Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2825.

Zpráva

státně-zřízeneckého výboru

o návrzích členů Národního shromáždění Hrizbyla, Ant. Němce, Dra Frankeho, Buřívala, Duška, Konečného, Biňovce, Šamalíka, Ševčíka, Votruby, Hatláka, Dra Engliše, Kopečka, Filipínského, Dra Rambouska, Srnce, Jaromíra Špačka, Nohela, Jaroše, Bradáče, Dra Matouška, Rebše, Dra Lukavského, Dra Zahradníka, Charváta, Vahaly tisk č. 178, 1607, 1646, 1709, 1875, 1999, 2012, 2014, 2126, 2159, 2189, 2190, 2244, 2249, 2307, 2347, 2352, 2353, 2435, 2451, 2467, 2492, 2495, 2500, 2506

na zařazení určitých v návrzích vyjmenovaných měst do vyšší třídy aktivního resp. místního přídavku,

dále o peticích č. 990, 1082, 1621, 1746, 1750, 1765, 1767, 1808, 1819, 1903, 1949, 1950, 2005, 2012, 2018, 2054, 2092, 2118, 2154, 2224, 2225, 2226, 2227, 2228, 2234a, 2242, 2277, 2280, 2322, 2324, 2325, 2333, 2370, 2373, 2379, 2395, 2437, 2449, 2496, 2504, 2677, 2681, kromě četných dopisův a telegramů.

Ve většině případů jde o návrhy a petice podané po přijetí zákona ze dne 7. října 1919, kdy již přídavek místní byl uzákoněn. Staršího data jsou petice z Kutné Hory, Semil a Kralup. Tedy ve většině případů žádá se reforma na základě zvýšených již požitků.

Výbor státně zřízenecký nemá ovšem možnost přezkoušeti co do měřítka, odpovídají-li důvody v návrzích a v peticích obsažené skutečnosti, a mohl tedy tuto otázku posuzovati pouze ze stanoviska všeobecného a zásadního se zřetelem na dosud platné zákonnité normy po případě na praxi býv. vlád rakouských. A tu přichází se k následujícímu závěru.

Zákon ze dne 7. října 1919, jímž upravují se poměry státních zaměstnanců, jakož i zaměstnanců v podnicích a fondech státem spravovaných, článek II., zrušil ustanovení čl. II., § 2, odst. 1 a čl. III., § A zákona z 19. února 1907, ř. z. č. 34 a § 45 zákona z 25. ledna 1914 ř. z. č. 15 a stanovil nové směrnice pro místní přídavky (dříve aktivní aneb příbytečné) takto:

Státním úředníkům V. až XI. hodn. třídy přísluší vedle služného též místní přídavek, jenž činí:

Pro Prahu a předměstí pražská, doposud do I. třídy činnostních přídavků náležející, 50% služného, nejvýše však 4000 K.

V ostatních místech I. třídy, jakož i v místech II. třídy 90%, v místech III. třídy 80% a v místech IV. třídy 70% ze sumy vyplývající pro Prahu.

Do zřízenecké kategorie náležejícím státním sluhům přísluší vedle služného též místní (dříve činnostní přídavek aneb příbytečné), jenž činí:

Pro Prahu a předměstí pražská, dosud do I. třídy činnostních přídavků náležející, 50% služného, nejvýše 2000 K.

V ostatních místech I. třídy, jakož i v místech II. třídy 90%, v místech III. třídy 80% a v místech IV. třídy 70% z obnosů vyplývajících pro Prahu.

Tímto novým uspořádáním dostalo se všem státním zaměstnancům částečné reformy ve věci, která tvořila stály nesplněny požadavek.

Rozprava ve státně zřízeneckém výboru započala v lednu 1919 o návrhu tisk 178 (Hrizbyl, Ant. Němec, Dr. Franke, Buříval, Dušek).

