Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Profesorům a hlavním učitelům na školách
středních jest pro postup do vyšších
platů započísti také služební
dobu, ztrávenou na školách nižší
kategorie s právem veřejnosti po zkoušce způsobilosti
pro školy obecné, celým rozsahem kromě
čtyř let.
(Změna čl. III. § 11. a čl. IV. §
16., 17. a 18. zákona ze dne 24. února 1907, ř.
z. čís. 55, a § 10. zákona ze dne 23.
května 1919, sb. zák. a nař. č. 275.)
U profesorů tělocviků a hudby, jimž
ve smylu § 1. tohoto zákona se ze služební
doby ztrávené na školách nižší
kategorie odpočítávají čtyři
léta, odpadá další odečtení
ze služební doby podle § 9. zákona ze
dne 23. května 1919, sb. z. a n. č. 275, oněm
však z nich, kteří na školách nižší
kategorie ztrávili po zkoušce způsobilosti
méně nežli 4 léta, odečte se
ve smyslu uvedeného § 9. ještě ona doba,
o kterou jest doba na školách nižší
kategorie ztrávená kratší nežli
4 léta.
Profesorům náboženství na středních
školách jest pro postup do vyšších
platů započísti služební dobu
ztrávenou na školách nižší
kategorie s právem veřejnosti aspoň s úvazkem
10 týdenních hodin, exhortu v to nepočítajíc,
v celém rozsahu kromě dvou let; službu ztrávenou
v duchovní správě nebo na školách
nižší kategorie s menším úvazkem
jest započísti polovinou.
(Změna § 53., odst. 4. zákona ze dne 28. července
1917, ř. z. č. 319.)
Provésti tento zákon ukládá se ministru
školství a národní osvěty v dohodě
s ministrem financí.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1920.
Na státních středních školách
a učitelských ústavech působí
jistý počet profesorů (hlavních učitelů),
kteří jsouce původně učiteli
obecných a občanských škol, rozšířili
svou učitelskou způsobilost pro školy střední
a byli na těchto školách ustanoveni. Jde především
o hlavní učitele na učitelských ústavech
a o profesory tělocviku a hudby.
Hlavním učitelům na učitelských
ústavech mohl podle § 14. zákona ze dne 19.
září 1898, ř. z. č. 174, ministr
kultu a vyučování započítati
pro zvýšení služného dobu ztrávenou
na školách obecných a občanských
při jmenování ve větším
nebo menším rozsahu. Později ustanovení
to bylo změněno § 16 čl. 4 zákona
ze dne 24. února 1907, ř. z. č. 55, podle
kterého může býti hlavním učitelům,
majícím učitelskou způsobilost pro
školy občanské, pro kvinkvenálky započten
úplně služební čas ztrávený
ve vlastnosti cvičných učitelů, kdežto
služební doba ztrávená na veřejné
obecné škole nebo ve vlastnosti suplenta s normální
vyučovací povinností hlavního učitele
při učitelském ústavě mohla
býti započtena do nejvyšší výměry
osmi let. Přesněji bylo vymezeno toto započítávání
výnosem bývalého ministerstva kultu a vyučování
č. 36.514-XII. ai 1917 ze dne 25. ledna 1918, podle kterého
ze služební doby ztrávené v hodnosti
zatímního nebo definitivního cvičného
učitele bylo lze započísti dva roky úplně,
z dalších pěti let polovici, z dalších
pěti let třetinu, a jen v tom případě,
nedosahuje-li služební doba ztrávená
na obecných školách osmi roků, zvyšuje
se počet plně vpočitatelných let v
hodnosti cvičného učitele o příslušný
rozdíl. Bylo lze tedy ze služby na školách
nižší kategorie započítati nejvýše
14 let 2 měsíce.
Profesorům tělocviku a profesorům hudby není
možno podle platných zákonitých předpisů
započítati ze služby ztrávené
na školách nižší kategorie před
zkouškou způsobilosti pro školy střední
nic. Pokud byla konána služba tato po zkoušce
způsobilosti pro školy střední, započítávalo
se učitelům tělocviku a hudby pří
jmenování podle § 11 (po případě
§ 18) zákona ze dne 24. února 1907, ř.
z. č. 55, ze služby na škole nižší
kategorie nejvýše osm let, ale jen tehdy, byla-li
tato služba ztrávena v definitivním postavení
na školách uvedených kategorií. Podle
§ 53. odstavce 5. zákona ze dne 28. července
1917, ř. z. č.319, mohl sice ministr kultu a vyučování
započísti případ od případu
službu po zkoušce způsobilosti i v postavení
nedefinitivním, ale započítávání
to dálo se vzhledem k neurčitému znění
zákona nejednotně. Konečně podle §
10. zákona ze dne 23. května 1919, sb. zák.
a nař. č.275, započítává
se služba ztrávená na školách nižší
kategorie dvěma třetinami, ale jen tenkráte,
byla-li ztrávena na těchto školách po
zkoušce způsobilosti pro školy střední.
