Ústavní výbor uznal důvod vlády,
že je nutno nahraditi novým zákonem dřívější
zákony o chraně osobní a domovní,
které tvořily součást zrušené
ústavy. Při tom přijal stanovisko vlády,
změniv její návrh po výtce jen stylisticky.
Tím však získal zároveň větší
jasnosti. Tak v §§ 2 a 7 stylistickou změnou
bylo určitě vyřknuto, že při
zatčení a domovní prohlídce je nutno
doručiti příslušný rozkaz soudcův
ihned při tomto úkonu a jedině tam, kde to
učiniti není možno, na př. pro nebezpečí
v průtahu, ze se tak může státi nejdéle
do 24 hodin.
Věcné odchylky byly přijaty v §§
8, 10 a 13.
Do ustanovení § 8 bylo pojmuto ustanovení,
že osobě, u níž byla vykonána prohlídka
domovní, musí býti doručeno na její
žádost nejen potvrzení o prohlídce a
jejích důvodech, nýbrž i potvrzení
o tom, které věci byly u ní zabaveny. Tím
je jí poskytnuta větší ochrana proti
škodě, která by jí mohla snad vzniknouti
ztrátou nebo zkázou, a státní orgány
budou nuceny, aby se obmezily na zabavení pouze takových
předmětů, jež souvisí s účelem
prohlídky.
Totéž stanovisko pohnulo ústavní výbor,
aby přijal do § 10 ustanovení, ze má
býti o prohlídce sepsán ihned protokol, v
němž nutno uvésti všechny podstatné
body o jejím provedení.
Nová stylisace § 13 má jednak zdůrazniti,
že obmeziti ústavní svobody, tímto zákonem
zaručené je možno pouze zákonem, nikoli
snad pouhým nařízením, jednak má
jí býti z důvodu bezpečnosti státu
tato možnost rozšířena také na
případy, kde je ohrožena celistvost státu
a kde nastanou nebezpečné události na hranicích
jeho. Kromě toho byla pojata do tohoto ustanovení
i citace § 113 úst. listiny, aby byly shrnuty v jedinné
zákonné ustanovení všechny případy,
kdy může býti dovoleno vládě
sáhnouti k mimořádným opatřením.
Znění § 11 bylo upraveno jen stylisticky. Při
tom ústavní výbor byl toho mínění,
že předpisem § 116 úst. listiny nebyla
zrušena dosud vydaná ustanovení o listovním
tajemství a že zejména zůstávají
v platnosti zákony rakouské ze dne 6. dubna 1870,
č. 42 ř. z. a ze dne 26. května 1879, č.
79 ř. z., i ustanovení §§ 200, 201 a 327
uherského zákona trestního.
Trestní ustanovení bylo v § 12 vysloveno určitěji
než navrhuje vláda. To má zejména ten
význam, že ochrana občanské svobody
osobní a domovní je pod sankcí ústavní
poskytnuta zvýšenější měrou,
než tomu dosud bylo, zejména podle uherského
zákona trestního, který v tom směru
ovšem je změněn.
Ústavní výbor navrhuje, aby byl přijat
zákon v následujícím znění.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Nikdo nesmí býti stihán leč v případech
podle zákona dovolených a to jen soudem neb úřadem
podle zákona příslušným, a řízením
podle zákona upraveným.
Mimo případ přistižení při
činu samém nesmí býti nikdo zatčen,
leda na písemný odůvodněný
příkaz soudcův, který musí
býti dodán při zatčení, a není-li
to možno, nejdéle do 24 hodin po něm.
Nikdo nesmí býti orgánem úředním
vzat do vazby, leč v případech zákonem
stanovených, a musí býti pak nejdéle
do 48 hodin propuštěn nebo odevzdán úřadu,
který podle okolností případu je příslušný
provésti další řízení.
Vyjma případy zákonem stanovené nesmí
nikdo býti z určitého místa neb území
vypovězen nebo přidržován k tomu, aby
se z určitého místa nebo území
nevzdaloval.
Za kterých podmínek může býti
osoba zatčená nebo uvězněná
na svobodu propuštěna, položí-li jistotu,
po případě znovu uvězněna,
ač jistotu položila, stanoví zákon.
Prohlídka bytu nebo jiných místností
náležejících k domácnosti nebo
určených ku provozování živností
nebo výdělečné činnosti, je
přípustna pouze v případech podle
zákona dovolených a to jen soudem neb úřadem
podle zákona příslušným a řízením
podle zákona upraveným.
Domovní prohlídka je přípustna zpravidla
(§ 8) jen na základě písemného
odůvodněného příkazu soudcova,
který musí býti doručen při
prohlídce a není-li to možno, nejdéle
do 24 hodin po ní.
V kterých případech jest přípustna
k účelům trestního řízení
soudního prohlídka i bez písemného
příkazu soudcova, stanoví zákon. V
tomto případě musí však orgán
vykonávající prohlídku vykázati
své oprávnění k tomu a vydati osobě,
u které prohlídku vykonal, na její žádost
ihned, nebo nejdéle do 24 hodin, písemné
potvrzení o vykonané prohlídce a důvodech
pro její provedení a o věcech u ní
zabavených.
Zákon stanoví, ve kterých případech,
kterými orgány a s jakými obmezeními
jest přípustna prohlídka místností
obývacích nebo živnostenských (§
6) k účelům policejním, finančním
a k účelům veřejné správy
vůbec; i pro tyto případy platí ustanovení
druhé věty § 8.
O každé domovní prohlídce budiž
ihned sepsán protokol, v němž dlužno uvésti
zákonný důvod a důvod podezření,
pro který byla prohlídka provedena a jaký
byl její výsledek. Nebylo-li nic závadného
shledáno, budiž straně ihned vydáno
písemné potvrzení.
Listovní tajemství je zaručeno; výjimky
stanoví zákon.
Poruší-li veřejný funkcionář,
úředník nebo zřízenec při
výkonu úřadu nebo služby ustanovení
tohoto zákona o ochraně svobody osobní nebo
domovní, budiž potrestán, a to, jednal-li se
zlým úmyslem, pro zločin těžkým
žalářem od jednoho roku do pěti let,
při zvláště přitěžujících
okolnostech až do deseti let, jinak pro přestupek
vězením od jednoho týdne do šesti měsíců.
Při odsouzení pro zločin budiž vysloveno,
že vinník ztrácí svůj úřad.
Každé odsouzení má v zápětí
povinnost k náhradě způsobené škody
podle ustanovení zvláštních zákonů.
Pouze zákonem může býti stanoveno, jakým
omezením podléhají ustanovení §§
2 až 9 a 11 tohoto zákona a §. 13 úst.
listiny za války nebo tehdy, nastanou-li uvnitř
státu nebo na jeho hranicích události ohrožující
zvýšenou měrou celistvost státu jeho
republikánskou formu, ústavu nebo veřejný
klid a pořádek.
Zákon tento tvoří součást ústavní
listiny (§§ 107 a 1 12 ústavní listiny).