V Podkarpatské Rusi a i v sousedních částech
Slovenska osadníci farních obcí (sel)
odvádějí určité dávky
plodinové z každoroční sklizně
buď odsypem anebo v hodnotě peněžní,
dále vykonávají každého roku
práce potahem nebo práce ruční
na pozemcích farářům, kantorům
i učitelům k užívání
přidělených a konečné dovážejí
farářům, tu i tam též kantorům
i dříví na otop zimní.
Odsyp děje se podle určité míry
(kobel - korec) podle výměry vlastních oreků
(příděl orné půdy) a vybývá
se z roční sklizně (rokovina), práce
potahové i ruční vyměřeny jsou
podle dní (denníky).
Původ těchto povinností sahá do pradávných
dob, kdy zřizovány byly v jednotlivých obvodech
správy farní a školní; má se
za to - ač o tom chybí doklady - že koblina
neb rokovina i povinné dny stanoveny byly již králem
Štěpánem a mluví se o nich jako o desátcích
kněžím.
Za vlády Marie Terezie (1740-1780) přidělena byla kněžím a ďákům půda v užívání, kterou pomáhali obdělávati přifařenci, a postupem času ustálil se způsob i míra těchto povinností tak, že
1. každý gazda (hospodář), jenž má více než 1/8 oreku (nad 4 jitra) vlastní orné půdy, odváděl z roční sklizně:
a) faráři (plebánovi) 2 korce a témuž obdělával potahem 1 den nebo ruční prací 2 dny.
b) kantoru pak odváděl 1 korec osypů.
2. Chalupník (židlář), jenž má pod 1/8 oreku, odváděl:
a) faráři 1 korec,
b) kantoru 1/2 korce
a prací ruční obdělával faráři 1 den.
3. Domkář pak obdělával pouze
faráři 1 den.
Odvádělo se a dosud se odvádí, podle
poměrů místních: žito, pšenice,ječmen,
oves, kukuřice, místy i seno, zelí zimní
(kapusta) a j. v.
Kde pak od starodávna povinni byli přifařenci
dovážeti dříví k otopu, i tato
povinnost trvale se ustálila. Tato plnění
tvořila od vzniku svého jistou část
příjmů farářových, kantorů
i učitelů.
Oprávněnými byli tedy a jsou dosud:
kněží-faráři, pak pěvci-kantoři
a učitelé církve řecko- i římsko-katolické,
kalvinské i helvetské, ba i kláštery
správu duchovní obstarávající
a povinnými jsou i byli přifařenci
gruntovní.
Tyto osoby zjišťovaly se při občasných
kanonických visitacích, za přítomnosti
zástupců světské vrchnosti, patrona
pokud se týče správních úřadů
a při tom zjišťovaly se též způsob
a míra vybývání.
Přesné takovéto vyšetření
svrchu uvedených povinností osadníků
stalo se již v letech 1802-1806, jak uvádí
se ve vládním dekretu z 21. dubna 185 2, jenž
stanoví, aby ložní poplatek farních
důchodů, vykázaný v seznamech z let
1802-1806, pokud byl placen in natura - také budoucně
podle míry tam stanovené odváděn byl
v přírodninách (in natura), a byl-li placen
v botových penězích a to v množství
v témže seznamu uvedeném ve stříbře.
Poslední soupis na základě kanonických
visitací pochází z roku 1896.
Vzhledem k opětovné projeveným přáním
obyvatelstva zahájil administrátor Podkarpatské
Rusi šetření za účelem zrušení
zmíněných povinnosti a na základě
usnesení vlády vydal pak dne 4. března 1920
pod číslem 3892 vyhlášku tohoto znění:
K uctění jubilea 70tiletých narozenin p.
presidenta Dra T. G. Masaryka prohlašuje vláda Československé
republiky slavnostním způsobem, že v nejbližší
době zruší kobliny a rokoviny i povinné
dny výkupem a upraví poměr mezi lidem a duchovními
resp. učiteli po vyslechnutí přání
lidu.
Ve dnech 9. a 10. března 1920 konala se pak na podnět
ministrů vnitra a zemědělství zvláštní
podrobná anketa o této věci v Užhorodě,
kterou řídil vicepresident zemské správy
politické v Čechách pan Karel Spora, osvědčený
znalec otázek vyvazovacích, a které se zúčastnil
též pan ministr pro sjednocení zákonodárství
a správy Dr. Milan Hodža. Ankety zúčastnili
se dále vedle členů direktoria a Národní
rady Podkarpatské Rusi také zástupci oprávněných
i povinných a to příslušníků
všech zúčastněných církví,
vyjma církev luteránskou, která odřekla
z toho důvodu, že má v Podkarpatské
Rusi pouze jednu faru a školu.
Zásadní odpor proti zrušení kobliny
a rokoviny i denníků byl jen potud, že věcně
projevena byla obava, bude-li lze na příště
po zrušení dotčených povinností
řádně obdělávati role farářů
a kantorů, po stránce formální pak
hájena byla církevní samospráva,
které - podle náhledů projevených
- jediné by příslušelo věc tu
upraviti, poněvadž až dosud touto cestou bývala
upravována.
Rozprava vyzněla celkem souhlasně v ten smysl, že
jest nutno jednati o zrušení břemen,
jimiž jednotliví osadníci jsou zatíženi,
současně bylo však lze postřehnouti,
že dosud není všem účastníkům
zcela ujasněna cesta, kterou se má postupovati,
to lze snadno vysvětliti u oprávněných
obavou, dostane-li se jim přiměřené
náhrady, aby neutrpěli úbytku na řádných
příjmech, a u povinných hlavně tím,
že nenalezlo u nich ohlasu navržené opatření,
aby jistina výkupní k zajištění
oprávněného vybavena byla právem zástavním.
Přihlížejíc k výsledkům
ankety právě zmíněné, předložila
vláda osnovu zákona o zrušení kobliny
a rokoviny a ostatních povinností podobných,
připomínajíc, že jde o zákon
rámcový na způsob zákona o zabrání
velkého majetku pozemkového ze dne 16. dubna 1919,
č. 215 sb. z. a n.
Zásada, podle které zmíněné
povinnosti za přispění státu se zrušují,
vyslovena jest v § 1 a to prozatím pouze pro příslušníky
církve řecko-katolické; úprava otázky
této pro ostatní církve ponechává
se po vyšetření poměrů době
pozdější.
Podrobnější provedení zásady
v § 1. vyslovené vyhrazeno jest podle § 2 další
úpravě a to pro území Podkarpatské
Rusi sněmu tohoto území ve smyslu §
3. odst. 4. ústavní listiny ze dne 29. února
1920, č. 121 sb. z. a n., a pro Slovensko, kdež těchto
případů bude patrně méně,
vládnímu nařízení, které
samozřejmé bude se shodovati v podstatě s
úpravou na Podkarpatské Rusi.
§ 3. stanoví zatímní opatření
pro přechodnou dobu, aby nenastalo vakuum; aby dohoda obou
stran zmíněná v odst. 1. uskutečnila
se všude podle stejných zásad, vyhrazena jest
v odst. 2. jednotná úprava vládním
nařízením, jímž bude určeno,
před kterým úřadem dohoda má
se státi, resp. jemu oznámiti, co má býti
podkladem dohody a pod.; k odst. 3. se poznamenává,
že náhrada peněžní byla již
dříve - jak shora uvedeno - všeobecně
stanovena pro všecky druhy povinností zmíněných
úřady církevními.
Ježto jde zatím o pouhý zákon rámcový,
není zapotřebí již nyní obírati
se podrobnostmi, zejména stanovením výše
státního příspěvku a vláda
vyhrazuje si v té věci podati podrobné návrhy
sněmu Podkarpatské Rusi.
Výbor právní připojuje se k vládnímu
návrhu a doporučuje k ústavnímu schválení
připojenou osnovu zákona.
předseda. | zpravodaj. |
Rozpočtový výbor souhlasí, aby povinnosti
v § 1. vládního návrhu zákona
uvedené, byly zrušeny za přispění
státu, a aby pro území slovenské byl
způsob zrušení, jakož i míra přiměřené
náhrady upraveny vládním nařízením
po slyšení příslušných úřadů.
Rovněž i sněmu Podkarpatské Rusi budiž
vyhrazeno určiti způsob tohoto zrušení
a stanoviti míru náhrady.
Rozpočtový výbor připojuje se ku zprávě
výboru právního a navrhuje slavnému
Národnímu shromáždění,
aby navržený vládní zákon přijat
byl ve zněm přijatém výborem právním.
předseda. | zpravodaj. |
Na starých zvyklostech založené povinnosti přifařených a přiškolených osadníků řeckokatolické církve v Podkarpatské Rusi a na Slovensku:
a) odváděti farářům, kantorům a učitelům určitou dávku z vlastní sklizně roční t. zv. koblinu neb rokovinu;
b) konati jim t. zv. robotní dny či denníky, buďsi potahem anebo ruční prací na pozemcích farních i školských;
c) přivážeti jim potřebné dřiví k otopu;
d) v náhradu za povinnosti uvedené pod písm. a)-c) odváděti roční peněžitou dávku
se zrušují za přispění států.
Sněmu Podkarpatské Rusi vyhražuje se určiti
způsob tohoto zrušení a stanoviti míru
přiměřené náhrady pro oprávněné,
jakož i upraviti řízení po slyšení
příslušných úřadů
církevních a školských.
Pro území Slovenska budou způsob zrušení,
míra přiměřené náhrady
pro oprávněné i řízení
upraveny vládním nařízením
po slyšení příslušných úřadů
církevních a školských.
Dokud zrušení podle § 2. nebude pravoplatně
provedeno, ponechává se na vůli obou stran,
t. j. oprávněných farářů,
kantorů i učitelů a povinných osadníků,
aby se dohodli o způsobu, jakosti a míře
zatímného vybývání.
Podrobnější ustanovení o tom, jak se
dohoda tato má uzavírati, vydána budou vládním
nařízením.
V případech, kde nedocílí se dohody,
jsou povinni osadníci, jichž se týče,
platiti oprávněným farářům,
kantorům i učitelům náhradu za dosavadní
naturální dávky a práce potažní
i ruční podle stanovené peněžní
hodnoty.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem, kdy bude vyhlášen; ministrům vnitra,
pro sjednocení zákonodárství a veřejné
správy, financí, zemědělství
a spravedlnosti se ukládá, aby zákon tento
provedli.