Výbor rozpočtový navrhuje:
Národní shromáždění nechť
se usnese o této osnově zákona:
Národní shromáždění republiky
Československé u neslo se na tomto zákoně:
Zákon o osobních daních přímých
ze dne 25. října 1896, čís. 220 ř.
z. ve znění novely ze dne 23. ledna 1914, čís.
13 ř. z. mění se pro berní léta
1920 a 1921 takto:
V §u 125, č. 7. budiž částka 3.000
Kč. (článek I. zákona ze dne 18. listopadu
1919, č. 617 sb. z. a n.) zaměněna částkou
4.800 Kč.
V § 155, odst. 1. budiž částka 1.600 Kč
nahrazena částkou 4.800 Kč.
V § 157, odst. 2. budiž částka 4.000 Kč
nahrazena částkou 8.400 Kč.
V § 160, čís. 4. budiž částka
3.000 Kč nahrazena částkou 7.200 Kč.
V § 160, čís. 7. budiž částka
3.600 Kč nahrazena částkou 7.200 Kč.
V § 172, odst. 1. odpadne v daňové stupnici
první až šestnáctý stupeň
a na místo sedmnáctého až třicátého
pátého stupně nastoupí tato berní
sazba;
§ 172, odst. 4 má zníti:
Pokud podle ustanovení §u 155, odst. 2 a §u 175
zdaněn býti má příjmem 4.800
Kč anebo menší, činí daň
z příjmu při příjmu
U příjmu 1200 Kč, nebo méně
klesají stupně příjmu o 50 Kč
a daň klesá o 30 h.
V § 172 a, odstavec 1. budiž částka 2400
Kč nahrazena a částkou 7200 Kč.
V § 172 a, odstavec 3. budiž částka 4800
Kč nahrazena částkou 8400 Kč.
V § 172 a, odstavec 3. buďtež částky
12.000 Kč pak 4.800 Kč a 12.000 Kč nahrazeny
částkami 20.000 Kč, 8.400 Kč a 20.000
Kč.
V § 173, lit. a), budiž částka 2.400 Kč
nahrazena částkou 7.200 Kč a částky
2.400 Kč a 4.800 Kč v témž § pod
lit. b) uvedené buďte nahrazeny částkami.7.200
Kč a 12.000 Kč.
V § 174, odst 1. budiž částka 12.000 Kč
nahrazena částkou 20.000 Kč.
V § 201, budiž částka 1.600 Kč
nahrazena částkou 4.800 Kč.
V § 221, budiž částka 6.000 Kč
nahrazena částkou 10.000 Kč.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
provedla změny, které vzniknou zvýšením
daně prostého příjmu ze 1.600 Kč
na 4.800 Kč v jiných zákonech.
Článek 2., 3. a 4. zákona ze dne 19. prosince 1919, č. 668 sb. z. a n., kterým obnovila se povinnost zaměstnavatelů daň z příjmu, předepsanou z proměnlivých platů služebních, vybírati srážkou z těchto platův a odváděti státní pokladně, se zrušuje a platnost císařského nařízení se dne 8. července 1898, čís. 120 ř. z., se obnovuje.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920. Provedením jeho pověřuje
se ministr financí, který, pokud se týče
ustanovení článku 2., se dohodne se zúčastněnými
ministry.
Rozpočtový výbor pojednávaje o návrhu
člena Národního shromáždění
Jarosl. Marka a soudruhů na zvýšení
příjmu osvobozeného od daně z příjmu
(tisk 2185) došel k názoru, že drahotní
poměry válkou způsobené plně
odůvodňují zvýšení hranice
pro výměr daně z příjmu.
Také vláda uznávajíc zásadní
oprávněnost tohoto návrhu, projevila souhlas
se zvýšením daně prostého minima
pod tou podmínkou, že toto zvýšení
bude jenom provisoriem. Definitivní a pro všechny
zájemníky spravedlivá úprava této
otázky jakož i stupnice daňové vůbec
bude možná teprve tehdy, až nastanou normální
poměry a až relace mezi příjmem a mezi
vydáním k úhradě životních
potřeb se ustálí. Definitivní řešení
této otázky již nyní není možno
také z toho důvodu, že pro nedostatek řádné
statistiky z poslední doby není možno ani přibližně
odhadnouti finanční důsledky takové
reformy pro státní finance.
