Ministr financí se zmocňuje, aby rozšířil
potravní daň na čáře v Praze,
Brně a Bratislavě na části těchto
měst, ležící doposud mimo čáru,
jakož i na předměstské obce, a prohlásil
i další města za uzavřená
pro vybírání potravní daně,
pokud tato města sama nebo s předměstskými
obcemi, mají více než 80.000 obyvatelů.
V místech, v §u 1. uvedených, vybírá
se potravní daň dle přiložené
sazby, tvořící část tohoto
zákona, z předmětů v sazbě
vyjmenovaných na čáře, která
uzavřené území ohraničuje.
Finanční správa určí na obvodu
území pojatého do čáry daně
potravní, jakož i vnitř tohoto území
(nádraží, přístavy, jatky a pod.)
místa, kde vstup poplatného zboží do
uzavřeného území jest dovolen, a zařídí
na místech těch úřady pro vybírání
potravní daně na čáře.
Doprava poplatného zboží na jiných místech
jest dovolena jen na předběžné ohlášení
a zvláštní povolení.
Kdyby na obvodu čáry potravní daně
z ohledů místních nebo v zájmu účelného
a snadného střežení čáry
úřad pro vybírání potravní
daně nebyl zřízen přímo na
místě, kde čára protíná
veřejnou cestu k dopravě poplatného zboží
určenou, nýbrž buď uvnitř nebo
vně čáry daně po travní, jest
povinen každý, kdo dopravuje v místech těch
poplatné zboží do uzavřeného
území, v případě prvém
od místa vstupu do území čáry
až k úřadu užíti jedině
veřejné cesty vykázané k dopravě
zboží, v případě druhém
dříve, než přestoupí čáru,
se zbožím dostaviti se k úřadu a po
zdanění jeho užíti k další
dopravě do území čáry vykázané
cesty.
Finanční úřad může, uzná-li
toho potřebu, stanoviti pro určitý úsek
čáry, nebo celý její obvod, na dobu
určitou nebo do odvolání, že i jiné
zboží smí býti dopravováno směrem
do uzavřeného území pouze na cestách
vykázaných pro zboží poplatné.
Nešetření těchto ustanovení jest
důchodkovým přestupkem a trestá se
pokutou od 10 K do 1000 K.
Potravní daň na čáře povinen
jest zaplatiti každý, kdo poplatné zboží
dopravuje do obvodu čáry daně potravní,
a to hned při překročení čáry
s odchylkou v §u 3. vytčenou, neb uvnitř čáry
před výstupem z prostoru vykázaného
pro vybírání daně.
Kdyby na uzavřeném území za účelem
prodeje byla ve větším rozsahu chována
zvířata, nebo byly vyráběny předměty
podle sazebních položek 2. až 11., pokud se týče
13. až 16., jest ministr financí zmocněn, rozšířiti
potravní daň podle tohoto zákona i na zvířata,
neb i na předměty právě uvedené
a stanoviti nařízením způsob placení
daně.
Kdo dopravuje poplatné zboží do uzavřeného
území, jest povinen, dostaviti se s tímto
zbožím k úřadu potravní daně,
a ústně nebo písemně ohlásiti
úřadu druh a množství (váhu)
jeho podle sazebního označení a zaplatiti
příslušnou potravní daň s příslušnými
přirážkami, načež obdrží
platební stvrzenku úřadem vydanou.
Finanční orgánové mají právo,
přesvědčiti se prohlídkou o správnosti
udání strany, při čemž strana
je k vyzvání povinna předložit orgánům
těm průkazy vztahující se ke zboží,
podati žádané vysvětlení a vykonati
pokud možno pomocné práce.
Mají-li úřady pochybnost o váze zboží,
a není-li možno skutečnou váhu zjistiti
hned na místě, je strana povinna za úřední
intervence dáti zjistiti váhu na nejbližší
veřejné váze.
Má-li strana za to, že vyměřením
daně buď co do sazebního posuzování
zboží nebo co do množství váhy
je zkrácena, musí námitky své podati
úřadu ihned, pokud zboží ještě
je v úředním řízení.
Úřad jest povinen, ihned vyšetřiti učiněné
námitky a zjistiti skutečnosti, jež mají
vliv na rozhodnutí o učiněných námitkách;
dále má úřad, je-li toho pro sazební
posouzení zboží zapotřebí a je-li
to možno, poříditi v přítomnosti
stran dva úřední vzorky a tyto vzorky s protokolem
sepsaným o námitkách strany předložiti
nadřízenému úřadu k rozhodnutí.
