Lékařstvo tohoto státu právem očekávalo,
že vláda podá ještě v tomto Nár.
shrom. osnovu zákona, kterým by se právní
stav léčebných a humanitních ústavů
v naší republice jednotně upravoval. Ministerstvo
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy skutečně vypracovalo o této
věci organisační a jednotící
zákon, který byl také státní
zdravotní radou projednán a schválen. Podle
tohoto zákona měla býti po celé republice
racionálně upravena síť nemocniční,
tak aby žádný okres, ani sebe chudší
nebyl bez dobrodiní větší nemocnice.
Obsazování nemocnic se mělo díti přísně
podle odborné kvalifikace a v poslední instanci
mělo tu rozhodovati ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy jakožto
strážce záruk, že váha odborné
kvalifikace nebude zlehčována nepříslušnými
a mnohdy i nekalými vlivy místními. Zamýšlený
zákon rozděloval náklady plynoucí
ze zřizování a udržování
ústavů léčebných a humanitních
na stát a na župy. Ale v ministerské radě
se podle důvodové zprávy připojené
k dnešní osnově zákon původní
setkal s odporem ministerstva financí jednak pro nynější
finanční nesnáze státní, jednak
pro to, že otázka financí příštích
správních jednotek, žup, není dosud
rozřešena. Proto ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy v
poslední chvíli vypracovalo osnovu prozatímního
zákona, jejž vláda předkládá
dnes Nár. shrom. ke schválení.
Předložená osnova má nejen podle nadpisu,
nýbrž i podle obsahu ráz prozatímnosti.
Stanovíť nejmenší míru toho, co
zákonodárná moc musí moci výkonné
poskytnouti, aby odborné ministerstvo mohlo konati řádně
úkoly, které do jeho oboru příslušejí.
V osnově jsou vytčeny dva požadavky ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy a to: 1. vrchní dozor nad ústavy
léčebnými a humanitními, uvedenými
v paragrafu prvém a 2. možnost prohlásiti za
státní ústavy a převzíti do
správy odborného ministerstva ty ústavy léčebné
a humanitní, u nichž toho vyžadují naléhavé
zájmy státní.
V prvém požadavku jde ministerstvu veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy o
vrchní dozor nad ústavy léčebnými
a humanitními nejen po stránce lékařské,
nýbrž i po stránce správní
a hospodářské. Až dosud podle obvyklého
výkladu zákona ze dne 30. dubna 1870, čís.
68 ř. z., vrchní dozor státní správy
u ústavů léčebných a humanitních
byl v Čechách, na Moravě a ve Slezsku omezen
toliko na stránku lékařskou, kdežto
na stránku správní a hospodářskou
měly podstatnou ingerenci zemské správy autonomní.
Ale s rozvojem věd lékařských se zájem
činitelů pečujících o veřejné
zdravotnictví - a prvým z nich je přece ministerstvo
veřejného zdravotnictví - značně
rozšířil. Dnes ministerstvo veřejného
zdravotnictví je přímo povinno se zajímati
nejen o to, jak jest v léčebných a humanitních
ústavech v republice obstaráváno vlastní
léčení a ošetřování
nemocných, nýbrž také zda ústav
jest dokonale vypraven moderními prostředky diagnostickými
a therapeutickými, zda má stanici bakteriologickou
a serologickou, zda má kabinet röntgenový a
fysikálně léčebný i pořádné
lázně, zda dietetická úprava jídla
v nemocničních kuchyních je v souhlase s
požadavky dnešního lékařského
vědění, jaká jest úroveň,
výchova i sociální opatření
ošetřovatelského personálu atd., zkrátka
o věci, které po starém názoru namnoze
již zasahují ve správní a hospodářskou
sféru ústavu. Již tedy s hlediska odborně
vědeckého je třeba, aby ministerstvo veřejného
zdravotnictví mělo vrchní dozor nad ústavy
léčebnými a humanitními uvedenými
v paragrafu prvém předložené osnovy
nejen po stránce čistě lékařské,
nýbrž i správní a hospodářské.
Je toho však také třeba s hlediska státního.
Na Slovensku a v Karpatské Rusi je totiž dalekosáhlý
vliv státní správy na administrativu ústavů
léčebných a humanitních již dávno
zákonem uplatněn a právnímu stavu
v těchto oblastech naší republiky třeba
přizpůsobiti právní stav řečených
ústavů v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku. Při tom ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy, vyhrazujíc
si vrchní dozor nad ústavy léčebnými
a humanitními v celé republice po stránce
nejen lékařské, nýbrž i správní
a hospodářské, nechce podle výslovného
znění důvodové zprávy kompetenci
zemských autonomních institucí prostě
zničiti, nýbrž chce ji tam, kde již trvá,
pouze přesně vymeziti.
