Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Podúředníkům při státních
báňských podnicích, vztahuje-li se
na ně služební pragmatika (zákon ze
dne 25. ledna 1914, č. 15, pokud se týče
č. 16 ř. z.), přiznává se hodnost
veřejných úředníků státu
československého a zařaďují se
do tříd hodn. státních úředníků
za podmínek a podle pravidel v §§ 2. a 3. stanovených.
1. Vykáže-li se podúředník, který
byl přijat podle platných ustanovení do podúřednické
kategorie, nepřetržitou dobou 5letou v některém
odvětví státní báňské
správy počítajíc ode dne, kterého
složil závěrečnou zkoušku na báňské
škole, po případě nižší
škole průmyslové, škole mistrovské,
2roční škole obchodní, neb jiném
rovnocenném ústavě anebo kterého složil
pro zednické mistry předepsanou zkoušku a může
se zároveň vykázati nejméně
20letou úhrnnou službou státní, zařaďuje
se do skupiny D, v § 52. služební pragmatiky
uvedených.
2. Nemá-li podúředník předběžného
vzdělání v bodu 1. stanoveného a byl
přijat jako býv. déle sloužící
poddůstojník anebo legionář, prokáže-li
se nejméně 20letou úhrnnou službou státní
a nejméně 7letou službo v kancelářském
a účetním oboru na státních
báňských podnicích, zařaďuje
se rovněž do skupiny D v § 52. služební
pragmatiky uvedené.
Podúředníci, v § 2. uvedení,
zařaďují se do onoho platového stupně
příslušné hodnostní třídy,
který odpovídá jejich požitkům
včetně služebních dosavad 5letých
přídavků a paušálů na
ošacení.
Nekryjí-li se jejich požitky s určitým
platovým stupněm úřednickým,
zařaďují se do stupně nejblíže
nižšího a vyměřuje se jim v náhradu
za rozdíl mezi jejich nově vyměřeným
požitkem v kategorii úřednické a svrchu
zmíněným požitkem v kategorii podúřednické
do pense nevpočítatelný přídavek,
který se při příštím postupu
do vyššího stupně platového zvýšením
platu zruší.
Podúředníci, kteří neslouží
po dobu v § 2. vyznačenou, zůstávají
v hodnosti podúřednické potud, pokud nedosáhnou
služební doby v tomto paragrafu stanovené.
V podúřednické hodnosti postupují
podle dosavadní pro podúředníky stanovené
platové stupnice (2leté po případě
3leté).
Služební doba ztrávená v platovém
stupni podúřednickém započítá
se při posledním jmenování podle §
2. a 3. do postupu v tom platovém stupni, do kterého
byl zaměstnanec jako úředník zařaděn.
Tito úředníci budou míti název:
A. při provozu: v XI. hodn. třídě "důlní", v X. hodn. třídě "naddůlní", v IX. hodn. třídě "hormistr" po případě "huťmistr" a v VIII. hodn. třídě "vrchní hormistr", po případě "vrchní huťmistr".
B. v kancelářích: v XI. hodn. třídě
"báňský asistent", v X. hodn. třídě
"báňský oficiál", v IX.
hodn. třídě "báňský
kontrolor" a v VIII. hodn. třídě "vrchní
bánský kontrolor".
Zaměstnancům státních báňských
podniků, pokud se na ně jako na státní
sluhy vztahuje služební pragmatika anebo pokud náležejí
dosud jako prozatímní dozorci do stavu dělnictva
podle § 131. ob. hor. zákona přiznává
se hodnost podúředníků státu
čs. a zařaďují se do stupnice služného,
stanovené pro podúředníky zákonem
ze dne 7. října 1919, sb. zák. a nař.
č. 541.
Zařadění toto jest závislým od toho, splní-li zaměstnanec podmínky v tomto paragrafu pod 1, 2 a 3 stanovené:
1. a) Vyučil-li se řemeslu kovodělnému a složil-li úředně ustanovenou jak topičskou, tak i strojnickou zkoušku nebo zkoušku šoférskou anebo
b) může-li se vykázati nejméně 5letou praxí jako lama nebo rubač anebo předák u jiného odvětví a absolvoval s prospěchem buď pokračovací hornickou školu v Kopistech u Mostu, anebo této na roveň postavenou jinou pokračovací školu, po případě pokračovací školu obchodní, nebo
c) má-li 5letou praxi v účetnictví u státních báňských podniků s dobrou kvalifikací a absolvoval některou školu pokračovací anebo obchodní;
2. zastává-li nejméně 5 let místo úředně ohlášeného dozorce v jámě nebo na povrch, anebo má-li 5letou služební dobu při obsluze parních kotlů nebo strojů anebo jest nejméně 10 let silou kancelářskou;
3. je-li po 30 let v úhrnné službě státní.
V příčině státních sluhů
platí tato ustanovení jen potud, pokud použití
všeobecného zákona o jmenování
sluhů podúředníky není pro
ně výhodnějším.
