Nová doba, v níž žijeme, kategoricky žádá,
aby úkoly, které plniti má uspořádaná
společnost, opírající se o účelný
právní řád, byly náležitě
objasněny. Poměr jednotlivce k celku doznal jistě
podstatných změn. Z různých hledisk
nutno poměr ten řešiti. Jednotlivec v mnohém
směru vystupuje jako důležitá složka
celku a celek jest to, který musí upravovati s hlediska
svého důležité životní základy
individua.
Po stránce zdravotnické až dosud tento moment
byl přehlížen. Uspořádaná
státní správa spokojovala se obranným
zákrokem v dobách ohrožení epidemiemi,
jinak však strnula na dozoru, jejž pro sebe vindikovala,
nečiníc takořka ničeho anebo velíce
málo pro positivní činnost ve věcech
zdravotnických. Zejména u nás vyvinuly se
věci tak, že státní správa opírajíc
se o kompromisní říšský zákon
z roku 1870, uspořádala veřejnou zdravotní
službu tak, že beze všeho zatajování
lze říci, že neuspokojuje. Zřízením
ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy učiněn byl sice důležitý
krok, avšak krok ten nutno vlastně chápati
jako první počin k uspořádání
náležité veřejné správy
zdravotní.
Ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy nastává úkol, aby těžíc
z výsledků vědeckých, učinilo
vše potřebné, co by veřejnou zdravotní
péči podpořilo, rozšířilo
a doplnilo.
Dosavadní stav, dle něhož důležité
úkoly veřejné péče zdravotní
přenechány byly činitelům jiným,
mimostátním, měl by přirozeně
v zápětí, že by činnost státní
správy zdravotní nemohla se vyvíjeti jednotně
a účelně. Taková jednání,
která jsou podmíněna všeobecným
stavem zdravotním a jež způsobují potřebná
veřejně zdravotnická zařízení,
jest zajisté nutno posuzovati s hlediska celku, uspořádaného
ve stát. Toto hledisko celostátní nutí
zdravotní státní správu, aby chtíc
aktivně zasáhnouti ve veřejnou péči
zdravotní, pojala ve svou sféru veškero ono
jednání nutné pro uspořádání
zdravotního stavu ve státě.
Proto přichází státní zdravotní
správa s návrhem zákona, dle něhož
přejímá výkon zdravotní policie.
Uváží-li se náležitě smysl
příslušných právních norem,
dle nichž zdravotní policie, a to jsou právě
ony úřední úkony, nutné v zájmu
veřejného stavu zdravotního, a potřebná
k tomu zařízení náležela do sféry
státní pouze po stránce dozoru, možno
bez obalu říci, že tato ustanovení vytryskla
z tehdejšího chápání úkolů
státu, které nynějšímu nikterak
by neodpovídalo.
V obor zdravotní policie patři úkony po stránce
veřejně-zdravotnické tak důležité,
jako: hygiena obcí, bytů, staveb, zdravotní
dozor ke školám, hostincům, evidence osob debilních
atd., jest vidno, že tu kotví vlastně veřejná
péče zdravotní a že tu musí radikální
úprava této péče pocítí.
Tato péče musí se skutečně
podle jasného programu vykonávati. Na základě
této péče vybudován býti musí
celý veřejně-zdravotnický aparát,
který programově bude musiti pracovati pro celek
i pro jednotlivce, umožňuje jak celku, tak i jednotlivci
dostáti jim uloženým úkolům hospodářským
a sociálním.
Zdravotní správě, která k výkonům
těm ustanoví své funkcionáře,
bude možno plniti povinnosti, dle nichž ona má
býti strážkyní základu národa
i státu, t. j. zdraví jednotlivce. Bude moci vyvíjeti
co nejúspěšněji činnost po stránce
profylaktivní, jakož i po stránce výchovné.