Druhý požadavek, který má býti
předloženou osnovou uzákoněn, podle
paragrafu čtvrtého jest, aby, vyžadují-li
toho svrchovaně důležité zájmy
státní, mohly býti některé
veřejné ústavy léčebné
a humanitní, nebo ústavy soukromé se svolením
vlastníkovým, prohlášeny za ústavy
státní a převzaty do správy ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy. Důvodová zpráva poukazuje
zejména na potřebu zestátnění
existujících nemocnic nebo vybudování
nových státních nemocnic ve Velké
Praze, na Ostravsku, na Slovensku (v Lučenci) a v Karpatské
Rusi (v Munkáči). Potřeba tato je vskutku
nezbytnou a naléhavou. V době, kdy od Východu
našemu státu stále hrozí epidemie rozmanitých
infekčních nemocí, je nutno, abychom při
východních hranicích republiky měli
několik řádných veřejných
nemocnic. Je zde nebezpečí z prodlení a kdož
jiný se má starati, aby mu bylo zabráněno
a aby příslušníci republiky byli před
hrozícími epidemiemi ochráněni, než
stát sám? Ve Velké Praze naléhavým
důvodem pro zestátnění existujících
nemocnic a vybudování nových nemocnic státních
je dosavadní nedostatek lůžek pro nemocné.
Všeobecná nemocnice pražská je přeplněna
a všechny kliniky a oddělení, jmenovitě
však kliniky a oddělení pro choroby vnitřní,
trpí tím, že značný počet
lůžek zaberou osoby nevyléčitelné
a nezlepšitelné: z nemocnice se tím stává
z valné části chorobinec. Zestátněním
nemocnic Velké Prahy by byl umožněn odliv takovýchto
osob do nemocnic umístěných na periferii
velkoměsta nebo na blízkém venkově,
kde by jim bylo rozhodně lépe než ve středu
velkoměsta, a na klinikách by se uvolnilo místo
a získala lůžka pro čerstvé nemocné.
Tím by se usnadnilo střídání
v přílivu a odlivu nemocných - věc
důležitá jak pro potřebu a pohodlí
onemocnělého obyvatelstva pražského,
zvláště v měsících s větší
morbilitou (na př. za nynějších opakujících
se epidemií chřipkových), tak pro řádnou
výchovu lékařského dorostu, který
odchází do prakse lékařské
tím připravenější, čím
více chorob a nemocných za doby studií vidí.
Paragraf pátý osnovy souhlasí se zásadou
vytčenou v paragrafu desátém zákona
z 29. února 1920, č. 126 Sb. z. a n. Zaměstnancům
ústavů převzatých do státní
správy se zaručuje, že právní
i hmotný poměr získaný dosavadními
právními ujednáními nebude zkrácen
a že nebude na něm ve smyslu nepříznivém
ničeho měněno.
Předložená osnova se nedotýká
a nepraejudikuje způsobu, jak vzhledem k ministerstvu veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy je
třeba upraviti postavení klinik jakožto ústavů
ode vždy příslušných k fakultě
lékařské a tím v obor kompetence ministerstva
školství a národní osvěty. Úprava
této otázky je věcí pro sebe a vyhrazena
budoucnosti.
Po stránce textové výbor sociálně
politický navrhuje, aby v paragrafu prvém, odstavci
prvém na řádce třetí bylo škrtnuto
slovo "vrchní". Dále, aby odstavec druhý
paragrafu prvého zněl: "Sem patří
nemocnice, ústavy pro léčení skrofulosy,
tuberkulosy a jiné odborné ústavy léčebné,
ústavy pro choromyslné, porodnice a ústavy
s nimi souvislé (nalezince)".
Jakož i aby po odstavci druhém paragrafu prvého
následoval odstavec třetí ve znění:
"Totéž platí pro ústavy výše
vyznačené, jež jsou ve správě
veřejnoprávních korporací, třeba
neměly práva veřejnosti."
V paragrafu druhém řádce druhé, aby
za slovo "humanitní" v závorce bylo uvedeno:
(§ 1).
Potom aby v odstavci druhém paragrafu třetího
na prvé řádce stála místo slov
"V poslední instanci příslušno
jest ministerstvo..." slova "Vrchní dozor přísluší
ministerstvu..."
Dále aby tečka na konci § 5. byla škrtnuta
a následovalo toto zakončení § 5:
"nejpozději dnem 28. února r. 1920. Úpravy
provedené později vyžadují k své
platnosti schválení ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ve
shodě se zúčastněnými ministerstvy."
