Přírodní nerostné statky uložené
v zemi jsou podle stavu našeho zákonodárství
buď majetkem majitele půdy anebo jsou z tohoto majetkového
práva vyňaty a vyhrazeny výlučné
disposici státu (§ 3. ob. hor. zák.). K nerostům
tohoto posledního druhu, pokud jsou uloženy na svých
přirozených ložiskách, patří
uhlí kamenné i hnědé.
Význam uhlí pro prosperitu státu byl poznán
teprve ve století devatenáctém, kdy počalo
se kamenného uhlí používati jako průmyslového
paliva. Země, které uhlím jsou bohaty, dosáhly
netušeného rozvoje a blahobytu a stojí v kulturním
ohledu na místě vynikajícím.
Státní moc starala se - uznávajíc
důležitost tohoto odvětví průmyslového
- o to, aby vývoj dolování uhelného
byl co nejintensivněji podporován. Za tím
účelem bylo upraveno zákonodárství
i poměr státu jako podnikatele na poli průmyslu
hornického.
Zákon ze dne 23. května 1854, č. 146 ř.
z. stanovil zásady, pokud se týče nabývání
i technického obhospodařování majetku
dolového, na jejichž základě pracovalo
zákonodárství dále, nedotýkajíc
se stěžejních vůdčích
myšlenek původního zákonodárce.
Stát pokud možno podporoval soukromé podnikání,
ponechávaje si jen nepatrné zlomky dolového
majetku, který pro časté neúspěchy
finanční spíše zmenšoval. Za to
rozmnožoval se dolovací průmysl soukromý
velmi slibně.
O vývoji tomto v zemích koruny České
(v Čechách, na Moravě a ve Slezsku) svědčí
přiložená tabulka, obsahující
léta mezi r. 1890 a 1915. Bylo to po výtce uhlí
hnědé, jež v r. 1913 vykazuje těžbu
proti r. 1890 o 107,200.000 q tedy o 87%vyšší,
kdežto uhlí kamenného se vytěžilo
v r. 1915 o 61,000.000 q tedy o 74.6% více než v r.
1890.
Průměrný vzestup těžby uhlí
vůbec v našem státě v roce 1915 oproti
roku 1890 činí (205,692.151 q v r. 1890, 325,851.947
q v roce 1915) okrouhle 120.2 milionů q čili 58.4%.
V prvním roce naší státní samostatnosti,
t. j. v r. 1919 činila těžba uhlí kamenného
v našem státě 103,807.677 q, uhlí hnědého
mimo Slovensko 169,620.183 q, na Slovensku pak 1,468.689 q, tedy
dohromady uhlí hnědého 171,088.872 q, všeho
uhlí pak 274,896.549 q, při čemž bylo
zaměstnáno na dolech 116.252 dělníků.
Vlastní spotřeba uhelných závodů
mimo Slovensko činila v tomto roce 38,120.830 q, tedy 13.9%
celkové výroby. Kamenouhelné doly spotřebovaly
18%, hnědouhelné doly 11% těžby pro
vlastní spotřebu.
Vypočteme-li přibližné vlastní
spotřebu dolů na Slovensku (as jako u kamenouhelen),
zbývá prodejného uhlí 236,555.720
q. Podle toho by připadalo na hlavu obyvatelstva československého
státu as 17.7 q uhlí na rok. (Obyvatelstvo čítá
13.5 milionů. Od toho třeba odečísti
dělníky a zřízence, zaměstnané
při uhelném dolování v počtu
as 120.000, kromě toho by bylo snad správno odpočítati
i jejich, ve společných domácnostech s nimi
žijící příslušníky.)
Poměr tento ovšem se pošine, vezme-li se v úvahu
vývoz za hranice. O vývozu tomto scházejí
dosavade přesná data. Podle statistiky za rok 1913
vyvezlo se hnědého uhlí ze severočeského
revíru do zemí bývalého Rakouska as
13.3 milionů q, do Německa pak.71,993.280 q. Vývoz
z revíru Mor. Ostravského šel z největší
části do Uher a byl úplné kompensován
uhlím, přiváženým z dolů
Vítkovického kamenouhelného těžařstva
v Petřkovicích (Prus. Slezsko).
