Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Za války nebo tehdy, nastanou-li uvnitř státu
události, ohrožující zvýšenou
měrou celistvost státu, jeho republikánskou
formu, ústavu nebo veřejný klid a pořádek,
mohou býti podle tohoto zákona učiněna
mimořádná opatření, obmezující
nebo rušící dočasně svobody zaručené
ústavní listinou v §§ 107, 112, 113 a
116 a zákonem o ochraně svobody osobní, domovní
a tajemství listovního a v souvislosti s nimi i
jinaká opatření.
Mimořádná opatření tímto
zákonem připuštěná mohou býti
nařízena nejdéle na dobu tří
měsíců a pouze potud, pokud jsou nezbytně
nutná k ochraně celistvosti státu, jeho republikánské
formy, ústavy a k obnovení veřejného
klidu a pořádku.
K mimořádným opatřením jest
třeba usnesení vlády schváleného
presidentem republiky.
Usnesení vlády, ve kterém dlužno přesně
uvésti, které odchylky od pravidelných předpisů
a ve kterých místních a časových
mezích se nařizují, vyhlašuje se ve
formě vládního nařízení
ve Sbírce zákonů a nařízení,
v ústředním úředním
listě a v úředním listě území,
jehož se týče. Nařízení
to musí býti podepsáno presidentem republiky
a nejméně dvěma třetinami členů
vlády.
Pokud se týče ústavního zákona
o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství
listovního, jsou přípustny tyto výjimky:
1. Lhůta § 3. může býti prodloužena
na osm dní.
2. Státní úřad bezpečnostní
může činiti opatření uvedené
v § 4 i mimo případy v zákoně
předepsané. Bylo-li takové opatření
učiněno, budiž do osmi dnů proti postiženému
zavedeno řádné řízení
trestní; jinak opatření to pozbývá
platnosti.
3. Propuštění na svobodu po složení
jistoty podle § 5. může býti vyloučeno,
pokud jde o trestné činy jmenované v §
12 tohoto zákona.
Státní úřad bezpečnostní
může za účelem trestního řízení
pro trestné činy jmenované v § 12. kdykoliv
i bez soudního rozkazu konati domovní prohlídky.
Státní úřad bezpečnostní
může naříditi zabavování
a otevírání dopisů bez soudcovského
rozkazu.
Spolky a odbočky spolků - mimo spolky výdělečné
- mohou býti podrobeny zvláštnímu dozoru
úřednímu nebo zvláštním
podmínkám; činnost jejich může
býti zastavena a zřizování nových
spolků a odboček učiněno závislým
na povolení příslušného úřadu.
Státní úřad bezpečnostní
může zakázati konání schůzí
na místech sloužících veřejné
dopravě vůbec. Konání schůzí
jiných může učiniti odvislým
na úředním povolení; obmezení
toto netýká se schůzí voličů
ode dne rozepsání do ukončení voleb.
Vydávání a rozšiřování
časopisů může být omezeno, podrobeno
zvláštním podmínkám a v krajní
nutnosti zastaveno a provozování živností,
jež vyrábějí a rozšiřují
tiskopisy, může býti podrobeno zvláštnímu
dozoru neb i zastaveno.
Časopisům periodickým může býti
uložena povinnost předkládati povinné
výtisky ve lhůtě nejvýše dvou
hodin před vydáním; pro jiné tiskopisy
do šesti tiskových archů může tato
lhůta býti stanovena až na tři dny,
pro tiskopisy obsáhlejší až na osm dní.
Vládou, po případě orgánem
od vlády k tomu zmocněným mohou býti
vydány výjimečné předpisy o
výrobě, prodeji, chování a nošení
zbraní a střeliva, o pasech a hlášení,
o chování a shlukování na veřejných
místech, jakož i o demonstrativních jednáních
a používání odznaků.