A aby jako § 6. byl vsunut tento paragraf:
Vláda se zmocňuje, aby pro finanční
a hospodářské záležitosti ústavů
léčebných a humanitních (§ 1
a § 4 t. z.) zřídila při ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy poradní sbor, složený z odborníkův
a zástupců korporací, jež mají
zájem na hospodářství těchto
ústavů (výší ošetřovacích
sazeb atd.).
Podrobná ustanovení o složení tohoto
poradního sboru a jeho působnosti budou vydána
nařízením.
Konečně aby dosavadní § 6. byl označen
jako § 7.
Po této úpravě textové výbor
sociálně politický navrhuje:
Slavné Národní shromáždění
račiž dáti zákonnou sankci předložené
vládní osnově zákona o prozatímní
úpravě právních poměrův
ústavů léčebných a humanitních
v republice Československé ve znění
schváleném výborem sociálně
politickým a račiž schváliti resoluci,
jíž se má doplniti ustanovení paragrafu
šestého předložené osnovy.
Ústavní výbor uváživ důvody
vládní osnovy o nutnosti prozatímní
úpravy schválil osnovu zákona ve znění
přijatém výborem sociálně politickým,
jakož i připojenou resoluci a doporučuje obé
k schválení.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pokud není již zvláštními zákony
tak stanoveno, přísluší od doby účinnosti
tohoto zákona státní správě
dozor na všechny veřejné ústavy léčebné
a humanitní a soukromé ústavy s právem
veřejnosti, k jejichž řízení
je třeba lékařského vedení
nebo spolupůsobení, a to po stránce lékařské,
správní i hospodářské.
Sem patří nemocnice, ústavy pro léčení
skrofulosy, tuberkulosy a jiné odborné ústavy
léčebné, ústavy pro choromyslné,
porodnice a ústavy s nimi souvislé (nalezince).
Totéž platí pro ústavy výše
vyznačené, jež jsou ve správě
veřejnoprávních korporací, třeba
neměly práva veřejnosti.
Nařízením vlády bude určeno,
které další ústavy léčebné
a humanitní (§ 1), zvláště pak
takové, jež mají doplniti všeobecnou péči
zdravotně-sociální, mají sem podle
povahy věci a účelu ústavu náležeti.
Nařízením vlády bude dále stanoveno,
jakým způsobem a kterými úřady
má býti dohled tento vykonáván.
Vrchní dozor přísluší ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy ve shodě se zúčastněnými
ministerstvy.
Dokud nebudou právní poměry ústavů
léčebných a humanitních (§ 1)
upraveny jednotně zvláštním zákonem,
mohou býti, vyžadují-li toho svrchovaně
důležité zákony státní,
vládním nařízením některé
veřejné ústavy léčebné
a humanitní, nebo soukromé ústavy se svolením
vlastníka, prohlášeny za ústavy státní
a převzaty do správy ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy.
Nabytých práv zaměstnanců ústavů,
jež budou převzaty do správy státní,
bude podle obdoby §u 10 zákona o župních
úřadech šetřeno, pokud tato práva
se zakládají na úpravách provedených
a schválených podle platných právních
ustanovení nejpozději dnem 28. února r. 1920.
Úpravy provedené později vyžadují
k své platnosti schválení ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ve
shodě se zúčastněnými ministerstvy.
Vláda se zmocňuje, aby pro finanční
a hospodářské záležitosti ústavů
léčebných a humanitních (§ 1
a § 4 t. z.) zřídila při ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy poradní sbor, složený z odborníkův
a zástupců korporací, jež mají
zájem na hospodářství těchto
ústavů (výši ošetřovacích
sazeb atd.).
Podrobná ustanovení o složení tohoto
poradního sboru a jeho působnosti budou vydána
nařízením.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení
a pověřuje se provedením jeho ministr veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ve
shodě se zúčastěnými ministry.
V souvislosti s paragrafem šestým předložené
osnovy zákona o prozatímní úpravě
právních poměrů ústavů
léčebných a humanitních v republice
Československé výbor sociálně
politický přijal tuto resoluci:
Vládě se ukládá, aby při sestavení
poradního sboru (§ 6 tohoto zák.) učinila
opatření, aby ve sboru byli zastoupeni mimo jiné
zástupcové nemocenských pokladen, resp. svazu
nemocenských pokladen, jež jsou interesovány
na výši ošetřovacích sazeb vyměřovaných
pro v. v. nemocnice a jiné ústavy léčebné
a humanitní v §u 1 a 4 zákona uvedené.