Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Nejvyšší správa veškerého
zemědělského školství a to hospodářských
akademií, středních a nižších
škol hospodářských, lesnických
a hospodyňských, zemědělsko-specielních,
jakož i lidových škol hospodářských,
zemědělského vyučování
a dozor na ně přísluší výhradně
státu, jenž vykonává tuto správu
i řečený dozor ministerstvem zemědělství.
Pro přímý dozor ke školám zemědělským
zřídí se potřebný počet
inspektorů. Ministr zemědělství určí
obvod působnosti každého inspektora, jeho obor
i úřední sídlo a vyměří
mu příslušnou odměnu po případě
plat v dohodě s ministerstvem financí.
Veškerá dosavadní působnost zemských
výborů, resp. správních komisí
ve věcech zemědělského školství
a vyučování přejde dnem, jejž
určí ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem financí, na ministerstvo
zemědělství.
Ministerstvo zemědělství může
v dohodě s ministerstvem financí jednotlivé
zemské zemědělské školy sestátniti,
v kterémžto případě školy
ty přecházejí do přímé
správy ministerstva zemědělství a
veškeré budovy jejich, zařízení
a inventář, jakož i statky přecházejí
se svolením dosavadních vlastníků
do vlastnictví státu. Na návrh ministerstva
zemědělství bude vloženo vlastnické
právo na tyto nemovitosti Československé
republice.
Učitelstvo a zřízenectvo na školách
těch zemskými výbory, resp. správními
komisemi jmenované a ze zemských fondů placené,
převzato bude do služby státní.
Závazky místních činitelů zůstanou
nedotčeny a příspěvky z těchto
závazků vyplývající připadají
k dobru státu.
Rovněž může ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem financí jednotlivé
zemědělské, zeměmi podporované
školy převzít určitým dnem do
správy státní. Při tom dosavadní
příspěvky zemí bude hraditi stát,
závazky místních činitelů zůstanou
nedotčeny a příspěvky dotčené
budou odváděny do školních pokladen
nadále.
Hypotekární práva zástavní
týkající se subvencí mimořádných,
poskytnutých na stavby škol takových ze zemských
fondů a zajištěných na realitách
školních právem zástavním, přejdou
na stát a učitelstvo i zřízenectvo
těchto škol, pokud bylo jmenováno zemskými
výbory a placeno z fondů zemských zemskými
výbory, bude převzato do státní služby.
Rovněž může ministerstvo zemědělství
v dohodě s ministerstvem financí provésti
postupně postátnění těchto
škol.
Převzetí učitelstva a zřízenectva
škol zemědělských do služeb státních
stane se, pokud dojde při těchto školách
k opatřením uvedeným v §§ 4. a
5., se zachováním nabytých práv, pokud
tato práva se zakládají na úpravách
provedených a schválených podle platných
právních ustanovení a pokud práva
ta nepřevyšují míru jednotlivých
druhů práv a nároků, jež v den
přestupu úředníkům a zřízencům
resp. učitelům státním, stejné
neb rovnocenné kategorie příslušejí.
Po sestátnění jednotlivých škol
přechází zařízení zemských
výborů, sloužící pro správu
těchto škol zemědělských do vlastnictví
státního pro potřebu ministerstva zemědělství.
Soukromé školy zemědělské mohou
býti zakládány toliko se svolením
ministerstva zemědělství a mohou býti
zřizovány jen tam, kde není na blízku
žádné zemědělské školy
téže kategorie, kde zakladatelé takové
soukromé školy prokáží dostatečné
finanční zajištění školy,
nařízenou kvalifikaci učitelských
sil, jichž ustanovení musí býti ministerstvem
zemědělství schváleno, dále,
že místnosti školní vyhovují a
že opatřeny byly dostatečné učebné
pomůcky. Učebná osnova soukromých
škol zemědělských podléhá
schválení ministerstva zemědělství.
Soukromé zemědělské školy podléhají
státnímu dozoru.
Ministr zemědělství se zmocňuje, aby
vydal ku provedení zákona tohoto nutná nařízení
v dohodě s ministerstvem financí.
Veškeré zákony a nařízení
odporující tomuto zákonu pozbývají
platnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedením jeho se pověřuje
ministr zemědělství s ministrem financí.
Nová úprava vnitřní správy
politické vyžaduje novou úpravu správy
zemědělských škol. Dosavadní
roztříštění kompetence ve věcech
zemědělských škol mezi ministerstvem
zemědělství a zemskými výbory
nutno odstraniti v zájmu jednotnosti a zjednodušení
správy a jejího urychlení. Vývoj hospodářských
škol v jednotlivých zemích dál se zcela
odděleně a rozdílně bez určitého,
široce založeného plánu. Nyní však
třeba přihlížeti při zakládání
nových škol zemědělských k potřebám
celé naší republiky a správu zemědělských
škol, rozdílnou v jednotlivých zemích,
nutno sjednotiti a podle jednotných zásad vésti.
Unifikace zemědělského školství
v celém státě není nutna jen z důvodů
výhradně školských, nýbrž
i se zřetelem k propagaci zemědělského
pokroku specielně organisováním zemědělského
pokusnictví při těchto školách
k povznesení zemědělské produktivity.
V Uhrách byly zakládány zemědělské
školy výhradně jako školy státní
a spravovány byly bývalým uherským
ministerstvem orby. Školy ty převzaty byly naším
státem a jsou spravovány jako školy státní
ministerstvem zemědělství. Za to v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku jsou školy zemědělské
ve správě zemských výborů.
Tuto nejednotnost zcela neudržitelnou nutno odstranit a rovněž
i nejednotnou úpravu hmotných poměrů
učitelstva zemědělských škol
v jednotlivých zemích.
Z chystané změny vnitřní správy
vyplývá samo sebou nutnost, aby správu odborného
školství zemědělského převzalo
ministerstvo zemědělství, kterému
již zákonem ze dne 29. ledna 1920, č. 75 sb.
zák. a n., přikázána byla správa
lidových škol hospodářských.
Postátnění škol provedlo by se ovšem
postupně a v dohodě s ministerstvem financí.
Zařízením zemských výborů
v § 7 myslí se zejména účetní
knihy a spisy úřední, případně
inventář. Školy zemědělské
budou ovšem k disposici ku provádění
pokusů různých v zájmu státním.
Ve směru formálním se navrhuje, aby tato
osnova přikázána byla výboru kulturnímu
s tím, aby podal zprávu do tří
dnů.