Ke službě ztrávené na těchto
školách před středoškolskou aprobací
se vůbec nehledí.
Naproti tomu podle § 4. a 6. zákona ze dne 23. května
1919, sb. zák..a nař. č. 274, započítává
se pro zařadění do platů hodnostních
tříd i do časového postupu učitelům
škol obecných a občanských veškerá
služební doba do složení zkoušky
způsobilosti pro školy obecné před působností
zákona dovršená (§ 37). Tímto
zákonem, jímž byla splněna dávná
přání učitelstva, se stalo, že
mnoho profesorů (hlavních učitelů)
s delší dobou služební ztrávenou
na školách nižší kategorie zůstává
dnes vzhledem k ustanovením nahoře uvedeným
platově i v zařadění do hodnostních
tříd daleko za těmi kolegy, kteří
svého vzdělání nerozšířili
a zůstali na škole obecné nebo občanské.
Vzhledem k tomu, že ponechání tohoto stavu
až do definitivní úpravy v nové služební
pragmatice budilo by v řadách postižených
profesorů značné odůvodněné
roztrpčení, čímž by nevyhnutelně
trpěla školská práce, navrhuje se zákonnou
osnovou jednotné započítání
služby na školách nižší kategorie.
V osnově hledí se ke dvěma věcem.
Tím, že podle zákona ze dne 23. května
1919, sb. zák. a nař. č. 274, učitelé
byli zařaděni do hodnostních tříd
jako státní zaměstnanci, třeba tuto
službu, která jest službou v podstatě
stejného druhu jako služba na školách
středních a učitelských ústavech,
považovati obdobně za službu ztrávenou
ve službách státních. Na druhé
straně dlužno přihlížeti k tomu,
že pro časový postup učitelů
obecných a občanských škol platí
předpisy platné pro časový postup
státních zaměstnanců skupiny C)
a D), kdežto pro časový postup profesorů
platí předpisy skupiny A) státních
zaměstnanců. Dále hledělo se k ustanovení
§ 9. zákona ze dne 23. května 1919, sb. zák.
a nař. č. 275, že ze služební doby
dosavadních skutečných učitelů
tělocviku a hudby nepočítá se do výměry
pětiletních přídavků tolik
let, o kolik let byla jich studia kratší než
studia vědních oborů.
Hledíc k těmto důvodům a ke zkušenosti
statisticky dosvědčené, že učitel
obecné školy podrobuje se zkoušce způsobilosti
pro školy obecné pravidelně v 21 letech, profesor
pak v 25 letech, nelze služební doby do čtyř
let započítávati do časového
postupu ve skupině A). Ostatní doba bude
podle této osnovy zákonné započítávána
celá s tou výhodou, že pro profesory, jimž
tímto způsobem budou odečtena ze služby
na školách nižší kategorie uvedená
čtyři léta, odpadne použití §
9. zákona ze dne 23. května 1919, sb. zák.
a nař. č. 275, pro ostatní pak profesory
bude toho paragrafu použito v tom poměru, ve kterém
léta do čtyř let nebudou započítána.
Tím bude vyhověno jak zájmům školské
správy, tak zájmům postižených
profesorů, neboť jejich organisace opětovně
projevily souhlas s tímto řešením.
S úpravou jednotného započítávání
služební doby středoškolských profesorů
ztrávené na školách nižší
kategorie bylo nutno spojiti řešení otázky,
jak započítávati profesorům náboženství
léta, ztrávená před ustanovením
na střední škole ve službě katechetské
na školách nižší kategorie nebo ve
správě duchovní, a to tak, aby tito profesoři
se necítili poškozeni novou úpravou.