Bude moci rozšířiti k plné spokojenosti
otázky v sociálním směru aktuelní,
jako jest na př. otázka léčení
chudých, správní zdravotnický dozor
k dělnictvu průmyslovému, živnostenskému,
dělnictvu hospodářskému a pod. Bude
moci rozvinouti uspokojivou činnost po stránce lékařského
dozoru k tělesné výchově a zahájiti
to, co jistě ve směru sociálním nadmíru
jest žádoucno, totiž účelně
uspořádanou zdravotní výchovu obyvatelstva,
přispívajíc měrou nemalou i k etické
výchově jeho.
Všechny tyto úkoly, jež jistě jsou ne
posledními body v programu moderní státní
správy, může však státní
správa plniti jen tehdy, když základ k nim,
t. j. zdravotní policie, spadati bude do její sféry
a když bude míti k tomu i dostatečných
výkonných sil.
Proto návrh zákona o přejímání
agend zdravotně policejních vyslovil zásadu,
že vše, co v oboru zdravotní policie obstaráváno
bylo dosud obcemi, jakož i to, co v budoucnosti zvláštním
zákonem nebo jiným ustanovením bude do zdravotní
policie pojato, vykonáváno bude činovniky
státními. Tito činovnici budou exponovanými
úředníky těch úřadů,
jež vykonávají vnitřní správu
v první stolici, tedy okresních úřadů,
pokud se týče v městech se zvláštním
statutem, jakož i v městech s právem municipálním
úřadů župních. Vedle tohoto lékařského
hlavního personálu pomýšlí však
zákon právě s hledisk shora udaných
na vybudování co nejširšího základu
zdravotní péče tam, kde lékař
stýká se stále s jednotlivcem.
Lékař, aby mohl účinně svou
činnost vyvíjeti, potřebuje sil pomocných.
Takovýmito silami pomocnými jsou pomocnice ku porodu,
dále pečovatelé a pečovatelky o nemocné,
sociální pracovnice, desinfektoři atd. O
tento pomocný personál dosud s hlediska veřejné
zdravotní správy postaráno nebylo. Proto
jeví se v tom veliký pokrok proti nynějšímu
stavu a tento pokrok jistě při aktivování
zákona blahodárně bude působiti.
Zákon sám, který vedle zásad o přejmutí
agend zdravotně-policejních obsahuje ustanovení
upravující osobní poměr lékařských
činovníků, nemohl přirozeně
vyčerpati veškeré podrobnosti úpravy.
Zdravotně-policejní agenda bude vykonávána
ve zvláštním okrsku. Okrsky ty po náležitém
šetření určí státní
správa, a sice dle místních potřeb
a vzhledem k povaze a počtu obyvatelstva. Podrobná
ustanovení vydána budou nařízením.
Činnost jak lékařů vykonávajících
agendy zdravotně-policejní, tak ostatních
pomocných zřízenců upravena bude v
dohodě s ostatními interesovanými ministerstvy
zvlášť, a sice zvláštními
instrukcemi, v nichž zejména bude nutno upraviti úřední
jednání těchto činitelů po
stránce formální.
Při úpravě právních poměrů
státních lékařů v oboru zdravotní
policie nemůže státní správa
přehlížeti, že činovník
ten schopen bude ku vykonávám svých povinností
jedině tehdy, když neopustí své kurativní
pole. Lékař takový musí býti
v kontaktu s obyvatelstvem a proto nelze mu překážeti
ve vykonávání jeho prakse. Jelikož však
by byl tímto ve výhodě proti ostatním
kategoriím úřednickým, nutno bylo,
aby postup jeho byl omezen. Jest však známo, že
v různých okrscích jsou mimořádné
obtížné místní poměry
(hornatá krajina, špatná komunikace, velmi
mnoho chudého obyvatelstva atd.) a proto na takové
případy pomýšlí zákon
zvláštními místními přídavky.
Zákon má ustanovení o zvláštním
řízení přejímacím lékařů,
kteří již jako obvodní, pokud se týče
obecní lékaři působili a ustanovuje,
že za účelem převzetí nutno podati
do 60 dnů ode dne, kdy zákon nabude účinnosti,
ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy žádost.
