Č. j. 108.929/6780 ai 1919.

Odd. I-4.

Ošacovací akce malozemědělská.

Oběžník.

Ministerstvo pro zásobování lidu zahájilo k usnesení zásobovacího výboru Národního shromáždění v základě návrhu člena N. S. Františka Biňovce a soudruhů (tisk 1797 z roku 1919) schváleného resolucí N. S. ze dne 4. prosince t. r. zvláštní akci za účelem opatření obuvi a šatstva pro zemědělské dělnictvo a malozemědělce.

Příděl obuvi a šatstva má se díti postupně všem nejnuznějším lidem, kteří se zabývají zemědělskou prací (zemědělské dělníky, čeleď, malozemědělce atd.) s vyloučením oněch, kteří již použili možnosti, nakoupiti si oděvní potřeby za levnější ceny za jinak stejných podmínek, které by pojetí do této akce odůvodňovaly.

Za tímto účelem oznámí, kdož mají podle shora uvedených zásad nárok na to, býti pojati do této akce nejdéle do 10ti dnů obecním úřadům svou nejnaléhavější potřebu; obecní úřad pobytů opatří dotčenou přihlášku svým potvrzením a ručí za správnost údajů; obzvláště jest udati počet osob a jich zaměstnání, jakož i poměr rodinný a jich potřeba (odděleně podle jednotlivých druhů oděvních předmětů, obzvláště pak potřeba obuvi).

Obecní úřad potvrzuje tato udání provádí jakousi censuru přihlášek tím způsobem, že označí potřebu těch kterých žadatelů za velmi naléhavou neb průměrnou a uvede, zda-li a mnoho-li oděvních potřeb si ten který žadatel jinou cestou za levnější ceny byl si již opatřil.

Přihlášky buďtež řízeny u žadatelů ganisovanými však okresní správě stevním svazu dotyčnému svazu, neorganisavanými však okresní správě politické obce pobytu a buďtež podány u obecních úřadů. Obecní úřady po provedeném přezkoumání ve smyslu shora uvedených pokynů postoupí dotyčnou přihlášku příslušnému svazu, u něhož jest žadatel organisován, u neorganisovaných okresní politické správě, zemské svazy a okresní politické správy pořídí přehled o žádaných potřebách oděvních podle naléhavosti potřeby a postoupí ještě téhož dne celý konvolut ministerstvu pro zásobování lidu. Na Moravě a ve Slezsku zašlou svazy, případně okresní politické správy veškeré žádosti, pořídivše o nich přehled podle naléhavosti potřeby zemskému hospodářskému úřadu při zemské správě politické v Brně a Opavě, který zhotoviv o nich zemské přehledy, předloží tento operát co nejrychleji ministerstvu pro zásobování lidu. Podotýká se výslovně, že obec ručí za to, že potvrdila jen jednu přihlášku každého žadatele, zamezujíc tak každým způsobem dvojité neb několikeré přihlášky u různých ohlašovacích a rozdělovacích míst.

Na Slovensku provedou se přihlášky tím způsobem, že bude je říditi hospodářský úřad pro Slovensko v Bratislavě a na Podkarpatské Rusi zásobovací úřad v Užhorodě. Tyto přičiní k nim přehled o žádaných potřebách a předloží veškeré spisy způsobem co nejrychlejším a to Zemský hospodářský úřad pro Slovensko v Bratislavě ministerstvu s plnou mocí pro Slovensko (Zemědělský referát) v Bratislavě, zásobovací úřad v Užhorodě, pak Civilní správě Podkarpatské Rusi. Hospodářský úřad pro Slovensko svěří komerční provedení přídělu Ústrednému družstvu v Bratislavě. Zásobovací úřad v Užhorodě však svěří komerční provedení instituci, kterou sám uzná za nejvhodnější a jež sdělí ministerstvu pro zásobování lidu. Obce se řídí obdobnými předpisy, jako v ostatních zemích republiky. Zemědělský referát ministerstva v Bratislavě a civilní správa Podkarpatské Rusi oznámí sem co nejdříve úhrnné číslice potřeby pro Slovensko. Nedojdou-li dotyčné zprávy včas, bude Slovensku přikázáno podle stávající statistiky 30% přídělů této akce, kterýchžto 30% bude rozděleno rovněž podle statistiky mezi Slovensko a Podkarpatskou Rus a bude přikázáno k rukám Ústredného družstva v Bratislavě, případně instituce, kterou pověří civilní správa Podkarpatské Rusi komerčním provedením této akce v tomto území.