Jisto jest, že i poměrně malým zvýšením
daně prostého minima stát přijde o
dosti značnou část svého příjmu,
kterou stěží bude lze nahraditi na straně
jiné. K tomu přistupuje, že daně prosté
minimum bylo již nyní u nás nejvyšší
(v německých státech činilo 300 až
1.000 marek). I osnova říšské daně
z příjmu, podaná před nedávnem
v německém národním shromáždění,
stanoví daně prosté minimum na 1.000 marek;
ve Francii činí toto minimum (podle počtu
obyvatelstva) 1.500 až 3.000 franků. Podle novinářských
zpráv má býti v Rakousku daně prosté
minimum zvýšeno na 3.000 K.
Zvýšením daně prostého minima
na 4.800 K budeme míti opět nejvyšší
daňové minimum.
Nebudiž konečně zapomínáno, ze
mezi poplatníky s nejnižšími příjmy
nalézá se množství takových,
kteří poměrně nepatrnou daň
hravě mohou zaplatit a kteří nyní
z daně vypadnou. Jest ovšem nepochybno, že příjemci
fixních platů (úředníci a dělníci)
trpí drahotou nejvíce a že jest jím
za těžko i sebe menší daň platiti.
Uváží-li se však, ze zrušením
daně z vyššího služného pro
berní rok 1920 a násl. byli tito poplatníci
nejtíživějšího daňového
břemene sproštěni, uváží-li
se dále, že i malý obchodník a živnostník
musí platiti kromě daně z příjmu
ještě daň výdělkovou, bylo by
jen slušno a spravedlivo, aby i příjemci platů
fixních přispívali nějakým
způsobem k úhradě výdajů státních.
To může se státi pouze ve formě daně
z příjmu, - která po odpadnutí daně
z vyššího služného a po snížení
berní sazby u příjmu od 4.800 Kč až
do 15.000 Kč nebude zajisté břemenem nesnesitelným
ani pro široké vrstvy lidské, a to tím
méně, že daň z příjmu
byla vždy - specielně však zástupci dělnictva
- označována jako daň jedině spravedlivá,
poněvadž postihuje progressivně příjmy
všechny a béře zřetel na individuelní
poměry poplatníkovy.
Podotknuto budiž dále, že naše sazba daňová
(včetně válečné přirážky)
jest nepoměrně menší než v osnově
nového říšskoněmeckého
zákona. U nás činí daň do 3.000
Kč příjmu 0.8-1.3%, od 3.000 Kč do
4.800 Kč (i s válečnou přirážkou)
1.4-2%, od 4.800 Kč až do 6.000 Kč 2.1-2.4%,
od 6.000 Kč až do 50.000 Kč 2.5-8% a dosahuje
při příjmu 3 milionů 26.5%.
V Německu má daň činiti:
pro poplatníka svobodného s příjmem
1.100-6.000 marek 0.9-10 %
pro poplatníka ženatého bez dětí
s příjmem 1.600-6.000 marek 0.6-8.8%
pro poplatníka ženatého s 3 dětmi s
příjmem 2.500-6.000 marek 0.4-6.8%
pro poplatníka ženatého s 5 dětmi s
příjmem 3.100-6.000 marek 0.5-5.5%
U příjmu přes 6.000-50.000 marek činí
daň 10-26% (po případě 9-26%, 825%,
5-25%) a dosáhne u příjmu 3 milionů
marek 58%.
Zvýšením daně prostého minima
nastala nutnost, zvýšiti hranice příjmové
poměrně i na jiných místech zákona.
V článku 3. této osnovy navrhuje se zrušení
článku 2. až 4. zákona ze dne 19. prosince
1919, č. 668 sb. zák. a nař., kterým
uložena byla povinnost zaměstnavatelům, aby
daň z příjmů a z platů proměnlivých
sráželi při výplatě těchto
služebních požitků. Pro toto částečné
zrušení zákona teprve nedávno vydaného
jest rozhodnou okolnost, že při praktickém
provádění onoho zákona vyskytly se
překážky takřka nepřekonatelné.
Nejenom dělnictvo, které původně srážení
daně zaměstnavatelem si přálo, postavilo
se při praktickém provádění
srážky na stanovisko odmítavé, také
zaměstnavatelé ukazují na ohromné
a nepřekonatelné obtíže, spojené
se snížením dělníkům,
a žádají rozhodně zrušení
srážky. Následkem těchto potíží
nezbývá nic jiného, než aby se srážka
daně z platů proměnlivých - jako se
to stalo již v roce 1898 císařským nařízením
ze dne 8. července 1898, čís. 120 ř.
z. - opět zrušila a zavedl dřívější
stav, podle něhož bude se daň dělnictvu
předpisovati opět k přímému
placení.
Současně rozpočtový výbor v souhlase se zástupci vlády provedl změnu §u 125
č. 7 zákona ze dne 18. listopadu 1919, č. 617 sb. zák. a nař., týkající se výměry daně
z důchodů.