Jestli některý obvodní nebo obecní
lékař nepodá do ustanovené lhůty
tuto žádost, má se za to, že se dobrovolně,
bez jakýchkoliv nároků vzdává
místa dosud zastávaného. Potřeba ochrániti
republiku před osobami, jež dopustily se jednání
namířených proti státu Československému,
vyvolala ustanovení, dle nichž takovýto lékař
obvodní nebo obecní nemusí býti přejat.
Jelikož pro státní službu zdravotní
jest předepsána zvláštní zkouška,
nutno bylo pomýšleti na mimořádné
ustanovení, dle něhož těm obvodním
a obecním lékařům, kteří
slouží děle než 5 let, se zkouška
odpouští. Těm pak, kteří nevykazují
pětiletou služební dobu, možno povoliti
přiměřenou lhůtu k vykonání
této zkoušky.
Jest samozřejmo, že při výkonu zdravotní
policie nastanou případy, kdy bude třeba
různých věcných zařízení.
Tato věcná zařízení budou po
většině ku prospěchu místa, v
němž se provedou. Jest jasno z toho, že bylo
nutno v zákoně na to mysleti, aby ten, kdo z toho
vlastně bude míti prospěch, byl přidržen
k spolupůsobení.To jsou v první řadě
obce, které tedy po věcné stránce
jsou povinny spolupůsobiti.
§ 31. a násl. zákona o zřízení
župních a okresních úřadů
mluví o tom, že župy pečují o tam
vytčené zájmy jejich obyvatelstva. Proto
návrh zákona pomýšlí i na spolupůsobení
žup po věcné stránce. Avšak ani
tu stát nechce pasivně přihlížeti
a proto pomýšlí se v zákoně na
případy, kde z důvodů zvláštního
zřetele může stát povoliti příspěvek.
S důrazem se podotýká, že návrh
má veliký význam unifikační.
Poměry slovenské po stránce veřejné
zdravotní péče jsou takové, že
radikální zákrok státní správy
bude nutným a na Slovensku byla již, jak z důvodové
zprávy vychází, kooperace státu sankcionována
tím, že dle příslušných
uherských norem stát připlácí
k osobním požitkům obvodních a obecních
lékařů. Navrhovaný zákon pak
umožňuje státní správě,
aby výkon zdravotní policie jednotně upravila
ve všech částech republiky, což jest jistě
významu nemalého.
Subkomité, sociálně-politickým výborem
k posouzení zákona ustanovené, uváživši
okolnosti shora uvedené, uznalo důležitost
navrhovaného zákona a doporučilo schválení
osnovy sociálně-politickému výboru,
přičiníc tyto změny:
V § 2., v němž citováním §
3. zákona o zřízení župním,
vysloveno mělo býti, že hlavní město
Praha, které jest vyňato ze svazku župního,
jest vyňato i z navrhovaného zákona, uvedeno
to výslovně tím, že pojata tu věta:
...kromě hlavního města Prahy pro něž
se vydá zvláštní zákon.
V § 5. ad e) připojen dodatek: ..."spojený
s občasnými výklady zdravotním ".
Vzhledem k tomu, že jasná tendence zákona snaží
se dáti podklad k vybudování co nejširší
veřejné péče zdravotní, uvažovalo
subkomité o účinku zákona na různá
veřejná sociální zařízení,
vyvolaná zejména pojištěním dělnictva
na případ nemoci.
Vykonávání praxe lékaře státního
pojímáno jednak jako důležitá
podmínka schopnosti jeho výkonnosti při obstarávání
úkolů jemu daných, jednak jako potřeba
širokých vrstev a zejména těch, jimž
péče lékařská zajištěna
má býti příslušným sociálním
zařízením. Vyslovována byla obava,
že by mohl nastati případ, kde by nevykonáváním
praxe státního lékaře nastati mohla
okolnost, že by účel příslušných
sociálních zařízení nemohl
býti dosažen (nedostatkem lékařů,
který zejména v nynější době
jeví se citelným).
Proto subkomité se usneslo, aby pojat byl v osnovu zvláštní
§ 6 tohoto znění:
"Pokud tento státní lékař vykonává
soukromou praxi, jest povinen učiniti vhodná opatření,
aby se za mimořádných okolnosti zajistilo
v případě potřeby i jim samým
léčení členům veřejně-sociálního
za řízení za smluvený honorář."
Při tom bylo sociálnímu subkomitétu
jasno, že nechce se paragrafem tím lámati zásada
volného dojednání mezi lékařem
a příslušnou representaci onoho zařízení
a vysloveno bylo jako vysvětlení, že ustanovení
to jest výjimečné, které bude asi
působiti jenom po dobu nynějších mimořádných
poměrů zaviněných nedostatkem lékařského
dorostu a že zejména otázka honoráře
zůstane i nadále vyhrazena dojednání,
při němž spolupůsobiti budou příslušné
stavovské organisace.
V § 12. připojen dodatek k 1. odstavci:... "při
tom rozhodujž jedině otázka odborné
kvalifikace a zájem státu".
Konečně v § 16. na místo navrhovaného
odstavce 2. vsune se odstavec tento: "Zákon tento
začne účinkovati v době po vydání
vládních nařízení o svazech
zemských, župních a okresních úřadech
a zákona, jímž bude upravena potřebná
k tomuto finanční úhrada".
Subkomité také uvažovalo o tom, že zajisté
bude účelno, aby při provádění
tohoto zákona nebyly při obsazování
volných míst přehlíženy žádosti
kvalifikovaných lékařek, neboť jest
to jasno, že vyplývá to ze zásady rovnoprávnosti
sil stejně kvalifikovaných a možno poukázati
jen na poměry v Americe, kde s prospěchem svěřována
jsou kvalifikovaným silám ženským vedoucí
místa v oborech zdravotní péče, zejména
tam, kde jedná se i o důležité otázky
veřejné mravnosti.
Vedle shora vylíčených upravení zákona
navrhuje subkomité tyto resoluce:
I. Vláda se vyzývá, aby předložila
co nejdříve návrh zákona, jímž
se upravuje lékařská praxe vůbec a
služba lékařská u veřejných
sociálních instituci zvlášť a aby
pečovala o dostatečný dorost lékařský.
II. Vláda se vyzývá, aby předložila
v nejbližší době návrh zákona,
jimž se upravuje výchova a právní poměry
pomocnic při porodu a jiného pomocného zdravotního
personálu.
III. Vládě se ukládá, aby při
vydání nařízení o agendě
zdravotně-policejní a o organisaci služby zdravotní
přihlížela ku přání autonomních
korporaci a veřejných ústavů pojišťovacích.
V plné schůzi sociálně politického
výboru změněn byl § 6. subkomitétem
navržený takto:
Státní lékař je na žádost
ústavů sociálně pojišťovacích
povinen, aby bylo zabezpečeno léčení
jejich členů, v případě potřeby
je povinen, vykonává-li soukromou praksi, je i sám
léčiti. Na toto léčení má
právo na honorář vůči těmto
ústavům, o jehož výši v případě
sporu rozhodne jeho nadřízený úřad.
Jelikož jde o věci významu všeobecného
a o zákon, jímž má býti umožněno
státní zdravotní správě rozvinouti
program, který by svou pokrokovosti mohl uspokojiti jednotlivce
i celek, navrhuje se, aby osnova zákona a uvedené
resoluce byly schváleny.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
O výkon zdravotní policie, obstarávané
dosud obcemi, pečuje stát.
K tomu cíli ustanoven budiž u okresních úřadů,
pokud se týče v městech se zvláštním
statutem, jakož i v městech s právem municipálním
u župních úřadů kromě
hlavního města Prahy, pro něž se vydá
zvláštní zákon (§§ 1, 2, odst.
1., 3., 4. a 6. zák. o zřízení župních
a okresních úřadů) potřebný
personál lékařský a pomocný
personál zdravotní (pomocnice při porodu,
pečovatelé o nemocné, sociální
pracovnice, desinfektoři atd.).