Strana je povinna, složiti při úřadě
zálohu na spornou daň i s přirážkami
nebo daň tu zplna zajistiti.
Nepodá-li strana námitek, pokud zboží
je ještě v úředním řízení,
ztrácí právo, bráti zapravenou daň
později v odpor, vyjímajíc možné
početní chyby.
Potravní daň na čáře nevybírá se:
1. nedosahuje-li potravní daň s přirážkami z každého druhu zboží podle sazby aspoň 20 h;
2. dopravují-li se přes čáru "corpora delicti", je-li při tom šetřeno podmínek, jež stanoveny jsou v prováděcím nařízení;
3. když drobný dobytek, který z hospodářských
důvodů vystoupil z uzavřeného území,
opět se vrací za podmínek stanovených
prováděcím nařízením.
Poplatné zboží, jež má být
uzavřeným územím pouze provezeno,
nepodléhá dani na čáře.
Průvoz takového zboží územím
potravní dané na čáře upraven
bude cestou nařizovací. Ministr financí jest
zmocněn stanoviti a vybírati přiměřený
poplatek za úřední doprovod takového
zboží územím potravní daně
na čáře
Podél čáry daně potravní a
to uvnitř této čáry, ustanoví
finanční úřad hledíc k místním
poměrům kontrolní území, jehož
šíře měřena od čáry
dané potravní nemá zpravidla přesahovati
2 km.
Úchylky dovoleny jsou z příčin místních
zvláště tam, kde úřad potravní
daně jest uvnitř čáry, nebo z ohledů
kontrolních tam, kde by podloudné pronášení
poplatného zboží nabylo většího
rozsahu. V místech takových může finanční
úřad rozšířiti kontrolní
území až na 3 km.
Uvnitř tohoto kontrolního území musí
každý, kdo dopravuje jakékoli zboží
a na jakýchkoli cestách směrem do uzavřeného
území, finančním orgánům
na vyzvání dovoliti prohlídku zboží
a prokázati se platební stvrzenkou, že zboží
poplatné bylo již zdaněno; kdyby takové
stvrzenky neměl, musí věrohodným způsobem
prokázati, že zboží takové pochází
z uzavřeného území.
Finanční orgánové jsou oprávněni,
při úřední kontrole užívat
i cest, pěšin a mezí. Za prokázanou
škodu, jež by tím byla způsobena, ručí
finanční správa.
Ustanovení zákona ze dne 11. června 1919,
č. 332 Sb. z. a n., platí obdobně o zabírání
a vyvlastnění budov, potřebných pro
umístění úřadů a strážnic,
anebo pozemků pro stavby takových budov nebo pro
postavení sloupů označujících
běh čáry nebo výstražných
tabulek. V nezbytných případech může
se toto zabrání, nebo vyvlastnění,
vztahovat i na domy obytné.
Veřejné dopravní podniky jsou povinny, poskytnouti
bezplatně místností pro úřady
potravní daně a pro strážnice, jakož
i prostory potřebné pro úřední
výpravu zboží a pro postavení výstražných
tabulek a udržovati místnosti a prostory ty svým
nákladem ve stavu dobrém, pro účely,
o něž jde, upotřebitelném.
Ministr financí je zmocněn:
1. dovoliti a upraviti paušálování daně
a) pro zboží, jež obecenstvo ve svých zavazadlech s sebou nese nebo veze, a
b) v případech, kde by zdaňování zboží podle sazby působilo straně velké obtíže, nebo kde by kontrola vyžadovala nepoměrného nákladu;
2. stanovit sazby tárové pro zboží,
které se zdaňuje podle váhy a jež se
dopravuje v sudech, bednách, koších, krabicích
atd.
Nápoje, vyjmenované v §u 1, č. 1 a č.
2 zákona o všeobecné dani nápojové
ze dne 25. září 1919, č. 533 Sb. z.
a n., dovoleno jest dopraviti do uzavřeného území
bez zapravení potravní daně na čáře,
jsou-li určeny pro svobodné skladiště.
Povolení ke zřízení svobodného
skladiště udílí finanční
úřad za podmínek, stanovených nařízením.