V zákoně o služební pragmatice učitelské
ze dne 28. července 1917, ř. z. č. 319, jest
obsažen v § 53., odstavec 4., podle kterého učitelům
náboženství započte se pro dosažení
pětiletých příplatků služební
doba ztrávená s úplnou učitelskou
způsobilostí pro střední školy
na školách obecných a občanských
až do nejvyšší výměry osmi
let. Výnosem pak bývalého ministerstva kultu
a vyučování ze dne 21. června 1918,
číslo 17.211, bylo výslovně prohlášeno,
že tato výhoda platí jen pro dosažení
kvinkvenálek, nikoliv pro remunerační zvýšení
nebo pro jmenování podle § 62. a že uvedená
služební doba jest jen tenkráte plně
započítatelná, byla-li ztrávena s
plným úvazem systemisovaného učitele
náboženství na školách obecných
a občanských; jinak bylo možno započítávati
uvedenou službu jen v poměru skutečného
zaměstnání k rozsahu povinného učebného
úvazku.
V důsledku těchto předpisů mnoho profesorů
náboženství ztrácelo pro svůj
postup řadu let odsloužených ve školské
službě a všecka léta ztrávená
v duchovní správě, neboť příslušné
instituce církevní ustanovovaly na středních
školách téměř zpravidla kněze
starší. Proto nepřestaly organisace pracovati
o odstranění této nespravedlnosti, a proto
také byl ve schůzi Národního shromáždění
dne 28. května 1919 (tisk č. 1136) podán
návrh Dra Stojana a soudr., jímž se
vládě ukládá, aby učitelům
náboženství na školách středních
započítávala do pense i do kvinkenálek
dobu, kterou ztrávili ve správě duchovní
nebo na školách obecných a měšťanských,
a to do 10 let 10 let za osm a za ostatní léta do
10 let s polovice.
Podávajíc návrh zákonné osnovy,
jíž započítávání
let profesorů náboženství nově
se upravuje, stojí školská správa na
stanovisku, že třeba přesně odlišovati
službu těchto profesorů ztrávenou skutečně
ve službě školské od služby, ztrávené
pouze nebo převážně v duchovní
správě. Kdežto službu na školách
nižší kategorie dlužno považovati za
stejnorodou se službou učitelskou. Služba ztrávená
toliko nebo převážně v duchovní
správě jest služba v podstatě druhu
jiného. Rozhodla-li se správa školská
započítávati tuto službu polovinou bez
rozdílu, byla-li ztrávena před zkouškou
způsobilosti nebo po této zkoušce, děje
se to jen proto, že se přihlíží
k větším zkušenostem, jež z duchovní
správy si učitel přináší
do školy. Pokud pak se týče profesorů,
kteří před ustanovením na střední
školu působili na školách nižší
kategorie aspoň s úvazkem 10týdenních
hodin kromě exhorty, započítává
se služba veškerá až na dvě léta
z obdobných důvodů, jako tomu jest při
navrhovaném započítávání
let ztrávených na školách nižší
kategorie u učitelů světských, s tímto
toliko rozdílem, že se přihlíží
k delšímu studiu učitelů náboženství.
Navrhovanou zákonnou osnovou vyhoví se oprávněným
požadavkům části středoškolského
profesorstva a přece finanční zatížení,
které bude důsledkem této nové úpravy,
bude nepatrné, neboť profesoři, o něž
jde, tvoří vzhledem k ostatnímu profesorstvu
středních škol velmi malé procento.
V době, kdy zřizováním nových
středních škol a zaváděním
nových předmětů stává
se nedostatek uvedeného profesorstva povážlivým,
pokládá se nutným vyrovnati rozdíly
jež vyvolala úprava platů učitelstva
škol národních, aby nedošlo dokonce k
tomu, že by uvedení učitelé raději
se vrátili na školy obecné a občanské,
kde o ně finančně bude lépe postaráno.
Jde jen o opatření přechodné, vyvolené
dnešními poměry, a týkající
se jen učitelstva, které jest již ve službě;
do budoucna školská správa učinila již
příslušné kroky, aby, pokud se týče
nových sil učitelských, mohla co nejdříve
vyhověti 3. resoluci zákona ze dne 23. května
1919, sb. zák. a nař. č. 275, o rovnocenném
předběžném vzdělání
profesorů středoškolských.
Po stránce formální se navrhuje, aby tato
osnova byla přikázána výboru kulturnímu
a výboru státně-zřízeneckému
ku podání zprávy do 5 dnů.