Rozdělení přidělených jim zásob obstarají svazy zemědělských dělníků a malorolníků, případně pro neorganisované osoby okresní správy politické, které k tomu mohou použíti vhodných nestranných institucí. Pro Slovensko provede komerční službu Ústredné družstvo pro Slovensko v Bratislavě a pro Podkarpatskou Rus instituce, kterou civilní správa Podkarpatské Rusi touto funkcí pověří.

Dozor nad prováděním těchto předpisů a celé akce vůbec jest svěřen příslušným revisním orgánům, obzvláště hospodářským radám.

Dlužno podotknouti, že ministerstvo pro zásobování lidu bude reservovati určitou část celkových zásob obuvi pro potřebu této akce a bude je postupně koncem ledna, února, března a dubna prostřednictvím československého oděvního úřadu v Praze přidělovati shora uvedeným rozdělovacím místům. Potřebě textilií bude pro první dobu odpomoženo tím, že reflektanti pokud nebyli již v dřívějších měsících uspokojeni čsl. oděvním úřadem, svým svazem neb jinou organisací přídělem oděvních potřeb za přiměřené ceny a pokud na zásoby méněcenného zboží, jež má likvidující oděvní úřad ještě k disposici, činí nárok, vyšlou své zástupce za účelem výběru a odběru zboží k jmenovanému úřadu a to co nejdříve v některý všední den vyjma pátku a soboty.

Při nákupech, jakož i dalších přídělech dlužno složiti předem přiměřenou zálohu a zboží po převzetí hotově zaplatiti. Pokud tu není dotyčný peníz ihned pohotový, musí tu býti záruky některého peněžního ústavu, že obnosy ty budou při převzetí zboží zapraveny.

Všem při přihlášce zúčastněným činitelům a úřadům se ukládá, aby přihlášky byly provedeny nejdéle do 10ti dnů a aby spracované přehledy byly nejdéle do 3. ledna 1920 předloženy ministerstvu pro zásobování lidu.

Vydává se všem okresním správám politickým (magistrátům, županským úřadům), zemským správám politickým, zásobovacímu úřadu v Užhorodě, Hospodářskému úřadu pro Slovensko v Bratislavě a okresním hospodářským radám v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

V Praze, dne 19. prosince 1919.

Ministr:

Houdek.


Příloha 2.

Ministerstvo pro zásobování lidu.

Č.j. 26390/2956 ai 1920.

Odd. 2.

Malozemědělská akce ošacovací; disposice obuvi neorganisovaným a záloh organisovaným.

Oběžník.

V základě zdejšího oběžníku ze dne 19. prosince 1919, č. j. 108.929/6780 ai 1919 byly ministerstvu pro zásobování lidu předloženy tamním úřadem přihlášky zemědělských dělníků, čeledi a malozemědělců. Žel, že nedbaly některé okresní politické správy podrobných pokynů zdejšího oběžníku tak, jak toho organisace celé akce vyžadovala; došly zejména přihlášky bez přehledů okresních, některé přihlášky došly od obcí přímo, ba i žádosti organisovaných byly z části předkládány nesprávně a žádosti neorganisovaných docházely přímo zdejšímu ministerstvu, které je bylo ovšem nuceno vraceti příslušné politické správě, pokud šlo o příslušníky neorganisované, po případě dotyčnému svazu, pokud takový v přihlášce výslovně byl jmenován. Aby nebylo výmluv, že se malozemědělcům neposkytla dostatečná lhůta k přihláškám, byly lhůty k předložení přihlášek pro neorganisované postupně prodlužovány do 15. ledna, 20. ledna, 1. února, 15. února a 26. února. Po této lhůtě však bylo výslovně sděleno, že na žádosti došlé později nebude možno vzíti zřetele a také byly v důsledku toho žádosti došlé po 1. březnu pokud nebyly tak zpracovány, že jich pojetí do akce nevyžadovalo žádné zvláštní námahy (ku př, když byly připojeny řádně zpracované přehledy okresní), byly z akce vyloučeny a budou vráceny politickému úřadu, jehož se týčí, zvláštním výnosem. Tyto vady způsobily přirozeně značné opoždění disposic a tím posunutí celé akce, která ještě se prodlouží postupnými dodávkami disponovaných přídělů.