Zaměstnanci státních báňských
podniků ze stavu dělnictva (§ 131. ob. hor.
zákona), kteří sice splnili podmínky
v § 8. (bod 1 jakož i bod 2.) vyjmenované, jsou
však v úhrnně službě státní
méně než 30 ale více než 20 let,
zařaďují se do kategorie státních
sluhů, na něž se vztahuje služební
pragmatika s požitky, stanovenými zákonem ze
dne 7. října 1919, sb. zák. a na. č.
541. V této kategorii postupují potud, pokud nedosáhnou
úhrnné služební doby v § 8. stanovené.
Při zařaďování zaměstnanců
ze stavu dělnického do kategorie sluhovské,
po případě podúřednické,
jest připočítati do postupu v těchto
jmenovaných kategoriích dosud ztrávenou služební
dobu stabilní v největší výměře
5 let.
Rozdíl mezi jejích dosavadním výdělkem
za uplynulý rok bez dětských přídavkův
a platovým stupněm včetně místního
přídavku kategorie sluhovské po případě
podúřednické, bude jim vyplácen jako
do pense, nevpočitatelný přídavek,
který bude při postupech do vyšších
stupňů platových o zvýšení
platu včetně místního přídavku
zkrácen.
Veškerá nařízení býv.
rak. ministerstva veřejných prací po případě
orby, týkající se zvýšení
požitků služebními přídavky,
zůstávají pro ty zaměstnance, kteří
jsou dnem vyhlášení tohoto zákona v
službách státu jako podúředníci,
v účinnosti.
Pro zaměstnance, kteří do kategorie sluhovské
neb podúřednické jmenováni byli ze
stavu dělnictva po dni vyhlášení tohoto
zákona, neplatí tato nařízení,
vyjma o přídavku na ošacení.
Je-li v tomto zákoně zmínka o úhrnné
službě státní, rozumí se touto
službou léta ztrávená ve stabilním
i nestabilním dělnickém stavu, dále
doba započtená na základě zvláštních
ustanovení.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Provésti zákon ukládá se ministru
veřejných prací v dohodě s ministrem
financí, vnitra, sociální péče
a s ministrem pro sjednocení zákonodárství
a organisace správy.
[Úředníci, kteří dosud byli
jmenováni z kategorie podúřednické,
byli zařaďováni vesměs do skupiny E
dle § 52. služební pragmatiky, i když jejich
předběžné vzdělání
odpovídalo podmínkám vyjmenovaným
v § 2 odst. 1 navrženého zákona. Podle
tohoto zákona budou však zařaděni do
skupiny D i oni zaměstnanci, jichž předběžné
vzdělání neodpovídá podmínkám
v § 52. služební pragmatiky stanoveným,
jelikož jejich pracovní úkony spadají
skoro výhradně do služby účetní
(§ 2. odst. 2.). Zařadění těchto
zaměstnanců jest přechodným a jedná
se v tomto případě jen o 20 podúředníků.]
Při státních báňských
podnicích v Mostě, v Příbrami a Sv.
Jáchymově jsou obsazena místa dozorčího
personálu v jámě a na povrchu, dále
místa kancelářských sil administrativních
z části zaměstnanci kategorie podúřednické
a sluhovské. Mimo to byla i část strojníků
a topičů bývalou vládou zařaděna
do kategorie státních sluhů. Ostatní
dozorci, strojníci a topiči zůstali jako
dělníci na denní plat; ač se mohou
vykázati stejným předběžným
vzděláním, praxí a služební
dobou jako jejich druhové, protože míst pro
tato dozorecká místa systemisovaných v kategorii
podúřednické a sluhovské není
dostatek.
Poměry zaměstnanců s obdobným předchozím
vzděláním v stejné služební
činnosti byly u jiných odvětví správy
státní již zákonně upraveny.
Podle těchto zákonů mohou zaměstnanci
kategorie státních sluhů a podúředníků
dosáhnouti hodnostních tříd úřednických,
splnili podmínky těmito zákony předepsané.
Není tedy divu, že se i zaměstnanci při
státních báňských podnicích
upomínají o úpravu služebních
poměrů tím spíše, že nehledě
ke kvalifikaci a služebním létům z větší
části ve svém přidělení
služebním mají i větší zodpovědnost
za životy dělnictva a majetek státní.
Jest tedy nejvýše spravedlivo, aby i poměry
na státních báňských podnicích
byly upraveny obdobně a v duchu vydaných již
zákonů podle následujících
směrnic:
Do této kategorie jsou zařaděni dozorci v
jámě na hutích, v úpravnách,
při stavbách, při strojích, dále
kancelářský personál, a mi to i personál
pověřený správou skladišť.
