Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
K obstarávání věcí, týkajících
se plavby vnitrozemské a námořní,
zřizuje se československý úřad
plavební v Praze.
Činnost československého úřadu plavebního je správní a rozhodovací a to:
a) ve věcech technických, technicko-administrativních a jich se týkajících právních,
b) ve věcech obchodních a jich se týkajících
právně-administrativních. Podrobné
vymezení působnosti stanoveno bude vládním
nařízením.
Nejvyšším úřadem řídícím
a rozhodovacím ve věcech naznačených
v § 2, sub a), jest ministerstvo veřejných
prací, ve věcech sub b) ministerstvo obchodu, pokud
nerozhodují podřízené instance konečně
dle zvláštních zákonů. Pokud
při rozhodování a odvoláních
má býti slyšeno ve věcech sub a) ministerstvo
obchodu a ve věcech sub b) ministerstvo veřejných
prací, ustanoveno bude vládním nařízením.
Československému plavebnímu úřadu
podřizují se poříční
úřady plavební pro jednotlivé oblasti
vodních cest a expositury zřízené
podle potřeby pro jednotlivé trati jejich.
Tyto úřady jsou výkonnými orgány
československého plavebního úřadu
a působí zároveň jako plavební
úřady I. stolice, pokud československý
úřad plavební nerozhoduje sám v I.
stolici podle zvláštních zákonů.
Pokud československé přístavní
úřady plavební v cizině budou podřízeny
československému plavebnímu úřadu
a pokud zastupitelským úřadům zahraničním,
bude stanoveno vládním nařízením.
Ministru veřejných prací se ukládá,
aby v dohodě s ministrem obchodu provedl jednotnou organisaci
těchto úřadů (§ 4) I. stolice.
Zákonem tímto nemění se nikterak příslušnost
vyhrazená ostatním ministerstvům podle platných
ustanovení. Příslušnosti té jest
dbáti i při nařízení podle
§ 2. a 3. tohoto zákona.
Zákon nabývá účinnosti dnem
prohlášení. Zároveň pozbývá
platnosti zákon ze dne 23. července 1919, č.
474 sb. z. a nar.
Provedením zákona pověřuje se ministr
veřejných prací v dohodě s ministrem
obchodu.
Zákonem ze dne 23. července 1919, č. 474.
sb. z. a nař. bylo při ministerstvu veřejných
prací zřízeno oddělení pro
vodní dopravu s příslušnými odbočkami
podle potřeby plavebních cest jednotlivých
zemí, nebo jednotlivých povodí. Zákon
tento vyšel z technických kruhů Národního
shromáždění a účelem jeho
bylo, všechny technické agendy plavební soustřediti
v jednom ústředí přičleněním
ministerstvu veřejných prací a tak odstraniti
dosavadní rozptýlenost těchto agend, nemile
pociťovanou všemi zájemníky již za
starého Rakouska.
V základě tohoto zákona ministerstvo veřejných
prací vypracovalo podrobný rozvrh agendy zamýšleného
oddělení. Rozvrh tento byl usnesením ministerské
rady ze dne 15. září 1919 schválen.
Týž obsahoval mimo agendy technického rázu
v zákonu vytčené také agendy rázu
převážně obchodního, poněvadž
ministerstvo veřejných prací bylo si již
tehdy toho vědomo, že jen soustředěním
všech agend plavebních docílí se urychleného
a racionelního vyřizování záležitostí
plavebních. Toto stanovisko ukázalo se tím
odůvodněnějším, poněvadž
dle mírové smlouvy Versailleské v československé
lodní dopravě bude hráti podstatnou úlohu
plavba námořní v souvislosti se svobodnými
pásmy v přístavech hamburském a štětínském,
případně s podobnými oblastmi, které
se snad podaří československému státu
nabýti v přístavech m oře Jaderského
a Černého. Při plavbě námořní
lze ještě méně děliti agendu
technickou od agendy obchodní; vždyť již
ve starém Rakousku byly agendy tyto soustředěny
v úřadě námořním (Seebehörde)
v Terstu.
Při projednávání osnovy zákona
o vlajce a rejstříku námořních
lodí československých byla pak pociťována
potřeba zříditi zvláštní
samostatný úřad plavební II. instance,
který by se zabýval veškerými záležitostmi
plavby námořní a k odlehčení
ústředních úřadů konečně
vyřizoval celou řadu těchto záležitostí
s jednotného stanoviska..
K § 1: Ministerstvo veřejných prací
projevilo tudíž ochotu upustiti od dalšího
vybudování citovaným zákonem stanoveného
oddělení pro vodní dopravu pro ten případ,
že zřízen bude novým zákonem
k obstarávání věcí týkajících
se plavby jak vnitrozemské tak námořní
československý úřad plavební
v Praze. Organisace tohoto úřadu byla by celkem
taková, že by v něm soustředěny
byly veškeré agendy technické a obchodní
v II. instanci, že by v instanci III. rozhodovala. příslušná
ministerstva, t. j. ministerstvo veřejných prací
ve věcech technických, technicko-administrativních
a jich se týkajících právních,
ministerstvo obchodu ve věcech obchodních a jich
se týkajících právně-administrativních
(§ 2, 3), aniž by tím byla dotčena příslušnost
ostatních ministerstev dle platných předpisů
jim dosud vyhrazená (§ 6).
K § 2: Podrobné vymezení činnosti československého
plavebního úřadu upravuje se ve vládním
nařízení, které jest již připraveno
a o němž docíleno bylo dohody mezi zástupci
všech ministerstev.
K § 3: Podobně ponechává se vládnímu
nařízení ustanoviti, ve kterých věcech
ministerstvu veřejných prací a obchodu bude
se při rozhodováních a odvoláních
dohodovati, poněvadž přesné vyjmenování
těchto záležitostí v zákonu se
při novosti těchto agend v přítomné
době nedoporučuje.
K § 4: Účelem ustanovení § 4 je
zejména reorganisovati posavadní úřady
plavební (v Čechách poříční
správy, na Slovensku říční
stavební úřady) a rozšířiti
i do jisté míry jejich působnost, tak aby
jim připadalo jak udržování řek,
tak i dozor nad provozováním vodní dopravy
po stránce technické i obchodní. Nutnost
tohoto opatření vyplývá zejména
i z nově zavedeného zřízení
župního, jez po stránce vododopravní
nebude moci v plné míře nahraditi dřívější
zemské politické správy.
Pokud se týče československých přístavních
úřadů plavebních v cizině,
jest dnes otázka jejich zřízení a
organisace dosud neujasněna v důsledku toho, že
příslušné ustanovení mírové
smlouvy (§ 363 a 364) není dosud provedeno. Bylo tudíž
prozatím odsunuto zamýšlené analogické
ustanovení o přímé podřízenosti
těchto úřadů československému
plavebnímu úřadu v Praze a to na žádost
zástupce ministerstva zahraničních věcí.
K § 5: Paragraf tento obsahuje ustanovení o provedení
organisace plavebních úřadů I. stolice.
K § 6: O ustanovení tohoto paragrafu byla již
učiněna příslušná zmínka.
K § 7: Ustanovení toto odpovídá znění
§ 2 a 3.
Po stránce formální se navrhuje, aby tento
návrh přikázán byl výboru právnímu
a technickému s tím, aby o něm podaly
zprávu ve lhůtě třídenní.