Prováděcím nařízením
stanoveny budou dále podmínky, za kterých
přiznati může finanční správa
obchodníkovi s těmito nápoji místo
svobodného skladiště vrácení
daně z nápojů, jež z uzavřeného
území byly opět vyvezeny.
Za zboží zdaněné pro uzavřené
uzemí, které vyvezeno bylo do jiného místa
ve státě československém, které
pro vybírání daně potravní
je prohlášeno za uzavřené, vrátí
se za podmínek, stanovených prováděcím
nařízením, daň až do oné
částky, kterou bylo zboží v druhém
místě opět zdaněno.
Poplatné zboží lze do uzavřeného
území dopravit a při úřadech
potravní daně vydaniti pouze v hodinách pravidelné
obchodní dopravy, jež určí finanční
úřad.
Pouze cestujícím má být umožněno,
aby mohli u všech úřadů kdykoli poplatné
předměty, které s sebou nesou, vydaniti.
Jiné osoby, zvláště obchodníci,
odbavují se za podmínek stanovených nařízením
prováděcím.
Přestupky tohoto zákona se stíhají
podle důchodkového trestního zákona
se změnami, stanovenými v tomto zákoně.
Trestnost důchodkových přestupků promlčuje
se ve třech letech.
Zboží, které dopraveno bylo do uzavřeného
území podloudně nebo s kterým učiněn
byl pokus podloudnictví, může finanční
správa prohlásiti za propadlé ve prospěch
státu, nehledíc na to, komu patří
a zdali se proti určité osobě zavede trestní
řízení.
Zřízenec, pověřený důchodkovým
dozorem, jest oprávněn, jsou-li zde podmínky
odstavce 1., postarati se na útraty strany o bezpečné
uschovaní až do rozhodnutí povolaného
úřadu.
Zboží, poplatné podle tohoto zákona,
vyjímajíc ono, které jest uloženo do
veřejných skladišť (§ 11) nebo u
veřejných dopravních podniků, podléhá
dodatečnému zdanění.
Počínaje dnem účinnosti tohoto zákona
je každý držitel zboží povinen do
5 dnů zboží při úřadě
k tomu určeném ohlásiti a dodatečně
zdaniti.
Osvobozeno je zboží, z něhož daň
podle jednotlivých sazebních položek nečiní
více než 10 K.
Při placení dodatečné daně
odečte se daň, jez podle dosavadních ustanovení
ze zboží toho podle sazby byla zaplacena.
Živnostníci a obchodníci se zbožím
takovým jsou povinni, v prvních 30 dnech platnosti
tohoto zákona orgánům finančním
na vyzvání prokázati, že zboží
toto bylo zdaněno, neb odkud zboží to mají.
Kdo opomine poplatné zásoby buď vůbec
ohlásiti k dodatečné dani, nebo kdo je ohlásí
nesprávné tak, že dodatečná daň
činí o 10% méně než odpovídá
skutečným zásobám, propadne pokutě
v částce čtyř- až osminásobné
daně, o jejíž zkrácení šlo.
Jiné nesprávnosti v ohlášení
podléhají pokutě od 20 K do 1000 K.
Ustanovení § 16. má platnost i pro případ
dalšího rozšíření uzavřeného
území, při čemž stanovené
lhůty počítají se ode dne, kterým
cestou nařizovací působnost zákona
na nové území nabude účinnosti.
Nezapravené berní částky vymáhají
se týmž způsobem jako zadržené
přímé daně.
O promlčení daně platí ustanovení
zákona ze dne 18. března 1878, č. 31. ř.
z.
Potravní daň na čáře vybírá
státní správa finanční svými
orgány.
Ministr financí se zmocňuje, by dohodl se s obcemi,
které dosud vybírají potravní daň
na čáře pro stát na základě
smluvním, aby personál svůj daly za náhradu
výloh finanční správě k disposici
na tak dlouho, až bude finanční správě
možno, vybírání odevzdati výhradně
vlastním orgánům.
Dále se ministr financí zmocňuje, by, pokud
převezme od obcí těchto personál,
jež tyto obce při vybírání daně
na čáře a dávek souvisících
s ní dosud zaměstnávají, mohl tak
učiniti i u těch osob, které nevyhovují
veškerým podmínkám ustanoveným
pro přijetí do státní služby
a by upravil jich služební poměry dle pravidel
platných pro státní zaměstnance.
Obce, zahrnuté do uzavřeného území,
mají právo usnášeti se samostatně
o přirážce k potravní dani na čáře
z předmětův, uvedených v pol. 1. až
22. připojené sazby, až do výše
50%.
