Zasedání Národního shromáždění československého roku 1920.

Tisk 2760.

Zpráva

I. ústavního výboru,

II. rozpočtového výboru

o vládním návrhu zákona (tisk 2647)

o soupisu obyvatelstva.

I.

Hlavní důvody, které přiměly vládu k podání této osnovy, jsou obsaženy v důvodové zprávě (viz tisk č. 2647), na níž proto zde budiž poukázáno.

Ústavní výbor změnil osnovu toliko v jednotlivostech, přikloniv se v zásadě úplně k názorům obsaženým v citované důvodové zprávě. Podotknuto budiž, že předloha vládní byla též předmětem porady ve sčítacím výboru státní statistické rady, který posuzoval ji s hlediska ryze statisticko-odborného.

Změny, navrhované ústavním výborem, týkají se těchto jednotlivostí:

Místo výrazu "soupis obyvatelstva" zvolen běžnější a obvyklejší "sčítání lidu" proto, že pojem "soupis" a "sčítání" se úplně nekryjí. "Soupis" znamená asi tolik jako "konskripce," což neodpovídá zcela činnosti sčítání za účelem statistickým.

§ 1. stylisován přesněji, aby jasně vzniklo, že vláda může v období zákonem stanoveném (od 1. listopadu 1920 - 31. března 1921) určiti t. zv. rozhodný den pro sčítání.

V § 3. bylo podle. názoru ústavního výboru nutno výslovně stanoviti povinnost státu, aby hradil povšechné náklady sčítání. Stanovení této povinností jevilo se ústavnímu výboru zcela samozřejmé a přirozené, neboť všeobecné sčítání lidu jest akcí podnikanou výhradně v zájmu státním, a nelze proto příslušné náklady uvalovati na činitele jiné (obce a pod.) Také v jiných státech - též v bývalém Rakousku - hradil stát povšechné náklady sčítací akce. Tím ovšem není vyloučena bezplatná spolupůsobnost politických obcí, pokud podle platných ustanovení vůbec jsou svými orgány účastny sčítací akce.

Paragrafem čtvrtým mají býti ve znění usneseném ústavním výborem kryty nejen všeliké nedovolené manipulace se statistickými elaboráty (na př. svémocné škrty a změny) se strany sčítacích orgánů, nýbrž i vědomé nesprávné údaje se strany obyvatelstva, týkající se na př. stáří, rodiště a pod.

Při poradách o osnově bylo zástupci ministerstva zemědělství k tomu poukázáno, že by do ní mělo býti pojato výslovné ustanovení o sčítání dobytka. Nevyhověl-li ústavní výbor těmto přáním - a to z důvodů, o nichž blíže je řeč ve shora zmíněné důvodové zprávě -, neučinil tak proto, že by neuznával důležitost správného sčítání dobytka nýbrž právě proto, že si důležitosti této statistické akce byl plně vědom a že si tudíž přál, aby sčítání dobytka dělo se samostatně, t. j. odděleně od obecného sčítání lidu a v obdobích pokud možná kratších než je období stanovené §em 2. této osnovy.

Podnět k resoluci, kterou doporučuje ústavní výbor Národního shromáždění, vyšel z výboru Státní statistické rady pro sčítání obyvatelstva (prof. dr. Rauchberg) a ústavní výbor uznává plně jeho vhodnost. Příslušnými mezinárodními smlouvami má býti docílena velmi důležitá a žádoucí evidence o státních příslušnících československého státu, kteří dlí mimo hranice naší republiky.

Ústavní výbor navrhuje, aby osnově bylo uděleno ústavní schválení.

V Praze dne 6. dubna 1920.

Místopředseda:
Zpravodaj:
Dr. Hnídek, v. r.
Dr. Weyr, v. r.



II.

Rozpočtový výbor jednohlasně předlohu Národnímu shromáždění, aby osnově bylo i s resolucí a změnami schválil a doporučuje uděleno ústavní schválení.

V Praze dne 7. dubna 1920.

Předseda:
Zpravodaj:
R. Jaroš, v. r.
Otakar Hübner, v. r.




Zákon

ze dne...................................................1920.

o sčítání lidu.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

První všeobecné sčítání lidu v obvodu Československé republiky koná se v některý den, jejž mezi 1. listopadem 1920 a 31. březnem 1921 určí po slyšení Státní rady statistické, vláda nařízením.

§ 2.

Další pravidelná sčítání lidu konají se vždy v obdobích pětiletých v den, který vyhlásí vláda po slyšení Statistické rady státní.

§ 3.

Sčítání osob civilních i vojenských provádí se úřady politickými, na Slovensku a v území Podkarpatské Rusi administrativními vrchnostmi.

Obce jsou povinny svými orgány bezplatně spolupůsobiti při provádění tohoto zákona; jinaké náklady hradí stát.

§ 4.

Vědomě nesprávné údaje, jakož i všeliká jiná úmyslná jednání a opomenutí, kterými se porušuje nebo ohrožuje úplnost, anebo správnost sčítání, pokud sama o sobě, nebo ve spojení s jinými činy nespadají pod trestní zákon, trestají se politickými úřady I. stolice, na Slovensku a v území Podkarpatské Rusi administrativními policejními vrchnostmi 1. instance peněžitou pokutou od 20 Kč. do 10.000 Kč., vedle toho, nebo místo toho vězením do 3 měsíců.

§ 5.

Veškerá dřívější ustanovení o sčítání lidu se zrušují.

§ 6.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 7.

Provedení ukládá se ministru vnitra v dohodě se zúčastněnými ministry.

Resoluce:

Vláda se vyzývá, aby se všemi státy, které provedly v letech 1919-1924 sčítání lidu, uzavřela úmluvu o vzájemné výměně individuelních údajů, týkajících se státních příslušníků dotčených států.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP