Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Vláda se zmocňuje, aby v přechodné
době až do konce roku 1920 slučovala neb rozlučovala
obce a to i tehdy, jde-li o města s vlastním statutem,
a dále aby měnila hranice obcí, okresů
politických, soudních, zastupitelských a
volebních, jakož i žup a zemí.
V této době není potřebí k
těmto opatřením dobrých zdání,
vyjádření nebo souhlasu zúčastněných
obcí nebo jakýchkoli sborů správních,
úřadů nebo sborů zákonodárných.
Vláda však jest povinna zamýšlené
sloučení, rozloučení nebo změnu
hranic uveřejniti po dobu osmi dnů vyhláškou
v zúčastněných obcích. V dalších
osmi dnech má každý právo podati připomínky
u ministerstva vnitra, které o nich rozhodne, dohodnouc
se s ministerstvem spravedlnosti.
Vláda se zmocňuje. aby, měníc podle
§ 1 hranice zemské, upravila nařízením
místní platnost říšských
i zemských zákonů dosud tam platných.
Ministr vnitra se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem
financí s konečnou platností rozhodl o majetkovém
vyrovnání mezi zeměmi v případech
sloučení, rozloučení, nebo změny
hranic okresů a obcí, kde jde současně
o změnu hranic mezi dosavadními zeměmi a
kde zúčastněné zemské (správní)
výbory se nedohodnou.
Ministr vnitra se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem
financí v případech slučování,
rozlučování nebo změny hranic obcí
a okresů povoloval dočasné vybírání
obecních a okresních přirážek
a dávek nestejnou výší v jednotlivých
částech, kde dosud byly vybírány nestejnou
výší.
Tato pravomoc může býti přenesena na
úřady, které jsou podle všeobecných
ustanovení příslušny povolovati vybírání
přirážek a dávek obecních a okresních.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, současně se zrušuje
ustanovení § 23 zákona ze 7. února 1919,
č. 76 Sb. z. a n., jakož i zákon ze dne 19.
prosince 1919, č. 8 Sb. zák. a nař. z roku
1920.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru vnitra v dohodě se zúčastněnými
ministry.
§ 23 novely k obecním zřízením dal vládě obsáhlé právo slučovati a rozlučovati obce, jakož i měniti hranice obcí a okresů. Vydáním zákona o zřízení župních a okresních úřadů objevila se nutnost ustanovení toto postaviti na širší basi, pamatovati totiž i na změnu hranic žup a zemí a na přičlenění území nově získaných, zejména od Rakouska. Ostatně již před tím při praktickém provádění tohoto paragrafu se však ukázalo, že znění jeho, ačkoliv jest velice široké, nehodí se přece na všechny případy. Hlavně nebylo lze zmocnění tohoto použíti v případech těch, kdy změnou hranic obecních resp. okresních měly býti změněny i hranice zemské, což mělo za následek, že dosud nebylo lze vyříditi žádosti za sloučení obcí nalézajících se na rozhraní dvou zemí, ačkoliv opatření toto jevilo se z důvodů administrativních velmi naléhavým. Též vznikly pochybnosti při slučování měst statutárních s obcemi přilehlými, neboť v příslušných městských statutech bývá obvod obecní pravidelně přesně vymezen, takže přes to, že podle všeobecného znění cit. § 23 možno sloučení obcí nebo změnu hranic povoliti bez slyšení zákonodárného sboru, bylo by
možno žádati vydání formálního
zákona ve všech podobných případech,
jako se skutečně stalo při Praze, Brně
a Olomouci, kde šlo zároveň o obsahovou změnu
dosavadních statutů. Poněvadž tu však
není podstatného rozdílu proti případům,
v nichž lze § 23 novely použíti, odporučuje
se znění zákona rozšířiti
i na tyto případy. Při této příležitosti
doporučuje se též slovo "okresů"
v prvé větě dotčeného paragrafu
blíže vysvětliti tím způsobem,
že se tím míní okresy politické,
soudní i zastupitelské; ve spojení pak s
tím bylo by doplniti ještě příslušné
ustanovení tím, že se týká též
okresů volebních a žup.
Vycházejíc z těchto úvah navrhuje
vláda, aby § 23. novely byl nahrazen § 1 připojené
osnovy.
Budou-li při slučování obci měněny
i hranice zemské, jest nutno rozhodnouti, které
zemské zákony mají v dotčeném
území platiti; při řešení
otázky této bude třeba často přihlížeti
ke konkrétním okolnostem, pročež navrhuje
se, aby vládě dostalo se příslušného
zmocnění (§ 2). Toto ustanovení bude
zejména také praktické při přičlenění
Vitorazska a Valčicka.
§ 3 a 4 jest výrazem praktické potřeby
upravovati poměry finanční, která
se při některých případech
slučování a rozlučování
obcí objevila a nepotřebuje zajisté bližšího
vysvětlení.
Poněvadž zákonem tímto má býti
nahrazeno znění § 23 novely navrhuje se, aby
příslušné ustanovení novely bylo
výslovně zrušeno (§ 5).
Ve formelním ohledu se navrhuje, aby osnova přikázána
byla výboru ústavnímu a rozpočtovému
ku podání zprávy se vším urychlením.