Bývalou rakouskou vládou byli dříve
na zodpovědnějších místech v
kancelářích a hlavně při správě
skladišť jmenováni od případu k
případu kvalifikovaní podúředníci
netechnickými úředníky. Toto jmenování
od roku 1911 nemělo více místa, tak že
zaměstnanci tito zůstávali i na dále
v kategorii podúřednické.
Podúředníci státních báňských
podniků, pokud nevyšli z řad déle sloužících
poddůstojníků, mají následující
vzdělání:
Obecnou po případě měšťanskou
školu, báňskou školu (nižší),
s odbornou zkouškou, po případě nižší
školu průmyslovou, mistrovskou školu, zkoušku
pro zednické mistry, dvouroční obchodní
školu a pod., a víceletou dělnickou praxi a
pak praxi v služebním přidělení
provisorního dozorce, pokud jsou zaměstnáni
u provozu.
Bylo by tedy s ohledem na shora zmíněnou úpravu
v jiných odvětvích státní správy
zařaditi i podúředníky při
státních báňských - podnicích,
pokud zaměstnanci tito podléhají zákonu
o služební pragmatice ze dne 25. ledna 1914, ř.
z. č. 16, do kategorie úřednické,
stanoviti jim podle výše jejich dosavadního
platu, stanoveného podle zákona ze dne 7. října
1919, včetně služebních přídavků
a paušálů, požitky stejného, po
případě, jsou-li dosavadní požitky
vyšší, tedy nejblíže nižšího
platového stupně v kategorii státních
úředníků a v náhradu za případný
rozdíl mezi jejich nynějším podúřednickým
a úřednickým platem vyměřiti
jim do pense nevpočítatelný služební
přídavek, který se při postupu zvýšením
platu zkrátí.
Do této kategorie jest zařaděna, jak svrchu
řečeno, pouze část zaměstnanců,
vyšlá z řad kvalifikovaných dělníků,
kteří jako strojvůdci, topiči, dozorci
na dole a na povrchu, jakož i kancelářský
personál byli určeni k tomu, aby za stávek
zajišťovali nejnutnější provoz státních
dolů a hutí, jsouce vázáni ve službě
předpisy zákona o služební pragmatice.
Za bývalé rakouské vlády byli kvalifikovaní
dělníci zařaďováni do kategorie
sluhovské po případě podúřednické
tím způsobem, že se jim z dosavadní
služební doby ztrávené v kategorii dělnické
připočetlo nejvýše 5 let do postupu
v kategorii sluhovské po případě podúřednické,
tak že byli zařaděni po nejméně
5leté státní službě do druhé
platové stupnice. Rozdíl mezi základní
roční mzdou (při 365 směnách,
a platem podle stupnice sluhovské po případě
podúřednické vyplácen jim byl jako
osobní přídavek nevpočítatelný
do pense, který se zmenšoval při pozdějším
povyšování o zvýšení platu
a místního přídavku.
Tuto praxi bylo by i při nynější úpravě
zachovati s tou obměnou, že se osobní přídavek
vypočte z rozdílu průměrně
roční mzdy při 365 směnách
a platem sluhovským po případě podúřednickým.
Výhody býv. rak. vládou podúředníkům
přiznávané (služební přídavek)
mimo přídavku na ošacení bylo by zrušiti.
Jelikož zákonem o minimálních mzdách
pro horníky všechny přídavky, až
na přídavek pro děti byly zahrnuty do výměry
nejnižší mzdy, bylo by při jmenování
dělníků do kategorie sluhovské po
př. podúřednické dbáti toho,
aby zmíněný osobní přídavek
vyměřován byl s ohledem na to, že drahotní
přídavky sloučeny byly s nejnižší
mzdou a že přídavek na děti jest vyjádřen
v drahotním přídavku stanoveném pro
podúředníky a sluhy zákonem ze dne
7. října 1919.
Ježto ti zaměstnanci kategorie státních
sluhů, kteří mají odborné vzdělání,
byli by v nevýhodě proti těm, kteří
tohoto vzdělání nemají a pouze na
základě svého osvědčeného
praktického působení byli jmenováni
do kategorie státních sluhů, byl na toto
předběžné vzdělání
vzat zřetel a oni zaměstnanci, kteří
složili zkoušku strojnickou a topičskou a zastávají
po delší čas místa topičů,
strojmistrů anebo dozorců při strojních
zařízeních anebo absolvovali s prospěchem
pokračovací školu báňskou v Kopistech
u Mostu anebo jinou rovnocennou školu pokračovací
byli zařaděni do kategorie podúřednické.
Dále byl vzat zřetel na dělníky s
kvalifikací stanovenou v § 8. pro podúředníky,
nesplnili-li úplně podmínky v tomto §
vytčené tím, že jmenováni budou
zatím sluhy a postoupí, až tyto podmínky
splní, do kategorie podúřednické.
Státně zřízenecký výbor
doporučuje Národnímu shromáždění
zákon tento ku ústavnímu schválení.
předseda. | zpravodaj. |