Obce tyto mohou se též usnášeti o samostatných
obecních dávkách z nápojův
uvedených v pol. 23. a 24., jakož i z ostatních
předmětů, podléhajicích státním
daním, s tím účinkem, aby tyto dávky
byly vybírány státními orgány
ve spojitosti s potravní daní na čáře;
usnesení o těchto dávkách podléhají
schválení ministerstva vnitra v dohodě s
ministerstvem financí.
Stejným způsobem mohou býti na žádost
obcí vybírány 1 jiné obecní
dávky, pokud to jejich povaha dovoluje a pokud.jsou zákonitě
odůvodněny.
Za vybírání samostatných obecních
dávek jest finanční zpráva oprávněna
odečísti pro sebe z výnosu dávek obecních
poměrný příspěvek na úhradu
celkové režie, spojené s vybíráním
státní daně a těchto dávek.
Příspěvek tento však nesmí přesahovati
polovinu této režie. Do režie počítají
se skutečné náklady na vydržování
všech osob a zařízení užívaných
k vybírání daně a příslušných
dávek s výjimkou požitků zaopatřovacích.
Výlohy samostatné, sloužící výhradně
účelu jednostrannému, buď státnímu
neb obecnímu, jdou na vrub dotčené strany.
Je-li do uzavřeného území zahrnuto
několik obcí, vyžaduje se souhlasného
usnesení těchto obcí o tom, v jaké
výši se má vybírati přirážka
k potravní dani na čáře, a dále,
které obecní dávky a v jaké výši
se mají vybírati, a konečně, jak se
výnos těchto dávek má rozděliti.
Pokud nedojde mezi těmito obcemi do 30 dnů po tom,
kdy jim návrh obce Pražské byl doručen,
k dorozumění, rozhodne ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem vnitra.
Obcím súčastněným vyhrazeno
jest právo, kontrolovati způsobem, o němž
se dohodnou s ministerstvem fiinancí, svými orgány
vybírání obecní přirážky
a obecních dávek, nahlížeti do všech
rejstříků a účtů, týkajících
se přirážek a dávek a činiti
si z nich výpisy.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. května 1920.
Dnem tímto zrušují se dosavadní ustanovení
o potravní dani na čáře, platná
pro Prahu, Brno a Bratislavu, pokud odporují ustanovením
tohoto zákona.
Dále zrušuje se pro Bratislavu platnost ustanovení
o odškodnění podle uherského VI. zák.
čl. z r. 1899 s tím dodatkem, že odškodnění
toto bude se obci vypláceti podle dosavadních ustanovení
až do doby, kdy budou zavedeny dávky podle §
20, nejdéle však do 30. září
1920.
Provésti tento zákon ukládá se ministru
financí.
1 | Dobytek a maso, podléhající dani z masa. Daň se vybírá dle sazeb a ustanovení zákona o dani z masa ze dne ...................... 1920 | |||
2 | Husy, kachny, krůty | 1 | - | |
3 | Ostatní drůbež domácí | - | 40 | |
4 | Holubi, hrdličky | - | 10 | |
5 | Bažanti, tetřevi a tetřívci | 1 | 40 | |
6 | Koroptve, sluky | - | 40 | |
7 | Ostatní ptactvo k jídlu | - | 06 | |
8 | Zajíci, králíci | - | 60 | |
9 | Jeleni, sobi a losi, srnčí a dančí, kamzíci, černá zvěřina | - | 20 | |
10 | Ryby těchto druhů: kapr, losos, úhoř, štika, pstruh, lín, sumec, šíl, dále raci, ústřice, jedlí plži | - | 20 | |
11 | Ostatní ryby | - | 10 | |
12 | Maso syrové nebo připravené nebo jiné výrobky a vůbec jedlé části ze zvířat, uvedených v pol. 2. až 11 | - | 30 | |
13 | Máslo, jedlé oleje a jiné jedlé tuky rostlinné neb umělé | - | 30 | |
14 | Sýry tvrdé, nebo ve zvláštním balení | - | 20 | |
15 | Sýry ostatní včetně tvarohu | - | 10 | |
16 | Vejce | - | 01 | |
17 | Mýdlo, připravené z tuků | - | 10 | |
18 | Ovoce čerstvé | - | 04 | |
19 | Ovoce konservované (naložené, sušené, kanditové, povidla) včetně loupaných ořechů a ořechových jader, a sušená zelenina | - | 08 | |