Trestné činy uvedené v §§ 5 a 6
jsou jednak skutky proti tomuto zákonu, jednak skutky proti
státu, proti veřejnému řádu
a pokoji, nebezpečné násilí, vražda,
žhářství, loupež a válečná
lichva, jakož i napomáhání k těmto
zločinům, a to, dokud nebude budoucím sjednoceným
zákonem trestním upravena skutková podstata
těchto činů, podle §§ 58 až
62, 68 až 75, 76 až 94, 134 až 138, 166 až
169, 190 až 196 rakouského trestního zákona
a podle §§ 117 až 138, 142 až 151, 152 až
162, 175, 176, 278 až 281, 288, 323 až 325, 330, 331,
344 až 349, 422 až 424, 428, 429 až 431, 434 až
436, 439, 444 uherského trestního zákona,
§§ 2 až 13 uherského čl. zák.
XL. z r. 1914 a §§ 2 až 5 a 7 až 12 zákona
ze dne 17. října 1919 č. 568 sb. z. a n.
Kdo poruší nařízení vydaná
na základě tohoto zákona, může
býti politickým úřadem I. stolice
(státním úřadem bezpečnostním,
na území dříve uherském policejní
administrativní vrchností) trestán - nelze-li
užíti přísnějších
ustanovení trestního zákona-pokutou do 10.000
Kč nebo vězením do jednoho měsíce
nebo obojím.
Jakmile pomine nezbytná nutnost mimořádných
opatření podle tohoto zákona přípustných,
buďtež vládou ihned omezena neb úplně
odvolána způsobem ustanoveným v § 4.
Vláda jest povinna nařízení vydaná
na základě tohoto zákona předložiti
nejpozději do 14 dnů Národnímu shromáždění,
nebo nezasedá-li, stálému výboru podle
§ 54 ústavní listiny. Odepře-li aspoň
jedna sněmovna nebo nezasedá-li Národní
shromáždění, stálý výbor
podle § 54 ústavní listiny souhlas vydanému
nařízení, pomíjí jeho platnost;
rovněž platnost jeho pomíjí, neučiní-li
Národní shromáždění nebo
stálý výbor podle § 54 ústavní
listiny do měsíce ode dne vyhlášení
tohoto nařízení žádného
usnesení.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej vláda.
Od doby francouzské revoluce a proklamace "práv
člověka" tvoří podstatnou část
moderních ústav oddíl o svobodách
státoobčanských. Jsouce v jednotlivostech
velmi rozmanité právní povahy, znamenají
všechny tyto svobody obsáhlejší či
méně obsáhlé omezení moci zákonodárné
nebo výkonné, s nímž státní
moc za normálních poměrů se bez obtíží
vypořádává.
V složitém životě moderních států
však naskytují se dosti zhusta období tak značného
ohrození vnějšího či vnitřního,
že státní moc k jeho odvrácení
je nucena užíti všech vůbec dosažitelných
prostředků a pociťovala by pak ona zmíněná
omezení jako nesnesitelná. Na tyto případy
nouze pomýšlejí mnohé ústavy
nebo zákony k nim vydané už předem a
udělují státní moci mimořádná
zmocnění. Tak vznikl institut známý
pod názvem stavu obležení (état de siege).
jindy označovaný také jako stav výjimečný.
Níže děje se pokus podati stručný
přehled příslušných ustanovení
oněch ústav, které mají pro příbuznost
základu k našim vlastním poměrům
nejbližší vztah.
Předem jest zdůrazniti, že hořejší
pravidlo o přímé ústavní úpravě
státního práva nouze není bez výjimky;
ze států, které nás zde zajímají,
neznají na př. Spojené státy
americké a Belgie vůbec podobného
institutu. Právní kruhy Unie jej přímo
potírají jako neslučitelný se základní
ideou ústavy (na př. rozhodnutí vrchního
soudu spolkového, uvedené ve 4. svazku sbírky
Wallaceovy a citované ve Freundově "Das öffentl.