Tito činovnici působiti budou ve zvláštních
k tomu určených okrscích.
Lékař musí v obvodu svého okrsku sídliti.
Pomocný zdravotní personál může
býti ustanoven pro více okrsků.
Zdravotní policie zahrnuje vše, co podle dosud platných
ustanovení náleželo v oboru tom do samostatné
a přenesené působnosti obce, a co v budoucnosti
zvláštními zákonnými nebo jinými
ustanoveními bude do zdravotní policie pojato.
Náleží tudíž sem zvláště:
1. Zdravotní policie týkající se:
a) silnic, cest, veřejných míst a pod.,
b) bytů,
c) staveb,
d) potravin, včetně masa.
2. Dozor zdravotní na vodu pitnou, užitkovou, tekoucí
i stojatou a na odstraňování odpadkův
a splašků;
3. zdravotní dozor ke školám, hostincům
a budovám veřejně přístupným;
4. zdravotnický dohled k průmyslovým a živnostenským
podnikům, na průmyslové a živnostenské
dělníky a na dělnictvo domácké;
5. zdravotní dohled na obchod zbožím lékařským
jedy, látkami zdraví škodlivými, jakož
i zamezení mastičkářství a
neoprávněného vykonávání
lékařství a babictví;
6. první pomoc při náhlých onemocněních
a úrazech;
7. evidence a dohled k osobám potřebným pomoci
a ochrany slepcům, slabomyslným, hluchým,
choromyslným a nalezencům, mimo veřejné
ústavy;
8. opatření proti nakažlivým a lidovým
nemocem a boj proti nim;
9. dohled k soukromým ústavům léčebným,
poradnám, sociálně lékařským
zařízením a lázním očistným
v obcích;
10. ohledávání mrtvol;
11. provádění zdravotně policejních
ustanovení pohřebních a policie hřbitovní;
12. zdravotní dohled na trhy dobytčí a průhon
dobytka;
13. policie tržní;
14. zdravotní dohled na pohodnictví a na mrchoviště.
K povinnostem státního lékaře (§
2) náleží kromě věcí souvisejících
s obstaráváním zdravotní policie zejména
také:
a) prováděti veřejné očkování
proti neštovicím,
b) léčiti chudé,
c) zdravotnický dozor k dělníkům hospodářským,
lesním, saisonním a ku čeledi,
d) dozírati na tělesnou výchovu,
e) lékařský dozor nad školní
mládeži, spojený s občasnými
výklady zdravotními,
f) zdravotní výchova a součinnost při
ethické výchově obyvatelstva.
Státní lékař je na žádost
ústavů sociálně pojišťovacích
povinen, aby bylo zabezpečeno léčení
jejich členů, v případě potřeby,
vykonává-li soukromou praksi, je i sám léčiti.
Za toto léčení má právo na
honorář vůči těmto ústavům,
o jehož výši v případě sporu
rozhodne jeho nadřízený úřad.
Podrobná ustanovení o působnosti činovníků
a zřízenců jmenovaných v § 2
t. z., vydána budou ministerstvem veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy podle
potřeby v dohodě s jinými ministerstvy, zejména
pokud by šlo o otázky technické s ministerstvem
veřejných prací, a to na základě
zvláštního zákona, jimž upravena
bude veřejná služba zdravotní (§
7 zák. o župních a okresních úřadech).
Do té doby zůstávají v platnosti ustanovení
dosavadní, neodporující tomuto zákonu.
Okrsky, pro něž ustanovení budou lékaři
pro obstarávání agend zdravotně policejních
a ostatních agend tímto a jinými zákony
vytčených, určí podle místních
potřeb a zejména vzhledem k povaze a počtu
obyvatelstva státní správa, která
bude rozhodovati i o budoucích změnách.
Státní správa určí i sídlo
lékaře.
Podrobná ustanovení vydána budou nařízením.