Výbor již v lednu 1919 vyzval vládu, aby státně zřízeneckému výboru předložila výpočet výloh v příčině povšechné úpravy této otázky. Vláda učinila v příští schůzi prohlášení, podle kterého by byl náklad na zvýšení akt. přídavků podle 1. alternativy t. j. zvýšení aktivních přídavků podle vzoru vídeňského činil 3.3 miliony korun.

Zvýšení o jeden stupeň ostatních míst činilo by 4.3 mil. K.

Alternativa 2. (zvýšení aktivních přídavků podle činžovního tarifu vojenského) vyžádala by nákladu 8 mil. korun.

Úprava podle alternativy III. (50% ze služného) činila by 22 1/2 mil. K. Tyto cifry rozumí se bez nákladu na úpravu příbytečného pro železniční zaměstnance, poněvadž tito zaměstnanci nepožívali podle vzoru ostatních státních zaměstnanců aktivních přídavků, nýbrž příbytečného.

Toto příbytečné prodělalo od roku 1882, kdy vešla v platnost příjmová pravidla pro pevné platy, status a ustanovení pro systemisování úřednických míst několik změn v letech 1893, 1896, 1899, 1906, 1907, 1909 a 1912. Změny nastaly následkem zvýšení začátečního služného zřízením ministerstva železnic v r. 1896, poté všeobecnou platovou úpravou, zavedením automatického postupu v r. 1906 a zřízením nových stupnic.

Důsledkem všeho toho vyrostly neshody, nakupila se značná nespokojenost zaměstnanců. Dělnictvo veškerých státních odvětví, sloužící až 40 roků, nemělo a nemá doposud nárok ani na činžovní příplatek, ač musí bydleti v místě svého působiště. Jak bydlí, ovšem je jiná otázka. Této křivdě odpomáhá zákon ze dne 7. října t. r., jímž se ti, kteří jsou nejméně 10 let zaměstnaní, stabilisují.

Vláda býv. Rakouska užila v některých případech uděleného jí zmocňovacího zákona č. 34 z r. 1907, čl. II. § 2, odst. 3, a zařadila místa z nižších do vyšších stupnic. Učinila tak posledně 10. října 1912 pod č. 197. Poněvadž zákon, o který jde v této zprávě, bude vyžadovati delší doby příprav, očekává výbor, že v ohleduplných případech vláda užije nahoře citovaného zákona a způsobí, aby takové místo na základě tohoto zákona bylo z nižší do vyšší stupnice místních přídavků přeskupeno.

Jaká nestejnost zavládla v tomto směru, lze seznati z toho, že na př. města MIadá Boleslav, Chrudim, Rumburk, Čes. Budějovice, Louny, Litoměřice, Trutnov, Warnsdorf zařaděna jsou do II. třídy, co zatím Bílina, Č. Kamenice, Č. Třebová, Čáslav, Vrchlabí, Hořice, Jaroměř, Říčany, Králové Dvůr, Zbraslav, Lovosice, Poděbrady, Třeboň do III. třídy; Český Krumlov je docela ve IV. třídě.

Tedy tím sama uznala vláda, že pro stanovení tříd aktivních přídavků nemůže býti rozhodujícím počet obyvatelů, nýbrž poměry, které určují ceny za denní potřeby za byt a otop. A o tom rozhoduje obchod, průmysl, návštěva cizinců a jiné okolnosti.

Vzdálenost bydlení od místa působiště zvyšuje měrou značnou náklad najmě tehdy, jde-li o výchovu rodiny. Státní zaměstnanci, kteří by dítky své rádi posílali do škol ve městech vzdálenějších za účelem vyššího vzdělání, nemohou tak učiniti, jelikož nemají k tomu žádoucích prostředků.

