Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vláda se zmocňuje, aby po dobu organisace soudnictví
nejdéle pak na dobu 5 let nařízením
měnila sídla a obvody soudův a státních
zastupitelství na území býv. státu
uherského a jednotlivé tyto úřady
sloučila či zrušila.
Zaměstnanci bývalého státu uherského
při úřadech v § 1. vytčených,
jakož i v trestnicích podrobeni jsou dnem účinnosti
tohoto zákona veškerým zákonům
a nařízením, jimiž upraveny jsou služební
poměry a požitky státních zaměstnanců
toho druhu v ostatních částech republiky
Československé a vztahují se tudíž
na osoby stavu soudcovského zejména čl. I.
zákona z 25. ledna 1914, č. 15 ř. z. (služební
pragmatika), cís. patent z 3. května 1853, č.
81 ř. z. (soudní instrukce), pokud jeho ustanovení
byla zachována zákonem z 27. listopadu 1896, č.
257 ř. z. o organisaci soudů, zákon z 21.
května 1868, č. 46 ř. z. o disciplinárním
řízení, ustanovení cit. zákona
z 27. listopadu 1896, č. 257 ř. z., pokud jím
upravena jsou všeobecná služební pravidla,
zákon z 12. července 1872, č. 1 12 ř.
z. o žalobním právu stran, porušil-li
soudce právo, na úředníky a sluhy
zejména zákon z 25. ledna 1914, č. 15 ř.
z. (služ. pragm.) a na veškeré zaměstnance,
zejména zákon ze 7. října 1919, čís.
541 sbír. zák. a nař. a ze 17. prosince 1919,
č. 2 sb. zák. a nař z r. 1920.
Zvláštní požitky, jež se poskytují
státním zaměstnancům vzhledem k mimořádným
poměrům na Slovensku a Podkarpatské Rusi,
nejsou tím dotčeny.
Kdo chce být ustanoven při úřadech
v § 2. první odst. uvedených, musí splniti
náležitostí, jichž vyžadují
pro službu toho druhu ustanovení platná v ostatních
částech republiky Československé.
Ustanovení toto netýká se osob, které
do účinnosti tohoto zákona nabyly již
způsobilosti pro ustanovení v úřadech
podle práva uherského.
Ministr spravedlnosti může do 30 dnů od účinnosti
tohoto zákona zaměstnance úřadu v
§ 2. odstavce prvního uvedených, kteří
podle § 2. zákona ze dne 10. prosince 1918, č.
64 sb. z. a n. prozatímně byli ponecháni
ve svých úřadech, propustiti bez veškerých
nároků, jestliže hrubě porušili
vykonaný slib poslušnosti.
V téže lhůtě může ministr
spravedlnosti zaměstnance v § 4. vytčené
dáti na odpočinek, při čemž budou
jim poskytnuty zaopatřovací požitky v té
míře a potud, pokud by na ně měli
nárok podle zákonů uherských dne 29.
října 1918 na území bývalého
státu uherského v platnosti zachovaných.
V případech zvláštního zřetele
hodných mohou (§ 64., č. 9 ústavní
listiny) zvýšeny býti požitky tyto až
do výše stanovené zákonem ze 17. prosince
1919, č. 3 sb. z. a n. z roku 1920.
Veškeří zaměstnanci vytčení
v § 4., ohledně nichž buď výslovně
nebo uplynutím zákonné lhůty práv
§ 4. a 5. nebude použito, stávají se státními
zaměstnanci trvale ustanovenými, jakmile vykonají
služební přísahu stanovenou pro zaměstnance
toho druhu.
Nepřihlásí-li se takový zaměstnanec
k služební přísaze do 14 dnův
od doby, kdy podle ustanovení prvního odstavce mohl
ji vykonati, může ohledně něho ministr
spravedlnosti užíti práva § 4. nebo 5.
bez ohledu na to, že lhůta tam stanovená uplynula.
Zákon i tento nabývá účinnosti
dnem 1. května 1920.
Provedením jeho pověřuje se vláda.