Úprava právních poměrů státních
lékařů v oboru zdravotní policie a
ostatního zdravotně policejního personálu
provedena bude podle zásad pro úředníky
a zřízence státní s obdobnou kvalifikací,
obsažených v zákonu ze dne 25. ledna 1914,
cis. 15 ř. z., o služebním poměru státních
úředníkův a státního
služebnictva (služební pragmatika) a nařízeních
k němu vydaných s omezením, že u lékařů
vykonávajících soukromou praksi, připuštěn
je postup nejvýše do VII. hodnostní třídy.
Pro okrsky s mimořádně obtížnými
poměry místními, povolují se zvláštní
místní přídavky až do částky
500 Kč měsíčně. Bližší
ustanovení o časovém postupu lékařův,
ustanovených podle tohoto zákona a způsobu
poskytování místních přídavků
vydána budou nařízením.
Obvodní a obecní lékaři, pokud byli
ustanovení definitivně, převzati budou do
služby státní se započtením jejich
služební doby do pense, o převzetí obvodních
a obecních lékařů provisorních
a definitivních, jimž nebyl přiznán
nárok na zaopatřovací požitky, rozhodne
se v každém jednotlivém případě
podle ustanovení platných pro státní
úředníky se zřetelem na případné
platné úmluvy, pokud se týče nabytá
práva.
Za účelem převzetí nutno podati do
60 dnův ode dne, kdy zákon nabude účinnosti
u ministerstva veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy žádost za ustanovení
státním lékařem pro výkon zdravotní
policie podle tohoto zákona.
Ministr veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy může pro mimořádné
poměry tuto lhůtu i různě ustanoviti
pro jednotlivé správní obvody nebo jejich
části.
Nepodají-li obvodní neb obecní lékaři
do ustanovené lhůty žádost za ustanovení
podle tohoto zákona, má se za to, že se po
uplynuti lhůty dobrovolně bez jakýchkoli
nároků vzdávají místa dosud
zastávaného.
Obvodní a obecní lékaři, kteří
byli ustanovení podle dosud platných předpisů
před 28. říjnem. 1918 a podali sice včas
žádost za ustanovení státním
lékařem podle tohoto zákona, avšak nebyli
jmenováni, budou dání na odpočinek
a budou jim poskytnuty zaopatřovací požitky,
pokud by na ně měli nárok podle dosud platných
zákonů; při tom rozhodujž jedině
otázka odborné kvalifikace a zájem státu.
Bylo-li však prokázáno, že tito lékaři,
když již byli na svých místech úřady
republiky Československé třebas prozatímně
ustanovení nebo potvrzení, dopustili se jednání
namířeného proti státu Československému,
budou bez jakýchkoli nároků propuštěni,
při čemž jest vyhrazeno trestně je stihati.
Obvodním a obecním lékařům,
pokud přejatí budou do služby státní,
odpouští se nařízená státní
zkouška lékařská (zkouška fysikátní),
slouží-li až do převzetí déle
než 5 let.
Ministr veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy může obvodním a obecním
lékařům, kteří nevykazují
pětiletou služební dobu, povoliti přiměřenou
lhůtu k této zkoušce.
Jmění pensijního fondu obecních a
obvodních lékařů v Čechách,
zřízeného zákonem ze dne 17. dubna
1906, čís. 34 z. z. a jiných fondů
veřejných ke stejnému účelu
určených, přechází s veškerými
právy a závazky do vlastnictví státu.
Obce jsou povinny, aby spolupůsobily při výkonu
tohoto zákona.
Věcné potřeby a nutná zařízení
opatří obec, pokud se týče župa
(§ 31 a násl. zákona o župních
a okresních úřadech).
V případech zvláštního zřetele
hodných, může býti k účelům
těm poskytnut státní příspěvek.
Zákonem tímto zrušuje se platnost dosavadních
ustanovení zákonných, pokud jsou s ním
v odporu.
Zákon tento začne účinkovati v době
po vydání vládních nařízení
o svazech zemských, župních a okresních
úřadech a zákonů, jimiž bude
upravena potřebná k tomu finanční
úhrada.
Provedením zákona pověřuje se ministr
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy v souhlasu se zúčastněnými
ministry.