Těžké poměry hospodářské,
zdravotní i sociální, způsobené
válkou, vyžadují mnohdy rychlých a nepředvídaných
opatření, která pro naléhavost věci
není možno uskutečniti zákonem. Již
za trvání republiky Československé
bylo nutno některá taková opatření
učiniti nařízením vládním,
která opírala se o rakouský zákon
ze dne 24. července 1917, č. 307 ř. z., který
až dosud platí podle zákona ze dne 28. října
1918, č. 11. sb. z. a n. Poněvadž však
zákon onen nenabyl nikdy platnosti na Slovensku, mohlo
by býti sporno, mají-li taková nařízení
platnosti na Slovensku, kde platí dosud zákony uherské
obsahující dalekosáhlá výjimečná
opatření a zmocnění vlády pro
případ války.
Kdyby při této nesrovnalosti mezi zákony
rakouskými a uherskými měla se činiti
i nadále potřebná nutná opatření
cestou nařizovací, bylo by nutno, aby nařízení
ta odvolávala se na dvojí zákony zmocňovací,
což se stanoviska zákonodárné techniky
působilo by nesporně vážné obtíže.
Vláda proto předložila osnovu zmocňovacího
zákona, kterým se umožňuje učiniti
taková opatření na stejném základě
platném na celém území republiky.
V § 1. vyslovuje se jasně, že úprava mimořádných
poměrů tímto způsobem může
se státi jen při poměrech hospodářských
nebo zdravotních, při čemž poměry
sociální i pod tyto dva pojmy se zahrnují.
Jinak zákon (§ 3.) zabezpečuje zákonodárným
sborům dostatek včasné příležitosti,
aby mohly učiněná opatření
posouditi a o dalším jejich trvání rozhodnouti.
To vyplývá z ustanovení § 3., podle
něhož nařízení, o která
jde, musí býti předložena v krátké
lhůtě zákonodárnému sboru resp.
stálému výboru podle § 54. úst.
list. Nedodržení předepsané předkládací
lhůty má v zápětí, že
nařízení pro futuro pozbývají
platnosti zrovna jako tehdy, když aspoň jedna sněmovna
nebo stálý výbor podle § 54. úst.
list. odepře souhlas k předloženému
nařízení.
Navrhuje proto ústavní výbor, aby Národní
shromáždění usneslo se na připojeném
zákoně.
Dr. Hnídek, v. r. | J. Malypetr, v. r. |
Vláda se zmocňuje, aby pro úpravu mimořádných
hospodářských nebo zdravotních poměrů,
způsobených válkou, použila cesty nařizovací,
kde by jinak bylo třeba zákona, když se toho
jeví nutná potřeba a když by průtah,
spojený s předložením věci sboru
zákonodárnému, byl věci na újmu.
Zmocnění toto nevztahuje se však na úpravu
poměrů ústavních a politických
vůbec a poměrů finančních,
pokud se jimi ukládají státní pokladně
trvalá břemena nebo jednotlivci jsou zatěžováni
veřejnými dávkami, a dále na úpravu
příslušnosti trestních soudů.
Vládním nařízením může
býti uložena i obcím povinnost, aby zároveň
spolu působily při jeho provádění.
Přestupky nařízení, vydaných
podle tohoto zákona, trestají politické úřady
na území dříve uherském administrativní
policejní vrchnosti a to peněžitou pokutou
až do 20.000 Kč - při nedobytnosti budiž
uloženo vězení, trvající však
nejvýše 6 měsíců - nebo tresty
na svobodě do 6 měsíců, dále
propadnutím předmětů, na něž
se trestní čin vztahuje, a konečně
ztrátou živnostenských oprávnění.
Tyto tresty mohou býti uloženy též současně;
trest na svobodě spolu s náhradním trestem
za nedobytnou pokutu nesmí činiti více než
jeden rok.
Vládní nařízení vydaná
podle tohoto zákona musí býti
předložena Národnímu shromáždění
nebo nezasedá-li, stálému výboru podle
§ 54. úst. listiny se žádostí za
dodatečné schválení, a to do osmi
dnů ode dne vyhlášení, jinak pozbývají
platnosti, od té doby, do kdy nejpozději měla
býti předložena. Rovněž pozbývají
platnosti, když některá sněmovna nebo
stálý výbor podle § 54. úst.
listiny výslovně odepře je schváliti,
a to od té doby, kdy usnesení se stalo. Vláda
jest povinna uveřejniti bez odkladu ve sbírce zákonů
a nařízení vyhlášku o tom, že
nařízení pozbylo platnosti.
Nařízení, vydaná vládou republiky
Československé podle zákona ze dne 24. července
1917, č. 307 ř. z. platí pro celé
území republiky Československé, pokud
není v nich výslovně ustanoveno jinak, nebo
pokud neodporují nařízením, která
platila pro území Československé republiky
ležící mimo Čechy, Moravu a Slezsko
před jejích vydáním a výslovně
nebyla zrušena.
Sazby trestní, stanovené v nařízeních
dosud vydaných, zůstávají v platnosti.
Vláda se pověřuje, aby provedla tento zákon,
jenž nabývá ihned účinnosti.
Vláda se zmocňuje, aby zrušila kterékoli
vládní nařízení, vydané
dosud k úpravě mimořádných
poměrů způsobených válkou.