Hornoslezského uhlí se dovezlo do zemí českých
v r. 1913 as 46.4 milionů q, takže přebytek
vývozu proti dovozu uhlí byl as 40 milionů
q.
V r. 1919 vyvezlo se do Německa poměrně velmi
málo, za to vyváželo se do Rakouska nejvíce,
méně pak do Polska a Jugoslavie.
Béřeme-li za podklad data vývozní
z měsíce října 1919, shledáváme,
že pro nejnutnější naši spotřebu
se nám nedostává ročně as 14
milionů q uhlí. Toto číslo ovšem
bylo by velmi zvýšiti, kdyby průmysl náš
měl pracovati podle své skutečné potence.
Roční spotřeba uhlí na obyvatele činila
v r. 1913:
Výroba činila: | ||
Ve Spoj. stát. Sev. Amerických | 51.0 q | 56.4 q |
V Anglii | 41.7 q | 58.0 q |
V Kanadě | 39.3 q | |
V Německu | 37.3 q | 38.5 q |
V Belgii | 34.9 q | 35.6 q |
Ve Francii | 15.8 q | 10.3 q |
V býv. Rakousku | 14.7 q | |
V býv. Rakousko-Uhersku | 11.6 q | |
V Rusku a Japonsku | 2.4 q | |
V Čechách, na Moravě a ve Slezsku | 32.0 q | 24.6 q |
Jest tedy dokázáno, že nejsme dosud, co se
týče výroby uhlí, soběstačni.
Zvýšiti těžbu uhlí v našem
státě jest zajisté možno, ovšem
otázkou velmi těžce zodpověditelnou
jest, můžeme-li se vůbec obejíti bez
vývozu a přívozu tohoto statku tvořícího
nové statky. Není třeba blíže
dokazovati, že stát jest povinen, aby toto nerostné
bohatství co nejintensivněji chránil před
rozmrháním a staral se o to, aby je co nejúplněji
a nejúčelněji využil pro potřeby
celostátní.
Stát použil tohoto svého práva již
za války a zavedl státní uhelné hospodářství,
dav veškeré uhelné zásoby i výrobu
pod závěru a ustanoviv komisi pro uhelné
hospodářství při ministerstvu veřejných
prací. Mimo to zařízeny byly inspektoráty
pro uhelnou dopravu, jez podléhaly přímo
ministerstvu a prováděly jeho rozkazy co do opatření
uhlí (min. nař. ze dne 11. května 1917, č.
216 ř. z.).
Zařízení toto bylo převzato i v naší
republice a vláda hodlá na těchto základech
budovati dále tak, aby nerušila přirozeného
chodu hospodářského života násilnými
změnami a kromě toho, aby nepodvazovala chuť
k podnikání na poli průmyslu hornického.
Dokud potrvá nedostatek uhlí, dotud bude třeba
zachovati nucené hospodářství uhelné
ve formě co nejtužší, aby veškerá
těžba byla co nejjistěji a nejúplněji
zachycena a rozdělena na spotřebitele podle zásad,
jež stanoví správa státní právě
v zájmu celostátním.
Stát dále nemůže ponechati za nedostatku
zboží tvoření cen volné soutěži
podnikatelů, nýbrž musí v zájmu
konsumentů rigorosně prováděti stanovení
cen prodejných veškerých uhelných paliv
podle cís. nařízení ze dne 24. března
1917, č. 131 ř. z., po případě
zákona ze dne 17. října 1919, č. 568
sb. zák. a nař.
Bohatství uhelné, které jest uloženo
v oblasti našeho státu, jest sice veliké, avšak
vzhledem k vysoké průmyslové vyspělosti
státu omezeno na dobu poměrně krátkou,
takže jeví se železná nutnost, aby pokladu
tohoto bylo co nejintensivněji šetřeno, t.
j. hospodařeno s ním tak, aby bylo jeho tvořivých
vlastností co nejdokonaleji využito a aby na výtěžku
participoval stát v poměru přiměřeném
ke svému významu. Úkolů takto vytčených
má býti dosaženo provedením ustanovení
tohoto zákonného návrhu.