20 | Zelenina jiná, pokud nespadá pod položku 19 | - | 02 | |
21 | Luštěniny, rýže | - | 04 | |
22 | Seno a sláma, řezanka | - | 02 | |
23 | Pivo při dovozu přes čáru potravní daně | 3 | - | |
Poznámka: | ||||
Při výrobě piva vnitř uzavřeného území vybírá se kromě všeobecné daně pivní ještě z každého hl vystaveného piva, pokud jest k lidskému požívání způsobilé, dávka 3 K z 1 hl způsobem, jež stanoví prováděcí nařízení. | ||||
Při vývozu piva, vyrobeného vnitř uzavřeného území, vrátí se tato dávka 3 K z 1 hl, vyváží-li podnikatel pivovaru najednou nejméně 50 l piva vlastní výroby ať již v jedné nebo více nádobách a řídí-li se při tom podle pravidel stanovených v prováděcím nařízení. | ||||
24 | Víno, mošt a jiné šťávy z hroznů, a víno, mošt a vůbec šťávy z jiného ovoce. | |||
Daň se vybírá podle sazeb a ustanovení zákona |
Rozpočtový výbor projednával návrh
na novou úpravu potravní daně na čáře,
ač byl si toho vědom, že daň tato jako
jiné daně nepřímé nenachází
sympatií v širší veřejnosti. Přihlížeje
však k nutnosti přivésti příjmy
a výdaje do rovnováhy, byl nucen k vládnímu
návrhu v plném rozsahu dáti svého
souhlasu. Zákon o potravní dani dosud platné
spočívá na cís. patentu ze dne 25.
května 1829, je tudíž bez mála sto let
stár. Potravní daň na čáře
byla tehdy součástkou "Všeobecné
daně potravní", během doby se však
podstatně finanční poměry státu
změnily tím, že pro jednotlivé druhy
životních potřeb vydány byly zvláštní
zákony. Sazby státní daně potravní
jak byla zavedena v roce 1829, až na 20% přirážku
zavedenou v roce 1859, se vůbec nezměnily.
Potravní daň na čáře vybírána
jest prostřednictvím měst, totiž v nájmu.
Nájemné to obnášelo ku př. v
Praze až do r. 1900 K 2,000.000.- později bylo snižováno
až, těsně před válkou obnášelo
pouze K 1,500.000. I při tomto sníženém
nájemném byla nucena obec pražská značné
sumy na vybírání daně dopláceti.
Podobně tomu tak bylo v Brně. Město Bratislava
jest na tom poněkud lépe, poněvadž dle
uherských zákonů jest jí zaručen
jistý minimální zisk. V důsledku toho
byla nucena obec pražská žádati, aby jí
byl zaručen 10% hrubý výnos daně,
při čemž by stát hradil věcnou
režii úplně a režii osobní podle
určitého nákladu.
Následkem neustálého zvyšování
mezd personálu a ostatní režie stal se poměr
tento pro stát i obce neudržitelným, takže
hrubý měsíční výnos
potravní daně na čáře v Praze
klesl na K 15-20.000.- měsíčně. Z
toho následuje, že tento stav je na dále neudržitelným,
a nezbývalo buď potravní daň zrušiti
neb jí nově upraviti. Vláda přihlížejíc
ku značným státním výdajům
rozhodla se pro druhou eventualitu. Rozpočtový výbor
pak uvažuje o finanční situaci státu
nemohl se jinak rozhodnouti než osnovu zákona v plném
rozsahu schváliti.
Pokud merita věci se týče, působnost
nového zákona o potravní dani, rozšiřuje
se na obvod celé Velké Prahy. Naproti tomu v návrhu
vládním některé předměty
z potravní daně se vylučují; jsou
to zejména mouka, obilí a mlýnské
výrobky, pečivo, chléb atd., dále
vylučují se některé průmyslové
tuky a oleje.
Konečně usnesl se rozpočtový výbor
proti původnímu návrhu vládnímu
vyloučiti z působnosti zákona o potravní
dani uhlí a topivo. Při svém rozhodování
byl nucen rozpočtový výbor přihlížeti
k finanční tísní, v jaké se
nachází naše velká města a konečně
i k potřebám existence personálu při
vybírání potravní daně zúčastněného.
předseda. | zpravodaj. |