Obdobné důvody, které vedly ministerstvo
vnitra ku vypracování předlohy zákona,
jímž upravují se poměry úředníků
a zřízenců u státních úřadů
a ústavů býv. státu uherského,
jsou směrodatny i pro přítomnou osnovu.
Nebylo však možno úpravu soudnictví vřaditi
do osnovy všeobecné, protože překážely
tomu nejen zákonné předpisy na území
uherském dosud platné, nýbrž i předpisy
naší ústavy, jakož i práce, které
byly již vykonány v soudnictví na území
býv. státu uherského. Bylo proto nutno předložiti
osnovu samostatného zákona.
K § 1. jest poznamenati, ze zákonem z 3. dubna 1919,
č. 188 sb. z. a n. zmocněna byla vláda ku
veškerým opatřením organisačním
ve příčině soudních tabulí
a hlavních státních zastupitelstev a že
v území uherském podle zákonného
článku XXIX. z roku 1890 změny obvodů
okresních soudů a cedrií provedeny býti
mohou nařízením ministerstva. Nicméně
pokládá ministerstvo spravedlnosti vhodným,
aby se zřetelem na § 94. úst. listiny přesně
bylo vyjádřeno přechodné právo
vlády ve příčině úpravy
soudnictví a stanoví maximální lhůtu
pětiletou, jíž pokládá za úplně
postačující. Lhůta tato převyšuje
ovšem lhůtu stanovenou v § 4. zákona z
13. února 1919, č. 77. sb. z. a n., avšak přítomný
zákon ustanovení zákona citovaného
neruší.
K § 2. Ustanovení jeho jest stylisováno souhlasně
s § 3. zákona povšechného, vypuštěno
však ustanovení, že zaměstnanci justiční
stávají se zaměstnanci státními,
ježto jimi již podle dosavadního zákonného
stavu jsou.
K § 3. Ustanovení prvého odstavce převzato
úplně z § 3. zákona všeobecného,
odstavce 2. zachovávají se nabytá práva,
k čemuž dlužno poznamenati, že předpisy
práva uherského podstatných úchylek
nevykazují.
K § 4. Ministerstvo spravedlnosti provedlo již dříve
veškerá šetření a opatření
ve příčině zaměstnanců
justičních (byloť přes 300 zaměstnanců
dáno vládě uherské republiky k disposici),
takže postup, který předepsán jest §em
4. všeobecného zákona byl by jen zbytečným
ztížením správy a ve příčině
soudců z území býv. státu uherského,
zavdával by příčiny k závažným
námitkám. Proto obmezuje se osnova tohoto zákona
pouze na důsledky plynoucí a nezachování
předpisu § 2. zákona z 10. prosince 1918, č.
64. sb. z. a n. a přiznává ministru spravedlnosti
právo, aby učinil úplné důsledky
z poměru prozatímnosti u těch zaměstnanců,
kteří hrubě porušili vykonaný
slib poslušnosti.
Pro případy jiné, kde by snad jen nebylo
zaměstnance některého zapotřebí
nebo ukázalo se, že není schopen zastávati
svého úkolu, obmezuje se toto právo ministrovo
§em 5. na nucený odpočinek, což bylo vzhledem
k charakteru provisornosti na jedné straně a rozsahu
přiznaných pensijních nároků
na straně druhé výslovně zákonem
stanoviti.
Přípustnost zvýšení pensijních
požitků uvedena v souhlas s citovaným ustanovením
ústavní listiny.
§ 6. přivádí stabilisaci poměru
služebního, při čemž vyžaduje
se služební přísaha, která zaměstnanci
prozatímně v úřadech ponechanými,dosud
vykonána nebyla. Poněvadž nelze vyloučiti
možnost, že by některý zaměstnanec
přísahy odepřel, bylo nutno důsledky
toho řešiti druhým odstavcem téhož
paragrafu.
Ve směru formálním se navrhuje, aby předloha
tato současně s předlohou povšechného
zákona přikázána byla ústavnímu
výboru, aby o ní podal zprávu do osmi dnů.