Při tom třeba vycházeti z úvahy, že
uhelná nouze jest zjevem přechodným, třeba
že trvá již delší dobu a bude ještě
nějaký čas trvati. Není tedy radno
tvořiti zařízení, která by
znamenala trvalé zatížení státního
hospodářství a zbyrokratisovala by obchod
uhelný, jenž v dohledné době stane se
zase záležitostí řídící
se železným zákonem nabídky a poptávky
a bude vyžadovati pro zdárné provádění
velmi zdatných obchodnicky školených sil.
Nynější uhelný obchod má býti
reformován potud, že zbytečný meziobchod
bude vyloučen a že zisky obchodníků
budou upraveny tak, aby byla jim zabezpečena slušná
existence podle poměru jejich práce a risika. Konsument
pak bude chráněn ustanovením, že cenu
uhlí na vyrábějícím závodě
bude přesně znáti a každý přestupek
předražení bude trestán.
Aby rozdílení uhlí dělo se racionelně
při využití prostředků dopravních,
ustaví se odborný sbor "uhelná rada"
u ministerstva veřejných prací, jenž
stanoví každoročně generální
plán zásobení uhlím jak tuzemska,
tak i vývozu uhlí z našeho státu.
Rada tato bude povolána, aby ministru veřejných
prací podala podklady pro stanovení cen uhelných
jak na jednotlivých závodech, tak i pro úpravu
cen pro velko- i maloobchod.
Co se tkne shora uvedených úkolů státních
vzhledem k úpravě těžby co do množství,
účelnosti i ekonomie, jest to uhelná rada,
jež podle úsudku zkušených odborníků
podává své dobrozdání, podle
něhož pak zařídí dozorčí
úřady hornické potřebné kroky
u závodů uhelných.
Táž uhelná rada řeší otázky
co nejúplnějšího využití
paliv.
Poněvadž pak složení uhelné rady
jest tak provedeno, že zastoupeny jsou v ní veškeré
zájmové skupiny, tedy nejen producenti, ať
již podnikatelé neb dělníci i zřízenci,
nýbrž i spotřebitelé a sprostředkovatelé
mezi výrobci a konsumenty, dále, že jsou tu
odborníci nejen theoretičtí, nýbrž
i praktičtí a že při povolávání
těchto členů dbá se, aby veškery
kraje říše byly zastoupeny, jest dána
záruka, že tento sbor vyhoví úkolům
na něj vzneseným. Způsobem obdobným
podle zásad demokratických zřízeny
jsou při uhelných inspektorátech uhelné
výbory, jež podle poměrů v jednotlivých
produkčních okresech podávají ministerstvu
veřejných prací a uhelné radě
potřebné posudky a návrhy.
Aby pak základ uhelného hospodaření,
totiž těžba byla úplně a dokonale
zachyceny, jest nevyhnutelně zapotřebí provésti
uhelnou dávku. Dávka tato byla by vybírána
přímo na závodech za kontroly finančních
orgánů tak, že by majitel dolu ji odváděl
z ceny prodejné ustanovené ministerstvem veřejných
prací a veřejné vyhlášené.
Tímto způsobem dosáhne stát nejvýše
potřebného, důležitého a stálého
příjmu a tímto způsobem se částečně
můžeme vymaniti z dosavadní poplatnosti Německu,
jež z našeho tam vyvezeného uhlí vybírá
daň a stejně daní zatěžuje uhlí
své k nám dovážené. Mimo to jedině
tímto způsobem lze získati státu příjem
z uhlí, které musíme podle mezinárodních
ustanovení dovážeti do států
povstalých z býv. Rakousko-Uherska.
Ostatně existuje daň z uhlí v našem
státě v území připojeném
z Německé říše. Tato daň
nahradí se touto dávkou.
Výnos této dávky může býti
odhadnut podle nynějšího stavu těžby
na 550 až 600 milionů korun čs. při
uhlí kamenném a na 500 milionů korun čs.
při uhlí hnědém.