V základě přihlášek tamního okresu přiděluje se s použitím statistiky o malozemědělských dělnících a čeledi a s použitím jiných přístupných dat pro neorganisované zemědělské dělníky, čeleď a malozemědělce

párů obuvi; v příloze se vracejí tamní přihlášky, aby mohlo podle nich rozdělení býti provedeno, při čemž budiž dbáno nejdříve zemědělských dělníků, pak zemědělské čeledi, a konečně malozemědělců a tu opět zase malozemědělců s půdou pachtovanou před malozemědělci, kteří jsou vlastníky půdy obdělávané; v každé této kategorii pak mějž přednost ten, kdo má menší půdu a nebo jehož poměry vyžadují ze zvláštních hospodářských důvodů mimořádného zřetele.

Při malozemědělcích budiž přidělováno tak, aby pokud příděl stačí, dostalo se i na zemědělce, kteří půdu mají ve větším rozsahu; malozemědělci, mající přes 10 jiter, nebyli ani početně do akce zahrnuti. Při rozdělení přídělu budiž vždy postupováno se zřetelem k tomu, čí potřeba jest naléhavější a kdo si neobstaral již přídělů levnějších dříve jinou cestou.

Rozdělením bude snad lépe pověřiti (pokud se jedná o větší příděl, při kterém jest záhodno zříditi zvláštní aparát) některou instituci nestrannou, kterou bude ihned oznámiti československému oděvnímu úřadu v Praze, oddělení pro obuv »Státní akce«. Pro ceny a připočtění režie platí vyhláška ministerstva pro zásobování lidu ze dne 17. února 1920, č. j. 14392/1218 ai 1920, odd. XII., uveřejněná v úředním listě čs. republiky v čísle 42. Státní oděvní úřad bude tudíž obuv lidovou prodávati za cenu dodavatelem jemu účtovanou, zvýšenou o 5%, v čemž zahrnuta jest i daň z obratu. Nejvyšší cena obuvi pánské bude se stavěti na K 115.-, obuvi dámské na K 112.-, obuvi chlapecké na K 107.50, obuvi dětské na K 83.-.

Obuv levněji od výrobců převzata musí býti též levněji účtována.

Cena, za kterou státní oděvní úřad obuv prodává, musí býti na zvláštním lístku připojeném ku každému páru bot vyznačena. Lístky tyto nesmí býti žádným dalším prodavačem z obuvi odstraněny.

Družstevní svazy smějí k ceně účtované jim státním oděvním úřadem připočítávati 3%, dodají-li obuv franko nádraží svého sídla.

Konsumentské organisace smí k ceně jim družstevním svazem neb - kupují-li přímo od státního oděvního úřadu - tímto úřadem účtované, připočítávati 7%.

Kdo by proti těmto ustanovením jednal, potrestán bude podle zákona ze dne 17. října 1917, č. 568 sb. z. a n. o trestání válečné lichvy.

Neplatí-li se ihned při doručení účtu, budiž zaslána čs. oděvnímu úřadu záruka některého peněžního ústavu za zapravení doručeného účtu.

