Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
V obor působnosti ministerstva vnitra příslušejí
věci vyživovacích příspěvků
pro příslušníky osob povolaných
k vojenské službě, a příspěvkův
osobám mužstva, příslušníkům
jejich a pozůstalým, dále vydržovacích
příspěvků příslušníkův
osob, povolaných k výcviku ve zbrani, jakož
i věci vojenské taxy a četnictva.
Ministerstvu národní obrany přísluší
v dohodě s ministerstvem vnitra vyřizovati - bez
újmy případné kompetence jiných
ministerstev - politicko-administrativní věci týkajících
se branné povinnosti, válečných úkonů,
náhrady za plnění pro vojenské účely,
ubytování vojska, odvodu koní a vozův
a vojenské přípřeže v míru;
věci povahy vojensko-administrativní vyřizuje
ministerstvo národní obrany samostatně.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a vztahuje se též
na rozhodnutí a opatření, učiněná
po dni 28. října 1918. Provedení jeho ukládá
se ministru vnitra v dohodě s ministrem národní
obrany.
Když po vzniku republiky Československé byla
zřizována jednotlivá ministerstva, byl obor
jejich působnosti převzat celkem z bývalého
Rakouska, pouze v některých případech
byla kompetence poněkud přesunuta. Příčinou
toho byla snaha, by rozdělení jednotlivých
centrálních úřadů vyhovovalo
co nejvíce skutečné potřebě.
Takovým způsobem přešly též
v obor působnosti ministerstva vnitra věci vyživovacích
a vydržovacích příspěvků,
jakož i příspěvků osobám
mužstva, jejich příslušníkům
a osobám pozůstalým, pak věci vojenské
taxy a četnictva. V jiných věcech nastalo
zase spolupůsobení ministerstva vnitra s ministerstvem
národní obrany; jsou to politicko-administrativní
věci týkající se branné povinnosti,
válečných úkonů, náhrady
za plnění pro vojenské účely,
ubytování vojska, odvodu koní a vozů,
jakož i vojenské přípřeže
v míru. V Rakousku všechny tyto věci příslušely
ministerstvu zeměbrany.
Tento přesun kompetence odpovídá celkem vůdčí
myšlence, by ministerstvo národní obrany bylo
sproštěno pokud možno agendy politicko-administrativní,
takže by se stalo v prvé řadě jen institucí,
zabývající se věcmi vojensko-organisačními,
tak jako bývalo v Rakousko-Uhersku ministerstvo války.
V zájmu řádné správy jest nezbytně
nutno, aby tato změna kompetence byla postavena na dostatečný
zákonný podklad a to nejen tam, kde některé
věci přecházejí zcela na ministerstvo
vnitra, nýbrž i tam, kde má býti zavedeno
společné rozhodování obou ministerstev,
neboť i v těchto případech nejde zajisté
o nějaké interní opatření,
nýbrž o změnu v organisaci, která může
míti v konkrétních případech
vliv na právo stran. Poněvadž pak věc
tato jest značně naléhavá, nemohla
být odložena až do té doby, kdy bude jediným
zákonem snad vymezena působnost všech ministerstev,
nýbrž nutno řešiti ji samostatným
zákonem.
V § 1 jsou vyjmenovány ony agendy, které přecházejí
zcela na ministerstvo vnitra, vyjmenování jejich
stalo se způsobem co nejstručnějším,
avšak tak, aby o rozsahu agend těchto nemohlo býti
sporu. Pokud se týče zvláště
věcí četnických, dostává
se tím zákonná sankce stavu, který
fakticky již přes rok trvá, totiž že
četnictvo jako orgán služby bezpečnostní
je podřízeno ministerstvu vnitra, jež
jest ode dávna nejvyšším úřadem
bezpečnostním ve státě.
K § 2 se podotýká, že jsou v něm
vyjmenovány ony věci, které mají býti
vyřizovány ministerstvem národní obrany
v dohodě s ministerstvem vnitra. Příslušné
zákony nejsou zde úmyslně vytčeny
podle data a čísel zákoníků,
poněvadž by se stal § tento nepřehledným.
Pojmenování jednotlivých materií bylo
voleno nejstručnější, ale takové,
by po stránce právní zcela vyhovovalo. Tak
na př. nemůže býti sporu o tom, že
pod názvem "branná povinnost" rozumí
se nejen služba ve vojsku řadovém, nýbrž
i služba v zeměbraně a domobraně (§§
1 a 2 zákona ze dne 5. července 1912, č.
168 ř. z.) a že sem spadají věci mobilisace
a demobilisace. Hranice působnosti obou ministerstev stanoveny
tak, že věci ryze vojensko-administrativní,
tedy týkající se poměru státu
ku příslušníkům branné
moci a vůbec poměrů uvnitř branné
moci, vyřizuje ministerstvo národní obrany
samostatně, kdežto věci politicko-administrativní,
tedy týkající se poměru státu
k občanstvu ve věcech vojenských mimo příslušníky
branné moci, jakož i týkající
se poměru branné moci na venek, vyřizuje
ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem
vnitra.
Veškeré v § 1 a 2 vládního návrhu
výše uvedeného jmenovitě vytčené
záležitosti spadaly dne 28. října 1918
do kompetence ministerstva národní obrany, které
v naší organisaci zaujímá právní
místo býv. rakouského ministerstva pro zeměbranu.
Bylo proto nutno v § 3 výslovně vytknouti,
že zákon dotčený vztahuje se též
na rozhodnutí a opatření, učiněná
po dni 28. října 1918 a před novou zákonnou
úpravou dotčené kompetence; neboť by
jinak veškerá v právě uvedené
době vydaná rozhodnutí a opatření
ministerstva vnitra, a již byla samostatně nebo v
dohodě s ministerstvem národní obrany učiněna,
postrádala právního podkladu.
Ústavní výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění přijalo shora uvedený
zákon.