Recht der Vereinigten Staaten von Amerika") a belgická
ústava ze dne 7. února 1831 jej výslovně
v čl. 130 vylučuje ("Ústava nesmí
býti suspendována v celku ani z části");
však i zde uznává literatura (Errera, Traité
de droit public belge, citující Tielmanse, Thonissena
a Girona), že bezprostřední ohrození
nepřítelem na příkl. v obleženém
městě (état de siege effectif) může
vytvořiti nezbytnost mimořádných opatření.
Podobně dějiny občanské války
v Unii (2862 a násl.) ukazují, že president
v čase skutečného nebezpečí
dovede ve své ruce soustřediti mimořádnou
moc a prosaditi také výjimečná opatření
(Bryce). Na jedno z těchto opatření - suspensi
Habeas Corpus Acty, zaručující rychlé
slyšení před řádným soudem
- pomýšlí již ústava Unie, vyhražujíc
je však podle panujícího názoru kongresu,
tedy opět moci zákonodárné.
Také ve Velké Britanii není positivního
ustanovení o výjimečném stavu. Uznává
se však (napříkl. Hatschek: Das Staatsrecht
des Vereinigten Königreiches Großbritannien und Irland,
str. 194), že v případě války
v územích ohrožených nepřítelem
moc vojenská může doplniti nebo zcela nahraditi
moc civilní co do obstarávání veřejné
správy a soudnictví; tu pak vojenský velitel
vydává volně nové normy, zvláště
trestní, dosazuje mimořádné soudy,
provádí prohlídky atd. Vše to však
je - postrádajíc jakéhokoli v právního
podkladu - vlastně aktem bezpráví, který
podléhá po návratu normálních
poměrů přezkoumání řádnými
soudy a musí býti dodatečně schválen
parlamentně (Indemnity Act).
Proto novější ústavy snaží
se už předem opatřiti moci výkonné
pro případ potřeby mimořádná
zmocnění.
Dosti zastřeně činí tak spolková
ústava švýcarská ze dne 29. května
1874, pojednávajíc v čl. 16, o tak zv. spolkové
intervenci (eidgenössische Intervention). Když totiž
je porušen vnitřní pořádek nebo
hrozí nebezpečí od jiného kantonu,
má spolková rada na žádost postiženého
kantonu, po př. z vlastního popudu zakročiti.
O účincích tohoto zakročení
praví čl. 16. pouze, že spolková rada
"učiní v mezích své kompetence
nutná opatření". Z účelu
intervence, zjednati opět pořádek, je patrno
a také se v literatuře (na př. Burckhardt
"Kommentar der schweizerischen Bundesverfassung") uznává,
že intervenující komisař může
po př. i suspendovati jakékoliv ustanovení
kantonální, ano i spolkové ústavy.
Této možnosti komisaři v jednotlivých
konkrétních případech už použili;
tak došlo ku suspensi telegrafního tajemství,
zásahům do soudní kompetence a p. (Buckkhardt
1. c., str. 164 n.).
Podrobněji upravilo otázku právo francouzské.
Zákon ze dne 9. srpna 1849 a zákon z 3. dubna 1878
ustanovují o stavu obležení v podstatě
toto:
1. Stav obležení může se vyhlásiti
jen, když hrozí bezprostřední nebezpečí
plynoucí z války nebo z ozbrojené vzpoury.
2. Vyhlašuje se pravidelně zákonem. Jen výjimečně
může uvaliti stav obležení:
a) president republiky, když sněmovny jsou odročeny
nebo poslanecká sněmovna rozpuštěna;
i tu však jen provisorně do konečného
schválení parlamentem, který se v prvém
případě shromažďuje automaticky
během dvou dnů, v druhém pak ihned po skončení
urychlených voleb;
b) v koloniích gouverneur, mimo v Alžíru, kde
mu toto právo přísluší jen, když
spojení s Francií je přerušeno;
c) vojenský velitel na místech válkou ohrožených
nebo obležených (état de siege effectif, zákon
z 10. července 1791 a dekret z 21. prosince 1811).
3. Byl-li stav obležení vyhlášen, nastávají
v území, pro které, a do lhůty, do
níž platí, tyto účinky:
a) pravomoc, která přísluší civilní
orgánům k udržení pořádku
a v obor policie, přechází na orgány
vojenské;
b) o zločinech a přečinech směřujících
proti bezpečnosti republiky, proti ústavě,
pořádku a klidu veřejnému nalézají
soudy vojenské;
c) vojenské úřady mohou konati prohlídky,
vykazovati osoby trestané a nepříslušné,
naříditi odevzdání zbraní a
střeliva, zakázati tiskopisy a shromáždění
nebezpečná.
Zmínky snad zasluhuje podrobnost, že příslušnost
vojenských soudů trvá i po zrušení
stavu obležení pro delikty, spáchané
za jeho platnosti.
Ještě obsáhlejší zmocnění
exekutivy stanovila i dřívější
ústava německá. Úprava byla zde komplikována
spolkovou povahou státu, dále tím, že
říšská ústava z 16. dubna 1871
nevydala mimo rámcový předpis vlastních
podrobných ustanovení, nýbrž recipovala
pouze zákon pruský ze 4. června 1851, a konečně
tím, že v Bavorsku toto ustanovení ústavy
vůbec neplatilo a zůstaly tam v účinnosti
staré předpisy.
V říši mimo Bavor spravoval se "válečný
stav" (jak jej nazvala říšská ústava)
resp. "stav obležení" (jak zovou jej starší
předpisy) těmito pravidly:
1. Předpokladem jest válka nebo povstání
spojené s bezprostředním nebezpečím.
2. Válečný stav prohlašoval před
republikánským převratem císař
se spolupodpisem říšského kancléře;
k platnosti bylo třeba veřejného vyhlášení,
sdělení obecním úřadům,
oznámení vývěsky a novinami a zařadění
do říšského zákoníka.
3. Vyhlášení válečného
stavu mělo tyto účinky:
a) výkonná moc civilních úřad
přechází na vojenského velitele, který
je také oprávněn v zájmu veřejné
bezpečnosti vydávati zákazy a ustanoviti
na jejich nedodržení tresty do jednoho roku;
b) trest za určité delikty (velezrada, zemězrada,
žhářství, sabotáž, roztrušování
nepravdivých pověstí o úspěších
nepřítele a pod.) se zostřuje;
c) může býti suspendována svoboda osobní,
projevu, spolková a shromažďovací, neporušitelnost
obydlí, listovní tajemství; stejně
mohou býti suspendována pravidla o užití
zbraně v případě nepokojů,
jakož i zákaz výjimečných soudů.
S tímto posledním bodem souvisí (vzhledem
k pozdějšímu zákonodárství
sporné) právo císařovo (před
převratem), dosaditi válečné soudy
se zákonně vymezenou kompetencí (velezrada,
zemězrada, vražda, vzbouření) a složením
většinou vojenským (3: 2);
d) specielní zákony pomýšlejí
v souvislosti se stavem obležení na zavedení
pasovní povinnosti císařem (paragr. 9. zák.
z 12. října 1867) a povolání zálohy
a zemské obrany velícím generálem
(paragr. 8. zákona z 9. listopadu 1867).
Účin pod c) a d) byly fakultativní.
Vedle tohoto říšského stavu obležení
zachovaly si jednotlivé dílčí státy
omezenou pravomoc k vlastním mimořádným
opatřením podle svých starých předpisů.
V Prusku na př. byl tak zv. malý stav obležení,
který se omezoval na účinky vytčené
shora sub c) první věta.
Na Bavory se říšský stav obležení
vůbec nevztahoval a platilo tam jen stanné právo,
shodující se v podstatě s obdobným
institutem bývalého Předlitavska. V Rýnské
Falci dokonce platily ještě staré francouzské
předpisy o état de siege.
Podle nové říšské ústavy
německé z 11. srpna 1919 (článek 48.)
říšský president může, když
v Německé říši jest veřejná
bezpečnost a pořádek značně
porušen nebo ohrožen, učiniti potřebná
opatření k obnovení veřejné
bezpečnosti a pořádku, v případě
potřeby zakročiti ozbrojenou mocí. Za tím
účelem může přechodně
suspendovati úplně nebo z části základní
práva stanovená v článcích
114, 115, 117, 118, 123, 124 a 153 nové ústavy.
Říšský president má neprodleně
zpraviti říšský sněm o všech
opatřeních, která byla učiněna
podle odstavce předchozího. Opatření
tato buďtež zrušena na žádost říšského
sněmu.
Je-li nebezpečenství v prodlení, může
i zemská vláda učiniti pro své území
prozatímní opatření způsobu
označeného. Opatření tato buďtež
zrušena na žádost říšského
presidenta nebo říšského sněmu.
Podrobnosti má stanoviti říšský
zákon.
Citovanými články upravena jsou tato základní
práva:
čl. 114 ochran svobody osobní,
čl. 115 ochrana práva domácího,
čl. 117 ochrana tajemství listovního,
čl. 118 ochrana svobody projevu mínění,
čl. 123 ochrana svobody shromažďovací,
čl. 124 ochrana svobody spolčovací,
čl. 153 nedotknutelnost majetku.
K vůli úplnosti buďtež zde ještě
stručně uvedeny příslušné
předpisy rakouské o výjimečném
stavu, které až do vydáni nové ústavy
formálně platily pro stát československý.
1. Předpokladem výjimečného stavu
je válka nebo vnitřní nepokoje, resp. velezrádná
či jinaká hnutí, ohrožující
ústavu nebo osobní bezpečnost.
2. Vyhlašuje se na základě usnesení
veškerého ministerstva, k němuž před
28. říjnem 1918 přistupovalo schválení
císařské. Nutna jest publikace v říšském
zákoníku a v úředních listech
postižené země.O vyhlášení
výjimečného stavu a o opatřeních
na jeho základě vydaných dlužno vydati
počet zákonodárnému sboru a to, je-li
shromážděn, ihned, není-li, tedy okamžitě
po jeho shromáždění, jinak výjimečná
opatřeni pozbývají účinnosti.
3. Řádně vyhlášený stav
výjimečný má v zápětí:
a) Nutně suspensi některých všeobecných
práv občanů státních (státní
základní zákon ze dne 21. prosince 1867,
č. 142 ř. z.). Maximální výměra
této suspense - která však nastává
vždy, když není výslovně něco
jiného stanoveno - je vypočítána v
§§ 3 a 8 zákona z 5. května 1869. č.
60 ř. z., a dotýká se osobní svobody,
práva domovního (prohlídky), práva
spolkového a shromažďovacího, tajemství
listovního a svobody tiskové;
b) fakultativně mohou za platnosti výjimečného
stavu býti vydána (a to v nutných případech
také zemským chéfem s předpokladem
dodatečného schválení ministerskou
radou) omezující policejní opatření
co do zbraní, střeliva, pasů, hlášení,
vystupování a shlukování na veřejných
místech, nošení odznaků a demonstrativního
chování vůbec.
Chceme-li stručně shrnouti výsledky předcházejících
úvah shledáváme:
1. Jsou státy, kde výjimečný stav
v hořejším smyslu je vůbec neznám
(Americká Unie, Belgie), jiné, kde je neznám
právnímu řádu, v praxi však užíván
v předpokladu dodatečné indemnity (Velká
Britanie); konečně většina je takových,
které státní právo nouze upraví
resp. upravovaly předem zákonně (Švýcarsko,
Francie, Německo, býv. Rakousko).
2. Ve všech zemích, kde je vůbec přípustný
stav vyjimečný, předpokládá,
že nastalo mimořádné nebezpečí,
které státní správa normálními
prostředky nemůže zmoci, t. j. ohrožení
buď válečné nebo plynoucí z vnitřních
nepokojů; záleží pak na detailní
úpravě, jaká míra vnitřního
nebezpečí se požaduje (ozbrojená vzpoura
- Francie, nepokoje a hnutí velezrádná nebo
jinak ohrožující ústavu či osobní
bezpečnost - Rakousko).
3. K vyhlášení vyjimečného stavu
je buď třeba zákona (pravidlo ve Francii) nebo
stačí administrativní akt (Švýcarsko,
výjimečně i ve Francii); v tomto druhém
případě se pravidelně vyžaduje
dodatečné schválení parlamentem.
4. Pro účinky řádně vyhlášeného
stavu vyjimečného je typické
a) zastavení účinnosti státoobčanských
svobod; rozsah této suspense je v různých
státech různý, pohybuje se však většinou
na poli práva tiskového, shromažďovacího,
spolkového, osobní svobody práva domovního
a listovního tajemství;
b) vydání přímých omezujících
opatření policejních, jmenovitě ve
příčině nuceného odevzdání
zbraní a střeliva, povinnosti pasovní a pod.
Vedle těchto důsledků, které jsou
pro výjimečný stav takřka essentielní,
nastává ještě
c) v některých státech přechod určitých
kompetencí výkonné moci policejní
do rukou příslušného vojenského
velitele, na př. Francie (fakticky také V. Britanie),
jakož i
d) přenesení kompetence trestní pro určité
delikty na soudy vojenské (obligátorně na
př. Francie, fakultativně Německo,
taktická praxe také ve V. Britanii).
Opatření pod c) a d) nebyla známa zákonným
předpisům, které platily o vyjimečném
stavu v Rakousku. Praxe pomohla si tím způsobem,
že po vypuknutí války byla v létě
1914, resp. na jaře 1915, císařským
nařízením na základě §
14 ústavy přenesena politická správa
v územích válkou ohrožených na
příslušného vojenského velitele
(cís. nař. ze dne 25. a 31. července 1914.
č. 153 a 186 ř. z, a ze dne 23. května 1915,
čís. 133 ř. z.) a stíhání
určitých trestních činů proti
státu svěřeno vojenským soudům
(cís. nař. ze dne 25. července 1914, č.
156 ř. z.).
Dnešní stav pak jest tento:
Zákonem ze dne 5. května 1869, č. 66 ř.
z., byly vydány podrobné předpisy,.za kterých
podmínek a jakým způsobem může
vláda naříditi t. zv. výjimečný
stav. Zákon tento byl vydán na základě
čl. 20 státního základního
zákona z 21. prosince 1867, č. 142 ř. z.
o všeobecných právech státních
občanů; poněvadž pak čl. IX.
zákona ze dne 29. února 1920, čl. 121 Sbírky
zákonů a nařízení, kterým
se uvozuje ústavní listina Československé
republiky, byly výslovně všechny dřívější
ústavní zákony zrušeny, bylo by lze
z toho vyvozovati, že i zákon o výjimečném
stavu ztratil vlastně svůj právní
základ.
Poněvadž však výjimečné
poměry, v nichž nejen republika naše, nýbrž
takřka celý svět žije, vyžadují
kategoricky toho, aby vládě byla dána možnost
v mimořádných okolnostech (za války
nebo tehdy, vypuknou-li uvnitř státu události
ohrožující zvýšenou měrou
republikánskou formu státní, ústavu
nebo veřejný klid a pořádek).v zájmu
bezpečnosti státní mimořádnými
prostředky zakročiti, jest nutno vydati nový
zákon o mimořádných opatřeních.
Právním základem pro zákon tento jest
třetí odstavec § 113 ústavní
listiny, jakož i § 12 ústavního zákona
o ochranně svobody osobní, domovní a tajemství
listovního.
Ustavní výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění dalo tomuto zákonu
svůj souhlas.