Dozor nad rozdělením konej politický úřad okresní, jenž určí, jak jest postupovati při rozdělování a dozírá nejen nad rozdělováním neorganisovaným občanům, nýbrž též nad příděly, které dojdou organisovaným členům od jich svazů, při čemž bude dbáti obzvláště toho, aby se přídělů nedostalo lidem, kteří do akce pojmuti nejsou a podle usnesení Národního shromáždění ani pojmuti býti nemohou. Jestliže zjistí buď tamní úřad neb orgány dozorem pověřené (hospodářské rady) nějaké zneužití dotčených přídělů, bude obuv ve skladě, kde se zneužití stalo, případně pokud možná u osoby, která zneužila přídělu, když jinak nápravy nelze zjednati, zajistiti a podati ihned o tom zprávu ministerstvu pro zásobování lidu. Při svazech, které hrubě svou povinnost porušily, bude postupováno odnětím dalších přídělů.

Látky prádlové i na šaty nejsou dosud pohotově; ministerstvo v tom směru si učinilo záznamy, jichž použije ku zajištění dostatečného množství látek pro ty, kteří si nevyzvedli zboží v základě zdejšího oběžníku č. 108929 u Čs. oděvního úřadu. O tom budou vydány později zvláštní disposice.

Že potřeba obyvateli přihlášená nebude plně kryta, bylo již ve zdejším shora citovaném oběžníku naznačeno slovy, ze se příděl děje pro nejpotřebnější, pro »nejnaléhavější potřebu« a bylo to též v zásobovacím výboru Národního shromáždění k informaci přesně sděleno při jednání o zmíněné resoluci (tisk 1797 ex 1919).

Obuv bude dodávána po lhůtách, vždy kdy dostatečné množství obuvi bude dodáno čs. oděvnímu úřadu v Praze. První příděly se stanou v nejbližší době.

Jakost obuvi bude dobrá; překvapilo tudíž, že někteří reflektanti žádali o zaslání vzorků, což přirozeně v době vypsání akce nebylo vůbec možné a nyní je organisačně neproveditelno. Proto nebyly v původním výnose oznámeny též ceny, poněvadž jsou kalkulační a proti běžným cenám mnohem levnější. Na různá přání ve příčině přídělů u jistých výrobců nemohlo býti pro nemožnost disposice menších částek pamatováno.

V Praze, dne 26. března 1920.

Ministr:

Houdek.

Příloha 3.

Č. j. 26390/2956 odd. 2 ai 1920.

Malozemědělská akce ošacovací; disposice obuvi neorganisovaným a záloh organisovaným.

Zpráva pro tisk.

Ministerstvo pro zásobování lidu již uzavřelo součty přihlášek k malozemědělské akci ošacovací a vydává disposice na obuv, která bude reflektantům organisovaným prostřednictvím jich svazů, neorganisonavým prostřednictvím okresních politických správ disponována. Akce ta se pohříchu poněkud opozdila tím, že některé přihlášky došly v naprostě nevyhovujícím stavu a vyžadovalo to značné doby, než mohl býti zhotoven soupis všech přihlášek a vypracována disposice alespoň na obuv. Látky se prozatím nepřidělují a vyhražuje si ministerstvo v tomto směru učiniti dalších kroků. Akce se opozdila dále tím, že bylo ministerstvo nuceno, prodloužiti lhůtu přihlašovací, což se stalo po čtyřikráte, posledně do 26. února a nebyly tudíž přihlášky po 1. březnu došlé, pokud nebyly v bezvadném stavu, který dovoloval jich pojetí do soupisu bez dalších prací, do akce vůbec pojaty.

Ministerstvo pro zásobování lidu má k disposici pouze 1 1/2 milionu párů obuvi a nebylo tudíž možno hlášenou potřebu plně uhraditi, jelikož musí pamatovati též na jiné vrstvy obyvatelstva, které mají rovněž právo býti pojaty do lidového ošacení. Uspokojuje tudíž takovou část přihlášek, která podle statistických dat o zemědělském dělnictvu, čeledi a malozemědělcích vypadá na ony vrstvy v poměru k vrstvám jiným, které musí býti pojaty do akce lidového ošacení. Proto také ministerstvo pro zásobování lidu, jsouc si vědomo, že potřebu malozemědělců nebude moci plně krýti, upozornilo včas, totiž již v listopadu loňského roku na demobilisační materiál, uložený v Horních Heršpicích u Brna, který z valné části bez oprav, z části s opravami byl vhodný pro potřebu zemědělskou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP