Oba sněmovní výbory, jimž vládní
návrh byl přikázán, sdílí
stanovisko vlády, že jest žádoucno spořitelní
regulativ z r. 1844 platný pro země české
nahraditi novým zákonem upravujícím
právní poměry spořitelen, jenž
by také zjednal podklad pro zřizování
spořitelen na Slovensku, kde jest jich naléhavá
potřeba.
Vládní návrh zákona zdělán
byl v dohodě se svazem českých spořitelen
a lze tedy míti za to, že jsou v něm zužitkovány
získané zkušenosti a ze bude našemu spořitelnictví
vyhovovat.
Jen v některých věcech pozměnily sněmovní
výbory původní návrh podle podnětů
učiněných Sdružením českoslovanského
úřednictva ústavů peněžních
v tom směru, aby obchodování spořitelen
bylo poněkud uvolněno. Tak vypuštěno
v § 8. ustanovení o nejvyšší částce,
kterou lze na vkladní knížku spořitelní
ukládat. Změnou § 13. zmocněny spořitelny
ku přijímání vkladů v žírovém
hrazeném účtě a k vydávání
šeků všeobecně. V § 15. lit. e
připuštěno zřetelněji výjimkou
z pravidla přijímání směnek
k eskontu, i když jsou opatřeny jen dvěma podpisy.
K žádosti téhož stavovského sdružení
vypuštěn zákaz činnosti funkcionářů
spořitelních v jiných peněžních
ústavech (§ 7.); výbory měly za to,
že stanovami jednotlivých spořitelen i zakročením
jejich správy bude moci přes to býti účelně
čeleno škodlivému kumulování
funkcí.
Některé další změny přičiněny
sněmovními výbory z vlastního podnětu,
jako zejména k § 2. (účel spořitelen
rozšířen na zužitkování
úspor vůbec, nejen drobných úspor
méně majetných vrstev), k § 6. (volby
podle zásad poměrného zastoupení),
k § 24. (revise svazová uvedena v souvislost s dozorem
státním) a k § 27. (zastoupení zaměstnanců
v poradním sboru jednou třetinou) kromě jiných
změn pouze slohových.
V jedné věci uchýlily se sněmovní
výbory od vládního návrhu podstatně.
Neuznaly za nutno, aby jednotnost zákonné úpravy
spořitelen byla prováděna do takové
krajnosti, že by osvědčené spořitelny
spolkové musily ve všech případech přeměnit
se ve spořitelny komunální nebo přikročit
k obtížné a nákladné likvidaci.
Dodatkem k § 33. připuštěna tedy výjimka
pro Českou spořitelnu v Praze a První moravskou
spořitelnu v Brně, dva staré ústavy
vynikajícího významu, zřízené
ještě před vydáním spořitelního
regulativu z r. 1844, aby mohly potrvati dále jako spořitelny
spolkové po pronikavých změnách, jež
z podnětu Národního shromáždění
a za součinnosti ministerstva vnitra byly právě
provedeny v jejich organisaci po stránce národnostní,
která jedině zavdávala příčinu
ke stížnostem.
Oba podepsané výbory navrhují, aby Národní
shromáždění dalo ústavní
souhlas ku připojené pozměněné
osnově zákona.
Národní shromáždění republiky
Českovenské usneslo se na tomto zákoně:
Spořitelny jsou samostatnými veřejnými
peněžními ústavy, které provozují
pod státním dozorem úvěrní
obchody a které přebytků svých obchodů
mohou užiti toliko k účelům všeužitečným.
Spořitelny zapisuji se do obchodního rejstříku
jako firmy jednotlivců
Účelem spořitelen jest, aby občanstvu
poskytovaly příležitost úspory bezpečně
ukládati a je rozmnožovati.
Název spořitelna přísluší
jedině peněžním ústavům,
vyhovujícím předpisům tohoto zákona.
Jest nepřípustno užívati označení
spořitelna ve spojitosti s jinými slovy ve firmě
nebo ve vnějším označení ústavu,
zřízeného na jiném právním
základě.
Názvu spořitelní knížka smí
býti užíváno pouze pro knížky
vydané spořitelnami, zřízenými
podle tohoto zákona.
Založení spořitelen povoluje státní
správa toliko obcím, okresům a župám.
K žádosti je připojiti osnovu spořitelních
stanov, zhotovenou podle vzorcových stanov spořitelen.
Zakladatel musí převzíti zvláštním
prohlášením ručení za veškeré
příští závazky spořitelny
a musí krýti náklady zřizovací
buď garančním fondem nebo ze svého.
Při zápisu do obchodního rejstříku
buď připojen ověřený opis prohlášení
o ručení.
Zastupitelský sbor zakladatele spořitelny systemisuje
úřednická místa, jmenuje úředníka
vedoucího a revisory účtů, a usnáší
se o návrhu na zrušení spořitelny. Bezprostřední
správu vede jednak výbor volený zastupitelským
sborem zakladatele, jednak pak ředitelství volené
ze členů výboru. Obojí volba koná
se podle zásad poměrného zastoupení.
Členství spořitelního výboru
jest čestným úřadem.
Voleny mohou býti do spořitelního výboru
osoby volitelné do zastupitelstva obecního. Členové
spořitelního výboru nesmějí
se státi dlužníky spořitelny, rovněž
musí se zdržeti jak jednání, tak i hlasování
o věcech týkajících se jejich soukromých
zájmů.
Stanovy spořitelen musí obsahovati ustanovení
o nejmenší částce, již lze na jednu
knížku vložiti, o výpovědních
lhůtách, o podmínkách zúročení,
připisování úroků z kapitálu,
dále základní pravidla o úpravě
služebních poměrů zaměstnanců
s tím výslovným ustanovením, že
vedoucímu úředníku náleží
hlas ve správě spořitelny,
Při správě jmění, vedení
knih a účtů, mají spořitelny
povinnost řádného obchodníka.
Všeobecný reservní fond spořitelny tvoří
se z přebytků vyplývajících
po zúročení vkladů (§ 8) a po
srážce správních výloh, odměn
a případných věnování,
jichž provozování obchodů vyžaduje.
Fond tento jest určen k úhradě možných
ztrát spořitelny.
Vedle všeobecného fondu reservního buďtež
utvořen zvláštní reservní fondy
k úhradě kursovních rozdílů
na cenných papírech a zvláštní
fond pensijní, po případě též
zvláštní fondy k úhradě ztrát
při jednotlivých, zvláště určených
oborech spořitelní činnosti. Dostoupí-li
všeobecný reservní fond nejméně
50/0 vkladů, může býti užito přiměřené
částky ročního výtěžku
nebo všeobecného reservního fondu k dobročinným
nebo všeobecně prospěšným účelům
k čemuž však třeba povolení státní
správy. V případech tohoto druhu obzvláštního
zřetele hodných může státní
správa výjimečně uděliti povolení
k takovému věnování i tehdy, když
všeobecný reservní fond této výše
nedosahuje.
Knížky neb vkladní listy, které spořitelny
vydávají na vklady znějí sice na určité
jiného vkladatelem udané, mají však
povahu papírů na majitele svědčících,
takže každý, kdo takovou knížku předloží,
jest pokládán i bez průkazu totožnosti
za řádného držitele, a budiž mu
vyplacena žádaná částka, pokud
není výplatě na překážku
řízení umořovací o knížce
spořitelní (o vkladním listě), nebo
zákaz soudní, aneb není-li vklad vázán
způsobem připuštěným stanovami.
Vklady mohou býti vázány zejména na
podpis, heslo, průkazní lístek, nebo na okolnost,
o níž jest již předem jisto, že nastati
musí.
Pro umoření spořitelních knížek
(vkladních listů) platí ustanovení
daná o umoření obdobných soukromých
listin. Lhůta umořovací činí
šest měsíců.
Vklady spořitelen, jakož i úroky z těchto
vkladů promlčují se ve čtyřiceti
letech. Promlčecí lhůta počíná
dnem, kdy poslední vklad byl učiněn nebo
poslední výplata byla konána, anebo, kdy
ústav v knížce naposledy připsal úroky.
Promlčené pohledávky připadnou reservnímu
fondu spořitelnímu.
Spořitelny jsou však oprávněny zastaviti
další úrokování pohledávky,
jestliže nevybrané úroky vzrostly do výše
původního vkladu, aniž se vkladatel po tu dobu
ke vkladu byl hlásil.
Spořitelny mohou přijímati vklady v žírovém
hrazeném účtu a jsou oprávněny
vydávati šeky podle šekového zákona.
U spořitelen mohou býti ukládány podle
platných zákonů a nařízení
pohotové prostředky nezletilců, opatrovanců,
veřejných fondů, nadací a korporací.
Taktéž může býti spořitelnám
dáváno v úschovu a správu ostatní
jmění nezletilců a opatrovanců.
Zužitkování peněz uložených
do spořitelny musí se díti způsoby
poskytujícími dostatečné jistoty.
Těmi jsou hlavně:
a) Zúročitelně zápůjčky
na nemovitosti ve státě Československém
až do sirotčí jistoty a s tou podmínkou,
že budovy, na něž se zápůjčka
poskytne, budou pojištěny u některé
domácí požární pojišťovny.
Při zápůjčkách těch
budiž vyhrazeno právo obapolné pololetní
výpovědi buď celého dluhu neb jeho části,
zároveň však budiž již předem
ustanoven způsob pravidelného povlovného
spláceni kapitálu (anuity).
b) Zakupování státních papírů
československých a jiných cenných
papírů, které jsou uznány ve státě
Československém za cenné papíry poskytující
sirotčí jistoty, po případě
zakupování cenných papírů,
které státní správa spořitelnám
dovolila koupit.
c) Zálohy ne delší než pololetní
na cenné papíry shora uvedené do výše
tří čtvrtin kursovní hodnoty, již
mají v den složení, nikdy však přes
hodnotu nominální.
d) Zápůjčky státu, župám,
okresům, obcím, jakož i jiným veřejnoprávním
korporacím, které mají právo vypisovati
přirážky nebo rozvrhovati úhradní
příspěvky, jsou-li korporace tyto oprávněny
činiti takové zápůjčky, a opatřily-li
si k tomu potřebného schválení. I
pro tyto zápůjčky platí ustanovení
o obapolné výpovědi a o závazku pravidelného
povlovného splácení. Zakladateli nesmí
býti zápůjčky poskytovány.
e) Eskompt a reeskompt směnek, které jsou splatny
ve státě Československém a jsou zpravidla
opatřeny podpisy tří, nejméně
však podpisy dvou úvěruhodných osob.
f) Zálohy zastavárnám, které spořitelna
zřídí (§ 20). g) Otevřený
úvěr jiným všeobecně prospěšným
ústavům, které jsou při spořitelně
zřízeny ve smyslu § 20, až do určité
výše přiměřené peněžnímu
obchodu, pokud stanovy těchto ústavů dovolují
výslovně použití otevřeného
úvěru.
h) Přechodné uložení volných
pohotovostí na úrok u jiných spořitelen
nebo bank. Vklady tyto nutno v účetní závěrce
zvlášť vykazovati.
Spořitelny smějí použíti způsobu
pod c) e), f), g), h), jakož i jiných v tomto paragrafu
neuvedených způsobů jen pokud k tomu dosáhnou
povolení státní správy.
Spořitelny mohou přijímati se schválením
státním do úschovy a správy cenné
papíry a jiné hodnoty.
Státní správa povoluje spořitelnám,
jakým způsobem v případě potřeby
mohou si opatřiti hotové prostředky.
Státní správa schvaluje stanovy spořitelen,
jakož i jich změny.
Dozor státní správy na spořitelny
vztahuje se na přesné plnění tohoto
zákona, nařízení prováděcích,
stanov, jakož i na jich správu majetkovou. Státní
správa za tím účelem sleduje stav
spořitelen, bdí nad přiměřenou
mobilitou svěřeného jmění a
má právo či niti ihned vhodná opatření
na odvrácení škod, kdyby nastaly obavy o úplné
a náležité zajištění úhrady
vkladů. Za tím účelem může
případně i rozpustiti spořitelní
výbor. Státní správa jest povinna
přihlížeti k tomu, aby režie spořitelen
nebyla nepoměrně nákladná, aby byla
zavedena a prováděna přiměřená
opatření kontrolní při přejímání
a vyplácení vkladů a poskytování
zápůjček, a aby bezpečně byly
uschovány vlastní hodnoty ústavů,
nebo ony, které jemu svěřeny byly. K usnadnění
dozoru jsou spořitelny povinny předkládati
každoročně státní správě
účetní závěrky a hlavní
výkazy podle pravidel účetních řádně
sdělané.
Dozor nad spořitelnami vykonává státní
správa zvláště ustanovenými vládními
komisary. Ke hrazení nákladů, které
státní správě výkonem tohoto
dozoru vzejdou, může býti spořitelně
uloženo placení ročního úhrnného
poplatku, jehož výši určí státní
správa.
Spořitelny mohou s povolením státní
správy zřizovati odbočky, sběrny a
platebny, vedle toho ústavy odpovídající
poslání spořitelen, na př. emisní,
hypoteční -ústavy, úvěrní
spolky, zastavárny, záložny pro osobní
úvěr. Ústavy tyto musí býti
odděleně spravovány. Výše kapitálu
potřebná pro založení takových
ústavů musí býti zvláště
schválena státní správou.
Pokud nejsou spořitelny v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku zaručeny obcí nebo okresem, jsou povinny
do pěti let buď přeměniti se na spořitelnu
odpovídající tomuto zákonu, nebo se
sloučiti s jinou takovou spořitelnou, nebo konečně
likvidovati. Neučiní-li tak, provede státní
správa potřebná opatření z
moci úřední.
Ostatní spořitelny v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku musí své stanovy přizpůsobiti
do jednoho roku tomuto zákonu, jinak tak učiní
správa státní z moci úřední.
Zrušení spořitelny nastává:
a) Usnese-li se na tom spořitelní výbor a
opatření toto schválí zastupitelský
sbor zakladatele (§ 5) a státní správa;
b) nařídí-li je státní správa
z příčin zvláště závažných.
Zrušení provede se podle přesného plánu.
Čisté jmění přebývající
po úplném uspokojení všech závazků
spořitelny; připadne zakladateli, aby ho užil
k účelům všeobecně prospěšným.
Veškeré spořitelny jsou sloučeny ve
svazy. Počet svazů, jich organisace a působnost
bude stanovena státní správou.
K úkolům svazů náleží
zejména:
a) Revidovati spořitelny a jich pobočné ústavy
odbornými svazovými revisory, nejméně
jednou za dvě léta, a podávati zprávy
o vykonané revisi státnímu dozorčímu
úřadu;
b) sbírati statistická data od spořitelen
a zpracovati je k svým účelům; data
tato buďtež na požádání předkládána
ministerstvu vnitra a státnímu statistickému
úřadu. Dále podává Svaz data
státnímu statistickému úřadu
podle zákona o organisaci statistické služby
z 28. ledna 1919, č. 49 sbírky zákonů
a nařízení;
c) sledovati a hájiti zájmy společné
spořitelnám prostřednictvím odborných
porad a odborného tisku;
d) podávati iniciativní návrhy veřejným
úřadům a dobrá zdání
jimi vyžádaná v oborech, týkajících
se zájmů spořitelen a úvěrních
poměrů vůbec;
e) vysílati zástupce do odborných poradních
sborů, zejména v záležitostech veřejného
úvěrnictví.
Spořitelny jsou povinny podrobovati se opatřením
a výzvám Svazu učiněným u plnění
jejich úkolů.
Úhrada nákladů na činnost svazů
rozvrhne se na členy podle stupnice, odpovídající
výši vkladů.
K hájení zájmů spořitelnictví
buď zřízen spořitelní poradní
sbor, jenž sestává z předsedy, jeho
náměstka a čtyř členů,
jmenovaných správou státní, a ze šesti
členů, vysílaných Svazy spořitelen;
nejméně třetina poradního sboru budiž
vzata ze zaměstnanců spořitelen. Týž
podává státní správě
dobrá zdání v otázkách, týkajících
se spořitelnictví.
Členství v tomto poradním sboru trvá
tři léta a jest úřadem čestným.
Členové vystupující mohou býti
voleni nebo jmenováni poznovu.
O organisaci a působnosti tohoto spořitelního
sboru poradního bude vydán státní
správou zvláštní statut.
Spořitelní knížky jsou prosty poplatků.
Z listin a spisů, které se naskytnou při
zápůjčkových a depositních
obchodech spořitelních podrobena jest zákonnému
poplatku pouze ta listina, která vstupuje na místo
zástavního nebo depositního listu bez ohledu
na svou formu a název.
Vědomé neoprávněné užívání
názvu spořitelna nebo spořitelní knížka
(§ 3.) trestá se soudy jakožto přečin
pokutou do 10.000 Kč a krom toho vězením
do jednoho roku, pokud čin tento nepodléhá
trestům přísnějším. V
rozsudku může býti vysloveno, že formy,
štítky, zásoby knížek a tiskopisů
mají býti zničeny a že nesprávné
označení má býti odčiněno.
Dále může býti též stanoveno,
že odsouzení vinníkovo má býti
veřejně a na jeho náklad vyhlášeno.
Splnění povinností uložených
tímto zákonem spořitelnám může
býti na funkcionářích jich vymáháno
státní správou pořádkovými
pokutami až do 1.000 Kč.
Práva a povinnosti, přikázané tímto
zákonem státní správě, přísluší
vykonávati ministerstvu vnitra, jez se dohodne s příslušnými
ministerstvy při povolení přijímati
vklady v žírovém hrazeném účtu
(§ 13) a při zřizování emisních
hypotečních ústavů (§ 20).
Ministerstvo vnitra může výkon jednotlivých
práv a povinností jemu příslušejících
přenésti na podřízené úřady
správy vnitřní.
Zákon tento nabývá účinnosti
30 dní po vyhlášení. § 3. však
stává se účinným v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku pro spořitelny, které
nejsou zaručeny obcí nebo okresem, teprve po pěti
letech, pro ostatní spořitelny po jednom roce. Na
Slovensku stávají se ustanovení § 3.
účinnými pro veškeré peněžní
ústavy rok po vyhlášení tohoto zákona.
Spořitelní regulativ ze dne 27. září
1844, jakož i ostatní zákony a nařízení
spořitelnictví se týkající,
pozbývají platnosti s účinností
tohoto zákona.
Zákon tento nedotýká se České
spořitelny v Praze a První moravské spořitelny
v Brně.. Stanovy obou těchto ústavů
zůstávají v platnosti, buďtež však
podle pokynů ministerstva vnitra přizpůsobeny
pravidlům tohoto zákona o provozování
obchodů spořitelních.
Ministr vnitra může nařizovati provedení
revise v těchto ústavech na jejich náklad.
Provésti tento zákon náleží ministru
vnitra, jemuž přísluší vydati vzorcové
stanovy a vzorcový jednací řád pro
spořitelny, jakož i schvalovati služební,
disciplinární a pensijní řády
spořitelen.