Klub českých státních úředníků ve zvláštním svém přípise ze dne 31. prosince 1919, číslo 2118 N. S., žádá, aby zařazení obcí Velké Prahy stalo se jednotně a to tak, aby všichni státní zaměstnanci, konající službu a bydlící v předměstských obcích Velké Prahy, požívali téhož místního přídavku, jaký sdělán jest pro Prahu, t. j. 50% ze služného. Výbor pro.Velkou Prahu, byv na požadavek tento upozorněn, odpovídá, že předlohy zákona o připojení předměstských obcí k Praze jsou již hotovy a nelze na nich ničeho měniti. Jest ovšem pravdou, že přípis přišel již pozdě, leč vládní osnově pro stanovení nových norem pro místní přídavky bude počítati s tím, že zařazení obcí Velké Prahy nesnese, aby předměstské obce zůstaly v tom kterém nižším stupni místních přídavků.

Poměry v obcích předměstských, jako jsou Král. Vinohrady, Žižkov, Smíchov, Karlín a pod., jsou totožny s Prahou a nesrovnalost při různosti místních přídavků nelze na dále trpěti, neboť hospodářské, drahotní i bytové poměry jsou v předměstích naprosto stejné jako v Praze.

Praha příští rozloží se v době poměrně krátké v okruhu 50 km a tu města nejbližší jako jsou: Brandýs n. L., Slaný, Beroun, Dobříš, Kladno, Mělník, Poříčany, Kralupy, Lysá, Nymburk a pod., tvořiti budou pražské předměstí. Již dnes státní zaměstnanci musí bydleti značně vzdálení za periferií Prahy, poněvadž bytů v Praze není.

Všechna opatření, směřující k tomu, aby nouze bytová nebyla, selhala. Stavební podnikavost gážistů naráží na značné překážky. Státi se vlastníkem rodinného domku náleží dosud do říše snů. Nezbývá tedy než vhodným poměrům odpovídající způsob, upraviti místní přídavky.

Z té příčiny navrhuje státně-zřízenecký výbor:

SIavné Národní shromáždění račiž se usnésti:

VIáda se vyzývá, aby v době nejkratší vypracovala osnovu zákona pro stanovení nových zásad na zařazení míst do určitých stupnic místních přídavků. Otázka tato budiž řešena podle jednotných zásad pro všecky obory státní správy, jakož i státní podniky za spoluúčasti zástupců organisací zaměstnanců. Při té buďtež vodítkem skutečné poměry bytové, tržní, průmyslové, lázeňské a turistické, vzdálenost míst od kulturních středisk. Místní přídavky slouží k úhradě nejen činže, otopu a světla, nýbrž i ostatních, průměrných výdajů rodinných, které se vzděláním dítek jsou nevyhnutelné.

Otázce předměstské Velké Prahy věnována budiž zvláštní pozornost. Pro obce, které mají býti pojaty do Velké Prahy, platí zařazení do pražské třídy místního přídavku od 1. září 1919, t. j. od působnosti zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a n.

Návrhům a peticím, o nichž se v této zprávě činí zmínka, věnována budiž všestranná péče.

V některých ohleduplných případech budiž ke zvýšení místních přídavků přikročeno hned cestou nařizovací, tedy ještě dříve, než k vydání zákona bude moci býti přikročeno.

V Praze 16. března 1920.

Předseda:
Zpravodaj:
G. Navrátil v. r.
Frant. Buříval v. r.











Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2825./II.

Zpráva

výboru rozpočtového

o návrzích členů Národního shromáždění Jaroše, Dra Matouška, Hatláka, Dra Zahradníka, Charváta, Dra Lukavského a spol. tisk č. 2159, 2347, 2352, 2353, 2435, 2451, 2467, 2492, 2495 a 2506

na zařadění určitých, v návrzích vyjmenovaných měst do vyšší třídy aktivního resp. místního přídavku.

Výbor rozpočtový přiklonil se ve schůzi své ze dne 9. dubna 1920 ke zprávě státně zřízeneckého výboru a souhlasí s resolucí, v níž vysloveny jsou zásady pro příští úpravu této otázky.

V Praze dne 12. dubna 1920.

Předseda:
Zpravodaj:
R. Jaroš v. r.
Frant. Buříval v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP