Tímto vládním návrhem má se
docíliti jednotnosti v započítání
služebních let jednak profesorů a hlavních
učitelů na školách středních,
pokud je ztrávili na školách nižší
kategorie, jednak profesorů náboženství,
pokud je ztrávili v duchovní správě.
Na středních školách a ústavech
učitelských působí profesoři
a hlavní učitelé, kteří původně
byli učiteli na obecných a občanských
školách, potom rozšířili svou učitelskou
způsobilost pro školy střední a byli
na těchto školách ustanoveni. Jsou to především
mnozí hlavní učitelé na učitelských
ústavech a profesoři tělocviku a hudby. Hlavním
učitelům na učitelských ústavech
bylo možno podle výnosu min. kultu a vyučování
č. 36.514-XII asi 1907 ze dne 25. ledna 1918 započísti
nejvýše 14 let 2 měsíce ze služby
na školách nižší kategorie. Započítání
toto se děje podle zvláštního klíče.
Profesorům tělocviku a profesorům hudby není
možno podle dosavadních předpisů započísti
ze služebních let ztrávených na školách
nižší kategorie před zkouškou způsobilosti
pro školy střední nic. Po zkoušce způsobilosti
pro školy střední započítávalo
se jim podle zákona ze dne 24. února 1907, ř.
z. č. 55, ze služby na škole nižší
kategorie nejvýše osm let, ale jen tehdy, ztrávili-li
služební léta jako učitelé definitivní.
Podle zákona ze dne 28. července 1917, mohl sice
ministr kultu a vyučování v jednotlivých
případech vzíti zřetel ke služebním
létům po zkoušce způsobilosti i v postavení
nedefinitivním, avšak praxe tato se jeví nejednotnou.
Podle zákona pak ze dne 23. května 1919 se sice
započítává služba ztrávená
na školách nižší kategorie dvěma
třetinami, ale jen tehdy, byla-li ztrávena na těchto
školách po zkoušce způsobilosti pro školy
střední. Na služební léta před
středoškolskou způsobilostí se zřetel
nebere.
Tím pak, že učitelům na školách
obecných a měšťanských podle zákona
ze dne 23. května 1919 se započítává
pro zařadění do platů hodnostních
tříd i do časového postupu veškerá
služební doba od složení zkoušky
způsobilostí pro školy obecné před
působností toho zákona ztrávená,
stalo se, že mnoho profesorů (hlavních učitelů)
s delší dobou služební zůstalo
za těmi svými kolegy, kteří setrvali
na škole obecné nebo občanské.
Tento zákon má tyto nesrovnalosti vyrovnati. Je
to nejen akt spravedlnosti vůči této kategorii
učitelů, nýbrž i zájem příslušných
škol. Učitelé obecných a občanských
škol jsou podle zákona ze dne 23. května 1919
zařaděni do hodnostních tříd
jako zaměstnanci státní; je spravedlivo hodnotiti
stejně službu profesorů (hlavních učitelů)
ztrávenou na školách obecných a občanských.
Při tom ovšem nutno přihlížeti
k tomu, že časový postup učitelů
obecných a občanských škol se řídí
podle skupiny C a D státních zaměstnanců,
časový postup profesorů podle skupiny A.
Dále nutno míti na zřeteli ustanovení
zákona ze dne 23. května 1919, dle něhož
ze služební doby dosavadních skutečných
učitelů tělocviku a hudby nepočítá
se do výměry pětiletních přídavků
tolik let, o kolik let byla jejich studia kratší než
studia vědních oborů.
Pokud se týká započtení služební
doby středoškolských profesorů náboženství,
ztrávené na školách nižší
kategorie nebo v duchovní správě, má
se tímto zákonem splniti dávný požadavek
těchto učitelů. I zde jsou směrodatny
zřetele svrchu uvedené. Odlišuje se tu přesně
služba ztrávená v povolání školském
od služby v duchovní správě. Ona se
započítává - kromě dvou let
- plné, byla-li ztrávena na školách
s právem veřejnosti s učebnou povinností
aspoň deseti hodin vyučovacích týdně,
tato pouze polovicí, z důvodu, že tato služba
není téhož druhu jako učitelské
povolání.
Zákon tento týká se celkem malého
počtu učitelstva, takže náklad finanční
je nepatrný. Podotýkáme ještě,
že zvláště vzhledem k nynějšímu
nedostatku učitelstva středoškolského
jeví se býti nutným odstraniti dosavadní
nesrovnalosti i při této malé části
středoškolského učitelstva, aby onen
nedostatek se nestal ještě citelnějším,
ježto mnozí by raději se vrátili na
školy obecné a občanské, kde by měli
hmotné postavení výhodnější.
Zákon tento má zřetel vlastně k minulosti,
pokud se týká budoucnosti, školská správa
se jistě postará ve smyslu resoluce zákona
ze dne 23. května 1919 o rovnocenné předběžné
vzdělání profesorů středoškolských.
Státně zřízenecký výbor
navrhuje, aby Národní shromáždění
návrh tohoto zákona schválilo.
předseda | zpravodaj. |
Kulturní výbor souhlasí se zprávou
a návrhem výboru státně zřízeneckého.
předseda. | zpravodaj. |
Profesorům a hlavním učitelům na školách
středních jest pro postup do vyšších
platů započísti také služební
dobu, ztrávenou na školách nižší
kategorie s právem veřejnosti po zkoušce způsobilosti
pro školy obecné, celým rozsahem kromě
čtyř let. (Změna čl. III. § 11.
a čl. IV. § 16., 17. a 18. zákona ze dne 24.
února 1907, ř. z. č. 55, a § 10. zákona
ze dne 23. května 1919, sb. zák. a nař. č.
275.)
U profesorů tělocviku a hudby, jimž ve smyslu
§ 1. tohoto zákona se ze služební doby
ztrávené na školách nižší
kategorie odpočítávají čtyři
léta, odpadá, další odečtení
ze služební doby podle § 9. zákona ze
dne 23. května 1919, sb. z. a n. č. 275, oněm
však z nich, kteří na školách nižší
kategorie ztrávili po zkoušce způsobilosti
méně nežli 4 léta, odečte se
ve smyslu uvedeného § 9. ještě ona doba,
o kterou jest doba na školách nižší
kategorie ztrávená kratší nežli
4 léta.
Profesorům náboženství na středních
školách jest pro postup do vyšších
platů započísti služební dobu
ztrávenou na školách nižší
kategorie s právem veřejnosti aspoň s úvazkem
10 týdenních hodin, exhortu v to nepočítajíc,
v celém rozsahu kromě dvou let; službu ztrávenou
v duchovní správě nebo na školách
nižší kategorie s menším úvazkem
jest započísti polovinou. (Změna § 53.,
odst. 4. zákona ze dne 28. července 1917, ř.
z. č. 319).
Provésti tento zákon ukládá se ministru
školství a národní osvěty v dohodě
s ministrem financí.