Ježto při vybírání dávky
uhelné není stát zatěžován
nějakou další nákladnou organisací
úřední neb kontrolní, jeví
se býti tento příjem nezkráceným
a jistým.
Zákon tento lze provésti velmi rychle, neboť
podklady jeho - určení ceny uhelné - jsou
již hotovy.
Ježto tímto zákonem lze dosíci zdokonalení
dosavadní uhelné distribuce, přípravy
pro hospodářství volné, zajištění
náležitého podílu státu na výnosu
uhelné těžby bez zatížení
státního hospodářství a bez
zasahování do stávajících práv
soukromých, jsou předpoklady pro jeho účelnost
jisté dány.
Navrhuje proto technický a rozpočtový výbor,
aby Národní shromáždění
usneslo se na připojeném zákonu.
1890 | 82,717.733 | 46.280 | 1655.4 | 1890 | 122,974.418 | 23.741 | 3753.3 | ||
1891 | 84,958.644 | 48.545 | 1632.0 | 1891 | 130,688.183 | 26.197 | 3593.3 | ||
1892 | 85,619.943 | 49.148 | 1662.4 | 1891 | 132,645.807 | 26.492 | 3666.6 | ||
1893 | 90,043.884 | 49.871 | 1742.6 | 1893 | 136,678.989 | 26.517 | 3686.6 | ||
1894 | 88,153.757 | 50.941 | 1687.2 | 1894 | 141,657.315 | 27.052 | 3813.3 | ||
1895 | 89,135.271 | 51.521 | 1690.8 | 1895 | 149,078.028 | 27.912 | 4000.0 | ||
1896 | 90,739.220 | 52.618 | 1742.0 | 1896 | 154,980.147 | 29.109 | 4156.6 | ||
1897 | 96,376.409 | 54.645 | 1759.2 | 1897 | 170,738.704 | 30.442 | 4220.0 | ||
1898 | 100,924.039 | 57.242 | 1722.0 | 1898 | 174,517.305 | 31.568 | 4210.0 | ||
1899 | 104,816.791 | 59.006 | 1763.8 | 1899 | 181,041.057 | 31.306 | 4500.0 | ||
1900 | 97,480.116 | 62.436 | 1516.0 | 1900 | 175,470.486 | 34.321 | 4030.0 | ||
1901 | 106,667.464 | 65.362 | 1591.8 | 1901 | 185,352.249 | 38.858 | 3773.3 | ||
1902 | 100,883.563 | 61.995 | 1605.2 | 1902 | 184,578.160 | 36.706 | 3976.6 | ||
1903 | 104,809.026 | 61.854 | 1635.6 | 1903 | 185,510.069 | 36 207 | 4166.6 | ||
1904 | 107,747.946 | 61.425 | 1726.0 | 1904 | 183,350.496 | 34.343 | 4393.3 | ||
1905 | 113,715.918 | 60.859 | 1791.8 | 1905 | 188,705.513 | 34.219 | 4513.3 | ||
1906 | 120,701.541 | 62.617 | 1829.8 | 1906 | 202,675.563 | 34 277 | 4780.0 | ||
1907 | 123,895.516 | 64.174 | 1875.6 | 1907 | 220,174.866 | 36.618 | 4950.0 | ||
1908 | 124,041.391 | 62.056 | 1856.2 | 1908 | 224,740.890 | 38,455 | 4970.0 | ||
1909 | 124,371.113 | 63.170 | 1825.0 | 1909 | 218,677.005 | 38.132 | 4866.6 | ||
1910 | 123,178.005 | 62.843 | 1814.0 | 1910 | 210,758.727 | 36.302 | 4910.0 | ||
1911 | 126,229.563 | 62.334 | 1857.6 | 1911 | 210,540.058 | 35.109 | 5053.3 | ||
1912 | 136,271.420 | 62.339 | 1988.2 | 1912 | 220,459.370 | 34.007 | 5273.3 | ||
1913 | 142,358.565 | 62.407 | 2052.6 | 1913 | 230,170.960 | 35.051 | 5466.6 | ||
1914 | 135,834.536 | 60.100 | 2068.4 | 1914 | 198,060.425 | 32.457 | 5153.3 | ||
1915 | 144,366.669 | 54.031 | 2308.0 | 1915 | 181,485.278 | 27.662 | 5626.6 | ||
Suma: | 1890: 205,692.151 | 1910: 333,936.732 | |||||||
1900: 272,950.602 | 1915: 325,851.947 |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Úprava hospodaření uhlím, v území
republiky Československé vytěženým
nebo tam dovezeným, náleží ministerstvu
veřejných prací v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy.
Uhlím se rozumí ve smyslu zákona veškeré
druhy uhlí kamenného, hnědého a veškeré
druhy paliva z nich vyrobeného (koks, kaumacit, brikety,
bulety a j.).
Veškeré v území republiky Československé
těžené uhlí a zásoby jeho u výroben,
dále uhlí z ciziny dovážené,
jest pod závěrou. Závěra má
ten účinek, že s tímto uhlím
není dovoleno nakládati bez poukazu orgánů,
kterým náleží úprava hospodaření
uhlím.
Ze závěry jsou vyňaty zásoby uhlí
u spotřebitelů, získané na základě
řádného přídělu, pak
uhlí, které potřebuje důlní
podnik pro vlastní účely k dobývání,
třídění a nakládání
uvnitř důlního podniku a uhlí, které
se poskytuje zřízencům a osazenstvu dolů
jako deputát pro jejich vlastní domácí
potřebu k topení.
Závěra zaniká dodávkou uhlí
spotřebiteli, jemuž bylo řádně
přiděleno.
Ministr veřejných prací stanoví v
dohodě s ministrem financí a s ministrem průmyslu,
obchodu a živností, vyslechnuv uhelnou radu, nejvyšší
prodejné ceny uhlí loko závod, které
se veřejně vyhlásí v úředních
novinách, vyhláškami při uhelných
výborech a na závodech.
Ministr veřejných prací může
v dohodě s ministry vnitra, financí, průmyslu,
obchodu a živností nařídit obcím,
aby stanovily ceny uhlí v drobném prodeji, vyslechnuvše
obchodníky uhlím, při čemž musí
se říditi cenami, stanovenými podle §
5.
Ministerstvo veřejných prací upravuje v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy hospodářství
uhelné buď přímo nebo pomocí
podřízených a poradních orgánů.
Orgány takovými jsou: uhelná rada, uhelné
inspektoráty a uhelné výbory.
Uhelná rada čítá:
8 zástupců hornických podnikatelů,
6 zástupců hornických dělníků,
2 zástupce hornických zřízenců,
3 zástupce obchodníků uhlím,
4 zástupce průmyslových podniků,
2 zástupce průmyslových dělníků,
2 zástupce zemědělství,
1 zástupce živnostnictva,
2 zástupce drah,
2 zástupce spotřebitelů otopného uhlí,
a
po 1 odborníku hornického provozu uhelného,
chemického probadání uhlí a používání
uhlí.
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností a
ministerstvo financí vysílají stálé
přísedící do uhelné rady.
Členy uhelné rady kromě zástupců
drah a ministerstev, jež určí dotyční
ministři, jmenuje ministr veřejných prací,
vyžádav si předem návrhy revírních
rad, příslušných korporací, odborových
organisací a svazů, v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Při jmenování členů uhelné
rady jest dbáti toho, aby byly zastoupeny podle možnosti
všechny části říše.
Za každého člena ustanoví se náhradník,
jenž jej zastupuje, zašlo-li ho něco. Doplňování
uhelné rady děje se podle stejných pravidel.
Uhelná rada sídlí v Praze.
Funkční doba členů trvá tři
roky.
Výlohy uhelné rady nese ministerstvo veřejných
prací, které k účelu tomu stanoví
příslušnou přirážku k prodejní
ceně uhlí.
Z plného sboru uhelné rady zřídí
se v prvé řadě tyto znalecké odbory:
a) technicko-hospodářský pro uhelný
provoz,
b) technicko-hospodářský pro výzkum
a upotřebení paliv,